به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت گیاه گوشتخوار کوزه ای

مراحل آموزش کاشت گیاه گوشتخوار کوزه ای

آموزش کاشت گیاه گوشتخوار کوزه ای شامل سه بخش:آموزش تهیه خاک مناسبآموزش کاشت گیاه گوشتخوارآموزش کاربرد روش های آبیاری صحیح

در بیشتر موارد، گیاهان گوشتخوار معمولی (گونه های Sarracenia) در هر خانه ای به خوبی می توانند رشد کنند. گیاهان گوشتخوار کوزه ای مناطق گرمسیری (گونه Nepenthes)، به دلیل نیازهای بسیار دقیق دمایی. کمی گرانتر و رشد دشواری دارند. گرچه انواع دیگر گیاهان گوشتخوار در بازار مانند گیاهان گوشتخوار خورشیدی یا  باتلاقی (گونه Heliamphora)، گیاه کبری کالیفرنیا (Darlingtonia californica)، گیاه بروچینیا و  گوشتخواران (Brocchinia reducta و Catopsis berteroniana) و گیاهان گوشتخوار استرالیایی سفالوتوس (Cephalotus follicularis) وجود دارد، این نمونه های گیاهان گوشتخوار فقط برای علاقه مندان به گیاهان خوشمزه مناسب هستند. بنابراین، این مقاله تنها روی دو نوع از گیاهان گوشتخوار اول متمرکز خواهد شد؛ زیرا آنها به آسانی در دسترس هستند و به سختی نیز رشد نمی کنند. 

بخش 1

آموزش تهیه خاک مناسب

  1. گیاه گوشتخوار کوزه ای 1
    1
     از یک ترکیب پیش ساخته ی مخصوص که برای گیاهان گوشتخوار تهیه شده است، استفاده کنید. استفاده از این ترکیبات خاص، برای گیاه گوشتخوار کوزه ای بسیار توصیه می شود. گیاهان گوشتخوار کوزه ای به طور معمول در خاک های مرطوب که حاوی  مواد مغذی  خاصی هستند رشد می کنند. آنها حشرات را برای تکمیل نیازهای تغذیه ای خود از خاک بیرون می کشند. بنابراین، حتی کمترین کود شیمیایی برای این گیاهان  فاجعه است و اغلب اوقات باعث مرگ و میر گیاه گوشتخوار می شود.
    • گیاهان گوشتخوار کوزه ای معمولا زمانی که بطور مرتب در معرض خاک گلدانی قرار بگیرند بشدت عکس العمل نشان می دهند و کاربرد آن ممکن است گیاهان را بکشند، به خصوص اگر کود در خاک نیز وجود داشته باشد.
     
  2. گیاه گوشتخوار کوزه ای 2
    2
    در هنگام کاشت، از محصولاتی که ممکن است حاوی کود باشند استفاده نکنید. اکثر شرکت هایی که گیاهان گوشتخوار کوزه ای می فروشند، خاکی گلدانی نیز برای آنها می فروشند، اما این کار می تواند قیمت این گیاهان را افزایش دهد.
    • باغبانانی که می خواهند ترکیب خاصی را برای گیاهان گوشتخوار کوزه ای خود آماده کنند، باید از کاربرد محصولات برند Miracle Grow اجتناب کنند، مانند ورمیکولیت و خزه ی اسفاگنوم، چرا که اغلب حاوی کود نیز هستند.
     
  3. گیاه گوشتخوار کوزه ای 3
    3
    از خزه ی اسفاگنوم  واقعی برای کاشت گیاهان گوشتخوار کوزه ای استفاده کنید. به همین ترتیب، باغبان نیز باید از خزه اسفاکتوم واقعی استفاده کنند. خزه سبز اورگان (Oregon) می تواند برای بعضی از گیاهان گوشتخوار کوزه ای  کشنده باشد.
    • هر دو نوع گیاهان گوشتخوار کوزه ای  ساراسنیا و نپنتیس (Sarracenia و Nepenthes) به شدت از حضور خزه اسفاکتوم افزوده شده به محیط خود نفع می برند.
     
  4. گیاه گوشتخوار کوزه ای 4
    4
    ذرات خاک را با نسبت های صحیح برای کاشت گیاهان گوشتخوار کوزه ای  مخلوط کنید. از نسبت 1: 1  پیت ماس و شن و ماسه یا نسبت 2: 1 ترکیب پیت ماس و پرلیت برای گونه ساراسنیا Sarracenia استفاده کنید. برای اولین بار، بهتر است از شن و ماسه باغبانی برای کاشت گیاهان گوشتخوار کوزه ای استفاده کنید اما شن و ماسه های شسته شده ی زمین بازی  نیز در مقدار کم مناسب هستند.
    • گیاهان گوشتخوار کوزه ای گرمسیری باید در مخلوطی با نسبت 3: 1 حاوی خزه اسفاکتوم و مواد ثانویه و کمکی مانند پوست درخت ارغوانی رنگ، سنگ پا، پرلیت یا زغال چوب رشد کنند.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت گیاه گوشتخوار کوزه ای

  1. گیاه گوشتخوار کوزه ای 5
    1
    یک نوع گلدان مناسب برای کاشت گیاه گوشتخوار کوزه ای انتخاب کنید. باغبانان از گلدان پلاستیکی  یا از گلدان های سرامیکی برای نگهداری گیاهان گوشتخوار کوزه ای استفاده می کنند. این گلدان ها باید با دقت شستشو داده شوند، البته ترجیحا با همان نوع آبی که گیاهان گوشتخوار آبیاری می شوند و باید اجازه دهید تا گلدان خشک شود.
    • گیاه گوشتخوار گونه Nepenthes همچنین می تواند در سبدهای ارغوانی، جعبه های چوبی و گلدان های سفالی رشد کند.
    • گیاهان گوشتخوار کوزه ای Sarracenia را می توان در گلدان هایی که دارای سوراخ های زهکشی نیست، رشد داد، اما کسانی که در حال رشد انواع  nepenthes هستند، به یک گلدان با ویژگی های فوق نیاز دارند.
     
  2. گیاه گوشتخوار کوزه ای 6
    2
    زمان کاشت گیاهان گوشتخوار nepenthes، از خزه اسفاکتوم استفاده کنید. هنگام کاشت گونه های nepenthes، سعی کنید سوراخ زهکشی را با خزه اسفاگنوم پر کنید تا از هدر رفت خاک جلوگیری شود.
    • در غیر این صورت، باغبانان می توانند این مرحله را نادیده گرفته و با پر کردن  تقریبا کامل گلدان با محیط کشت گلدانی مناسب کار را شروع کنند.
     
  3. گیاه گوشتخوار کوزه ای 7
    3
    گیاه را در گلدان آماده شده قرار دهید و ریشه های آن را با خاک پوشانید. باغبان  یک سوراخ عمیق در خاک ایجاد کرده و به آرامی ریشه های گیاهان گوشتخوار کوزه ای را داخل آن قرار دهند. سپس ریشه ها را پوشش می دهند و اطراف گیاه را با خاک مخصوص گیاهان گوشتخوار پر می کنند.
     
  4. گیاه گوشتخوار کوزه ای 8
    4
    هر نوع ماده اضافی را به گلدان اضافه نکنید. باغبانان باید در برابر یکسری وسوسه ها در رابطه با افزودن مواد نامناسب به گیاهان گوشتخوار کوزه ای مقاومت کنند. حتی اگر  خاک کافی مخصوص برای پر کردن کامل گلدان وجود نداشته باشد، گیاهان باید تا زمانی که ریشه های آنها در معرض نور قرار نگرفته، سالم باشند.
     
 

بخش 3

آموزش کاربرد روش های آبیاری صحیح

  1. گیاه گوشتخوار کوزه ای 9
    1
    گیاهان گوشتخوار کوزه ای را بخوبی آبیاری کنید. گیاهان گوشتخوار کوزه ای را بخوبی آبیاری کنید، به طوری که آنها بتوانند به راحتی استرس ناشی از انتقال به گلدان را تحمل کنند به طوری که آنها خشک نشوند.
     
  2. گیاه گوشتخوار کوزه ای 10
    2
    مراقب نوع آب مصرفی برای گیاهان گوشتخوار کوزه ای باشید. گیاهان گوشتخوار کوزه ای نباید با هر نوع آب مقطر، آب اسمز معکوس ( فرایند فیزیكی است كه از محلولی (حلال + ناخالصی) به كمك یك غشاء نیمه تراوا، حلال تقریبا خالص تهیه می شود. به كمك این روش می توان از آب شور، آب آشامیدنی مطلوب تهیه كرد.اسمز معكوس می تواند تا ۹۸% مواد معدنی حل شده و مواد آلی و كلوئیدی آب را حذف كند.) یا آب باران جمع آوری شده، آبیاری شوند. یکی از دلایل در معرض خطر بودن این گونه از گیاهان وحشی این است که این گیاهان نسبت به منابع آبشان خاص هستند و  همچنین نسبت به ناخالصی های آب بسیار حساس هستند.
    • مواد شیمیایی که در اکثر آب شیرین یافت می شوند، اثرات مضر و احتمالا کشنده بر روی گیاهان گوشتخوار کوزه ای دارند.
     
  3. گیاه گوشتخوار کوزه ای 11
    3
    اجازه ندهید خاک خشک شود. گیاهان گوشتخوار کوزه ای نباید خشک شوند زیرا آنها بیشتر ترجیح می دهند خاک به طور مداوم خیس شود و این روش دومین راه  سریع برای کشتن آنها است. (اول روش از طریق مدیریت کود است.)
    • به این نکته توجه داشته باشید، گونه های ساراسنیا نسبت به سایر گیاهان گوشتخوار نسبت به کاهش آبیاری مقاوم تر هستند.
      نکته: گیاه ساراسنیا از حشرات و موجودات کوچک تغذیه می‌کند و از معروف ترین گیاهان گوشتخوار است.  یک گیاه مقاوم است و رشد سریعی دارد.
     
  4. گیاه گوشتخوار کوزه ای 12
    4
    اجازه دهید گیاهان  ساراسنیا ( Sarracenia) در آب قرار بگیرند. اگر گلدان دارای سوراخ زهکشی است باید در زیر گلدانی که گیاهان ساراسنیا کاشته شده یک سینی بگذارید. سینی باید با آب پر شود.
    • برای گیاهانی که در محیط های باتلاقی رشد می کنند، سعی کنید آب را مستقیما در داخل گلدان بریزید و خاک را مانند یک اسفنج، مرطوب نگه دارید.
     
  5. گیاه گوشتخوار کوزه ای 13
    5
    گیاه گوشتخوار نپنتس (nepenthes ) را از بالا آبیاری کنید. گیاه نپنتس ترجیح نمی دهند که در آب قرار گیرد، بنابراین باغبان می توانند گذاشتن این سینی ها را در زیر این گونه ها نادیده بگیرند. آنها باید به طور منظم از بالای گیاه به جای پایه گیاه آبیاری شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان