به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان

مراحل آموزش آبیاری فیتیله ای گیاهان

آبیاری گیاهان و گل های خانگی، کاروقت گیری است . از طرفی تعدادی از گیاهان خانگی نیز نسبت به گیاهان فضای باز به آبیاری بیشتری نیاز دارند. بنابراین اگر قصد دارید به مسافرت بروید و نمی دانید چگونه گیاهان خود را تا زمانی که برمی گردید، سالم نگه دارید این مقاله آموزشی برای شما کاربردی خواهد بود.
همچنین افرادی که گیاهان خانگی دارند و فرصت کافی برای مراقبت از آنها را ندارند، بهتر است روش آبیاری فیتیله ای را یاد بگیرند. آبیاری فیتیله ای یکی از ترفندهای حرفه ی کشاورزی است.  اگر شما برای چند هفته فرصت آبیاری گیاهان را ندارید، می توانید از یک فیتیله یا یک بند کفش برای کمک به آبیاری گیاهان استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی استفاده از فیتیله برای آبیاری گیاهان، مقاله ی زیر را دنبال کنید. 

مراحل آبیاری فیتیله ای گیاهان

  1. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 1
    1
    اطمینان حاصل کنید که گیاه شما هم اکنون در یک گلدان با سوراخ زهکشی قرار داده شده است. اگر اینطور نیست، باید اقدام به ایجاد یک سیستم آبیاری فیتیله ای برای کاشت مجدد گیاه در یک گلدان دارای زهکش کنید.
    زهکش در واقع سوراخی است که در ته گلدان قرار دارد و آب اضافی از آن خارج می شود. با خارج شدن آب اضافی از گلدان، ریشه سالمتر می ماند و امکان گندیدگی ریشه از بین می رود.
     
  2. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 2
    2
    برای قرار دادن فیتیله در گلدان، گیاه خود را از محل کارتان  و  یا باغچه بیرون بیاورید. یک ظرف کوچک برای قرار دادن فیتیله در آن تهیه کنید.
     
  3. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 3
    3
    مقداری خاک مناسب، یک گلدان و یک فتیله تهیه کنید. اگر نتوانستید فیتیله ی شمع تهیه کنید، می توانید از یک بند کفش قدیمی استفاده کنید. فیتیله هچنین می تواند یک تکه پارچه ی کوچک یا بلند باشد که در آب فرو رود.
    • فیتیله های بلند شمع در اکثر فروشگاه ها فروش شمع در دسترس هستند.
     
  4. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 4
    4
    فیتیله یا بند کفش را در ظرف آب انداخته و گیاه خانگی خود را بوسیله آن آبیاری کنید. به انتهای فیتیله یا بند کفش یک گره بزنید.
     
  5. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 5
    5
    قسمت نوک تیز یک مداد را از وسط بند کفش و یا فیتیله ی شمع رد کنید. شما همچنین می توانید فیتیله را در اطراف مداد بپیچانید. اطمینان حاصل کنید که آن را محکم بسته اید تا بتوانید از فیتیله برای دفعات بعدی استفاده کنید.
     
  6. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 6
    6
    گیاه را از داخل گلدان خارج کنید. اگر گیاهتان بزرگ است، ممکن است لازم باشد با کمک فردی دیگر گیاه را بیرون آورید تا ریشه های گیاهتان خراب نشود.
     
  7. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 7
    7
    مداد را بهمراه فیتیله به داخل ریشه گیاه فرو کنید. بند کفش یا فیتیله را ازسوراخ زهکش در پایین گلدان بیرون آورید.
    • اگر گلدان شما دارای سوراخ زهکش نیست، یا سوراخ مورد نظر را در ته گلدان موجود ایجاد نمایید و یا گلدان را تعویض نمایید.
    • مقداری خاک در تَه گلدان مورد نظر بریزید تا هر میزان خاکی که از گلدان اصلی از دست رفته است، جایگزین شود.
     
  8. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 8
    8
    در این مرحله گیاه دوباره به گلدان برگردانده شد و به فیتیله وصل شده است. از این به بعد زمانی که گیاه را حرکت می دهید، مراقب باشید که فیتیله خراب نشود.
     
  9. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 9
    9
    گیاه را در بالای یک ظرف آب قرار دهید. بعنوان مثال، شما می توانید گلدان را بر روی یک چهارپایه ی چوبی برعکس قرار دهید و فیتیله را مانند تصویر فوق درون ظرف آب در زیر گلدان، بیندازید. آب برای تغذیه گیاه از فیتیله بالا می رود.
    • این مرحله برای هر فردی، کمی متفاوت خواهد بود، و به اینکه شما موقع مسافرتتان، گیاه خود را در چه مکانی قرار دهید، بستگی دارد. شما ممکن است از یک سبد سوراخ دار یا یک طاقچه (طبقه) برای قرار دادن ظرف آب استفاده کنید، بطوری که فیتیله بتواند براحتی درون ظرف بیافتد.
     
  10. کاربرد فیتیله در آبیاری گیاهان مرحله 10
    10
    قبل از اینکه خانه را ترک کنید، ظرف مورد نظر برای گذاشتن فیتیله را با 16 تا 32 اونس آب پر کنید (450 تا 900 گرم)، تا آب به ریشه ی گیاهان از طریق فیتیله انتقال یابد. از آنجایی که هر گیاه نیاز به مقادیر متفاوتی از آب دارد، کل ریشه، آب مورد نیاز خود را از طریق فیتیله جذب می کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان