به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت باقلا سبز

مراحل آموزش کاشت باقلا سبز

آموزش کاشت باقلا سبز شامل سه مرحله می باشد:آموزش آماده سازی باقلا سبزآموزش مراقبت و نگهداری از باقلا سبزآموزش برداشت باقلا سبز


باقلا سبز با نام های لوبیای علوفه ای، لوبیا کشاورزی، لوبیا Windsor  و بیشتر با نام باقلا (Vicia faba) نیز شناخته می شود. باقلا از خانواده ی بقولات است، و ریشه در غرب آسیا دارد. باقلا سبز به آب و هوای سرد و نور کامل نیاز دارد، البته  در انواع مختلف آب و هوا نیز رشد می کند و منبع خوبی از پروتئین و ویتامین A، C و B هستند. غنی از فیبر است و بسیار خوشمزه، که بیشتر در باغ رشد می کنند. شما می توانید نحوه ی کاشت آنها را یاد گرفته، و از آنها مراقبت کنید، و نهایتاً محصولی از باقلا سبز را برداشت کنید.

 

بخش 1

آموزش آماده سازی باقلا سبز

  1. Image titled Grow Broad Beans Step 1
    1
    یک نوع واریته از باقلا سبز را انتخاب کنید. باقلا سبز واریته های بسیار زیادی دارد، بعضی از آنها برای فضاهای قابل دسترس و کوچک نیز مناسب هستند. باقلا را در یک آشپزخانه کوچک یا یک خانه بزرگ می توانید پرورش دهید، و فضایی مناسب برای اینکار است. برخی از واریته های مقاوم باقلا سبز عبارتند از:
    • واریته ی  Sutton، بطول حدود 12 سانتیمتر (30 سانتیمتر) رشد می کند و این انتخاب  برای باغ های کوچکتر و اطراف خانه ها مناسب است.

      Image titled Grow Broad Beans Step 1Bullet1
    • واریته ی Imperial Green Longpod   ، غلاف 15 اینچی (40 سانتی متر) تولید می کند که هر کدام حاوی چند باقلا بزرگ هستند که بیشتر عطر و طعم آنها مدنظر است.

    • Image titled Grow Broad Beans Step 1Bullet2
    • واریته ی Stero ، غلافهای فشرده و سنگینی تولید می کند که مرتباً باید چیده شوند. باقلا Stero خیلی شیرین است که می توان آنها را بدون پخت نیز خورد.

    • Image titled Grow Broad Beans Step 1Bullet3
    • واریته ی Red Epicure، دانه های قرمز توپر باقلا تولید می کند که می تواند جایگزین بسیار عالی با باقلا سبز معمولی باشد.

      Image titled Grow Broad Beans Step 1Bullet4
    • واریته ی Aquadulce Claudia، حدود سال های 1850  بدلیل طعم و مقاومتش معروف و محبوب بوده است. این گونه ها مخصوصا برای زمستان بسیار مناسب هستند. باقلا Aquadulce Claudia  را در زمستان یا اواخر پاییز بکارید.

      Image titled Grow Broad Beans Step 1Bullet5
     
  2. Image titled Grow Broad Beans Step 2
    2
     برای کاشت باقلا سبز بر اساس آب و هوای منطقه، تاریخ کاشت  انتخاب کنید. بسته به جایی که شما زندگی می کنید، ممکن است بخواهید باقلا سبز را در اواخر پاییز، پس از اینکه باغ را در تابستان آماده کردید، بکارید، این بدان معنی است که شما در اوایل بهار ، باقلاها را برداشت می کنید یعنی وقتی آماده ی کاشت گیاهان دیگر هستید. با این حال، در مناطقی با زمستان بسیار سرد، صبر کردن تا بهار ضروری است.
    • مناطق معتدل: در اکثر مناطق،  بهتر است باقلا سبز را برای اطمینان از برداشت باقلا در اواخر تابستان، در اوایل بهار بکارید. باقلا سبز بین دمای 60 تا 65 ℉ (15-18 ℃) کاشته و در دمای بالاتر از 80 ℉ (27 ℃) بیشتر در حال تلاش و مبارزه است.
    • آب و هوای گرم مدیترانه: اجازه دهید گیاهان زمستان را در مناطق با زمستان های معتدل بگذارند. باقلا می تواند  تا درجه حرارت حدود 15 درجه فارنهایت (-9 درجه سانتیگراد) سالم باقی بماند، و آنها را به عنوان یک پیشنهاد مناسب برای زمستان گذرانی در برخی از اقلیم ها حفظ کند. به دلیل دوره بلوغ طولانی، با کاشت باقلا سبز  در اواخر پاییز می توان آن را در اوایل بهار برداشت کنید.
    • مناطق بسیار سرد و یا بسیار گرم: در  مناطقی  با تغییرات ناگهانی دما،باقلا سبز را در داخل آماده کنید .
     
  3. Image titled Grow Broad Beans Step 3
    3
    زمین را با کود آماده کنید. برای کاشت گیاه باقلا  سبز خاک را با کود به خوبی شخم بزنید. از آنجا که باقلا سبز تولید کننده نیتروژن است، لزوما نیازی به کود ندارید. اگر کوددهی انجام دادید، از یک کود با نیتروژن کم استفاده کنید.
    • یک نقطه با آفتاب خوب، دور از هر گونه گیاه از خانواده پیاز انتخاب کنید، منطقه  کاشت را تا چندین سانتی متر عمق شخم بزنید و کمپوست نیز استفاده کنید.
     
  4. Image titled Grow Broad Beans Step 4
    4
    بذرهای باقلا را برای افزایش رشد تلقیح کنید. باقلا سبز می تواند در هر نوع خاکی رشد کند، چرا که حبوبات خود باروری هستند. با این حال، برای کمک به تبدیل نیتروژن، ایده خوبی است که از باکتری های ریزوبیا برای افزایش رشد و کمک به ثابت ماندن نیتروژن ریشه استفاده شود. این پودر سیاه در هر فروشگاه باغبانی موجود است.
    • بذرهای  باقلا سبز  را به آرامی مرطوب کنید و آنها را در یک قوطی قهوه یا یک فنجان تلقیح کنید و سپس آنها را به آرامی تکان دهید تا بذرها قبل از کاشت پوسته شان به آرامی جدا شود. این کار را فقط چند دقیقه قبل از آماده شدن برای قرار دادن بذر در زمین انجام دهید.
     
  5. Image titled Grow Broad Beans Step 5
    5
    بذر باقلا را مستقيماً در خاک بکارید يا از خاک مرطوب و خوب شخم زده شروع کنيد. قبل از کاشت  باقلا سبز ، خاک  را بتدریج با آب مرطوب کنید. شما نمی خواهید آب روی خاک باقی بماند و بایستد، - فقط خاک در ابتدا کمی  نم و رطوبت داشته باشد کافی است.
    • از انگشت خود برای حفر یک سوراخ با عمق حدود 2 اینچ (5 سانتیمتر) در زمین استفاده کنید. بذرهای  باقلا سبز  را به فاصله ی 8 اینچ  (20 سانتیمتر) ازهم در ردیفهای دوتایی قرار دهید، همین فاصله را نیز بین دو ردیف در نظر بگیرید. اگر شما یک واریته شناخته شده را برای کاشت کاملاً بزرگ در نظر گرفته اید، آنها را با فضای کمی بیشتر بکارید.
    • نقطه سیاه - "چشم" بذر باقلا سبز  را پیدا کنید و آن را رو به پایین بکارید. برخی از باغبانان توصیه می کنند دو برابر میزان گیاهی که می خواهید، بهتر است بذر بکارید زیرا تعدادی از بذرها جوانه نمی زنند.
     
  6. Image titled Grow Broad Beans Step 6
    6
    در آب و هوای سردتر، گیاهان  باقلا سبز را در محیط داخلی آماده کنید. اگر شما مجبورید که باقلا سبز  را در داخل خانه آماده کنید، راه بسیار خوب برای آماده سازی آنها استفاده از لوله های کاغذی خالی دستمال ها است، یک لوله برای یک گیاهی که می خواهید رشد کند لازم است. از یک سینی نشا موجود در هر فروشگاه باغبانی استفاده کنید تا  لوله ها را به ترتیب در هر حجره قرار دهید و باقلا سبز ها را آماده کنید.
    • لوله ها را به آرامی در جای خود در سینی قرار دهید. لوله ها را 2/3 تا 3/4 از خاک گلدانی پر کنید. احتمالا یکسری  از بذرها بین حجره ها می ریزند، اما نگران نباشید.
    • در هر لوله، یک باقلا در بالای خاک قرار دهید. اگر بذرها را با خیساندن جوانه زده اید، ریشه بذر را به سمت پایین بگذارید. لوله ها را به آرامی از بالا آبیاری کنید تا خاک سطحی کمی فشرده شود، سپس هر لوله را با کمی خاک بیشتر پر کنید، و باقلا ها را بپوشانید.
    • سینی را در دمای اتاق نگه دارید تا باقلاها جوانه بزنند، سپس سینی را به یک مکان آفتابی منتقل کنید. درجه حرارت خنک خوب است، البته تا زمانی که درجه حرارت در حد انجماد و بیش از حد طولانی نشود.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت و نگهداری از باقلا سبز

  1. Image titled Grow Broad Beans Step 7
    1
    گیاهان  باقلا سبز ی را که شروع به افزایش ارتفاع می کنند، به یک قیم وصل کنید. بوته های کوچک باقلا که رشد می کنند، به سرعت با غلاف های سنگین پر می شوند و بدون قیم مناسب، روی زمین می افتند. به همین دلیل، مهم است که در طول ردیف های کاشت باقلاها  را زمانی که بلند می شوند به قیم وصل کنید.
    • فواصل کوچک یک یا دو فوت بین هر ردیف را با نخ و ریسمان ببندید، تا گیاهان به آنها وصل شوند و رشد کنند. شما می توانید از ریسمان یا نوار های قدیمی استفاده کنید تا به آرامی دور گیاهان پیچیده شوند و آنها را به طور صحیح نگه دارند و غلاف ها را از زمین دور نگه دارند.
    • منتظر نمانید تا یک گیاه بسیار بزرگ داشته باشید و تا بر روی قیم ها بیفتد. اگر گیاه قبل از اتصال به قیم، بیش از حد بر روی زمین باقی بماند، خیلی راحت به ریشه ها آسیب می رسد و کپک نیز افزایش می یابد.
     
  2. Image titled Grow Broad Beans Step 8
    2
    بصورت کم و اما عمیق باقلا سبزها را آبیاری کنید. باقلا سبز می تواند دوره های خشکی را تحمل کند، اما گیاهان باید بخوبی آبیاری شوند، به خصوص اگر در آب و هوای گرم  زندگی کنید. خاك را عمیقاً در قسمت سرد و خشک ابتدای روز در صبح یا بعد از ظهر، آبیاری کنید و از آبیاری زیاد اجتناب كنید. شما نباید  اطراف باقلا سبز آب جمع شده مشاهده کنید.
    • از سرریز شدن آب جلوگیری کنید، وقتی گیاهان را آبیاری می کنید اجازه دهید به داخل خاک فرو رود. سرریز شدن خاک باعث تشدید کپک و سایر مشکلات می شود. خاک را آبیاری کنید.
     
  3. Image titled Grow Broad Beans Step 9
    3
    علف های هرز مهاجم را، به ویژه اگر گیاهان زمستان گذرانی کرده اند، از بین ببرید. ریشه های باقلا سبز نسبتاً کم عمق و سطحی هستند، و این موضوع باعث می شود که گیاهان بطور تصادفی از بین بروند. علف های هرز را در اطراف باقلا سبز را با دست بیرون بکشید، منطقه را بدون رقابت نگه دارید. هنگامی که گیاه تشکیل شد، می توانید کمی علف های هرز را وجین کنید.
     
  4. Image titled Grow Broad Beans Step 10
    4
    هنگامی که گیاه شروع به تولید غلاف ها می کنند، جوانه های تازه را بچینید. این گیاه رشد خواهد کرد و بیش از حد رشد خواهد کرد، مگر اینکه شما از رشد سریع گیاه  با کشیدن جوانه های جدید در بالای گیاه وقتی مشاهده کردید غلاف تشکیل شد، جلوگیری کنید. در این مرحله، شما می توانید برخی از برگ ها را برای خوردن، برای سالاد سبز، برداشت کنید.
    • هنگامی که می بینید باقلاهای جوان از پایه ظاهر می شوند، نوک های گیاه که در حال رشدند را بچینید. نوک گیاه را با دو برگ متصل از آن به قسمت بالای گیاه جدا کنید. اگر شما نمی خواهید آنها را بخورید، آنها را کمپوست کنید.
     
  5. Image titled Grow Broad Beans Step 11
    5
    استفاده از پوشش ردیف ها را در نظر بگیرید. در صورت لزوم، اگر مشکل جوندگان، موش خرمایی، خرگوش ها و یا آفات باغ را دارید، در صورت لزوم باقلا سبز را با پوشش های ردیفی بپوشانید. پوششهای ردیفی ورقهای پلاستیکی یا پارچه ای هستند که شما می توانید به راحتی روی قیم ها بگذارید و گیاهان را با پارچه بپوشانید. فضای کافی برای رشد و گردش هوا و همچنین گرما را در نظر بگیرید.
    • پوشش های ردیفی همچنین می تواند یک ایده عالی باشد اگر شما در پاییز گیاهان را کاشتید، زیرا این امر باعث می شود حرارت در نزدیکی زمین باقی بماند و گیاهان را از یخبندان محافظت کنید.
    • اگر از  پوشش ردیفی استفاده می کنید، ردیف ها را در اواسط روز بدون پوشش نگه دارید، ممکن است هنگام وجین علف های هرز اجازه ی گردش هوا را برای گیاهان فراهم کنید. بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه را در پایه گیاهان تماشا کنید. اگر لکههای سفید و یا زرد دیدید،  کمتر آبیاری کنید و هوای بیشتری در اختیار گیاهان قرار دهید.
     
  6. Image titled Grow Broad Beans Step 12
    6
    مراقب شته ها باشید. شته ها دوستدار گیاهان باقلا سبز هستند و معمولا روی گیاهان، در نزدیکی شاخه های جدید و جوانه ها جمع می شوند. بعضی از باغبان مایل به استفاده از اسپری های حشره کش برای حفظ گیاهان از شته ها هستند، اما یک روش ساده تر این است که قسمتی از گیاهان که شته ها روی آنها جمع شدند را بچینید. اگر شما یک باغبان سختگیر هستید، باید قبل از اینکه گیاهان خیلی آسیب ببینند، آنها را بچینید.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت باقلا سبز

  1. Image titled Grow Broad Beans Step 13
    1
     کل باقلا سبزها را خیلی زود برای خوردن برداشت کنید. مانند سایر بوته های لوبیا، باقلا سبز در روزهای اول شکل گیری ترد و خوراکی است، مانند نخود فرنگی شیرین خورده می شود، یا به صورت بخارپز در کنار ظرف غذا مصرف می شود. باقلا سبز بخاطر پوسته بیرونی مومی در هر باقلا قابل توجه است، اما پوسته های بیرونی جوان که برداشت می شوند نرم و خوراکی اند.
    • یک غلاف باریک که سبز روشن است را ببینید. غلاف ها باید نازک و باریک باشند، هیچ علایمی که نشان دهنده ی باقلای بالغ در داخل پوسته است، نشان داده نمی شود. اگر باقلاها را دیدید، بگذارید آنها به طور کامل بالغ و رسیده شوند.
    • باقلا سبزهای جوان را بیش از حد نچینید، زیرا واریته ی  که به طور کامل رشد کند، عطر و طعم دارد. خوب است که تعداد کمی از هر گیاه را بچینید اگر نمی توانید صبر نکنید، اما بیشتر باقلاها را برای بلوغ کامل ذخیره کنید.
     
  2. Image titled Grow Broad Beans Step 14
    2
    باقلا سبزهای بالغ را برداشت کنید وقتی که غلافها روشن هستند و بیش از حد برجسته نشده اند. باقلا سبز آماده ی برداشت می شوند زمانی که غلاف و دانه های باقلا در هر غلاف توپر و مجزا شده باشد. تعدادی غلافها توپر بنظر می رسند و بدلیل  وزن دانه ها زمانی که آماده برداشت هستند، روی زمین می افتند.
    • با توجه به واریته ای که کاشته اید، غلاف ها می توانند  6 تا 15 اینچ (15-38 سانتیمتر) طول داشته باشند، با چند دانه بزرگ و توپر در داخل شان، و با چند غلاف در هر گیاه. اگر شما آنها را به طور مرتب در طول فصل برداشت کنید، باید فضا را برای تولید بیشتر نیز باز کنید، اگر فصل خوبی از آب و هوا دارید.
     
  3. Image titled Grow Broad Beans Step 15
    3
    پوست باقلا سبزها را جدا کنید. برای رسیدن به باقلا سبزها، شما باید آنها را از غلاف شان جدا کنید. غلاف ها را با یک چاقو رشته نازکشان را باز کرده و باقلاها را بیرون آورید.
    • باز هم، بسته به نوع واریته، هر باقلا باید 5 تا 10 عدد دانه در هر غلاف داشته باشد که دارای پوسته ی مومی ضخیمی است که قبل از خوردن باید جدا شوند. این  کار طول می کشد، اما برنامه می تواند به ایجاد روند سریع کمک کند.
    • ساده ترین راه برای انجام این کار این است که آنها را بلانچ کنید، باقلاها را در آب جوش تا شمارش پنج بگذارید، سپس بلافاصله آنها را با یک قاشق  برداشته و آنها را در آب یخ بریزید. این پوسته ها از روی هر باقلا جدا می شوند.
     
  4. Image titled Grow Broad Beans Step 16
    4
    از باقلا در سوپ ها، سالاد ها و سایر ظروف لذت ببرید. بهترین راه برای خوردن باقلا ساده است: بخارپز کردن آنها و سرو آن با نمک و فلفل. آنها بزرگ، گوشتی و خوشمزه هستند، به طور ایده آل با گوشت قرمز برابراند. آنها همچنین یک بیس اصلی برای سوپ باقلا و یا برای یک سالاد سالم هستند.
     
  5. Image titled Grow Broad Beans Step 17
    5
    هنگامی که برداشت باقلا به پایان رسید، کل گیاه را به خاک بازگردانید. از آنجایی که گیاهان باقلا سبز دارای نیتروژن بسیار عالی هستند، ایده خوبی است که آنها را به خاک بازگردانند و مواد مغذی خاک را غنی سازی کنند. برای کاشت گیاهان در فصل بعد، هر گیاه را از ته چیده  و ریشه ها را در خاک حفر کنید. آنها را با خاک بپوشانید و مخلوط کنید، در این صورت غنی سازی نیتروژنی انجام شده است.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان