به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت قارچ های هیدروپونیک

مراحل آموزش کاشت قارچ های هیدروپونیک

دو مرحله:آموزش کاشت قارچ هیدروپونیک با استفاده از کیت رشد قارچآموزش کاشت قارچ هیدروپونیک بدون استفاده از کیت رشد قارچ

قارچ ها را می توان به روش هیدروپونیک کشت کرد. اساساً، کاشت قارچ هیدروپونیک، به معنای استفاده از آب یا سایر محیط کشت  به جای استفاده از خاک، برای کاشت محصول است. قارچ هیدروپونیک به سرعت رشد می کند و کاملاً خوشمزه است. 
این مقاله دو نوع روش کاشت قارچ هیدروپونیک را شرح می دهد.
توجه:  کاشت هیدروپونیک یا آبکشت شیوهٔ کشت بدون خاک می باشد. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می شود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده ی بی اثر، عملاً نیاز به خاک منتفی می شود. 

 

1

آموزش کاشت قارچ هیدروپونیک با استفاده از کیت رشد قارچ

  1. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 1
    1

    خرید یک کیت (جعبه ی کاشت قارچ) رشد قارچ از فروشگاه کشاورزی. کیت ها، جعبه هایی از خاک اره فشرده شده هستند که با بذرهای قارچ اشباع شده اند.
     
  2. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 2
    2

    جعبه حاوی قارچ (کیت) را در ظرفی از آب سرد غوطه ور کنید. مطمئن شوید که جعبه کاملاً غوطه ور در آب شده است، سپس با چند سانتی متر آب، روی جعبه را بپوشانید.
     
  3. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 3
    3

    اجازه دهید جعبه یا کیت، به مدت چند ساعت خیس بخورد. کیت قارچ باید کاملاً اشباع و سیر شود.
     
  4. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 4
    4

    ظرف را در مکانی تاریک و سرد قرار دهید. دما باید در رنج بین 60 تا 75 درجه فارنهایت (15  تا 23 درجه سانتی گراد) باشد.
     
  5. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 5
    5

    برداشت محصول قارچ ها. بیشتر قارچ های هیدروپونیک، بعد از 3 تا 5 روز، آماده ی برداشت هستند.
     
  6. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 6
    6

    اجازه دهید جعبه ی حاوی خاک اره به مدت یک هفته استراحت کند و سپس مجدداً روند را تکرار کنید. جعبه را در آب سرد فرو ببرید و قبل از قرار دادن آن در یک نقطه تاریک و سرد، آن را کاملاً اشباع و سیراب کنید.
     
  7. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 7
    7

    هر هفته از جعبه ی خاک اره، مجدداً استفاده کنید تا زمانی که دیگر برداشت خوبی نداشته باشید. تعداد دفعاتی که شما می توانید  مجدداً از جعبه ی خاک اره استفاده کنید، به میزان  مواد مغذی  موجود در جعبه، بستگی دارد.
     
  8. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 8
    8

    هنگامی که دیگر قارچ تولید نشد، جعبه ی خاک اره را در توده ای از  کمپوست  بریزید. سپس می توانید با یک کیت جدید قارچ، شروع به کار کنید.
     
 

2

آموزش کاشت قارچ های هیدروپونیک بدون استفاده از کیت قارچ

  1. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 9
    1

    کاشت قارچ ها را با استفاده از قارچ تازه یا اسپور قارچ، شروع کنید. هر دو را می توانید به صورت آنلاین و یا در مرکز فروش  کشاورزی خریداری کنید. این نوع روش کار، به  رشد میسیلیوم قارچ نیازمند است. در صورت تمایل،  می توانید به راحتی میسیلیوم مایع را برای شروع فرایند، خریداری کنید.
     
  2. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 10
    2

    قطعات کوچک قارچ، اسپورها یا بافت ها را بر روی یک پتری دیش (نوعی ظرف) استریل شده،  قرار دهید، که به میسیلیوم (رشته ها یا کرک های سفید رنگ) اجازه ی رشد داده شود. میسیلیوم باید رشد کند تا زمانی که برای کمک به چرخه تولید مثل قارچ، به اندازه کافی قوی شده باشد.
    توجه: پتری دیش، ظرفی بشقاب مانند از جنس شیشه یا پلاستیک با عمق کم و دردار است که زیست شناسان از آن برای کشت سلول یا خزه های ریز استفاده می کنند.
     
  3. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 11
    3

    اجازه دهید، قارچ ها در پتری دیش رشد کنند. احتمالاً رشد قارچ ها، چند هفته طول خواهد کشید.
     
  4. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 12
    4

    قارچ ها را به ظروف یا شیشه های محکم، که با دانه های استریل شده ای مانند گندم یا چاودار (گیاهی از خانواده گندمیان است. دانه آن مانند گندم باریک و کشیده است) پر شده اند، انتقال دهید.  حدود  4 هفته طول می کشد تا قارچ ها دانه ها را کلونیزه کنند. ( کلونیزاسیون به معنای رشد و تکثیر میکروارگانیسم در میزبان بدون ایجاد عفونت می باشد)

  5. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 13
    5

    برداشت قارچ ها را آغاز  کنید، البته هنگامی که آنها در درون شیشه ی حاوی دانه ی غلات، به اندازه ی کافی رشد کردند. هر چند روز یکبار پیشرفت  کلونیزه شدن دانه های غلات از طریق قارچ را چک کنید.
     
  6. Image titled Grow Hydroponic Mushrooms Step 14
    6

    از  دانه های غلات بیشتری ، برای رشد قارچ ها استفاده کنید. چون که بعداً نیز می توانید اسپورهای قارچ را مجدداً درون شیشه های حاوی دانه ها قرار دهید و تولید قارچ نمایید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان