به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

دمای مناسب گلخانه

تا اینجای آموزش متوجه شدید که عوامل محیطی گلخانه شامل موارد زیر است:

  1. بافت خاک مناسب گلخانه
  2. PH مناسب گلخانه
  3. EC مناسب گلخانه
  4. نور مناسب گلخانه
  5. آب مناسب گلخانه
  6. دمای مناسب گلخانه
  7. رطوبت مناسب گلخانه

با موارد 1 تا 5 در آموزش های قبلی آشنا شدید اما در این قسمت از آموزش گلخانه داری به مورد ششم یعنی دمای مناسب گلخانه می پردازیم.


6- دمای مناسب گلخانه

دما یکی دیگر از عوامل محیطی تأثیرگذار بر فعالیت گیاهان می باشد.

دمای مناسب یا Optimum گیاه

به طور کلی گیاهان در یک دمای خاصی بهترین رشد را انجام می دهند که به آن دمای مناسب یا Optimum می گویند.هر گیاهی دمای Optimum خاص خود را داد.

محدوده دمایی قابل تحمل گیاه

در صورتی که دما افزایش یا کاهش یابد تا اندازه ای برای گیاه قابل قبول بوده و تغییر محسوسی در رشد و باردهی گیاه ایجاد نمی کند. این محدوده ی دمایی را محدوده دمایی قابل تحمل گیاه می گویند.

دمای حداکثری گیاه

با افزایش دما به بیشتر از محدوده ی قابل تحمل گیاه، کم کم اثرات گرمایی بر روی رشد و عملکرد گیاه مشاهده می شود. تا دمایی که در بالاتر از آن دما، رشد گیاه متوقف می شود را دمای حداکثری گویند.

دمای حداقلی گیاه

از سوی دیگر کاهش دما کمتر از محدوده دمایی قابل تحمل گیاه نیز باعث کاهش رشد و عملکرد گیاه می شود تا دمایی که گیاه در کمتر از آن دما قادر به رشد نباشد را دمای حداقلی گویند.

دمای پایه یا صفر بیولوژیک گیاه

حداقل دمایی که گیاه شروع به رشد می کند.

نکته: برای تمام گیاهان دمای شب نسبت به دمای روز بایستی 5 تا 6 درجه کمتر باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان