به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

تجهیزات خنک کننده گلخانه

سیستم ها و تجهیزات گلخانه

سیستم ها و تجهیزات گلخانه در 3 دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. سیستم ها و تجهیزات گرم کننده گلخانه
  2. سیستم ها و تجهیزات خنک کننده گلخانه
  3. سیستم ها و تجهیزات تهویه ای گلخانه

در این آموزش به توضیح درباره "تجهیزات خنک کننده گلخانه" خواهیم پرداخت.


2- سیستم ها و تجهیزات خنک کننده گلخانه

در این قسمت به توضیح روش های مختلف خنک کردن گلخانه خواهیم پرداخت:

الف) ایجاد سایه روی گلخانه

ب) استفاده از کولر آبی

ج) استفاده از سیستم میست یا مه افشان

د) سیستم فن و پد (Fan And Pad) یا پوشال و پنکه


الف) ایجاد سایه روی گلخانه

جهت خنک کردن گلخانه از روش های مختلفی می توان استفاده نمود که یکی از این روش ها که در فصل تابستان موثر می باشد، جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به داخل گلخانه است. بدین منظور لازم است به طریقی سقف گلخانه را پوشانده تا مانع تابش اشعه خورشید بداخل گلخانه شویم.

روش های پوشش سقف گلخانه

- ایجاد سایه در گلخانه با استفاده از سایبان (Shad): با استفاده از یک نوع تور پلاستیکی و گستردن آن بر روی سطح خارجی گلخانه، سایه مناسبی در گلخانه ایجاد می گردد. این تورها سبک و به راحتی قابل نصب می باشند.
در زمان استفاده از این تورها به نکات زیر توجه فرمایید:

نکته 1: این تورها در رنگ های مختلف وجود دارند که رنگ سبز آن برای ایجاد سایه مناسب تر است.

نکته 2: درشتی یا ریزی بافت این تورها متغییر است و بر همین اساس بین 30 تا 94 درصد تولید سایه می کنند. برای ایجاد سایه در گلخانه می توان از تورهایی که 47 تا 50 درصد ایجاد سایه می کنند استفاده نمود.

نکته 3: طول تورها زیاد و عرض آنها در ابعاد مختلف است و به سادگی به یکدیگر متصل یا دوخته می شوند.
نکته 4: این تورها بسهولت از گلخانه جدا شده و قابل نگهداری می باشد. هنگام نصب یا نگهداری در انبار در صورتی که از آنها مواظبت به عمل آید، دوام زیادی خواهند داشت.

- ایجاد سایه در گلخانه با استفاده از رنگ آمیزی سقف گلخانه: رنگ آمیزی سقف گلخانه مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل گلخانه می شود و یکی از راه های خنک کردن گلخانه در فصل تابستان می باشد.

انواع مختلفی از رنگ ها جهت تولید سایه پیشنهاد می شود. چنانچه ترکیبات آنها مناسب انتخاب شود و در پاشیدن آن دقت گردد، روکش خوبی در سقف گلخانه بوجود می آورد و در فصل پاییز و زمستان بسادگی می توان رنگ آمیزی را پاک نمود.

روش های ها رنگ آمیزی سقف گلخانه

روش استفاده از محلول رنگ: رنگ مخصوص برای ایجاد سایه را به نسبت 1 به 5 در آب حل کرده و بصورت یکنواخت در سطح پوشش گلخانه می پاشیم.

روش اندود کردن سطح گلخانه: پاشیدن محلول آب و آهک بر روی سقف گلخانه، به ازای هر 5/4 لیتر محلول آب و آهک، 1 قاشق روغن کتان اضافه کنید تا محلول، به سقف گلخانه بهتر بچسبد. در ضمن جوهرنمک اثر این محلول را براحتی پاک می کند.


ب) استفاده از کولر آبی


ج) استفاده از سیستم میست یا مه افشان

این سیستم در گلخانه های تکثیر استفاده می شود که آب تحت فشار قرار گرفته و از نازل بصورت ذرات بسیار ریز خارج می گردد که دمای هوا را گرفته و باعث خنک شدن محیط می شود.


د) سیستم فن و پد (Fan And Pad) یا پوشال و پنکه

از متداول ترین سیستم های خنک کننده درگلخانه های مناطق خشک بشمار می آید.
سیستم فن و پد از 3 قسمت تشکیل شده است:

- پوشال (Pad)
- پنکه (Fan)
- گردش آب

در این سیستم، پوشال در سمت شمال گلخانه و در دیواره قرار می گیرد و در سمت جنوب، فن ها دقیقاً روبروی پوشال و در دیواره ی مقابل قرار می گیرد. در زمان راه اندازی ابتدا پوشال ها با گردش آب ایجاد شده، کاملا مرطوب می گردد، سپس فن ها را روشن می کنیم که باعث خروج هوا از داخل گلخانه به بیرون می شود و همچنین باعث مکیده شدن هوا از دیواره روبه رویی که پوشال ها نصب شده اند می گردد.

این هوا با عبور از لایه ی مرطوب پوشال ها خنک شده و باعث ایجاد یک جریان هوای خنک و مرطوب در گلخانه می گردد.

نکته: هرچه فاصله پوشال ها و فن بیشتر باشد از کارایی سیستم فن و پد کاسته خواهد شد. بنابراین یکی از دلایلی که طول گلخانه بیشتر از 40 تا 50 متر گرفته نمی شود همین موضوع است.

انواع پوشال (Pad) گلخانه

الف) پوشال از نوع فیبر سلولزی

ب) پوشال کولر که متداول تر می باشد

در هنگام نصب پوشال به نکات زیر توجه گردد:

نکته 1:  محلی را برای نصب پوشال انتخاب کنید که بتوان لایه های پوشال را بطور متوالی نصب نمود زیرا در مقایسه نصب آن بطور پراکنده ترجیح داده می شود.

نکته 2: در اثر استفاده پی در پی از پوشال ها ممکن است املاح معدنی آبی که داخل پوشال می شود و بخصوص لایه های فیبری، سوارخ های آن مسدود شده و مانع خروج هوا می شود و باید هر چند وقت یکبار تعویض شود.

نکته 3: لایه های پوشال در فصل زمستان بایستی جدا و خشک شده و در محل مناسبی نگهداری شود و محل پوشال ها با استفاده از پلاستیک پوشانده شود.

برای نصب فن در گلخانه نکات زیر رعایت شود:

نکته 1: فن را طوری تنظیم نماییم که بطور اتوماتیک کار کند. بعنوان مثال می توان تنظیم نمود که ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر روشن باشد.

نکته 2: فن ها را بر روی دیوار مقابل پوشال ها نصب نمایید.

نکته 3: فاصله فن تا پوشال بیشتر از 9 تا 10 متر نباشد.

نکته 4: فن ها بایستی دارای ظرفیت مناسب جهت جابه جایی هوا را داشته باشند.

برای گردش آب در پوشال ها به نکات زیر توجه فرمایید:

نکته 1: آب مورد استفاده در پوشال ها بایستی دارای املاح پایینی باشد، در غیر این صورت بدلیل مسدود شدن نازل ها به مرور کارآیی آن کاهش خواهد یافت.

نکته 2: پمپ مورد استفاده بایستی دارای توان لازم جهت انتقال میزان آب مورد نیاز را داشته باشد و همچنین گردش آب به خوبی صورت گیرد تا تمام سطح پوشال بصورت یکنواخت مرطوب گردد.

نکته 3: پوشال ها در محلی از گلخانه نصب شوند که تا جای امکان سایه باشد.

نکته 4: در زیر پوشال ها از ناودان استفاده می کنیم تا آب گردشی بدون هدرروی بداخل مخزن پمپ انتقال یابد.

نکته 5: جهت جلوگیری از کاهش سطح آب در مخزن از شناور مناسب استفاده گردد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان