به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش های مبارزه با کرم طوقه بر

 روش های مبارزه با کرم طوقه بر

روش های مبارزه و کنترل کرم طوقه بر ، شامل سه روش می باشد:روش نظارت بر طوقه ی گیاهانروش استفاده از موادبازدارنده طبیعی و آفت کش ها روش تغییرات در محیط باغ 

این کابوس هر باغبان است که ناگهان شب هنگام ببیندکه نیمی از گیاهان توسط کرم طوقه بر از بین رفته اند. این کرم های شبانه، از لارو چندین گونه ی شب پره ی مختلف هستند. کرم طوقه بر هنگام تغذیه، قسمت پایین گیاهان جوان را خورده  و قادر به تخریب کل مزرعه می باشند. اما با استفاده از چندین روش ساده و بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی سمی، می توان کرم های طوقه بر را کنترل کرد. برای کنترل و مبارزه با کرم طوقه بر، مقاله زیر را مطالعه فرمایید. 

1

روش نظارت بر طوقه ی گیاهان

  1. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 1
    1
    علائم و نشانه های آلودگی کرم طوقه بر روی گیاهان را بدانید. شما در طی روز، کرم های طوقه بر را نمی بینید، زیرا آنها شب هنگام غذا می خورند . اکثر باغبانان نمی دانند که منطقه آنها مشکل  کرم طوقه بر را دارد، تا زمانی که  در صبح یک روز، مشکلات ایجاد شده توسط کرم طوقه بر  را خواهند دید. تا آن زمان، هیچ صدایی از  کرم طوقه بر در باغ وجود ندارد. جمع آوری و کنترل جمعیت  کرم طوقه بر قبل از گسترش آنها در مزرعه یا باغ، کمک زیادی به شما در نگهداری باغتان خواهد کرد. مواردی که در این مرحله برای مبارزه با  کرم طوقه بر باید به آنها توجه کنید عبارتند از:
    • گیاهانی که از نزدیکی انتهای ساقه، قطع شده اند.
    • گیاهانی که پژمرده شده یا آسیب دیده اند.
    • افتادن کرم طوقه بر بر زمین.
    • کرم های طوقه بر، را  شما می توانید در مجاورت محل آسیب دیدگی ، با کنار زدن خاک با دست خود پیدا کنید. کرم های طوقه بر رنگ های مختلفی، از جمله خاکستری، قهوه ای، صورتی، سیاه و غیره دارند. بعضی از آنها خال دار هستند، بعضی از آنها  نواری هستند، و برخی از آنها بدون هیچ نشانه ی خاصی هستند.
     
  2. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 2
    2
    هنگام شب، کرم های طوقه بر را  از روی گیاهان بردارید. در شب  با یک چراغ قوه بیرون بیایید و کرم های طوقه بر را یکی یکی از روی گیاهان بردارید. آنها را در یک سطل حاوی آب و صابون قرار دهید بگونه ای که غرق شوند، سپس آنها را دور بریزید.  تا زمانی که متوجه کاهش جمعیت  کرم طوقه بشوید، این کار را هر چند شب یکبار تکرار کنید. در طول تابستان بمنظور مبارزه و کنترل بیشتر کرم های طوقه بر، بررسی هایتان را ادامه دهید. 
  3. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 3
    3
    برای محافظت گیاهان از کرم های طوقه بر، یک حلقه دور ساقه ی آنها درست کنید. کرم های طوقه بر  علاقه به جویدن گیاهان از ساقه هایشان دارند، مخصوصاً  تمایل به از بین بردن سبزیجات با ارزش و مفید دارند. اگر موانعی در اطراف ساقه ها قرار دهید، کرم های طوقه بر  باید زمان بیشتری را برای دسترسی به ساقه ها صرف کنند. لذا قطعات 4 اینچی (12 سانتیمتر) از مقوا، پلاستیک یا دیگر مواد محکم را که به شکل یک لوله برش داده اید را می توان بعنوان حلقه برای گیاهان خودبکار ببرید. شما همچنین می توانید لوله های مقوایی یا قوطی های فلزی را در قسمت ساقه های گیاهان به کارببرید.
    • از جمله معایب این روش اینست که هر ساقه به تنهایی به یک  حلقه برای خود نیاز دارد تا کرم های طوقه بر را از خود دور نگه دارد. اگر شما یک باغ بزرگ با صدها گیاه دارید، ممکن است لازم باشد این روش را با دیگر روش ها ترکیب کنید.
     
  4. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 4
    4
    حلقه ها را در اطراف ساقه گیاهان برای مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر نصب کنید. آنها را در حدود یک اینچ (2-3 سانتی متر) در عمق خاک فرو کنید، بطوری که حلقهها در حدود 3 اینچ (7-8 سانتی متر) ارتفاع داشته باشند. کرم طوقه بر  قادر نخواهند بود از سطح مقوا و فلز بالا برود و  بسمت پایین لیز می خورند. اگر طوقه ها یا حلقه های استوانه ای شکل را از یک مقوا یا پلاستیک برش می دهید، مطمئن شوید که هیچ شکاف یا درزی روی مقواها برای ورود کرم های طوقه بر نباشد.
  5. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 5
    5
    برای ساقه گیاهان بمنظور مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر، تکیه گاه ایجاد کنید. برای محافظت بیشتر از گیاهان، می توانید برای ساقه ها تکیه گاه ایجاد کنید تا از خوردن آنها توسط کرم های طوقه بر جلوگیری کنید. یک نی نوشیدنی (یا یک لوله توخالی نازک از کاغذ یا پلاستیک) را به اندازه ی مناسب ببرید. سپس، در هر قطعه برش یک شکاف در طول ایجاد کنید و نی ها را روی گیاهان قرار دهید. انتهای نی ها را در زیر سطح خاک فشار دهید.
    • بنابراین، شما می توانید برای مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر ، هر ساقه گیاه را با یک تکه مقوا، کاغذ ضخیم یا فویل آلومینیومی بپوشانید، مراقب میزان فشار زیر خاک باشید.
     
 

2

روش استفاده از موادبازدارنده طبیعی و آفت کش ها 

  1. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 6
    1
     باکتری Bacillus thuringiensis را در باغ بمنظور مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر استفاده کنید. این یک باکتری شناخته شده  برای کشتن کرم های طوقه بر می باشد، و  در فروشگاه های کشاورزی در دسترس است. این یک روش طبیعی برای خلاص شدن از کرم های طوقه بر بدون آسیب رساندن به گیاهان یا حیوانات می باشد. این باکتری  را در خاک منطقه ی آسیب دیده بکارببرید.
    • این باکتری  به سایر شب پره ها و پروانه ها آسیب می رساند، بنابراین اگر شما نمی خواهید به انواع دیگر حشرات صدمه بزنید، از روش دیگری استفاده کنید.
    • آفت کش ها را بعد از ظهر اسپری کنید تا بهترین نتایج را در برابر مبارزه با کرم های طوقه بر بدست آورید. اما از آنجا که کرم های طوقه بر پس از تاریکی غذا می خورند، آفت کش ها را در هنگام غذا خوردنشان بطور تازه اعمال کنید. بعد از هر بار بارش باران، آفت کش را دوباره بکار ببرید تا زمانی که گیاهان به اندازه کافی بزرگ شده باشند و از  شر کرم ها ی طوقه بر در امان باشند.
     
  2. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 7
    2
    پودر  diatomaceous را در زمین بمنظور مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر امتحان کنید. diatomaceous یک پودر طبیعی ساخته شده از فسیل خاک است که می تواند در اطراف منطقه آسیب دیده اسپری و پاشیده شود. این پودر برای انسان ها، گیاهان یا حیوانات مضر نیست، اما حشراتی را  که روی پودر ها حرکت می کنند را خشک کرده  و از بین می برد. در مناطقی که می خواهید  جمعیت حشرات سالم را ارتقا دهید، این روش را به کارنبرید.
    • پودر را در اطراف پایه ی هر گیاه که در آن  مشکوک به حضورکرم  طوقه بر می باشید به کار ببرید. هنگام استفاده از پودر از وسایل ایمینی مثل عینک بمنظور جلوگیری از رفتن پودر در چشمانتان و یا تنفس آن  استفاده کنید ، زیرا ممکن است باعث سوزش چشم شود.
    • برای مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر، پوست  تخم مرغ یا پودر قهوه را بعنوان یک جایگزین نیز می توانید به کارببرید .
     
  3. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 8
    3
     از پودر ذرت برای مبارزه با کرم طوقه بر استفاده کنید. کرم های طوقه بر دوست دارند پودر ذرت بخورند، اما سیستم گوارش آنها صدمه می بیند. بسیاری از آن ها ازبین میروند. در برخی از مناطق آسیب دیده باغ خود پودر ذرت را پخش کنید. فقط این کار را بیش از حد انجام ندهید، چون  ممکن است  سرو کله آفات  دیگر پیدا شوند.
     
  4. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 9
    4
    با استفاده از ملاس (یک ماده شیرین کننده است که از عصاره نیشکر و چغندر قند بدست می آید) یک ماده بازدارنده ی طبیعی برای مبارزه با کرم های طوقه بر تهیه کنید. اگر مخلوطی از ملاس با کاه و سبوس گندم داشته باشید، یک  خمیر سفت بدست می آید که می توانید در اطراف گیاهان در ناحیه ای که کرم های طوقه بر به آن آویزانند، بریزید. هنگامی که آنها به بافت شیره مانند یا ملاس گیر می کنند، خمیر به بدن آنها می چسبد و لذا از خراب کردن گیاهان جلوگیری  می شود.
 

3

تغییرات در محیط باغ

  1. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 10
    1
    در صورت امکان کاشت گیاهان را در باغ، برای چند هفته به تأخیر بیندازید. پس از خوردن گیاهان توسط کرم طوقه  بر در اوایل بهار، تعداد لاروهای کرم طوقه بر و میزان آسیب آنها به گیاهان، معمولاً کاهش می یابد.
    • کاشت  گل های چند ساله در باغ را در نظر داشته باشید. اطراف بیرونی باغ را سبزیجات بکارید تا بنحوی از ورود کرم طوقه بر جلوگیری شود. بر خلاف علف های هرز و علف های بلند، گل ها در پاییز از بین می روند درست زمانی که کرم های طوقه بر بالغ هستند و به دنبال مکانی برای تخم گذاری می باشند.
    • قبل از کاشت در فصل بهار خاک را شخم زده تا لاروهایی که در خاک زمستان گذارنی کرده اند از زیر خاک بالا آمده و از بین بروند.
     
  2. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 11
    2
    بمنظور مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر، باغ خود را تمیز و مرتب نگه دارید. علف های هرز را از باغ خود و از مناطق اطراف باغ جمع کرده تا محل هایی که شب پره ها می توانند درآنجا تخم گذاری کنند، کمتر شوند. این کار نیز باعث می شود برخی از مواد غذایی که کرم های طوقه بر از آنها تغذیه می کنند و زنده می مانند، از بین بروند. بنابراین علف ها را در اطراف باغ حذف  کنید.
     
  3. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 12
    3
    بمنظور مبارزه و کنترل کرم های طوقه بر، باغ  را پس از برداشت تمیز کنید. پس از برداشت، تمام بقایای گیاهی را از باغ خارج کنید تا مانع از تخمگذاری شب پره های بالغ شوید. مجدداً در فصل پاییز خاک را شخم زده تا  تا لاروهایی که در خاک زمستان گذارنی کرده اند از زیر خاک بالا آمده و از بین بروند.
    • اگر می توانید،  اجازه دهید بعد از شخم زدن باغ، جوجه مرغ ها از باغ تغذیه کنند. زیرا آنها هر کرم طوقه بری را که در خاک وجود داشته باشد می خورند.
     
  4. روش هاي مبارزه با کرم طوقه بر مرحله 13
    4
    باغ خود را  برای حضور شکارگران کرم های طوقه بر آماده کنید. در محوطه خود حیوانات دوست داشتنی  نگهداری کنید چرا که  یک راه عالی برای کنترل کرم های طوقه بر است، زیرا پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر دوست دارند کرم های طوقه بر را بخورند. از حیوانات زیر را برای خوردن کرم های  طوقه بر در باغ خود استفاده کنید:
    • وزغ
    • موش کور
    • کرم شب تاب
    • پرنده های سیاه
    • مرغ اقیانوس آمریکایی

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان