به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کلم بروکلی

مراحل آموزش کاشت کلم بروکلی

آموزش کاشت کلم بروکلی شامل  چهار مرحله می باشد:آموزش کاشت بذرهای کلم بروکلیآموزش انتقال جوانه ها به داخلآموزش مراقبت از کلم بروکلی هاآموزش انتخاب یک رقم از کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از اعضای خوشمزه خانواده کلمیان وسبزی  از تیره ی شب بویان است که مملو از ویتامین های سالم است. کلم بروکلی یکی از آسان ترین اعضای خانواده کلمیان از لحاظ رشد است و در طی چرخه رشد نیاز به نگهداری کمی دارد. کلم بروکلی یک محصول منحصر به فرد است که می تواند بسته به زمان کاشت ، دو برداشت در سال (یکی در پاییز و دیگری در تابستان) داشته باشد. مکانی از باغ با نور کامل و خاک غنی انتخاب کنید و همین امروز کاشت کلم بروکلی را آغاز کنید.

 
1

آموزش کاشت بذرهای کلم بروکلی

  1. کاشت کلم بروکلی 1
    1
    خاک را برای کاشت کلم بروکلی آزمایش کنید. کلم بروکلی خاک با pH بین 6.0 و 7.0 را ترجیح می دهد. می توان خاک را آزمایش کرده و مواد مغذی مختلف را برای تنظیم اسیدیته به خاک اضافه کنید. در طی مراحل رشد کلم بروکلی حتماً بصورت دوره ای خاک را آزمایش کنید. علاوه بر pH ، نتایج آزمایش خاک به شما می گوید آیا خاک فاقد مواد مغذی ضروری است یا خیر، سپس می توانید با اصلاح خاک مواد موردنیاز را اضافه کنید.
    • از ادارات ترویج کشاورزی دستور تست PH  را دریافت کنید.
    • اگر سطح pH خاک برای کلم بروکلی زیر 6.0 باشد، کمپوست اسیدی یا مخلوط گلدانی اضافه کنید.
    • اگر pH خاک برای کلم بروکلی بالاتر از 7.0 است ، خاک را با گوگرد گرانوله مخلوط کنید.
     
  2. کاشت کلم بروکلی 2
    2
    اطمینان حاصل کنید که خاک برای کاشت کلم بروکلی به خوبی زهکشی می شود و بسیار حاصلخیز است. اگر آزمایش خاک نشان داد خاک کم کیفیت و یا بخوبی زهکش  نمی شود ، چندین راهکار وجود دارد که باید برای آماده سازی باغ جهت کاشت کلم بروکلی انجام دهید:
    • اگر خاک در معرض جاری شدن سیل و یا آب فراوان است ، ساخت یک جعبه کاشت که بتواند روی زمین قرار گیرد را در نظر بگیرید. در صورت امکان از چوب سرو برای ساخت جعبه کاشت استفاده کنید زیرا هنگام قرار گرفتن در معرض آب پوسیده نمی شود.
    • برای افزایش حاصلخیزی خاک، حداکثر چهار اینچ (10 سانتیمتر) کمپوست بالغ را در خاک خود مخلوط کنید. اگر خاک در وضعیت نامناسبی قرار دارد ، برای غنی سازی خاک یک کود آلی با نیتروژن بالا نیز اضافه کنید.
    • کودهای آلی یا ارگانیک مانند یونجه ، کنجاله پنبه دانه و کود کشاورزی، انتخاب خوبی برای کاشت کلم بروکلی هستند.
     
  3. کاشت کلم بروکلی 3
    3
    برای کاشت کلم بروکلی منطقه ای از باغ  با نور کامل را انتخاب کنید. در حالی که کلم بروکلی آفتاب کامل را ترجیح می دهد ، کمی سایه را نیز تحمل می کند.
     
  4. کاشت کلم بروکلی 4
    4
    بذرهای کلم بروکلی  را در بیرون بطور مستقیم کاشت کنید. برای برداشت کلم بروکلی ها در تابستان ، دو تا سه هفته قبل از آخرین یخبندان بهاره بذرها را بکارید. برای برداشت کلم بروکلی ها در پاییز ، 85 تا 100 روز قبل از اولین یخبندان پاییزه ، بذرها را در بیرون و بطور مستقیم بکارید.
    • همچنین ، می توان بذرهای کلم بروکلی را در داخل آماده کنید. اگر تصمیم دارید بذرهای  کلم بروکلی را در داخل آماده  کنید ، آنها را در گلدان های پیت یا سایر گلدان های کوچک مخصوص نشاء بکارید. و آنها را در یک اتاق آفتابی نگه دارید.
    • در صورت کاشت بذر کلم بروکلی در داخل، می توانید آنها را زودتر کاشته و 2 یا 3 هفته قبل از آخرین یخبندان آنها را به باغ انتقال دهید. اگر آنها را در گلدان های جداگانه یا سینی نشاء کاشته اید، بعداً لازم نیست آنها را تُنک کنید.
     
  5. کاشت کلم بروکلی 5
    5
    بذرهای کلم بروکلی را در ردیف های عریض بکارید. طرح خود را در ردیف هایی با فاصله ی حدود 36 اینچ (90 سانتی متر) از هم سازماندهی کنید. گودال ها در هر 12 تا 24 اینچ (30 تا 60 سانتی متر) از هم در طول هر ردیف حفر کنید. در هر سوراخ چند بذر کلم بروکلی قرار دهید و با خاک بپوشانید.
    • در صورت تمایل ، همچنین می توانید بذرهای کلم بروکلی  را با فاصله ی هر 6 اینچ (15 سانتی متر) از هم بکارید و گیاهان کوچکتر یا کمتر سالم را تنُک کنید.
    • اگر بذرهای کلم بروکلی را در بیرون کاشت می کنید ، با استفاده از چنگک خاک را روی بذرها به آرامی صاف کنید و مطمئن باشید که به بذرها آسیب نمی رسد.
    • در صورت کاشت کلم بروکلی در گلدان های پیتی، به راحتی با انگشتان خاک را روی بذرها بریزید.
     
  6. کاشت کلم بروکلی 6
    6
    بعد از کاشت بذرهای  کلم بروکلی کاملاً آبیاری کنید. خاک را خیس کنید ، اما مطمئن شوید که گودال آب ایجاد نمی کنید ، کلم بروکلی از زهکشی خوب لذت می برد. اگر بذرها را در داخل کاشتید ، از یک بطری اسپری برای مرطوب شدن خاک استفاده کنید.
     
  7. کاشت کلم بروکلی 7
    7
     دمای خاک را برای کاشت کلم بروکلی ها تنظیم کنید. در صورت کاشت مستقیم کلم بروکلی در بیرون ، مالچ ارگانیک تهیه شده از کمپوست بالغ ، برگ یا پوست درخت را برای خنک ماندن خاک بکار ببرید. همچنین اگر در دمای خنک کلم بروکلی را کاشت می کنید ، یک پوشش پلاستیکی سیاه برای گرم کردن خاک بکا ببرید. پلاستیک سیاه نیمه محکم مانند یک محفظه، کار خواهد کرد.
  8. کاشت کلم بروکلی 8
    8
    نهال های بیرونی کلم بروکلی را تنُک کنید. هنگامی که نشاء های کلم بروکلی به ارتفاع یک اینچ (2.5 سانتی متر) رسیدند ، ممکن است لازم باشد گیاهان را تنُک کنید تا آنها اجازه ی فضای رشد کافی داشته باشند. گیاهان کوچکتر یا ناسالم کلم بروکلی را از بین ببرید تا مابقی گیاهان 12 تا 24 اینچ (30 تا 60 سانتی متر) از هم فاصله داشته باشند. با ادامه رشد گیاهان کلم بروکلی ، این کار از ازدحام جمعیت شان جلوگیری می کند.
     
 

2

آموزش انتقال جوانه ها به داخل

  1. کاشت کلم بروکلی 9
    1
    زمانی نشاءهای کلم بروکلی را به زمین اصلی انتقال دهید که ارتفاع  آنها چهار تا شش اینچ (10-15 سانتیمتر) شده باشد. این فرایند معمولاً حدود شش هفته طول می کشد. ارتفاع و رشد گیاه کلم بروکلی مهمتر از مدت زمان فرآیند جوانه زنی است.
  2. کاشت کلم بروکلی 10
    2
    قبل از انتقال نشاءهای کلم بروکلی، سینی را کاملاً آبیاری کنید. قبل از انتقال نشاءهای کلم بروکلی ،اطمینان حاصل کنید که روش های صحیح تهیه خاک که در بالا ذکر شد از جمله کوددهی خاک، را انجام داده اید.
     
  3. کاشت کلم بروکلی 11
    3
    گودال هایی با عمق حدود سه اینچ (7 سانتی متر) حفر کنید و بین نشاءهای کلم بروکلی یک تا دو فوت (30-60 سانتیمتر)  از هم فاصله دهید. گیاهان را با همان عمق، در گلدان ها قرار دهید. ارقام مینیاتوری و کوچک کلم بروکلی را می توان به اندازه یک فوت (30 سانتیمتر) از هم کاشت.
     
  4. کاشت کلم بروکلی 12
    4
    دمای خاک را برای کاشت کلم بروکلی تنظیم کنید. برای کشت های تابستانه کلم بروکلی، یک مالچ آلی کمپوست ، برگ یا پوست را برای خنک نگه داشتن خاک استفاده کنید. برای کاشت زمستانه کلم بروکلی، یک پوشش پلاستیکی سیاه برای گرم کردن خاک بکار ببرید.
     
  5. کاشت کلم بروکلی 13
    5
    پس از انتقال نشاءهای کلم بروکلی، خاک را باید با آب، کاملا مرطوب کنید.
     
 

3

آموزش مراقبت از کلم بروکلی ها

  1. کاشت کلم بروکلی 14
    1
    گیاهان کلم بروکلی را بطور مرتب آبیاری کنید. اجازه دهید گیاهان کلم بروکلی بین یک تا یک و نیم اینچ (2-4 سانتیمتر) آب در هفته دریافت کند. کلم بروکلی خاک مرطوب را دوست دارد.
    • می توانید از باران سنج استفاده کنید تا ببینید گیاهان کلم بروکلی بطور طبیعی چقدر آب دریافت می کنند و چقدر با میزان آبیاری تفاوت دارند.
    • مطمئن شوید که هنگام آبیاری رطوبت به تاج های کلم بروکلی جوانه زده نرسد. انجام این کار باعث می شود که آنها کپک بزنند.
    • در شرایط مخصوصاً گرم یا خشک ، میزان آبیاری گیاهان کلم بروکلی را افزایش دهید.
     
  2. کاشت کلم بروکلی 15
    2
     گیاهان کلم بروکلی را حدود سه هفته پس از کاشت کود دهید. وقتی گیاهان کلم بروکلی شروع به تشکیل برگهای جدید می کنند ، از کودهای آلی و غنی از نیتروژن استفاده کنید. امولسیون ماهی برای حاصلخیزی و کوددهی گیاهان کلم بروکلی به خوبی نتیجه می دهد. می توانید حدود یک بار در هفته تا زمانی که کلم بروکلی ها آماده برداشت می شوند کوددهی را ادامه دهید.
  3. کاشت کلم بروکلی 16
    3
    از حفاری یا زیر و رو کردن خاک خودداری کنید. گیاهان کلم بروکلی ریشه های بسیار کم عمقی دارند. اگر خاک را مختل کنید ، ممکن است به طور تصادفی ریشه ها را بشکنید و به گیاهان بروکلی آسیب بزنید.
    • اگر علفهای هرز در اطراف گیاهان کلم بروکلی رشد کردند ، به جای اینکه آنها را از روی زمین جمع کنید ، آنها را با مالچ خفه کنید تا از تخریب ریشه ها جلوگیری شود.
    • اگر تصمیم به رشد ارگانیک کلم بروکلی ندارید ، می توانید بدون آسیب به ریشه های بروکلی ، از آفت کش های شیمیایی برای حذف علف های هرز ناخواسته استفاده کنید.
     
  4. کاشت کلم بروکلی 17
    4
    گیاهان کلم بروکلی  را برداشت کنید. وقتی جوانه ها یا گلچه های کلم بروکلی بسته و سبز تیره شدند ، می توانید تاج های بروکلی  را برداشت کنید. منتظر نمانید تا گلچه ها به گل های سبز روشن یا زرد تبدیل شوند. تاج یا جوانه های کلم بروکلی را تا جایی که ساقه ها را می بینید با استفاده از قیچی های باغبانی برش دهید.
    • برای اطلاع از زمان دقیق رشد ارقام خاص کلم بروکلی، باید یک رقم را انتخاب کنید.
    • از شکستن تاج یا جوانه یا گلچه های کلم بروکلی ها خودداری کنید. یک برش تمیز رشد جدید را در گیاه ترغیب می کند.
    • با یک برش صحیح و سالم ، گیاه کلم بروکلی می تواند جوانه های کوچکی از سمت ساقه رشد دهد. می توانید جوانه های کوچک را نیز برداشت کنید تا گیاه تولید بیشتری کند.
     
 

4

آموزش انتخاب یک رقم از کلم بروکلی

  1. کاشت کلم بروکلی 18
    1
    اگر فضای رشد زیادی دارید ، یک رقم کلم بروکلی با هد یا سر بزرگ انتخاب کنید. ارقام کلم بروکلی با هدهای بزرگ، تاج های بزرگی بین فصل پاییز و بهار تولید می کنند و رایج ترین ارقام کلم بروکلی هستند. این ارقام در صورت کاشت در فصل بهار 50 تا 70 روز زمان لازم دارند تا بالغ شوند و در صورت کاشت در فصل پاییز 65 تا 90 روز برای بالغ شدن نیاز دارند. ارقام هد بزرگ کلم بروکلی شامل:
    • Arcadia/ کلم بروکلی رقم آرکادیا
    • Belstar
    • Munchkin
    • Nutri-Bud
    • Pac-man
     
  2. کاشت کلم بروکلی 19
    2
    ارقام  کلم بروکلی sprouting  را برای کاشت در آب و هوای معتدل زمستانی انتخاب کنید. ارقام sprouting کلم بروکلی (علاوه بر تولید سر اصلی تعداد زیادی ساقه جانبی تولید می‌کند) با ظاهر پرپشت و اندازه جوانه یا تاج کوچک شان مشخص می شوند. آنها بین فصل پاییز و بهار بهترین رشد را دارند. این ارقام کلم بروکلی در صورت کاشت در فصل بهار 50 تا 70 روز زمان برای بلوغ لازم دارند و در صورت کاشت در فصل پاییز 65 تا 90 روز برای بالغ شدن نیاز دارند. ارقام sprouting کلم بروکلی شامل موارد زیر است:
    • Calabrese
    • De Cicco/ رقم کلم بروکلی دی چیکو
    • Purple Peacock
    • Purple Sprouting
     
  3. کاشت کلم بروکلی 20
    3
    اگر خاک با کیفیت خوبی دارید، کلم رومانسکو بروکلی  را انتخاب کنید. کلم رقم رومانسکو  romanesco  بروکلی جوانه های در هم پیچیده و تو در تو و تاج مخروطی شکل دارند که در باغ بسیار زینتی به نظر می رسند و هنگام خوردن ترد هستند. ارقام رومنسکو کلم بروکلی دما را در محدوده 80 درجه و آب فراوان را ترجیح می دهند. این گونه ها در صورت کاشت در فصل بهار 75 تا 90 روز طول می کشدتا بالغ شوند و در صورت کاشت در فصل پاییز 85 تا 100 روز زمان برای بالغ شدن نیاز دارند. ارقام رومنسکو کلم بروکلی شامل موارد زیر است:
    • Natalino
    • Romanesco Italia
    • Veronica
     
  4. 4
    کلم بروکلی راب را برای رشد سریع  در آب و هوای خنک انتخاب کنید. این ارقام بصورت غنچه ای برداشت می شوند در واقع  برای استفاده از برگ ها و ساقه باریک آن که جوانه هایش هنوز باز نشده اند کاشته می‌شود و از نظر عطر و طعم قوی تر از سایر گونه ها هستند. در صورت کاشت در فصل بهار فقط 40 تا 55 روز طول می کشد و در صورت کاشت در فصل پاییز 50 تا 75 روز برای بلوغ زمان نیاز دارند. انواع کلم بروکلی راب raab  شامل:
    • Early Fall Rapini
    • Sessantina Grossa
    • Sorrento
    • Zamboni

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# پویا پوستین دوز
سلام درود خدمت مهندس فروشانی بنده چند وقتی هستش که دنبال اینم که بتونم کلم بروکلی بکارم و برداشت کنم ولی متاسفانه هیچ اطلاعاتی نداشتم تا متنی که در اختیار عموم گذاشتید رو خوندم،ولی من نمیدونم چطور تشخیص بدم شمال کجاش مناسبه برای این کار
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان