به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاهش مصرف آب در باغات

مراحل آموزش کاهش مصرف آب در باغات

در شرایط فعلی و در حال حاضر بسیاری از کشورها بخصوص ایران در خشکسالی بسر می برند، لذا در این مقاله مراحل مختلفی که منجر به کاهش مصرف آب در باغات می شود، شرح داده شده است. 

مراحل آموزش کاهش مصرف آب در باغات

  1. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 1
    1
    یک آبپاش دستی برای آبیاری گیاهان در باغات خریداری کنید. آبپاش دستی به شما این امکان را می دهد که در زمان هایی که امکان آبیاری با استفاده از شیلنگ های لوله ای (pipe) برای شما وجود ندارد،  به آبیاری باغ خود ادامه دهید که در نتیجه میزان مصرف آب با آبپاش بطرز قابل توجهی نسبت به شیلنگ های لوله ای کاهش می یابد.
    توجه: لوله ها یا Pipe براي انتقال آب از مکانی به مکان ديگر با فواصل نسبتا زياد استفاده می شوند.
     
  2. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 2
    2
    یک بشکه ی آب برای ذخیره آب باران تهیه کنید. بشکه ی آب را به سیستم زهکشی سقف وصل کنید تا با هر بار بارش باران، آب باران در آن ذخیره شود. اطمینان حاصل کنید که لوله ی سریز آب از سقف به بشکه آب بدرستی نصب شده و بشکه پر از آب می شود. در صورت امکان لوله انتقال سرریز آب رامستقیماً به خاک باغات وصل کنید تا آب اضافی هدر نرود.
     
  3. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 3
    3
    از آب جمع آوری شده در بشکه ی آب برای آبیاری باغات خود استفاده کنید. با استفاده از آب ذخیره شده در بشکه ی آب، گیاهان را آبیاری کنید و از این روش، محصولا ت خود را پرورش دهید.
     
  4. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 4
    4
    برای کاهش مصرف آب، گیاهان را در زمان های گرم یا ساعات گرم روز آبیاری نکنید. اطمینان حاصل کنید که باغ خود را در سردترین ساعت روز (به عنوان مثال اول صبح) آبیاری می کنید، زیرا این کار، میزان تبخیر آب از چمن و گیاهان  را کاهش می دهد. شب هنگام، گیاهان را آبیاری نکنید زیرا این کار ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه شود.
     
  5. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 5
    5
    افزایش قابلیت نگهداری آب در خاک یکی از راه های کاهش مصرف آب در باغات است. برای افزایش قابلیت حفظ آب در خاک،  ژل های نگهداری آب در خاک را خریداری کنید و با خاک درون گلدان ها مخلوط کنید. کریستال های نگهدارنده آب، باعث جذب آب و حفظ آب در خاک می شود تا آب بسادگی از منطقه ی کاشت خارج نشود.
     
  6. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 6
    6
    افزایش تحمل نسبت به تنش های مختلف در گیاهان. افزایش دهنده ی تحمل گیاهان نسبت به تنش ها را خریداری کرده  و آنها را بمنظور کاهش آبیاری در گیاهان، اعمال کنید.
    توجه: تنش یک عامل بیرونی است که اثرات سوء بر گیاه به جای می‌گذارد. گیاهان تحت شرایط طبیعی و زراعی، مدام در معرض تنش هستند. از جمله تنش هایی که گیاه در مقابل آنها عکس‌العمل نشان می‌دهند شامل کمبود آب ، سرمازدگی ، گرما، شوری ، کمبود اکسیژن در ریشه و آلودگی هواست.
     
  7. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 7
    7
    بمنظور کاهش مصرف آب در باغات، گیاهان و سبزیجات بومی منطقه ی خود را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که باغ شما شامل گیاهان و سبزیجات بومی منطقه شما هستند، که به این ترتیب به احتمال زیاد گیاهان بومی نیاز به آبیاری کمتری نسبت به گیاهان مناطق یا کشورهای دیگر دارند.
     
  8. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 8
    8
     گیاهان خود را به گلدان انتقال دهید. گیاهان را از خاک معمولی باغات به گلدان ها منتقل کنید، زیرا گلدان ها، آب را به میزان طولانی تری نسبت به خاک و کمپوست معمولی موجود در باغ، در خود نگه می دارند. 
     
  9. آموزش کاهش مصرف آب در باغات مرحله 9
    9
    سیستم آبیاری قطره ای برای کاهش مصرف آب در باغات در نظر بگیرید. در روش آبیاری قطره ای تا 75٪ در مصرف آب بیشتر از سیستم های آبیاری معمولی، صرفه جویی می شود.
    توجه: آبیاری قطره‌ای روشی است که در آن آب با فشار کم از روزنه ی شبکه آبیاری خارج و به صورت قطراتی در پای بوته ریخته می‌شود. که منجر به کاهش مصرف آب و در نتیجه انتقال آرام آب به ریشه ی گیاهان و در نتیجه کاهش آسیب دیدگی بوته ها می شود. 
     
  10. 10
    برای کاهش مصرف آب می توانید از روش کشت زیر پلاستیک یا گلخانه استفاده کنید.  از آنجایی که امکان استفاده از آبیاری تحت فشار (قطره ای) در کشت های گلخانه ای وجود دارد، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب می گردد. همچنین می توانیم از سایر مزایای این سیستم، کوددهی از طریق آب آبیاری و یا سموم حشره کش همراه آب آبیاری جهت کنترل آلودگی های خاک را نام برد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان