به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت گل کلم

مراحل آموزش کاشت گل کلم

آموزش کاشت گل کلم شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت گل کلمآموزش مراقبت از گل کلمآموزش درمان بیماری های متداول گل کلم

گل کلم سبزی همه کاره ای است که می توانید از آن در سوپ ها ، خورش ها ، سرخ کردنی ها، بعنوان سبزیجات بخارپز ، و در سالاد یا به تنهایی استفاده و لذت ببرید. در واقع، گل کلم گیاهی با مزاج معتدل است و برای به دستیابی به این محصول خوشمزه نیاز به مراقبت و نگهداری دقیق می باشد. برای شروع یادگیری نحوه پرورش گل کلم ، به مرحله 1 مراجعه کنید.

مرحله 1

آموزش کاشت گل کلم

  1. کاشت گل کلم 1
    1
    برای کاشت و پرورش گل کلم در هوای خنک ،برنامه ریزی کنید. بیشتر ارقام گل کلم حدود 1.5-3 ماه به هوای مداوم خنک نیاز دارند تا به درستی رسیده و بالغ شوند. در حالت ایده آل، دمای روز زمانی که گل کلم در حال بلوغ است باید حدود 60 درجه فارنهایت (15.5 درجه سانتیگراد) باشد. این بدان معنی است که زمان مناسب کاشت گل کلم به آب و هوای منطقه بستگی دارد:
    • آب و هوای خنک: اگر اواخر تابستان دما زیر 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) باشد، می توانید گل کلم را برای برداشت در پاییز، بکارید. لذا بذرهای گل کلم را 8 تا 12 هفته قبل از اولین یخبندان پاییزی آماده کنید.
    • آب و هوای گرم: اگر در منطقه ای با زمستان های بدون یخبندان هستید، می توانید بذر گل کلم را در اواخر پاییز کاشت کنید، در واقع هنگامی که درجه حرارت به کمتر از 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) کاهش یافته است. سپس گل کلم ها را در زمستان یا اوایل بهار برداشت کنید.
    • آب و هوای معتدل: کاشت گل کلم بهاره در اکثر اقلیم ها دشوار است. در این میان دره های ساحلی کالیفرنیا  استثناء است و می تواند از محصولات زراعی در طول سال نیز حمایت کند.
     
  2. 2
     آب و هوای بد را برای کاشت گل کلم معتدل کنید. گل کلم یکی از سبزیجات حساس به دمای اطراف است. اگر رسیدن به دمای مورد نیاز  برای گل کلم در منطقه شما دشوار به نظر می رسد ، می توانید با اجرای یک یا چند روش زیر کار را آسان تر کنید:
    • به دنبال ارقام "تابستانی" یا "گرمسیری" گل کلم باشید که بتوانند درجه حرارت بسیار گرم را تحمل کنند.
    • حدود یک ماه پس از تاریخ توصیه شده ی آماده سازی بذر، منتظر بمانید و نشاء های گل کلم را از فروشگاه کشاورزی خریداری کنید.
    • به مدت 4-6 هفته، هر هفته یک دسته جدید از نشاءهای گل کلم را بکارید تا ببینید که کدام یک از آنها بهتر است.
     
  3. کاشت گل کلم 2
    3
    مکان کاشت انتخابی برای گل کلم باید حداقل شش ساعت نور کامل دریافت کند. اگرچه گل کلم به هوای خنک نیاز دارند ، اما به مقدار کافی نور کامل در طول روز نیز احتیاج دارد. مکانی را برای کاشت گل کلم در باغ انتخاب کنید که نور کامل را دریافت و توسط درختان ، چمن های بلند یا سایر محصولات سایه دار نمی شود.
    • همچنین مطمئن شوید که مکان کاشت گل کلم فضای کافی برای رشد دارد. به طور کلی ، گیاهان گل کلم باید حدود 18 تا 24 اینچ (45-70 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند.
     
  4. کاشت گل کلم 3
    4
    با خاک غنی و نگهدارنده ی رطوبت، کاشت گل کلم را شروع کنید. برای دستیابی به یک محصول خوب از گل کلم ، رشد گیاه باید کاملاً بدون وقفه باشد. این بدان معنی است که گیاه باید از رطوبت مداوم برخوردار و تا زمان بلوغ نیز باید مواد مغذی کافی در دسترس داشته باشد. داشتن یک خاک خوب، دسترسی به هر دو مورد را بسیار ساده تر می کند. در حالت ایده آل ، خاک گل کلم باید دارای خصوصیات زیر باشد:
    • باید حاوی مواد آلی زیاد باشد. مواد آلی باعث افزایش توانایی خاک در نگه داشتن رطوبت می شود.
    • حاوی پتاسیم و نیتروژن زیاد باشد. پتاسیم و نیتروژن، مواد مغذی حیاتی و ضروری برای رشد گل کلم ها هستند. اگر این موارد در خاک وجود نداشته باشد ، ممکن است استفاده از کود ضرورت داشته باشد.
    • pH خاک نیز باید بین 6.5 تا 7 باشد. این محدوده pH "شیرین" خطر ابتلا به بیماری گل کلم به نام ریشه چماقی (clubroot) را به حداقل می رساند و در دسترس بودن مواد مغذی را نیز به حداکثر می رساند.
     
  5. کاشت گل کلم 5
    5
    با کاشت نشا یا کاشت بذرهای گل کلم در داخل خانه کار را آغاز کنید. گل کلم بمنظور ترد و شکننده بودن، شهرت فراوان دارد. بسیاری از افراد با خرید نشا از یک فروشگاه زراعی شروع به کاشت گل کلم در باغ می کنند. اگر به جای نشاء، بذر گل کلم در دسترس دارید ، آنها را برای محافظت از گیاهان جوان در برابر آب و هوا، ابتدا در منزل بکارید:
    • هر بذر گل کلم را در یک فنجان ذغال پیت یا فنجان کاغذی بکارید. گلدان های تخریب پذیر به شما این امکان را می دهد که بعداً کل گلدان را در باغ بدون آسیب به ریشه گل کلم، بکارید.
    • بذرهای گل کلم را تا عمق حدود 1/4-1/2 اینچ (0.6-1.5 سانتی متر) فشار داده و آن را با خاک بپوشانید.
    • به طور مرتب آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند اما خیس نشود.
    • در آب و هوای سرد، خاک را با حرارت کم و با استفاده از یک صفحه گرم کننده، در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) نگه دارید.
    • اگر باید بذرهای گل کلم را مستقیماً در باغ کاشت می کنید ، آنها را در ردیف هایی با فاصله 3 تا 6 اینچ (5/7 تا 15 سانتی متر) از یکدیگر بکارید.
     
  6. کاشت گل کلم 4
    6
    نشاءهای گل کلم را به زمین اصلی انتقال دهید. چه گیاهان گل کلم را از طریق بذر رشد داده و چه از گلخانه نشاءها را خریداری کرده اید ، لازم است زمانی آنها را انتقال دهید که سه یا چهار برگ واقعی داشته باشند:
    • قبل از انتقال نشاءهای گل کلم، به مدت یک ساعت در روز آنها را به بیرون انتقال دهید. به تدریج در طول یک هفته این زمان را افزایش دهید تا نشاءها را "مقاوم سازی کنید" و آنها را با شرایط و فضای بیرون سازگار کنید.
    • اگر از یک گلدان تخریب پذیر برای کاشت گل کلم استفاده کردید ، کل گلدان را در زمین حفر کنید تا خاک گلدان هم سطح خاک باغ باشد.
    • اگر از گلدان غیرقابل تجزیه استفاده می کنید ، گیاهچه را با دقت از گلدان جدا کنید تا ریشه شکسته نشود. یک سوراخ کوچک در زمین ایجاد کرده و گیاهچه را تا ساقه در آن حفر کنید. ممکن است بخواهید در اطراف نشاء گل کلم یک حوضچه کم عمق و نعلبکی مانند ایجاد کنید تا آب را در خاک اطراف حفظ کند. خاک اطراف را محکم و سفت کرده و سپس گل کلم ها را آبیاری کنید.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از گل کلم

  1. کاشت گل کلم 6
    1
     بطور مرتب و مداوم ، در هر هفته 1 - 1.5 اینچ (2.5 - 4 سانتی متر) گل کلم ها را آبیاری کنید. مهمترین موضوع وقتی گل کلم ها در حال رشد هستند، رشد با ثبات آنهاست. گیاهان گل کلم نیاز به دسترسی مداوم به رطوبت و مواد مغذی دارند در غیر اینصورت رشد آنها ثبات نخواهد داشت. اگر رشد گیاهان پایدار و ثابت نباشد ، محصول نهایی که می خورید از نظر طعم و مزه و بافت خوب نخواهد بود. پس از کاشت گیاهان گل کلم ، اطمینان حاصل کنید که هرکدام از انها آب فراوان دریافت می کنند به طوری که خاک بطور مدام مرطوب باشد (اما غرق در آب نباشد). این معمولاً بدین معنی است که گیاهان در هر هفته تقریباً 1 تا 1.5 اینچ (2.5-4 سانتیمتر) آب دریافت کنند و رطوبت باید به عمق 6 اینچ (15 سانتی متر) نفوذ داشته باشد.
    • توجه داشته باشید که بارندگی می تواند در میزان آبیاری گل کلم ها نقش داشته باشد. بنابراین ، اگر بارندگی مکرر داشتید، ممکن است به ندرت به آبیاری نیاز باشد.
     
  2. 2
    منطقه کاشت گل کلم را مالچ پاشی کنید. هنگامی که گیاهچه های گل کلم ها در حال رشد هستند ، خاک را با یک لایه سبک از مالچ بپوشانید تا به حفظ رطوبت و تنظیم دما کمک شود.
     
  3. کاشت گل کلم 7
    3
    برای محافظت از گل کلم جوان در برابر آفات آماده باشید. وقتی نشاءهای گل کلم جوان و ترد و شکننده هستند، در برابر انواع آفات باغ از جمله کرم کلم، شته ها، کفشدوزک نما یا سوسک دلقک و موارد دیگر نیز آسیب پذیرتر هستند. این امر به ویژه در مواردی که گل کلم بعنوان یک محصول بهاره کاشته می شود، صادق است، زیرا پایان ماه های زمستان معمولاً همزمان با افزایش جمعیت حشرات است. برخی از این آفات می توانند با چرخه رشد گل کلم تداخل داشته باشند_ برخی دیگر می توانند گیاه را از دورن زمین بخورند و محصول گل کلم را بطور کامل خراب می کنند ، بنابراین مدیریت این آفات با اولین نشانه، دغدغه اصلی باغبانان است.
    • درمان آفات غیر سمی عبارت است از کاربرد خاک دیاتومه، اسپری صابونی و اقدامات آموزشی و فرهنگی مانند کنترل رطوبت یا شناسایی حشرات شکارچی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به دنبال روشهای مدیریت یکپارچه آفات باشید.(خاک دیاتومه از فسیل گیاهان آبی تشکیل شده و از بقایای گیاهان شبیه جلبک به نام دیاتوم ها به صورت طبیعی ایجاد می شود. رسوبات گچی شکلی که دیاتومها از خود باقی می گذارند، دیاتومیت نام دارد که از زمین استخراج و به شکل پودر در می آیند که ظاهر آن بسیار شبیه پودر تالک است.)
    • همچنین می توانید از سموم دفع آفات گیاهی استفاده کنید، اما برچسب روی سموم را با دقت بخوانید. استفاده نادرست و استفاده ناصحیح از سموم دفع آفات می تواند به گیاهان گل کلم آسیب برساند یا باعث شود سبزیجات برای مصرف ناامن نباشد.
    • برای جلوگیری از دسترسی آفات به گل کلم ، سعی کنید بطری های قدیمی شیر را به نصف برش دهید و آنها را برای محافظت بیشتر، روی نشاءها بکشید.
     
  4. کاشت گل کلم 8
    4
    برای تکمیل رشد گل کلم، عملیات کوددهی را انجام دهید. اگر رشد گل کلم ها آهسته است یا گمان می کنید خاک کیفیت پایینی دارد، خاک  را آزمایش کنید. اگر نیتروژن (N) و پتاسیم (K) خاک نسبتاً کم است ، این مواد مغذی را با کود تقویت کنید. هر دو تا سه هفته، کود حاوی مواد مغذی (موادی که خاک دچار کمبود آنهاست) اعمال کنید. همچنین ممکن است از عصاره جلبک دریایی برای تأمین بور بعنوان یک ماده مغذی مهم استفاده کنید.
    • برای یک باغ خانگی بزرگ ، می توانید از مخلوط 5 کوارت یا لیتر کود برای هر 100 فوت (30 متر) ردیف گل کلم استفاده کنید.
    • از یک تکنیک به نام کوددهی کناری ( side-dressing) در گیاهان گل کلم بالغ استفاده کنید. یک شیار باریک و کم عمق به موازات هر ردیف از گیاهان حدود 6 تا 8 اینچ (15-20 سانتیمتر) حفر کنید. کود را درون این شیارها بریزید ، خاک را با چنگک بهم زده و سپس آبیاری کنید. این کار تضمین می کند که کود به نسبت مساوی و ثابت برای هر گیاه گل کلم داده شود و به کاهش خطر کوددهی بیش از حد، نیز کمک می کند.
     
  5. کاشت گل کلم 9
    5
    برای جلوگیری از تیره شدن سر گل کلم ها ، از روش بلانچ استفاده کنید. با رشد گل کلم ، یک "سر" کوچک در مرکز برگهای آن شروع به شکل گیری می کند (توجه داشته باشید که گاهی اوقات  این قسمت خوراکی"کُرد curd" نیز خوانده می شود). در گل کلم معمولی سفید ، اگر این سر در هنگام رشد در معرض نور باشد ، زرد و تیره می شود. گرچه یک گل تیره رنگ در گل کلم هنوز هم خوراکی است ، اما از نظر ظاهری زیبا به نظر نمی رسد و  بافت ترد کمتری دارد. بنابراین ، استفاده از فرآیندی به نام "بلانچینگ" برای جلوگیری از رنگ پریدگی و حفظ سفید بودن سر در گل کلم ها بسیار مهم است. وقتی سر گل کلم ها تقریباً به اندازه یک تخم مرغ است ، برگهای خود گیاه را روی سر خم کنید تا از نور خورشید در امان باشد. در صورت لزوم ، از نوارهای نخی یا پلاستیکی برای نگه داشتن برگها روی سر گل کلم استفاده کنید.
    • ایجاد رطوبت در اطراف سر گل کلم می تواند باعث پوسیدگی گیاه شود. دقت کنید که سر گل کلم قبل از بلانچینگ خشک باشد و مراقب باشید در حین بستن برگها روی سر گل کلم ، هیچ آبی روی سر نباشد.
    • برگها را چنان محکم در اطراف سر نچسبانید که هوا نتواند به آن برسد.
    • توجه داشته باشید که انواع گل کلم های غیر سفید (مانند گل کلم بنفش ، سبز یا نارنجی) نیازی به بلانچ شدن ندارند. علاوه بر این ، برخی از ارقام گل کلم سفید "خود بلانچ" تولید می شوند ، با برگ هایی که به طور طبیعی از رشد سر محافظت می کنند.
     
  6. کاشت گل کلم 10
    6
    وقتی سرهای گل کلم بزرگ ، سفید و سفت شدند آنها را برداشت کنید. پس از عملیات بلانچینگ، مراقبت از گل کلم ها را بصورت عادی ادامه دهید، گاهی اوقات برگ های اطراف سر گل کلم را کنار زده تا رشد آن را رصد کنید و اجازه دهید رطوبت پس از آبیاری گیاهان از بین برود. هنگامی که سر گل کلم بزرگ (تقریباً 6 اینچ (15 سانتی متر)) ، سفید و محکم بود، آماده برداشت است. بسته به شرایط آب و هوایی، چند روز تا چند هفته بعد از بلانچنیگ زمان برداشت  گل کلم است (رشد  گل کلم  بطور کلی در هوای گرم سریع تر است). سر  گل کلم را از پایه ی گیاه با چاقو برش دهید و چند برگ را برای محافظت از سر  گل کلم ، روی گیاه باقی بگذارید. گل کلم ها را بشویید، خشک کنید ، برگ ها را برداشته و لذت ببرید.
    • گل کلم را می توان به روش های مختلفی ذخیره و نگهداری کرد. تقریباً یک هفته در یخچال ماندگار خواهد ماند و برای نگهداری طولانی مدت می توان آن را فریز یا ترشی کرد. از طرف دیگر ، گل کلم را نیز می توان  وارونه در مکانی خنک آویزان کرد و تا یک ماه نگه داشت.
     
 

بخش 3

آموزش درمان بیماری های رایج گل کلم

  1. کاشت گل کلم 11
    1
    کمبود بور در گل کلم را با عصاره جلبک دریایی درمان کنید. اگر گل کلم به بور ، بعنوان یک ماده مغذی ضروری دسترسی نداشت، انواع مختلفی از علائم ناخوشایند را تجربه خواهد کرد. در واقع سر آن قهوه ای می شود ، نوک های برگ آن می میرد و برگهای آن پیچ خورده و ساقه آن ممکن است توخالی و قهوه ای شود. برای درمان این مشکل ، بور باید سریعاً در خاک گل کلم  وارد شود. گیاه را سریعاً با عصاره جلبک دریایی تغذیه کنید و هر دو هفته یکبار اینکار را تکرار کنید تا علائم از بین بروند.
    • برای محصولات زراعی بعدی ، بور را با مخلوط کردن در کمپوست یا کاشت محصولات زراعی پوششی شبدر یا ماشک به خاک اضافه کنید.
     
  2. کاشت گل کلم 12
    2
    با از بین بردن گیاهان آلوده ، ریشه چماغی را در  گل کلم متوقف کنید.  ریشه چماغی (Clubroot) عفونت قارچی است که باعث رشد زیاد ریشه گیاهان در خانواده Brassicaceae (که شامل گل کلم ، کلم بروکلی ، کلم ، جوانه بروکسل و سایر گیاهان) می شود. رشد زیاد ریشه در توانایی گیاه در جذب آب و مواد مغذی اختلال ایجاد می کند و باعث می شود که رشد آن بصورت نامتقارن ، پژمرده و در نهایت مرده شود. بدتر از همه این واقعیت است که ریشه چماغی بیماری مسری است و می تواند به راحتی از گیاهی به گیاه دیگر گسترش یابد. بمنظور جلوگیری برای از بین رفتن ریشه چماغی محصول گل کلم ، باید سریع عمل کنید. گیاهان آلوده را با ریشه هایش بیرون بکشید و آنها را دور بیندازید (آنها را کمپوست نکنید). مطمئن باشید که کل سیستم ریشه را از زمین برداشته اید - هر قارچ باقی مانده در زمین می تواند اسپورها را آزاد کرده و به گسترش بیماری ادامه دهد.
    • برای جلوگیری از بازگشت ریشه چماغی در  گل کلم ، از یکی از روش های زیر استفاده کنید: 
      • زهکشی خاک را با اضافه کردن ماده آلی بهبود دهید (ریشه چماغی در محیط های مرطوب رشد می کند).
      • قبل از کاشت گل کلم ، یک محصول پوششی ( گياه پوششي براي گونه هايی بكار برده مي شود كه از آنها براي افـزايش مـواد آلـي خاك، حفظ و يا افزايش قابليت دسترسي ساير گياهان به عناصـر غـذايی، بهبـود ويژگـي هـای فيزيكی خاك، جلوگيری از فرسايش خاك و در مواردي براي كاهش مشكلات ناشی از عوامـل بيماريزای خاكزاد استفاده می شوند . گياهانی كه برای تغيير سريع و مؤثر ويژگی های خاك كشت می شوند، روی گوناگونی و رشـد علفهای هرز نيز تاثير دارند) زمستانی  مانند چاودار را در خاک بکارید.
      • تناوب زراعی را برای محصولات خود اجرا کنید. برای دو سال پیاپی گیاهان خانواده ی کلمیان را در یک منطقه، کاشت نکنید.
      • با مخلوط کردن آهکهای هیدراته با خاک در پاییز، میزان قلیایی بودن خاک را افزایش دهید (ریشه چماغی  در خاکهای اسیدی رشد می کند)
      • در هنگام هوای آفتابی ورق های نازک شفاف و  پلاستیک های ساختمانی را روی خاک آلوده قرار دهید. 1 - 1.5 ماه آنها را در همان محل باقی بگذارید. پلاستیک به عنوان نوعی "گلخانه" عمل می کند و اشعه خورشید را برای گرم کردن خاک و از بین بردن قارچ در خود حفظ می کند.
     
  3. کاشت گل کلم 13
    3
    با انجام عمیات تناوب زراعی، از بیماری ساق سیاه گل کلم (blackleg ) جلوگیری کنید. یکی دیگر از بیماریهای قارچی رایج گل کلم ، ساق سیاه است. بیماری ساق سیاه باعث ایجاد ضایعات خاکستری یا سوراخ های نامنظم در برگ های  گل کلم  می شود و گاهی با پوسیدگی ریشه  گل کلم  نیز همراه است. مانند ریشه چماغی، درمان این بیماری دشوار است ، بنابراین درمان های پیشگیرانه بهترین راه هستند. به طور خاص ، تناوب محصول یک روش مؤثر برای کاهش احتمال  گل کلم به بیماری ساق سیاه است. لذا بیش از یک سال پشت سر هم گل کلم (یا یکی دیگر از اعضای خانواده ی کلمیان Brassicaceae) را در همان مکان نکارید- این کار باعث می شود که هر گونه قارچ باقی مانده طی یک سال در محل رشد گل کلم از بین برود.
    • علاوه بر این ، در صورت بروز بیماری ساق سیاه در گل کلم ، تمام بقایای گیاهی که بعد از برداشت باقی مانده است را از بین ببرید. مواد گیاهی مرده یا خشک شده می تواند ماه ها حاوی قارچ های زنده باشد و منجر به عفونت مجدد در محصول بعدی شود.
    • اگر در مورد آلوده بودن بذرهای  گل کلم  به برخی از قارچ ها شک دارید ، شستن بذرها در آب گرم می تواند به از بین بردن قارچ قبل از کاشت  گل کلم کمک کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان