به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت شاهی

مراحل آموزش کاشت سبزی شاهی

آموزش کاشت سبزی شاهی شامل سه مرحله می باشد:آموزش رشد و پرورش سبزی شاهی در بیرونآموزش کاشت سبزی شاهی در داخلآموزش برداشت شاهی ها

شاهی سبزی خوشمزه ای با طعم فلفلی تند و تیز است که می توان آن را به ظرف سالاد و سوپ اضافه کرد. شاهی محصول فصلی خنک است که سرشار از ویتامین C است و می توانید به راحتی آنرا در خانه  رشد دهید.

1

آموزش رشد و پرورش سبزی شاهی در بیرون

  1. 1
    مکان سایه دار در باغ برای کاشت سبزی شاهی انتخاب کنید. شاهی در مناطق خنک و سایه دار بخوبی رشد می کند. اگر سعی دارید شاهی را در هوای گرم رشد دهید ، تلخ شده  و نمی توان آن را خورد. منطقه سایه دار در باغ پیدا کنید. شاهی را در برابر نور مستقیم خورشید پرورش ندهید.
    • برای کاشت شاهی فقط به 1-2 فوت مربع فضا نیاز دارید.
    • سبزی شاهی باغی به آن شاهی پهن برگ نیز گفته می شود و شاهی پیچیده و شاهی آبی اشکال دیگر این سبزی هستند که در هوای خنک رشد می کنند. شاهی رادر برابر نور كامل یا سایه جزئی قرار دهید. سایه جزیی برای رشد شاهی بهتر است.
     
  2. کاشت شاهی 1
    2
    بذرهای شاهی را خریداری کنید. شاهی  براحتی از طریق بذر رشد می کند. اگرساقه های برش خرده ی شاهی را  نیز بدست آوردی از این طریق (قلمه) نیز می توانید آنرا پرورش دهید. می توانید بذر شاهی را از فروشگاه های باغبانی یا بصورت آنلاین بدست آورید.
    • اگر می خواهید برداشت مداوم شاهی داشته باشید ، هر دو هفته یکبار شاهی کاشت کنید. هنگام کاشت شاهی، pH خاک  بین 6.0 تا 6.8 را انتخاب کنید. در اوایل بهار هرچه زودتر خاک را آماده کنید ، برای کاشت گیاه شاهی بهتر است. بذر را به آرامی با خاک یا کمپوست بپوشانید.
     
  3. کاشت شاهی 2
    3
    شاهی ها را بکارید. باید اوایل بهار قبل از آخرین یخبندان ، بذرهای شاهی را در باغ کاشت کنید. شاهی از طریق بذر بسرعت رشد می کند.
    • شما می توانید 15 تا 20 روز پس از کاشت بذرها، شاهی ها را برداشت کنید. محصولات بیشتری تا اواسط تابستان بکارید. همچنین می توانید در اوایل پاییز و زمستان دوباره شاهی کاشت کنید.
    • شاهی ها را در عمق  ¼ اینچ (6 میلیمتر) بکارید. بذرها را به صورت یک لایه ی ضخیم در ردیف های عریض بکارید. فاصله هر ردیف کاشت شاهی بین 18 تا 24 اینچ (45-70) از هم باشد. سعی کنید هنگام رشد شاهی ها، خاک را عاری از علفهای هرز نگه دارید.
    • می توانید شاهی را همراه با هویج یا تربچه کاشت کنید. به این کار کشت همراه گفته می شود.
     
  4. 4
    شاهی ها را آبیاری کنید. شاهی ها برای رشد به آب زیادی احتیاج دارند. شاهی در تمام طول فصل رشد ، باید به خوبی آبیاری شود. اجازه ندهید که ریشه های شاهی خشک شوند.
    • برای مرطوب نگه داشتن جوانه های شاهی می توانید روزانه جوانه ها را با آب اسپری کنید.
     
  5. 5
    شاهی ها را تُنک کنید. شاهی ها باید بعد از پنج تا پانزده روز جوانه بزنند. هنگامی که جوانه های شاهی  یک  یا دو اینچ (2.5-6 سانتیمتر) بلند شدند ، باید آنها را تنُک کنید تا شش اینچ (15 سانتیمتر) از یکدیگر فاصله داشته باشند.
     
 

2

آموزش کاشت سبزی شاهی در داخل

  1. کاشت شاهی 3
    1
    شاهی ها را در یک گلدان بکارید. شاهی آبی را در داخل سینی آب پرورش دهید. یک سینی کم عمق مانند ظروف پلاستیکی مواد غذایی را از یک فروشگاه  پیدا کنید. آن را با دستمال کاغذی یا مخلوط گلدانی استریل صاف کنید. کاغذ یا مخلوط گلدانی را مرطوب کنید ، اما آنقدر آب اضافه نکنید که گیاهان در آن شنا کند. بذرها را روی سطح بپاشید. در صورت استفاده از مخلوط گلدانی ، کمی مخلوط را نیز روی بذرها بپاشید.
     
  2. کاشت شاهی 4
    2
    از گلدان استفاده کنید. به جای ظرف کم عمق ، می توانید شاهی ها را نیز در گلدان سه اینچی (8 سانتی متر) که با کمپوست مرطوب پر می کنید بکارید.
    • بذرهای شاهی را روی سطح گلدان بپاشید. این کار می تواند یک روش مؤثر برای رشد شاهی ها باشد زیرا سرانجام شاهی ها در یک ظرف بدون خاک گرسنه می شود.
    • خاک درون گلدان ، به ویژه اگر کمپوست مرطوب باشد ، باید مواد مغذی کافی را برای ادامه رشد گیاه فراهم کند. بذرها را به آرامی درون خاک فرو کنید. هر روز تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زدن می کند ، شاهی ها را چک کنید.
     
  3. 3
    شاهی ها را آبیاری کنید. می توانید از آبپاش برای آبیاری شاهی ها استفاده کنید. می توانید ظرف را در یک سطل پر از چند اینچ آب، فرو کنید. رطوبت از پایین خاک را خیس می کند. این کار تنها در صورتی جواب خواهد داد که در قسمت زیر ظرف سوراخ داشته باشید.
     
  4. 4
    سینی را با روکش پلاستیکی بپوشانید. این امر تبخیر را متوقف می کند. بدون روکش پلاستیکی (cling film)، شاهی ها سریع خشک می شوند. فضای یک یا دو اینچ (2.5-5 سانتیمتر) برای رشد شاهی ها می خواهید زیرا جوانه ها در نهایت به سقف روکش پلاستیکی ضربه می زنند. جوانه زنی به احتمال زیاد بعد از حدود دو روز شروع می شود.
     
 

3

آموزش برداشت شاهی ها

  1. کاشت شاهی 5
    1
    شاهی ها را بچینید. قسمت بالای شاهی ها را برش داده یا بپیچید. زمانی که شاهی ها 3 یا 4 اینچ (7-10 سانتیمتر) بلند شد، برداشت را شروع کنید. اگر ½ اینچ (1.2 سانتیمتر) از گیاه در خاک باقی بماند، به سرعت دوباره رشد می کند.
    • شاهی ها در مرحله اولیه برگ-بذر آن بهترین طعم را دارند. قبل از بلوغ ، سعی کنید شاهی ها را چیده و مصرف کنید. اگر می خواهید ، حتی می توانید جوانه های شاهی را نیز بخورید.
    • ساقه ها را از پایین بچینید. شاهی ها را ذخیره کنید. می توانید حدود یک هفته شاهی را در یخچال خود نگه دارید. بذرها می توانند جوانه بزنند.
     
  2. کاشت شاهی 6
    2
    شاهی ها را بخورید. یکسری افراد از شاهی در سالاد یا ساندویچ استفاده می کنند. بعضی اوقات افراد برای اینکه از آنها به عنوان یک چاشنی استفاده کنند ، ساقه های شاهی را برای تزیین غذا کنار ظرف سرو می کنند.
    • شاهی را به سیب زمینی های بخارپز یا آب پز و سوپ ها اضافه کنید. جعفری را می توانید جایگزین شاهی کنید. شاهی سرشار از کاروتنوئیدها ، روغن خردل ، ویتامین K و آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C است.
    • پس از چیدن شاهی ها ، این محصول به رشد خود ادامه می دهد و برداشت های اضافی نیز حاصل می شود. معمولاً می توانید قبل از رسیدن به مرحله بذردهی ، چهار یا پنج بار شاهی برداشت کنید. هنگامی که گیاه به بذر می رود ، ممکن است هنوز رشد کند ، اگرچه طعم آن غیر قابل تحمل خواهد بود.
     
  3. کاشت شاهی 7
    3
    انواع مختلف شاهی را مشخص کنید. انواع مختلفی از شاهی وجود دارد ، اگرچه آنها شباهت های زیادی بهم دارند.
    • شاهی باغی، همچنین به آن شاهی برگ پهن گفته می شود ، دارای برگهای سبز روشن و روشن است. در خاک مرطوب رشد می کند.
    • شاهی پیچیده و مجعد، که به آن cresson نیز گفته می شود، با برگهای کوچک جدا شده  با جعفری شباهت دارد. سبز تیره است و همچنین در خاک مرطوب رشد می کند.
    • شاهی آبی Watercress سبزی یکساله است که معمولاً در آب پرورش می یابد. شما می توانید این نوع شاهی را در گلدان که در یک سینی آب قرار داده اید  در منزل پرورش دهید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان