به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت

آموزش مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت

مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت شامل سه مرحله می باشد:کاهش جمعیت کرم خوشه خوار ذرت با روش مبارزه ی طبیعیاستفاده از آفت کش ها برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرتاستفاده از روش های مبارزه طبیعی با کرم خوشه خوار ذرت بجای استفاده از آفت کشها

آفت کرم خوشه خوار ذرت ( Corn Earworm آفات کوچکی هستند که زرد کمرنگ تا قهوه ای رنگ می باشند. آفت کرم خوشه خوار ذرت، بسیاری از گیاهان مختلف را می تواند آلوده کند، اما در این میان، گیاه ذرت میزبان مورد علاقه آنها می باشد. در واقع کنترل و مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت می تواند کمی سخت باشد، اما با انتخاب گونه های مقاوم و کاشت گیاهان در زمان مناسب، می توانید به مبارزه و کنترل این آفت کمک کنید. در صورت لزوم، شما همچنین می توانید از آفت کش ها یا از سایر روش های ریشه کن کردن آفت کرم خوشه خوار ذرت استفاده کنید. 

بخش 1

کاهش جمعیت کرم خوشه خوار ذرت با روش مبارزه ی طبیعی

  1. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 1
    1
    در مرحله ی اول، ارقام ذرت با پوست سفت و محکم را بمنظور کنترل کرم خوشه خوار ذرت، انتخاب کنید. در واقع چند رقم ذرت که دارای پوست سختی هستند، حمله به گیاهان ذرت را برای آفت کرم خوشه خوار ذرت سخت تر می کنند. این ارقام شامل گونه های هیبرید ذرت می باشند. قبل از کاشت محصول خود، رقمی از گیاه ذرت را انتخاب کنید که بطور طبیعی در برابر آفت کرم خوشه خوار ذرت مقاوم باشد.
     
  2. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 2
    2
     برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت، ذرت شیرین Bt که دارای خوشه یا میوه ی ذرت مقاوم می باشد را برای کاشت انتخاب کنید. ذرت شیرین Bt، رقم شناخته شده ای است که بصورت ژنتیکی بویژه برای از بین بردن آفت برگخوار کاترپیلار، از جمله آفت کرم خوشه خوار ذرت تولید شده است. با این وجود، این ارقام  نیز بطور کامل از گیاه در برابر آسیب های ناشی از آفات محافظت نخواهد کرد.
     
  3. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 3
    3
    برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت، در زمان مناسب گیاهان ذرت را بکارید. ارقام  زود رَس و متوسط رَس ذرت، کمتر احتمال دارد که توسط آفت کرم خوشه خوار ذرت آلوده شوند. کنترل و مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت در ارقام دیر رس ذرت، حتی با آفت کش ها نیزسخت می باشد.
     
  4. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 4
    4
    تشویق کشاورزان به کاشت محصولات زراعی فریبنده. کرم خوشه خوار ذرت  علاوه بر گیاه ذرت به محصولاتی همچون گوجه فرنگی و لوبیای نوع لیما (lima) نیز حمله می کنند. بنابراین شما می توانید تعدادی از این محصولات را در نزدیکی ذرت خود بکارید تا آفات جذب محصولات فریبنده بجای ذرت ها شوند. البته بعید به نظر می رسد که کرم های خوشه خوار ذرت کاملاً  از این طریق کنترل شوند، اما ممکن است مشکل را کمی کاهش دهند.
     
 

بخش 2

استفاده از آفت کش ها برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت

  1. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 5
    1
    یک آفت کش تأیید شده و آزمایش شده برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت انتخاب کنید. طبقه ی ﭘﺎﻳﺮﺗﺮﻭﺋﻴﺪ آفت کش ها، اغلب برای مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت توصیه می شود. اما، نشانه هایی نیز وجود دارد که حشرات به این آفت کش ها نیز مقاوم هستند. از آنجایی که فقط انواع خاصی از آفت کش ها ممکن است برای استفاده در منطقه شما مورد تأیید قرار گیرد، بنابراین همیشه باید از اداره مربوطه درشهر خود اطلاعات لازم را دریافت کنید.
     
  2. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 6
    2
    بر روی گیاهان ذرت، زمانی که نخ های ابریشمی تولید می کنند، نظارت و بررسی داشته باشید. به محض اینکه گیاهان ذرت شما شروع به نزدیک شدن به مرحله ی بلوغ و رسیده شدن می کنند، ذرت ها را بطور مرتب بررسی کنید. زمانی که ده درصد از خوشه ها و میوه های ذرت شروع به تولید ابریشم کردند، شروع به اسپری آفت کش ها برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت، کنید.
     
  3. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 7
    3
     بمنظور مبارزه و کنترل آفت کرم خوشه خوار ذرت، گیاهان ذرت را اسپری کنید. برای حصول بهترین نتایج و کنترل دقیق تر علیه کرم خوشه خوار ذرت، گیاهان ذرت را از قسمت پایین و نزدیک به زمین به جای قسمت هوایی، با آفت کش ها اسپری کنید. از یک دستگاه اپلیکاتور آفت کش تأیید شده استفاده کنید و آن را تا 30psi یا بالاتر تنظیم کنید. هنگامی که آفت کش را اسپری می کنید، نازل اسپری پاش را برای پوشش دادن ابریشم،  مورد هدف قرار دهید، و اینگونه می توانید از یک سوم گیاهان ذرت در برابر  آفت کرم خوشه خوار ذرت محافظت می کنید.
     
  4. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 8
    4
    استفاده از آفت کش برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت را در فواصل منظم تکرار کنید. پس از اولین کاربرد آفت کش کرم خوشه خوار ذرت، اسپری را با فاصله زمانی سه تا پنج روز ادامه دهید تا ابریشم های ذرت در نود درصد خوشه های ذرت از بین بروند. در بعضی مناطق گرمتر، ممکن است به اسپری آفت کش کرم خوشه خوار ذرت، نیاز بیشتری داشته باشد. 
     
 

بخش 3

استفاده از روش های مبارزه طبیعی با کرم خوشه خوار ذرت بجای استفاده از آفت کشها

  1. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 9
    1
    برای مبارزه و کنترل آفت کرم خوشه خوار ذرت، روغن معدنی را به ابریشم های ذرت بمالید. روغن معدنی، یک حشره کش بسیار مؤثر است. 5 الی 7 روز پس از ظاهر شدن ابریشم های ذرت، 0.75 تا 1 میلی لیتر روغن را بصورت مستقیم به ابریشم ذرت اسپری کرده یا بپاشید. از آنجایی که استفاده از روغن معدنی برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت، فرایند نسبتاً سختی است، لذا این روش برای باغبانان خانگی که مقدار کمی ذرت رشد می دهند بهتر است.
     
  2. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 10
    2
     روش های مبارزه و کنترل باکتریایی  را برای کرم خوشه خوار ذرت بکار ببرید. برخی از گونه های باکتری مانند Bacillus thuringiensis، آفت کرم خوشه خوار ذرت را سرکوب می کنند. برای بررسی اینکه آیا این موارد در منطقه شما تأیید شده است یا خیر، با دفاتر کشاورزی شهر خود هماهنگ کنید.
     
  3. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 11
    3
    برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت، نماتدها را به خاک وارد کنید. نماتدهای Steinernematid و  entomopathogenic نیز می توانند وقتی که به خاک افزوده شوند، به کاهش جمعیت آفت کرم خوشه خوار ذرت کمک کنند و گیاهان ذرت به رشد خود ادامه دهند. بنابراین، نماتدها با کشتن لارو های کرم خوشه خوار ذرت، هنگامی که لاروها برای تبدیل به شفیره شدن (شفیره مرحله ی بین لارو و بلوغ حشره است) به زمین می افتند، از گیاهان ذرت محافظت می کنند. البته احتمالاً هنوز هم  ممکن است آفت کرم خوشه خوار ذرت به محصول شما آسیب برساند.
    • نماتدها را بمنظور مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت، در فروشگاه های کشاورزی پیدا کنید.
     
  4. مبارزه با آفت کرم خوشه خوار ذرت مرحله 12
    4
    شکارچیان طبیعی را برای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت تشویق کنید. تعدادی از حشرات از کرم خوشه خوار ذرت تغذیه می کنند، از جمله بالتوری سبز، سِن شکارگر (pirate bugs)، اشکال مختلف سِن، کفشدوزک ها، و سِن های چشم درشت. بعضی از این حشرات بطور طبیعی در مزارع خودشان می توانند جذب ذرت ها شوند، در حالی که بعضی دیگر از حشرات را می توان از فروشگاه های کشاورزی خریداری نمود.
    • پرندگان مزرعه نيز از لاروهاي کرم خوشه خوار ذرت  تغذيه مي کنند، هرچند که به اندازه کافي  از آنها برای  مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت  استفاده نمی شود. با این حال، پرندگان در مواقع شیوع زیاد آفت کرم خوشه خوار ذرت کمک چندانی نخواهند کرد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان