به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

خصوصیات اسکلت گلخانه

در انتخاب اسکلت گلخانه و نحوه ساخت آن، به نکات زیر دقت فرمایید:

1- اسکلت گلخانه

اسکلت گلخانه، شامل قسمتی از گلخانه می باشد که پوشش پلاستیک یا سایر پوشش ها را نگه می دارد.
خصوصیات یک اسکلت گلخانه خوب:
الف) اسکلت گلخانه، باید محکم و سبک باشد.
ب) اسکلت گلخانه، باید سایه اندازی کمی داشته باشد.
ج) اسکلت گلخانه، باید ارزان و بادوام باشد.
د) اسکلت گلخانه، باید از فلزهایی باشد که قابل اکسید شدن نباشند یا با روکش گالوانیزه ساخته شده باشد.


2- جهت ساخت اسکلت گلخانه

در انتخاب و تعیین جهت ساخت اسکلت گلخانه، 2 فاکتور تعیین کننده می باشد:
الف) باد قالب منطقه: گلخانه را نبایستی عمود بر باد شدید احداث نمود، بهترین حالت آن است که طول گلخانه، تقریبا در امتداد جهت باد قالب محل احداث گلخانه باشد و نسبت به آن انحراف مختصری داشته باشد در غیر اینصورت احتمال آسیب دیدن گلخانه وجود خواهد داشت. همچنین جهت قرار گرفتن دریچه های اسکلت گلخانه باید در خلاف جهت باد غالب منطقه باشد.
ب) نور گلخانه: اگر منطقه بادخیز نباشد و باد عامل محدود کننده نباشد، جهت گلخانه از نظر کاهش سایه اندازی و برخورداری از حداکثر شدت نور خورشید حائز اهمیت می باشد زیرا اسکلت گلخانه، سایه خود را بر روی گیاهان داخل گلخانه می اندازد.
در گلخانه های تک واحدی، در عرض های جغرافیایی پایین تر از 40 درجه، جهت گلخانه شمالی – جنوبی است و درعرض های بالاتر از 40 درجه، جهت گلخانه، شرقی – غربی می باشد.
در خصوص گلخانه های بهم پیوسته، در تمامی عرض های جغرافیایی، جهت گلخانه، شمالی – جنوبی است.


3- استفاده از اتصالات پیچ و مهره در ساخت اسکلت گلخانه

در ساخت اسکلت گلخانه بایستی تا جای ممکن از اتصالات پیچ و مهره استفاده شود و از جوش دادن قطعات خودداری شود زیرا جوش کاری، پوشش ضد زنگ را از بین می برد و قسمت های حرارت دیده، دچار زنگ زدگی می شود و به مرور زمان در آنها شکستگی ایجاد می گردد.


4- شیب طولی اسکلت گلخانه

در طول گلخانه، برای خروج آب باران و برف باید شیب 1% در نظر گرفته شود. منظور از 1% این است که به ازای هر 100 متر 1 متر شیب داشته باشیم.
به دو روش می توان شیب 1% را ایجاد نمود:
روش اول: شیب 1% را بوسیله تغییر عمق فونداسیون ها ایجاد می نماییم. پیشنهاد می شود از این روش بدلیل یکسان بودن ارتفاع تمام ستون ها استفاده گردد.
روش دوم: می تون فوندانسیون ها را تماما در یک عمق کار کرد و ارتفاع ستونها را کم و زیاد در نظر گرفت.
توجه: وزن برف نبایستی بر روی اسکلت گلخانه قرار گیرد. در گلخانه های زیر کشت، بدلیل روشن بودن سیستم حرارتی، برف روی سقف گلخانه، سریعا ذوب می شود و از طریق ناودانهای روی سقف گلخانه خارج می شود.
در صورتی که در گلخانه کشت وجود نداشته باشد، حتما در زمان بارندگی بصورت برف، سیستم های گرمایشی را روشن می نماییم تا سریعا برف ذوب شود، در غیر اینصورت ممکن است وزن ایجاد شده توسط برف به گلخانه خسارت بزند.


5- طول، عرض و ارتفاع اسکلت گلخانه

 جهت گرمایش و کنترل بهتر عوامل دیگر در گلخانه بهترین اندازه ای که می توان برای سالن ها در نظر گرفت بصورت زیر است:
الف) طول گلخانه: 40 تا 50 متر
ب) عرض گلخانه: 8 تا 10 متر
ج) ارتفاع گلخانه: 5/5 تا 7 متر
در تعیین ارتفاع گلخانه، نوع گیاه و تراکم کشت آن مهم می باشد. در واقع هرچه تراکم کشت در متر مربع بیشتر باشد، تولید گازهای گلخانه ای بیشتر خواهد بود و اگر ارتفاع گلخانه کم باشد، با برگشت گازهای گلخانه ای به پایین، به گیاهان داخل گلخانه صدمه خواهد رسید و عملکرد آنها کاهش خواهد یافت.
بنابراین هرچه ارتفاع گلخانه بیشتر باشد با مشکل مذکور کمتر مواجه خواهیم شد. البته توجه داشته باشید که هرچه ارتفاع بیشتر باشد، گرمایش گلخانه در زمستان انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد.
نکته: در شهرهای بزرگ و در فصل زمستان بازگشت آلودگی ها به پایین، ایجاد مشکل می کند که این شرایط را شرایط گلخانه ای یا وارونگی می نامند. نهایتا این گازهای گلخانه ای نیست که مضر است، بلکه شرایط گلخانه ای است که مضر است.


6- دریچه های گلخانه: بهترین کاربرد را دریچه هایی دارند که در نقطه اوج گلخانه باشند.

بر اساس نوع دریچه، گلخانه ها را بصورت زیر تقسیم بندی می کنند:
الف) گلخانه های دریچه اتوبوسی: مناسب نیست و کارآیی خوبی ندارد.
ب) گلخانه های دریچه بال کبوتری: گلخانه های دریچه بال کبوتری یکطرفه و دوطرفه کارآیی و راندمان بهتری می باشد.
ج) گلخانه های دریچه بال کوسه ای: مناسب نیست و کارآیی خوبی ندارد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان