به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تولید ورمی کمپوست

آموزش مراحل تولید ورمی کمپوست

ورمی کمپوست  نوعی کود ارگانیک یا طبیعی است که با استفاده از کرم خاکی و کود آلی (ارگانیک) تهیه می شود. کرم های خاکی در یک ظرف پر از کمپوست قرار داده می شوند. کودها توسط غذایی که کرم ها می خورند و دفع می کنند بدست می آیند، که ورمی کمپوست نامیده می شود.  ورمی کمپوست خاک را غنی سازی می کند و باعث جذب  بیشتر سایر مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد موفقیت آمیز می شود. همچنین ورمی کمپوست خاک را سبک می کند و به عنوان یک کود طبیعی استفاده می شود.  کود ورمی کمپوست از طریق استفاده ی مجدد از ضایعات ارگانیک و طبیعی که به همراه کرم های خاکی، تبدیل به کودهای طبیعی شده اند، بدست می آید. فرایند استفاده از کرم های خاکی در کودها، در مقاله ی زیر آموزش داده شده است. در فرایند تولید کود ورمی کمپوست،  از انواع مختلف محصولات رها شده  و بلا استفاده مانند باقی مانده ی سبزیجات و کودهای حیوانی و کود مرغی استفاده می شود.

قبل از مطالعه مقاله "آموزش تولید ورمی کمپوست" آشنایی با اصلاحات زیر الزامی است:

  1. ورمی کست (Verm Casting): فرآیندی که در آن پسماندها و زباله های ارگانیک به مدفوع کرمی (Verm Casting)  تبدیل می گردد. در این فرآیند تمرکز تولید کننده بیشتر روی تولید هرچه بیشتر مدفوع کرم است.
  2. ورمی کالچر (Vermiculture): فرآیندی که در آن هدف و تمرکز ،ایجاد شرایط مطلوب برای رشد و تولید مثل و سلامت کرم است و یا به عبارت دیگر هدف تکثیر کرم می باشد.
  3. ورمی کمپوست (Vermicompost): حاوی مدفوع کرم، مواد آلی خرد شده، مواد بستر، کرمهای خاکی و دیگر موجودات زنده است.
  4. کمپوست (compost): کمپوست بمعنی "مخلوط" است و فرآورده حاصل از تجزیه بیولوژیکی کنترل شده ضایعات آلی است.
  5. ورمی واش (Worm Wash): ورمی واش در صورتی که به نحو مناسبی جمع آوری گردد، مایعی روشن و شفاف به رنگ زرد کمرنگ است.. ورمی واش مایعی است که بعد از عبور از ورمی کست جمع آوری می گردد و بعنوان اسپری برگی بسیار مفیداست.

مراحل تولید ورمی کمپوست

  1. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 1
    1
    تنظیم و راه اندازی سیستم تغذیه کرم ها برای تولید ورمی کمپوست
    • سیستم تولید ورمی کمپوست پشته ای (Wind Row System): غذا را در سمت راست ردیف ها یا پشته ها قرار دهید و آنها را مرطوب نگه دارید. کرم ها را روبروی غذاها بگذارید، زیرا کرم ها به سمت غذا، متمایل می شوند. بنابراین شما می توانید از طرفی دیگر، ورمی کمپوست ها را جمع آوری کنید بطوری که دیگر هیچ کرمی در آن وجود نخواهد داشت.
      توجه: در روش پشته ای، مواد زائد پس از طی مراحل جداسازی، آسیاب کردن و خرد کردن تا حد 5 سانتی متر به صورت توده های طولی روی هم انباشته می گردند. عرض پشته حدود 40/2 تا 60/3 متر و ارتفاع آن 20/1 تا 80/1 متر و طول پشته به صورت دلخواه می باشد. هوادهی پشته از طریق زیرو رو کردن مواد کمپوست شونده به تعداد 4 تا 5 بار در طول مدت 28 روز کمپوست شدن صورت می گیرد. می توان هوادهی پشته را با استفاده از لوله های هوادهی انجام داد که در بین توده مواد تعبیه شده است.
    • سیستم تولید ورمی کومپوست حوضچه ای (Pond System):  با اضافه کردن کمپوست  به میزانی کمتر از 15 سانتیمتر (6 اینچ)، کار را شروع کنید. البته 15 سانتیمتر (6 اینچ) کمپوست را تا زمانی که حوضچه پُر شود، اضافه کنید. سپس کل حوضچه را بشویید.
    • سیستم تولید ورمی کمپوست پشته ای مخفی (Wind Rows Undercover): غذا در قسمت جلو قرار می گیرد و مرطوب نگه داشته می شود.  ورمی کمپوست نیز از سمت مقابل غذا، جدا می شود. قرار دادن غذا در قسمت جلو ، کرم ها  را به سمت جلو هدایت می کند، بنابراین کودی که ازقسمت پشت پشته ها بر می دارید، هیچ کرمی نخواهد داشت. این نوع سیستم معمولاً در مکانهای سایه دار و در مقیاس کوچکتر انجام می شود.
     
  2. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 2
    2

    هنگامی که کرم های خاکی تمام مواد غذایی را مصرف کردند، مراحل زیر را انجام دهید:
     
  3. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 3
    3
    شستشوی کرم های خاکی را انجام دهید. این مرحله بیشتر در سیستم حوضچه ای اتفاق می افتد. ورمی کمپوست و کرم ها در یک مخزن آب با هم مخلوط می شوند، سپس بخوبی هم زده و کرم ها را بیرون می آورند. هنگامی که همه چیز مخلوط می شود، ورمی کمپوست روی آب غوطه ور می شود و کرم ها به بیرون از مخزن پراکنده می شوند و سپس روی شبکه های توری گیر می افتند. 
  4. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 4
    4
    گرفتن کرم ها. کرم ها را گرفته و داخل سطل قرار دهید. 
  5. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 5
    5
    کمپوست با کیفیت نامناسب و نارس را جمع آوری کنید. کمپوست با کیفیت نامناسب را با هر کرمی که باقی مانده، جمع آوری کنید. همچنین ممکن است تخم های کرم نیز وجود داشته باشد که باید آنها نیز از ظرف خارج شوند.
    توجه:  در آب و هوای معتدل، اگر دمای توده کمپوست بیشتر از 8 درجه سانتی گراد و گرمتر از هوای اطراف باشد، کمپوست ممکن است با کیفیت نامناسب و نارس باشد. این نوع کمپوست باعث آلی شدن نیتروژننیتروژن آلی مانند: پروتئین‌ها، آمینواسیدها و اوره شامل نیتروژن یافت شده در ارگانیسم‌های زنده و بافت‌های در حال پوسیدن  گیاهان و جانواران) خاک شده و آن را برای گیاه غیرقابل استفاده می کند. 
  6. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 6
    6
    ورمی کمپوست ها را جمع آوری کنید. ورمی کمپوست به سمت پایین مخزن رفته و آب نیز تخلیه می شود.
     
  7. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 7
    7
    ورمی کمپوست ها را روی زمین گذاشته تا خشک شوند.
     
  8. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 8
    8
    مایع حاصل از شتشوی کرم های خاکی و ورمی کمپوست (Worm Wash). پس مانده ی مایع حاصل از شستشو نیز می تواند بعنوان کود مایع استفاده  شود.
     
  9. آموزش تهيه ي کود ورمي کست مرحله 9
    9
    سپس کرم ها را بشویید. در این مرحله کمپوست با کیفیت نامناسب و کرم ها، بر روی شبکه ی توری و بر روی کمپوست تازه قرار می گیرند. کرم ها به سمت کمپوستی که تبدیل به کمپوست با کیفیت نامناسب شده حرکت می کنند، سپس می توانید کمپوست ها را حذف کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# سارا
سلام وقت بخیر
کرم ها رو از کجا میتوانیم تهیه کنیم
و در انجام کار phو دما را جگونه کنترل کنیم
# مجید جعفرکریمی
سلام.وقت بخیر.در یک زمین 130 متری به طول 19و عرض7 سر باز امکان ایجاد این حرفه است و سوال دوم اینکه این حرفه بوی بد هم منتشر میکند و باعث آزار همسایگان می شود؟
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان