به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

علائم کمبود عناصر غذایی در خیار گلخانه ای

1- علائم کمبود ازت در خیار

برگ های پایینی خیار شروع به زرد شدن می کند. علامت بارز کمبود ازت در میوه های خیار دیده می شود و انتهای میوه باریک و کج می شود.

می توانیم 200 تا 500 گرم اوره را در 100 لیتر آب حل کرده و هر دو هفته یکبار بر روی گیاه، محلول پاشی نماییم.

2- علائم کمبود فسفر در خیار

علائم کمبود فسفر به این صورت دیده می شود که پایین ترین برگ بوته خیار، زرد می شود در صورتی که برگ های بالایی آن سبز است. مقدار فسفر مورد نیاز قبل از کاشت بر اساس آزمایش خاک مشخص شده و تأمین می شود.

کمبود فسفر با محلول پاشی فسفر روی گیاه خیار، سریعاً جبران می شود. مصرف فسفر مونو پتاسیم فسفات از طریق آب آبیاری استفاده می شود.

3- علائم کمبود پتاسیم در خیار

علائم کمبود پتاسیم در خیار بصورت نوک سوختگی و لب سوختگی برگ های پایین بوته خیار دیده می شود و علائمی که بر روی میوه دیده می شوند، میوه ها کوتاه و چاق می شوند. انتهای میوه متورم می شوند.

مصرف پتاسیم نیز بایستی بر اساس آزمون خاک قبل از کشت معلوم شود. استفاده از کودهای پتاسیم دار در طول دوره ی رشد تا حدودی می تواند این کمبود را جبران نماید.

4- علائم کمبود کلسیم در خیار

از علائم کمبود کلسیم در خیار این است که برگ های جوان خیار، فنجانی می شوند. میوه کوتاه و نوک باریک می شود. برای رفع کمبود کلسیم با محلول پاشی نیترات کلسیم با غلظت 800 گرم در 100 لیتر آب استفاده می شود.

5- علائم کمبود منیزیم در خیار

خیار، یک گیاه منیزیم دوست می باشد. کمبود منیزیم در برگ های پایینی دیده می شود رگبرگ ها سبز و بین رگبرگ ها زرد می گردد. مصرف 300 گیلوگرم در هکتار و یا 30 کیلوگرم در جریب مگنزیت یا 800 کیلوگرم در هکتار و یا 80 کیلوگرم در جریب دولومیت قبل از کشت باعث جبران کمبود می شود. در گیاهانی که دچار کمبود شده اند، محلول پاشی با سولفات منیزیم با غلظت 2 کیلوگرم در 100 لیتر هر دو هفته یکبار انجام گردد.

6- علائم کمبود آهن (Fe) در خیار

در برگ های بالایی رگبرگ ها سبز و بین رگبرگ ها زرد می شود که به آن کلروز می گویند.

محلول پاشی با سولفات آهن با غلظت 150 گرم در 100 لیتر آب یا استفاده از کلات آهن در PH های قلیایی برای رفع کمبود موثر می باشد.

7- علائم کمبود بُر (B) در خیار

میوه های کوچک زرد شده و پیچ می خورد. بر روی پوست میوه ها رگه های خالدار ایجاد می شود و میوه چوب پنبه ای شکل شده وسط میوه سوراخ بوده و گوشت میوه نسبت به دانه ها بیشتر است. کود براکس قبل از کشت 10 کیلو گرم در هکتار یا محلول پاشی با این کود با غلظت 100 گرم کود براکس در 100 لیتر آب.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان