به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تولید کود

مراحل تولید کود

آموزش تولید کود شامل سه بخش می باشد:آموزش تولید کود کنجاله دانه و آهک کشاورزیآموزش استفاده از نمک اپسوم برای کوددهیآموزش استفاده از اشیاء خانگی برای تهیه ی کود

کود به رشد گیاهان کمک کرده تا گیاهان قوی تر، سالم تر و بزرگتر شوند. در این راستا روش های بسیاری برای تهیه و تولید کود وجود دارد، که از دستورالعمل های تولید کود چند منظوره تا تولیدات ساده ی خانگی ، همه می توانند بطور کاملاً طبیعی باعث افزایش سطح مواد مغذی در خاک شوند. 

در زیر، آنچه را در مورد "تولید کود" فراخواهید گرفت بطور خلاصه آورده شده است:
ترکیبات کود چند منظوره ی ارگانیک

  • چهار فنجان  (2.5 لیتر) کنجاله ی پنبه دانه ( cottonseed meal)
    توجه: کنجاله باقی مانده ی مواد جامدی است که بعد از روغن کشی از دانه های روغنی باقی می ماند. در میان کنجاله ها، کنجاله پنبه دانه به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد که به آرامی تجزیه شده و اسیدی می باشد و زمین را از نظر نیتروژن، پتاسیم و فسفر و سایر ریز مغذی ها تغذیه می کند و مواد مضر را از بین می برد و باعث افزایش  رشد سبزیجات و گیاهان می شود. کنجاله پنبه دانه سرشار از پروتئین است و  بعنوان ارزان ترین منبع پروتئینی شناخته شده است.
  • یک فنجان (237 میلی لیتر) آهک از میان موارد زیر:
    • آهک کشاورزی (از آهک کشاورزی برای اصلاح خاک و تنظیم PH  خاک استفاده می‌شود)
    • گچ
    • دولومیت (آهک دولومیتی)
  • یک فنجان (237 میلی لیتر) پودر استخوان (اختیاری)
    توجه: پودر استخوان، از استخوان حیوانات بدست می‌آید و حاوی 0.7 -7 درصد نیتروژن، 18 تا 24 درصد فسفر و پتاسیم است. این پودر منبع بسیار خوبی از فسفر می‌باشد و برای گیاهان ضروری است.
  • یک فنجان (237 میلی لیتر) پودر کلپ یا پودر بازالت (اختیاری)
    توجه:  کلپ (جلبک دریایی) یک نوع جلبک قهوه ای است که نسبت به سایر جلبک ها فراوان تر می باشد که به لحاظ دارا بودن ریز مغذی ها بسیار پر کاربرد می باشد. 

ترکیبات کود مایع چند منظوره

  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) نمک اپسوم (سولفات منیزیم)
    توجه: از نمک اپسوم یا سولفات منیزیم برای افزایش  منیزیم و سولفورخاک استفاده می شود. نمک اپسوم یکی از عناصر ضروری در فرآیند فتوسنتز و تغذیه گیاه محسوب می شود. سولفات منیزیم  نسبت به نمک های دیگر منیزیم، حلالیت بالایی دارد و می توان این کود را مستقیم روی برگ ها پاشید.
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) پودر خمیر مایه
  • 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) نیترات
  • 1/2 قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) آمونیاک
  • یک گالن (4 لیتر) آب

1

 آموزش تولید کود کنجاله ی دانه (Seed meal fertilizer) و آهک کشاورزی (Agricultural lime)

  1. آموزش تولید کود مرحله  1
    1
     مقدار کود مورد نیاز خود را مشخص کنید. در واقع برای هر 20 متر مربع خاک، حدود یک لیتر کود نیاز خواهید داشت. اندازه گیری های شما لازم نیست کاملاً دقیق باشند، و میزان کود مورد نیاز شما، باید براساس اندازه باغ تان برآورد شود. بنابراین می توانید بر اساس میزان دستور العمل اصلی کود، مقدار کود مورد نیاز خود را تخمین بزنید.
     
  2. آموزش تولید کود مرحله  2
    2
    4 فنجان (2.5 لیتر) کنجاله پنبه دانه را اندازه گیری کنید. کنجاله پنبه دانه (cottonseed meal) معمولاً در تهیه ی کود استفاده می شود، زیرا حاوی 7 درصد نیتروژن است که باعث تغذیه ی بهتر گیاهان می شود. کنجاله پنبه دانه دارای محتوای پروتئینی بالایی است. کنجاله دانه محصول فرعی روغن های گیاهی است و اغلب به عنوان خوراک حیوانات نیز استفاده می شود.  کودها معمولاً از لحاظ  سطوح میزان نیتروژن، پتاسیم و فسفر اندازه گیری می شوند،  اما کنجاله دانه از لحاظ میزان پروتئین اندازه گیری می شود، و معمولاً خوراک دام می باشد.
    •  کنجاله دانه با داشتن حجم زیاد ولی  ارزان تر از سایر کودها، بسیار بصرفه تر بوده و  در ظرفهای هوابندی شده طی سالهای زیادی می توان آنها را ذخیره کرد.
     
  3. آموزش تولید کود مرحله  3
    3
    یک فنجان (237 میلی لیتر) آهک اضافه کنید. هنگام خرید آهک، شما سه گزینه - آهک کشاورزی (Agricultural Lime)، گچ (Gypsum) و دولومیت یا آهک دولومیتی (Dolomite Lime) پیش رو دارید. هر سه مورد، سلامت و عملکرد گیاه را افزایش می دهند، اما اگر بودجه ی کافی ندارید، می توانید به دستورالعمل تهیه ی کودتان فقط یکی از سه گزینه ی آهکهای فوق را اضافه کنید.
    • اگر فقط یک نوع از آهکهای فوق را خریداری کردید، تا جایی که ممکن است از دولومیت استفاده کنید، زیرا حاوی منیزیم است.
     
  4. آموزش تولید کود مرحله  4
    4
    به کودتان، تقویت کننده حاوی فسفر اضافه کنید. برای بالا بردن میزان فسفر کود، باید پودر استخوان (bone meal) به اندازه یک فنجان، معادل 237 میلی لیتر را با سنگ فسفات یا کود خفاش با هم مخلوط کنید. همچنین کنجاله دانه و آهک نیز در تهیه کود، جزء عناصر بسیار ضروری هستند، اما یک کود خوب معمولاً باید فسفر خاک را نیز تأمین کند. اگر مشکل تأمین بودجه دارید، شما می توانید این مرحله را نادیده بگیرید، و  فقط  از پودر استخوان  که در تمام فروشگاه های کشاورزی بسیار آسان پیدا می شود، استفاده کنید که مصرف آن تغییرات زیادی نیز در گیاهانتان بهمراه خواهد داشت.
    توجه:  کود خفاش با درصد بالای فسفر و نیتروژن، گران می باشد و از قوی‌ترین کودهای کشاورزی است، این کود با کودهای گیاهی و خاکستر آتشفشان و همچنین خاک رس مخلوط و درمزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • پودر استخوان را بدلیل مقرون بصرفه بودن خریداری کنید و بمدت چندین سال در ظرف دربسته (غیرقابل نفوذ هوا) نگهداری کنید.
     
  5. آموزش تولید کود مرحله  5
    5
    به کودتان، پودر کلپ یا جلبک دریایی (kelp meal) اضافه کنید. پودر کلپ یا جلبک دریایی خشک شده (237 میلی لیتر) را برای تهیه مواد معدنی کمیاب و ضروری خاک و گیاه، با کودتان مخلوط کنید. همانند مرحله ی قبل، این گام نیز ضروری نیست. اما با استفاده از پودر کلپ  می توانید به گیاهان کمک کنید تا در مقابل گرما، سرما، خشکسالی و بسیاری از مسائل دیگر، مقاومت کنند. پودر کلپ ارزان، معمولاً بصورت آنلاین در دسترس است.
    • جایگزین مشابه با پودر کلپ ولی ارزان تر از آن، پودر بازالت است.
     
  6. آموزش تولید کود مرحله  6
    6
     کود تهیه شده را روی خاک پخش کنید. قبل از کاشت هر گیاهی، تقریباً یک لیتر از کود را روی زمین پخش کنید، و به آرامی با خاک مخلوط کنید. برای سبزیجات سنگین و مغذی مانند کلم، اسفناج، کلم بروکسل، مارچوبه یا تره فرنگی، باید هر 3-4 هفته کود را در اطراف ریشه ها بپاشید. اگر احساس می کنید که خاک شما بسیار غنی نیست (برای مثال، مقدار زیادی رس در خاک وجود دارد)، می توانید حدود نیم لیتر دیگر کود، در هر 20 فوت مربع، اضافه کنید.
    • اگر گیاهان شما در زمین هستند و  نیاز به کود دارند، با دست و یا بیلچه، به آرامی کود را با لایه ی بالایی خاک مخلوط کنید. گیاهان را قبل و بعد از کوددهی، به آرامی آبیاری کنید.
     
 

2

آموزش استفاده از نمک اپسوم برای کوددهی

  1. آموزش تولید کود مرحله  7
    1
    آموزش تهیه کود نمک اپسوم. نمک اپسوم (epsom salts)، پودر خمیر مایه (baking powder)، نیترات پتاسیم (saltpeter) و آمونیاک (Ammonia) را با 4 لیتر آب برای یک کوددهی سرتاسری خاک و گیاهان، با یکدیگر مخلوط کنید. این مخلوط برای هر نوع گیاه مناسب است و باید هر 4 تا 6 هفته یکبار بر روی گیاهان اسپری شود. برای تهیه ی آن، به سادگی  همه ی مواد را در یک گالن (4 لیتر) آب مخلوط و تکان دهید و تمام مواد را بخوبی هم بزنید تا زمانی که کاملاً با هم مخلوط شوند:
    • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) نمک اپسوم
    • 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) پودر خمیر مایه
    • 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) نیترات پتاسیم
    • 1/2 قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) آمونیاک.
     
  2. آموزش تولید کود مرحله  8
    2
    آموزش تهیه محلول نمک اپسوم. یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) نمک اپسوم را با 4 لیتر آب برای تهیه ی یک کود مایع، ترکیب کنید. نمک های اپسوم حاوی اسیدهای منیزیم و گوگرد هستند که باعث می شوند گیاهان سالم باقی بمانند و به انواع سبزیجات خوشمزه نیز افزوده می شود. یکبار در ماه، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) از کود نمک اپسوم را در 1 گالن (4 لیتر) آب ترکیب کنید و  از آن برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید.
    • بطور خیلی ویژه گل رز، به محلول نمک اپسوم بسیار علاقمند است.  بنابراین می توانید از یک قاشق غذاخوری نمک در هر 30 سانتیمتر از بوته ی گل رز بلند، استفاده کنید و نمک را در یک گالن آب ترکیب کرده و دو بار در سال از آن استفاده کنید. یکبار زمانی که برگ ها ظاهر می شود و بار دوم درست بعد از  اولین گلدهی.
    • محلول نمک اپسوم می تواند به خاکی که کمبود منیزیم و گوگرد دارد، نیز کمک فراوانی کند.
    •  هر چند که محلول نمک اپسوم به جوانه زنی گیاهان کمک می کند، اما برای تداوم در رشد گیاهان به نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیز نیاز خواهید داشت.
     
  3. آموزش تولید کود مرحله  9
    3
    نمک اپسوم را به خاک اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق غذاخوری بزرگ، نمک اپسوم را بطور جداگانه در خاک برای هر یک از گیاهان تازه کاشته شده، بپاشید. همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری نمک اپسوم را در بالای خاک نهال ها یا جوانه های جدید، بپاشید، زیرا نمک اپسوم به رشد سریع و قوی تر شدن آنها کمک بسزایی می کند. استفاده از نمک اپسوم بهتر است زمان انتقال گیاهان از گلدان به خاک، انجام شود. وقتی که گیاهان را آبیاری می کنید، نمک های اپسوم به آرامی در خاک حل می شوند.
     
 

3

آموزش استفاده از وسایل خانگی در تهیه ی کود

  1. آموزش تولید کود مرحله  10
    1
    از آب داخل یک آکواریوم آب شیرین استفاده کنید. آکواریوم های آب شیرین حاوی نیتروژن می باشند که می تواند باعث افزایش سلامت گیاهان شود. ماهی، بطور طبیعی نیتروژن را در آب آزاد می کند، و "فضولات" ماهی، نیز یک منبع مهم مواد مغذی برای گیاهان است. بنابراین از آب آکواریوم، یکبار در هفته به عنوان کود برای گیاهان خود استفاده کنید. در واقع فضولات ماهیان حاوی عناصر کمیاب و مهم برای رشد گیاه است.
     
  2. آموزش تولید کود مرحله  11
    2
    کمپوست قهوه تهیه کنید. تفاله های قهوه (coffee grounds) را با برگهای ریخته شده و پوسیده در حیاط (dried leaves)، بمنظور تهیه ی "کمپوست"، به ویژه برای گیاهان اسید دوست، مخلوط کنید. تفاله های قهوه را با میزان مساوی از برگ های خشک شده و پوسیده، پوشال کاج و صنوبر (pine straw)، و سایر خُردهای قهوه ای رنگ و خشکیده در حیاط منزلتان (brown yard clippings)، مخلوط کرده و ماهی یکبار بعنوان کود بر روی سطح خاک بپاشید. گل رز، گل آزالیا، گل ادریس و بسیاری از گیاهان دیگر، pH پایین خاک را دوست دارند و عکس العمل خوبی نسبت به آن نشان می دهند. بنابراین کمپوست قهوه برای گیاهان اسید دوست، گزینه ی بسیار مناسبی است.
    توجه: گیاهان اسیددوست گیاهانی هستند که بستر اسیدی برای رشدشان مناسب است.  این گیاهان، pH حدود ۵/۵ را ترجيح مي دهند.
    •  روش فوق، فقط برای گیاهان اسید دوست نمی باشد - بلکه هر باغبانی بمنظور ایجاد تعادل و بالانس pH خاک، می تواند هر دو ماه یک بار، از کمپوست قهوه، برای اضافه کردن نیتروژن به خاک و گیاه استفاده کند.
     
  3. آموزش تولید کود مرحله  12
    3
    از پوسته ی تخم مرغ در تهیه کود استفاده کنید. پوست تخم مرغ ها را در باغ خود، یا در پایین سوراخ گلدانها، بمنظور افزایش کلسیم خاک، پخش کنید. گیاهانی مانند گوجه فرنگی و فلفل، کلسیم دوست هستند. کلسیم، که بیش از 90٪ در پوست تخم مرغ وجود دارد، به گیاه برای محکم شدن دیواره سلولی اش کمک می کند. برای استفاده از پوسته های تخم مرغ بعنوان کود، پوسته ها را به آرامی له و خُرد کرده و در سرتاسر باغ پخش کنید. شما می توانید آنها را به خاک اضافه کنید یا اینکه روی سطح خاک رها کنید - زیرا پوسته های تخم مرغ، بسیار سریع تجزیه می شوند.
     
  4. آموزش تولید کود مرحله  13
    4
    برگهای چای را دم کرده و از تفاله ی آن در تهیه ی کود استفاده کنید. یک کود گیاهی با ترکیبی از" مواد مغذی چای" و خُرده علفها و چمنهای ریز شده ی حیاط خود، تهیه کنید. یک کیسه  روی دستگاه چمن زن قرار دهید تا زمانی که چمن را می چینید، خُرده چمنها در کیسه جمع آوری شوند.  یک سطل 5 گالنی را تقریباَ طی  2 الی 3 روز با چمنها پر کرده، سپس تا لبه ی سطل آب بریزید.  بلافاصله آنها را مخلوط کنید، سپس سه روز آن ها را کنار بگذارید، و هر روز صبح مجدداً با هم مخلوط کنید. هنگامی که اینکار انجام شد، خُرده علفها و چمنهای ریز شده را فشار داده  و  با  مقدار مساوی آب مخلوط کرده و  بعنوان کود بروی گیاهان اسپری  کنید تا گیاهان  آبیاری شده، نیتروژن مورد نیاز خود را نیز بدست آورند.
     
  5. آموزش تولید کود مرحله  14
    5
     از ادرار به عنوان کود استفاده کنید. با اینکه ممکن است استفاده از ادرار کار زشت و نادرستی باشد، اما استفاده از آن رایگان بوده و  همچنین یک گزینه ی غنی از نیتروژن در تهیه ی کود گیاهی است. اما اکثر مردم درباره ی استفاده از ادرار خود میل و رغبتی ندارند، در حالی که نیتروژن موجود در آن برای گیاهان ضروری است. برای تهیه این ماده مغذی ، یک سطل را با پوشال یا خاک اره  پر کرده و ادرار را در آن ریخته، پس یک فنجان بزرگ آب روی آن بریزید و کار را خاتمه دهید. سپس شما می توانید از این مالچ غنی از مواد مغذی برای کاشت مجموعه بعدی گیاهان، استفاده کنید.
    توجه:ادرار انسان حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که همگی مواد مغذی اصلی گیاه و آماده برای جذب هستند و توسط گیاه و محصولات جذب می‌شوند.
    • از آنجایی که ادرار، حاوی پاتوژن (هر عاملی که باعث بیماری می شود را پاتوژن گویند) می باشد، ممکن است بخواهید آن را حداقل به مدت 30 روز و دمای بالاتر از 68 درجه سانتیگراد، استریل کنید.
    • همچنین می توانید ادرار را با 10 تا 20 برابر آب رقیق کنید و از آن مستقیماً برای کوددهی گیاهان خود استفاده کنید. استفاده از ادرار بطور مستقیم و رقیق نشده برای  گیاهان بسیار غلیظ بوده و مناسب نمی باشد.
    • توجه داشته باشید که می توانید میزان ذکر شده را به میزان قابل توجهی کاهش دهید -مثلاً به نسبت 20 قسمت آب و یک قسمت ادرار، بطوری که  بوی بد آن نیز از بین برود.
     
  6. آموزش تولید کود مرحله  15
    6
    خاکستر چوبهای شومینه را ذخیره و برای کوددهی روی گیاهان اسپری کنید. خاکستر چوب میزان کلسیم و پتاسیم بالایی دارد، و  مکمل بسیار خوبی  برای خاک می باشد. به آرامی خاکسترها را با دستتان بر روی سطح باغ و لایه ی بالایی خاک پخش و مخلوط کنید.
    • بطور خاص، سبزیجات خاکستر دوست دارند، زیرا باعث افزایش سلامت و رشد ریشه ها می شود.
    • هشدار: از خاکستر شومینه ای برای گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند استفاده نکنید، مانند بلوبری، گل رز یا  گل آزالیا.
     
  7. آموزش تولید کود مرحله  16
    7
    پوست موز را نیز برای تهیه ی کود امتحان کنید. پوست های موز را برش زده و هنگام کاشت گیاهان آنها را به گودال های ایجاد شده، اضافه کنید. پوست موز، حاوی پتاسیم زیادی است که باعث رشد ریشه گیاه می شود. قبل از کاشت گیاه، نصف پوست موز را برش زده و آن را در انتهای گودال  قرار دهید.
     
  8. 8
    خودتان کمپوست تولید کنید. تهیه ی کمپوست در خانه کاری آسان است، بنابراین شما می توانید تمام پس مانده های غذا، برگ ها و گیاهان خُردشده خود را به غذایی برای باغ و گیاهان خود تبدیل کنید. هنگامی که مواد ارگانیک و طبیعی فاسد می شوند، مواد مغذی از خود آزاد می کنند که می توانند خاک شما را غنی سازی کنند. 
    برای تهیه کود کپوست به لینک ربرو مراجعه فرمایید: آموزش تولید ورمی کمپوست
     
  9. آموزش تولید کود مرحله  17
    9
    خاک خود را آزمایش کنید. نمونه ای از خاک را برای آزمایش میزان کود مصرفی خود انتخاب کنید. تنها راهی که می توانید بطور دقیق بگویید که کود مصرفی تان مؤثر بوده یا خیر؟ ، این است که بدانید خاک موجود، حاوی چه چیزهایست و چه کمبودهایی دارد.
    تمام مراحل بالا، لیست بسیاری از کودهای مختلف خانگی و همچنین مواد مغذی ضروری است که به شما اجازه می دهد تا یک برنامه خاص برای باغ تان را طراحی کنید. شما می توانید کیت های آزمایش خانگی را برای تست خاک خود خریداری کنید. هنگام نمونه برداری از خاک، دستورالعمل های زیر را انجام دهید:
    • از بیلچه های تمیز، پلاستیکی و یک سطلی که بخوبی تمیز شده، استفاده کنید. مواد خام یا فلزات می توانند معرف سایر مواد معدنی و مواد مغذی باشند، بنابراین اشتباهاً در نمونه برداری از خاک از آنها استفاده نکنید.
    • در زمین کشاوری تان گودال هایی به عمق 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر)، حفر کنید، و خاکهای جمع آوری شده را در سطل بریزید. از مالچ ها و سایر مخلفات اطراف خاک در نمونه برداری استفاده نکنید.
    • کار فوق را در 4-5 گودال دیگر تکرار کنید، و همه را با هم در سطل مخلوط کنید.
    • خاک را روی روزنامه بمدت 12 تا 24 ساعت خشک کنید.
    • نمونه را در یک کیسه یا ظرف پلاستیکی تمیز قرار دهید و برای تست استفاده کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # علی اسدالله
باسلام و عرض تشکر فراوان
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان