به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش چیدن قارچ زرد کیجا

مراحل آموزش چیدن قارچ زرد کیجا

قارچ زرد کیجا یکی از بهترین شگفتی های طبیعت است که می توانید آنرا در جنگل یا بیشه ها پیدا کنید.
بسیاری از گونه های این قارچ ها در فروشگاه های مواد غذایی، بسیار گران قیمت هستند. چیدن قارچ ها توسط خودتان،  یک راه جالب برای بیرون آمدن از خانه است، در واقع هیجان جمع آوری غذا را تجربه خواهید کرد و قارچ های تازه  به دست خواهید آورد.

 

مراحل

  1. Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 1
    1

    با یک فرد آشنا و با تجربه در زمینه ی قارچ، به دنبال قارچ های خوراکی وحشی بروید. بهترین راه برای یادگیری نحوه شناسایی این قارچ ها این است که با افراد مطلع به مکان های مشخص بروید، او به شما نشان می دهد که چگونه آنها را شناسایی کنید. بسیاری از شهرها، انجمن قارچ شناسی دارند که شما می توانید عضو آنها شوید؛ گاهی اوقات این انجمن ها یکسری گروه های پیشنهادی را سازمان دهی می کنند. اگر انجمن شهرتان این قابلیت را داشت حتماً از آن استفاده کنید.  در موارد زیر با شما به توافق خواهد رسید:
    • خودتان رانندگی کنید یا هزینه ی سوخت را متقبل شوید.
    • این فرد به شما قول می دهد هرگز آن مکان ها را ندیده اید.
    • اصرار بر این دارد که به هیچ عنوان قارچ ها را به خانه نبرید و تنها قصد یادگیری و  مشاهده داشته باشید.
     
  2. Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 2
    2

    چک کنید که آیا قارچ زرد کیجا (Cantherelle) در منطقه شما رشد می کند؟ این قارچ در بسیاری از مناطق  شمالی رشد می کند. رنگ گونه های "تابستانی" قارچ زرد کیجا،  زرد پر رنگ یا نارنجی می باشد و زمانی که به طور کامل رشد کردند به شکل شیپور یا قیف هستند. شکلشان باعث می شود که آنها به راحتی در جنگل رشد کنند.
    توجه: نام زرد کیجا یک نام مازندرانی برای این نوع قارچ است (کیجا در زبان مازندرانی به معنای دختر است). نام انگلیسی این گونه Cantherelle و The Girolle و از گروه قارچ های Chanterelles و از خانواده Cantharellaceae است .
    • بهترین فصل سال برای پیدا کردن این قارچ وحشی، اواخر تابستان و اوایل پاییز است که البته بسته به میزان بارندگی که منطقه دریافت کرده است، دارد. میزان بارندگی در رشد خوب قارچ ها تأثیر گذار است. بنابراین، اگر منطقه ی مورد نظرتان،  تابستانی مناسب و مرطوب داشته باشد، جستجو ی خود را در اوایل شهریورماه یا 10 تا 24 شهریور شروع کنید. اگر شما به بیرون رفتید و قارچ های کوچک زرد کیجا، که در زیر خزه ها پنهان شده اند را مشاهده کردید، دست نگه دارید چون فقط دو هفته به بالغ شدن آنها مانده ، بنابراین بازگشته و مجدداً به محل باز گردید. 
     
  3. Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 3
    3

    درختان را شناسایی کنید، از جمله درخت شوکران کبیر و شاه درخت صنوبر داگلاس. قارچ زرد کیجا از ریشه های این درختان رشد می کنند. اگر زمین پوشیده از چمن باشد یا اگر مقدار زیادی برگ  اطراف درخت ریخته شده باشد(به جای سوزن های کاج و صنوبر)، احتمالاً این قارچ را در مجاورت آنها پیدا نخواهید کرد.
    • در این تصویر، یک شاخه از شاه درخت صنوبر داگلاس، نشان داده شده است.
     
  4. Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 4
    4

    به تکه های نارنجی که از زمین خارج می شوند، به دقت نگاه کنید. آیا می توانید محل تولید قارچ زرد کیجا را در این تصویر مشخص کنید؟ اگر یک قارچ  پیدا کردید، احتمالاً تعداد بیشتری قارچ در همان نزدیکی  وجود دارد. اطراف نزدیک ترین درخت را بررسی کنید. از زوایای مختلفی که امکان دارد، به زمین نگاه کنید.
    با دقت قدم بردارید، تا هیچ قارچی را له نکنید.
     
  5. Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 5
    5

    قارچ را از قسمت پایه، برش بزنید. در حالی که بیشتر جویندگان با تجربه ی قارچ زرد کیجا ، در مورد نحوه ی برش این قارچ بسیار بحث می کنند، اما اکثر مردم خودشان کار بریدن را انجام می دهند. قارچ های برداشت شده را در توری های لباسشویی و کیسه های پارچه ای (کرباس)، بریزید، زیرا این نوع کیسه ها اجازه می دهد که اسپور ها، بر روی کف جنگل بیفتند.
     
  6. Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 6
    6

    اصل و درست  بودن قارچ زرد کیجا را چک کنید!  به دلیل شبیه بودن این قارچ به قارچ های سمی (قارچ  Jack-O'Lantern از جنس Omphalotus)،  مشکلات زیادی ایجاد می شود. در حالی که این قارچ ها  توسط یک ناظر با تجربه به راحتی قابل تشخیص هستند، بی توجهی به این موضوع می تواند منجر به بروز عفونت دستگاه گوارشی شود. در برخی نقاط، گونه های  Cortinarius ، که دارای رنگ نارنجی مشابه با قارچ زرد کیجا است، کشنده می باشد. این امر می تواند سبب سردرگمی خطرناکی شود زیرا که فرد می خواهد قارچ را تنها از روی عکس ها شناسایی کند.
    توجه: تفاوت زردکیجا با قارچ سمی : بافت زرد کیجا به نرمی از هم جدا می شود ولی قارچ سمی دراثر تماس ساده پودر می شود .
    • قارچ زرد کیجا  چین های (موج) بزرگ  و تیغ هایی در زیر کلاهک  دارند. به تیغ ها در این تصویر،  توجه کنید، آنها ضخیم هستند و خیلی از هم فاصله ندارند.
    • قارچ زرد کیجا، در خاک رشد می کند. اما گونه ی  Omphalotus (یک نوع قارچ سمی است که با قارچ زرد کیجا اشتباه گرفته می شود) در داخل چوب پوسیده رشد می کند - که چوب ممکن است در خاک دفن شده و  قارچ کاملاً پوسیده شود.
    • گونه ی Omphalotus ممکن است در طول دوره ی رشد رنگ زیتونی کم رنگ پیدا کند که البته به این نکته نیز نمی شود اکتفا کرد.
      سایر موارد مشابه عبارتند از:
    Image titled Pick Chanterelle Mushrooms Step 7
    • قارچی که با قارچ زرد کیجا اشتباه گرفته می شود، Hygrophoropsis aurantiaca می باشد، که مانند Omphalotus، قارچ سمی است. این قارچ ممکن است موجب ناراحتی های گوارشی شود.
    • Gomphus floccosus مانند قارچ زرد کیجا، قیفی شکل و ارغوانی است، اما کلاهک نارنجی مایل به قرمز دارد. مانند قارچ Hygrophoropsis، در برخي افراد باعث سوء هاضمه مي شود.
     
  7. Image titled Make Chicory Coffee Step 3
    7

    از برداشت قارچ هایتان لذت ببرید! بعضی ها می گویند که  قارچ های زرد کیجا را باید با یک برس شست تا کاملاً تمیز شود، در حالی که افراد دیگری آنها  را با آب خالی شستشو می دهند. اگر قارچ ها را شستید، آنها را خشک کنید. هنگام پخت این قارچ، بسیاری از افراد برای  نتیجه ی بهتر آنها را خشک می کنند تا آب اضافی قارچ را گرفته باشند.  طعم این قارچ کم است. 
    توجه: قارچ زرد کیجا از نظر خواص با گوشت قرمز برابری می کند. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# محمد سلطانی
با سلام
بنده تعدادی قارچ با همین مشخصات اواخر تابستان در جنگلهای شمال چیدم اما طعم بسیار تندی داشت و دقیقا مثل فلفل تند بود. میشه راهنمایی کنید که چه نوعی بوده
-2 # Amirsam
سلام ممنون از اطلاعاتتون. بنده مهندس قاسمی هستم و چندین ساله به دنبال فردی هستم که با کمک علم کشاورزی بتونم روی تولید انبوه قارچ زردکیجا کار کنیم. حتی بشه از اروپا اقامت برای تولید گرفت. میشه لطفا با بنده از تلگرام ارتباط بگیرین البته اگر مایل به شرکت در این پروژه هستین
# مهدی جون
چه کمکی نیاز دارین
# امیر پهلوان صادق
سلام، ضمن تشکر از پیشنهادتون متأسفانه فرصت انجام کار نیست.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان