به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کلم کیل

مراحل آموزش کاشت کلم کیل

آموزش کاشت کلم کیل شامل چهار مرحله می باشد:آموزش آماده سازی فضای رشد کلم کیلآموزش کاشت کلم کیل از بذر انتقال جوانه های کلم کیل به باغآموزش مراقبت و برداشت کلم کیل ها

کلم کیل یک محصول هوای سرد بوده، و سبزی نسبتاً مقاومی است و می تواند درجه حرارت کمتر از 20 درجه فارنهایت (منفی 7 درجه سانتیگراد) و درجه حرارت بالای 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) را نیز تحمل کند. کلم کیل یک سبزی سبز و  پختنی است و از خانواده کلم بوده و بعنوان یک غذای فوق العاده و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. برای کاشت کلم کیل در باغ مراحل زیر را دنبال کنید.
توجه: کلم کیل نوعی بروکلی است و از خانواده کلم ها می باشد که با کلم بروکلی در کاشت و نگه داری و شرایط رشد و ... شباهت های زیادی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین های A، K، C، B6 و همچنین کلسیم و منیزیم است و حاوی آنتی اکسیدان های ضد سرطان و کاهنده کلسترول می باشد. 

1

آموزش آماده سازی فضای رشد کلم کیل

  1. کاشت کلم کیل 1
    1
    یک رقم کلم کیل انتخاب کنید که مناسب آب و هوای منطقه باشد. کلم کیل معمولاً براساس شکل برگها گروه بندی می شود.  اگرچه زمان رشد بین ارقام مختلف کلم کیل نیز متفاوت است ، اما بیشتر کلم کیل ها بین 45 تا 75 روز پس از انتقال، آماده ی برداشت هستند.
    • کلم کیل پیچی Curly شیرین و ملایم است و یکی از رایج ترین ارقام کلم کیل است. با برگهای مجعد و چین دار مشخص می شود.
    • کلم کیل  Lacinato or Dino نیز دارای بافت پرچین است ، اما برگهای آن بلند و لاغر است.
    • کلم کیل Premier  به دلیل مقاومت به سرما و توانایی رشد سریع، معروف  است.
    • کلم کیل سیبریا Siberian مقاوم ترین رقم کلم کیل است که (همانطور که از نام آن پیداست) می تواند در برابر دمای شدید  و به راحتی در مقابل آفات مقاومت کند.
    • کلم کیل قرمز روسیه ای بخاطر برگهای پیچیده ی قرمز جذاب است. از نظر مقاومت مشابه با کلم کیل Siberian است.
    • کلم کیل Redbor یک کلم بنفش پر رنگ و قرمز زیبایی است که برای افزودن رنگ به هر ظرف غذایی مناسب است.
    • کلم کیل Walking Stick  دارای ساقه ای ضخیم است که می تواند تا شش فوت (182 سانتیمتر) رشد کند. از ساقه آن می توان به عنوان عصای پیاده روی استفاده کرد ، از این رو این نام را به خود گرفته است.
     
  2. کاشت کلم کیل 2
    2
    یک گلدان یا یک قسمت از باغ را برای کاشت کلم کیل انتخاب کنید. بدون توجه به نوع گلدان، حداقل به شش اینچ مربع  (36 سانتیمتر مربع) فضای رشد برای هر گیاه کلم کیل نیاز می باشد. در صورت تمایل به کاشت کلم کیل در فصل پاییز ، منطقه ای با تابش نور کامل آفتاب انتخاب کنید ، و اگر کلم کیل را در بهار کاشت می کنید ، منطقه ای با سایه جزئی مناسب است.
    • از مناطق کم ارتفاع و مکان هایی که آب تمایل به جمع شدن و یا سیلاب دارد برای کاشت کلم کیل جلوگیری کنید. اگر منطقه ای با زهکشی مناسب ندارید ، می توانید یک بستر کاشت بلند برای کلم کیل ها تهیه کنید.
    • برای ساخت بستر کاشت بلند از تخته های سدر استفاده کنید ، زیرا هنگام خیس شدن سدر پوسیده نمی شود.
     
  3. کاشت کلم کیل 3
    3
    خاک  را برای کاشت کلم کیل آزمایش کنید. در ابتدا مطمئن شوید خاک برای کاشت کلم کیل حاصلخیز و لومی است و با نیتروژن و فسفر و پتاسیم اصلاح شده است البته اگر خاک از لحاظ این مواد مغذی دچار کمبوداست. خاک کاملا شنی یا رسی به طعم و توانایی تولید کلم کیل ها آسیب می رساند. کلم کیل، خاک با pH بین 5.5 تا 6.8 ترجیح می دهد.
    • اگر سطح pH خاک زیر 5.5 باشد ، به خاک آهک اضافه کنید تا کمتر اسیدی شود.
    • اگر pH خاک بالاتر از 6.8 است ، برای کاهش سطح pH، خاک را با گوگرد گرانول مخلوط کنید.
     
  4. کاشت کلم کیل 4
    4
    زمان کاشت کلم کیل را مشخص کنید. اگر بذرهای کلم کیل را آماده  یا در داخل خانه تهیه کردید، آنها را بین پنج تا هفت هفته قبل از آخرین یخبندان کاشت کنید. اگر می خواهید کلم کیل را در بیرون آماده کردید، دو تا چهار هفته قبل از آخرین یخبندان یا حداقل 10 هفته قبل از اولین یخبندان در پاییز، بذرها را کاشت کنید.
    • برای جوانه زنی بذرهای کلم کیل، دمای خاک فقط باید حداقل 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) باشد.
    • بذرهای كلم کیل در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) به طور مؤثر جوانه می زنند.
     
 

2

آموزش کاشت کلم کیل از بذر

  1. کاشت کلم کیل 5
    1
    خاک و کود را در گلدان های کوچک به اندازه ی حداقل شش اینچ مربع (36 سانتیمتر مربع) مخلوط کنید. در صورت امکان از کودهای آلی و کمپوست استفاده کنید. کلم کیل به ویژه امولسیون ماهی و کمپوست چای را دوست دارد.
     
  2. کاشت کلم کیل 6
    2
    بطور متناوب ، خاک باغ را زیر و رو کرده و کود اضافه کنید سپس بذرهای کلم کیل را بطور مستقیم در باغ کاشت کنید. اگر بطور مستقیم بذرهای کلم کیل را در باغ کاشت می کنید ، دو یا چهار هفته قبل از تاریخ آخرین یخبندان بذرها را بکارید.
    • اگر گیاهان در زمان رشد، شروع به پیچیده شدن به دور هم کردند، می توانید همیشه گیاهان را تنُک  کنید تا فضای بیشتری بین گیاهان کلم کیل فراهم شود.
     
  3. کاشت کلم کیل 7
    3
    بذرهای کلم کیل را زیر یک لایه نازک از خاک بکارید. بذرهای کلم کیل ریز هستند و فقط می توانند 1/2 تا 1/4 اینچ (6 تا 12 میلی متر) در خاک رشد کنند. بذرها را  حدود سه اینچ (7.5 سانتی متر) از هم فاصله دهید. برای پوشاندن بذرها ، خاک را به آرامی صاف کنید.
     
  4. کاشت کلم کیل 8
    4
    گیاه کلم کیل را کاملاً آبیاری کنید. در حالی که بذرهای کلم کیل رشد می کنند ، باید اجازه دهید که لایه بالایی خاک، بین آبیاری ها خشک شود.
     
  5. کاشت کلم کیل 9
    5
    جوانه های کلم کیل باید تا زمانی که ارتفاع شان به سه تا چهار اینچ (7-10 سانتیمتر) برسد، به رشدشان ادامه دهند . در این مرحله ، جوانه های کلم کیل باید حداقل چهار برگ رشد کرده داشته باشند. چهار تا شش هفته طول می کشد تا جوانه ها به این مرحله برسند.
     
 

3

انتقال جوانه های کلم کیل به باغ

  1. کاشت کلم کیل 10
    1
    یک لایه نازک کود بطور یکسان در منطقه ی رشد کلم کیل ها پخش کنید. برای آگاهی از مقادیر دقیق کود مصرفی، دستورالعمل  کود موردنظر را دنبال کنید. برای کمپوست و مالچ ، لایه ای به عمق چند اینچ یا چند سانتیمتر روی خاک پخش کنید. برای پودر جلبک دریایی یا پودر سنگ ، یک لایه ی نازک روی خاک بپاشید.
     
  2. کاشت کلم کیل 11
    2
    جوانه های کلم کیل را از گلدان ها خارج کنید. اگر از گلدانهای پلاستیکی برای آماده سازی جوانه ها استفاده کردید ، به آرامی گیاه را از کناره های گلدان جدا کنید. اگر کلم کیل ها را به جای آماده سازی با بذر ، از گلخانه ها خریداری کرده اید باید آنها را از ظروف پلاستیکی جدا کنید و سپس بکارید.
  3. کاشت کلم کیل 12
    3
    برای حفر سوراخ ها با فاصله ی 12 تا 15 اینچ (30 تا 38 سانتی متر) از هم، از دست یا از یک بیلچه دستی استفاده کنید. سوراخ ها باید به اندازه کافی عمق داشته باشند تا جوانه های کلم کیل را در بهمان شکل کاشته شده در گلدان در گودال ها بکارید. اگر در حال کاشت چندین ردیف کلم کیل هستید ، اطمینان حاصل کنید که ردیف ها 18 تا 24 اینچ (45 تا 61 سانتی متر) از هم فاصله دارند.
     
  4. کاشت کلم کیل 13
    4
    اقدام به کاشت جوانه های کلم کیل در گودال ها کنید. خاک را روی گیاهان کلم کیل بریزید، بدون اینکه هیچ گونه برگی دفن شود. بدون توجه به شکل ریشه ها ، حتماً گیاهان کلم کیل را عمود بر زمین کاشت کنید.
     
  5. کاشت کلم کیل 14
    5
    گیاهان کلم کیل را کاملاَ آبیاری کنید.
     
 

4

آموزش مراقبت و برداشت کلم کیل ها

  1. کاشت کلم کیل 15
    1
    خاک اطراف گیاهان کلم کیل را مرطوب نگه دارید. بسته به میزان نوری که گیاهان دریافت می کنند ، ممکن است لازم باشد هر روز بطور مکرر آنها را آبیاری کنید.
     
  2. کاشت کلم کیل 16
    2
    گیاهان کلم کیل را در طول فصل رشد هر شش تا هشت هفته کوددهی کنید. کود شیمیایی به کلم کیل کمک می کند تا قوی و مستحکم شود و منجر به تولید برگهای سالم و شیرین می شود.
     
  3. کاشت کلم کیل 17
    3
     در صورت پوسیدگی یا تغییر رنگ برگهای کلم کیل، مالچ را در اطراف کلم بریزید. قبل از استفاده از مالچ در اطراف کلم کیل ها اطمینان حاصل کنید که کلم حداقل شش اینچ (15 سانتیمتر) بلند شده باشد. مالچ  از مرطوب شدن خاک و در نتیجه چسبندگی برگ ها و کپک جلوگیری می کند.
  4. کاشت کلم کیل 18
    4
    هنگامی که برگهای تغییر رنگ داده شده یا پژمرده ظاهر شدند آنها را از کلم کیل ها جدا کنید. انجام این کار به کاهش احتمال آفات مضر کمک می کند.
     
  5. کاشت کلم کیل 19
    5
    کلم کیل ها را حدود 70-95 روز پس از کاشت و 55-75 روز پس از انتقال به باغ برداشت کنید. گیاه قبل از برداشت برگ باید حداقل هشت اینچ (20 سانتیمتر) طول داشته باشد. توجه داشته باشید که زمان رشد در هر رقم متفاوت است ، بنابراین قبل از برداشت حتما زمان مناسب برداشت را پیدا کنید.
    • اگر فقط تک برگ ها را برداشت می کنید ، ابتدا باید برگهای بیرونی کلم کیل ها را بچینید.
    • در صورت برداشت کل گیاه کلم کیل، ساقه را با یک برش تمیز حدود دو اینچ (5 سانتیمتر) از سطح بالایی خاک برش دهید. با این کار گیاه می تواند به تولید برگ ادامه دهد.
    • پس از آماده شدن کلم کیل ها برای برداشت ، مدت طولانی برگها را روی گیاه رها نکنید. زیرا این کار، برگهای تلخ و سفت را در کلم ها تولید می کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان