به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

احیای گیاهان بیش از حد کوددهی شده

مراحل آموزش احیای گیاهان بیش از حد کوددهی شده

آموزش احیای گیاهان بیش از حد کوددهی شده شامل سه بخش می باشد:آموزش شناسایی گیاهان بیش از حد کوددهی شدهآموزش حذف کودهای اضافی از گیاهان بیش از حد کوددهی شده آموزش نگهداری از گیاهان بیش از حد کوددهی شده

 اگر  کود زیادی به خاک اضافه شود گیاهان بی رویه و بیش از اندازه کود دریافت می کنند  و دچار یکسری مشکلات می شوند. البته اصلاً نگران نباشید، بیشتر گیاهانی که بی رویه کود دریافت کرده اند را می توان طی چند مرحله ساده، مجدداً نگهداری و احیاء کرد. ابتدا کودهای قابل مشاهده را از روی گیاه و خاک پاک کنید و با آبیاری گیاه، کودها را نیز از روی ریشه ها حذف کنید. سپس، شاخ و برگهای آسیب دیده را از گیاهان حذف کنید و قبل از تغذیه ی مجدد گیاه خود، حدود یک ماه منتظر بمانید. 

بخش 1

آموزش شناسایی گیاهان بیش از حد کوددهی شده

  1. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    1
    از گیاهان ضعیف یا  خشک شده مراقبت بیشتری کنید. اگر گیاهان نور خورشید یا آب زیادی دریافت کرده باشند، گیاهان، کوتاه قد یا خشک می شوند و در این صورت از فراوانی عناصر غذایی رنج می برند. همچنین از ریشه ها، ساقه ها و شاخ و برگهای سست، پژمرده، چروکیده، شکننده، یا بسیار کوچک، مراقبت بیشتری کنید. 
  2. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    2
    برگهای گیاهان را از لحاظ تغییر رنگ، مرتباً بررسی نمایید.  به قسمتهای بالایی و پایینی برگهای گیاهان نگاه کنید تا سریعاً هر نوع تغییر رنگ و یا بی نظمی را متوجه شوید. لکه ها، رنگ پریدگی های برگها، برگ های قهوه ای یا مایل به قرمز و رگه های زرد، نشان دهنده ی مصرف بسیار زیاد کود برای گیاه است. 
  3. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    3
    به برگهای تغییر شکل یافته نگاه کنید. اگر برگهای گیاهان شما تغییر شکل پیدا کرده اند، می تواند نشان دهنده ی این باشد که میزان  و ترکیب مناسبی از مواد مغذی را دریافت نمی کنند.  لبه های پیچ خورده و برگ های نامتقارن، و همچنین پژمرده شده، را نیز مشاهده کنید. 
  4. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    4
    خاک را از لحاظ افزایش میزان کود بررسی کنید. افزایش سفیدی یا سفت شدن روی سطح خاک گیاه را مشاهده کنید. این افزایش در نتیجه ی استفاده ی زیاد از کود می باشد یا به دلیل برگشت کودی است که موقع تبخیر آب، به سطح خاک آمده است.
     
 

بخش 2

آموزش حذف کودهای اضافی از گیاهان بیش از حد کوددهی دشده

  1. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    1
    هر کود قابل مشاهده ای را از روی گیاهان حذف کنید. اگر کود مورد استفاده، کود پودری است، و  روی سطح گیاه یا سطح خاک قابل مشاهده است، باید با حذف کودها،  از کوددهی بیش از حد به گیاه جلوگیری کنید. همچنین، هر نوع سفیدی یا سفت شدن روی سطح خاک مشاهده کردید، باید حذف کنید.
    • هنگام حذف و بیرون آوردن کودهای اضافی بسیار مراقبت باشید که آسیب بیشتری به گیاه یا ریشه ها نرسد.
     
  2. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    2
    خاک را با آب بشویید. حذف و جابجایی کودهای اضافی از روی ریشه گیاه، به جلوگیری از رسیدن کود بیش از حد به گیاه و درمان ریشه ها، کمک می کند.
    • در صورت امکان، از آب مقطری که به دمای محیط رسیده به منظور شستن مواد مغذی اضافی و برای شستشوی خاک استفاده کنید.
     
  3. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    3
    ریشه ی  گیاه را در آب غرق کنید. اگر گیاهان خود را در باغ کاشته اید، خاک اطراف ریشه را آبیاری کنید و 30 دقیقه صبر کنید تا آب از قسمت پایین گیاه دور  و کاملاً شسته شود. 
  4. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    4
    اجازه دهید که آب بصورت زهکش از خاک و یا گلدان خارج شود. اگر گیاه در یک گلدان قرار دارد، گلدان را با آب پر کنید و صبر کنید آب از پایین گلدان خارج شود. این مرحله را چهار بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که تمام کودها شسته شدند و از اطراف ریشه گیاه نیز کودها پاک شده اند. 
 

بخش 3

آموزش نگهداری از گیاهان بیش از حد کوددهی شده 

  1. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 3
    1
    شاخ و برگهای آسیب دیده را از روی گیاهان بیش از حد کوددهی شده حذف کنید. با استفاده از قیچی، برگ های آسیب دیده، تغییر شکل یافته و یا پژمرده را از گیاه جدا کنید. امکان اینکه بتوانید یک گیاه بیش از حد تغذیه شده را نجات دهید، بسیار بیشتر از این است که بتوانید برگ های آسیب دیده را مجدداً احیا کنید. بنابراین حذف برگهای آسیب دیده برای تأمین سلامت بیشتر گیاه مهم و ضروری است و اگر شاخ و برگهای آسیب دیده را حذف نکنید و اجازه دهید روی گیاه باقی بمانند، باعث می شود که گیاه شما قربانی آفات و بیماری ها شود. 
  2. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    2
    در صورت امکان، مجدداً گیاه بیش از حد کوددهی شده را در مکان جدیدی بکارید. اگر گیاه بیش از حد تغذیه شده باشد، بهتر است گیاه را به مکان جدیدی با خاک تازه منتقل کنید تا پس از فرآیند کامل شستشو، گیاه و ریشه ها فرصتی برای درمان، پیدا کنند. مکانی جدید در باغ خود انتخاب کنید، که به درستی کوددهی شده باشد، و یا  گیاه را درخاک تازه مجدداً بکارید.
    • اگر گیاه شما به اندازه کافی بزرگ شده یا  فضای کافی نداشتید، خاک جدید جایگزین خاک قبلی در ظرف یا گلدان، کنید.
     
  3. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    3
    چندین هفته از کوددهی به گیاه بیش از حد کوددهی شده  اجتناب کنید. اگر گیاه شما بیش از حد تغذیه شده باشد، تا زمان سلامتی کامل گیاه  (3 تا 4 هفته) عملیات کوددهی را انجام ندهید. برای رفع آسیبهای ناشی از کوددهی زیاد، وقت بیشتری را صرف گیاه و ریشه ها  کنید. 
  4. آموزش احياي گياهان بيش از حد کوددهي شده مرحله 1
    4
    کود بدون نیتروژن برای گیاهان انتخاب کنید. هنگامی که زمان تغذیه ی مجدد گیاه فرا می رسد با استفاده از کود فاقد نیتروژن، از بسیاری از اثرات منفی کوددهی بیش از حد، جلوگیری کنید. فقط یک چهارم یا نیمی از میزان کود توصیه شده بر روی بسته بندی را استفاده کنید.



لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# امیییییییر
من به پتوسم کود آهن دادم ولی الان دوروزه بعضی از برگاش داره میسوزه و بعضیا ها هم داره زرد میشه چیکار کنم دوباره حالش خوب شه
+20 # ميرزايي
سلام من به پتوسم كود زياد دادم و الان در حال نابوديه
تو اين فصل ميتونم ريشه هاشو بشورم و گلدان عوض كنم؟
+6 # سوسن
عالی بود .مرسی
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان