به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

شاسی چیست؟

شاسی از نظر لغوی به معنی پنجره ی شیشه ای با قاب چوبی یا فلزی است و از نظر باغبانی، ساده ترین و ارزانترین وسیله ی حفاظت و کشت بذر گیاهان حساس به سرما می باشد.

انواع شاسی

  1. شاسی سرد
  2. شاسی گرم

1- شاسی سرد

جعبه ای بزرگ و بدون ته می باشد با دربی شیبدار بوده که ارتفاع دیواره ی بلند آن 50 سانتیمتر و رو به شمال ساخته می شود و ارتفاع دیواره کوتاه آن که رو به جنوب می باشد 20 تا 30 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. شاسی بر روی این جعبه قرار می گیرد.

ابعاد شاسی، 90x80 سانتیمتر می باشد.
برای جذب بیشتر حرارت نور خورشید، شیب شاسی به سمت جنوب در نظر گرفته می شود.
در کف شاسی، 10 سانتیمتر خاک و کود ریخته می شود و محل احداث شاسی نباید زیر سایه باشد.

در اصفهان، حدود 15 اسفندماه از شاسی برای کشت بذر وگرفتن نشاء خیار، گوجه فرنگی و بادمجان استفاده می شود.

زمان استفاده از شاسی در مناطق معتدل، قبل از پایان کامل سرمای زمستان می باشد و در زمانی که به بذر کاشته شده در فضای آزاد هنوز دما و سردی خاک اجازه ی جوانه زنی و رشد نمی دهد، می توانیم کشت در شاسی سرد را انجام دهیم.

موارد استفاده از شاسی سرد

الف) کشت زودتر از زمان معمول: با استفاده از شاسی می توانیم کشت بذر و ایجاد نشاء را زودتر از زمان معمول که در فضای باز انجام می شود را انجام دهیم.

ب) کشت در پاییز و ماه آخر زمستان

ج) هم دما سازی گیاهان، با فضای بیرون گلخانه: قلمه هایی که در داخل گلخانه ریشه دار شده اند و بایستی به فضای آزاد منتقل شوند، قبل از اینکه این گیاهان مستقیما وارد فضای آزاد شوند، به شاسی سرد منتقل می شوند. شاسی سرد دمایی متعادل بین دمای گلخانه و دمای فضای بیرون دارد. بعد از اینکه قلمه ها را در شاسی قرار دادیم کم کم درب شاسی را باز نگه می داریم تا گیاهان داخل شاسی سرد، به شرایط فضای آزاد عادت نمایند و سپس گیاهان را از شاسی سرد به فضای آزاد منتقل می کنیم.


2- شاسی گرم

شاسی گرم، دارای مشخصات ظاهری کاملا شبیه به شاسی سرد می باشد با این تفاوت که در شاسی گرم سیستم گرم کننده استفاده می شود.

جهت تأمین گرما در شاسی گرم از 3 روش زیر استفاده می شود:

الف) استفاده از المنت های برقی یا حرارتی در شاسی

ب) استفاده از لوله های آب گرم در کف شاسی

ج) استفاده از تخمیر کودی در کف شاسی

این سیستم ها، در کف شاسی قرار گرفته و روی آنها با ماسه پر می شود. در این سیستم امکان کشت مستقیم وجود ندارد. کاشت را در گلدان یا جعبه ی کشت انجام می دهیم و سپس به داخل شاسی گرم منتقل می کنیم.

متداول ترین روش برای تأمین حرارت در شاسی گرم، تخمیر کودی می باشد.


کوش چیست؟

کوش یک اصطلاح فرانسوی به معنی لایه، قشر و طبقه است. توضیح اینکه برای تولید حرارت در شاسی گرم می توانیم از روش تخمیر کودی در کف شاسی استفاده کنیم که در اثر فعالیت میکروارگانیسم های موجود در موادی مانند کود اسبی یا کود گاوی یا کود گیاهی (مثل خاک برگ) در درون شاسی، گرمای مورد نیاز تولید می گردد، گرمای تولید شده به این روش را، کوش می نامند.

بر اساس مقدار کود درون شاسی و دمای ایجاد شده، 3 نوع کوش داریم:
الف) کوش گرم

ب) کوش نیمه گرم

ج) کوش سرد

انواع کوش

ترکیب و ضخامت کود

دمای ایجاد شده

مدت زمان

کوش گرم

کود تازه اسبی به ضخامت 60 سانتیمتر

18 تا 20 درجه سانتیگراد

1.5 ماه

کوش نیمه گرم

کود تازه اسبی + کود پوسیده گاوی به ضخامت 50 سانتیمتر

12 تا 15 درجه سانتیگراد

2 ماه

کوش سرد

3 قسمت خاکبرگ + 1 قسمت کود تازه اسبی به ضخامت 40 تا 50 سانتیمتر

10 درجه سانتیگراد

1 ماه


 جعبه کشت چیست؟

جعبه کشت جهت تهیه نشاء و ریشه دارکردن قلمه در گلخانه و شاسی بکار می رود.

جنس اغلب جعبه های کشت، چوبی یا پلاستیکی می باشد گاهی نیز از فلز و سیمان استفاده می شود و بسته به نوع گیاه و هدف کار، اندازه ی آن متفاوت است. معمولا ابعاد آن به صورت 40x60 و به ارتفاع 15 سانتیمتر می باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان