به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت ترب کوهی

مراحل آموزش کاشت ترب کوهی

آموزش کاشت ترب کوهی شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت ترب کوهیآموزش رشد و پرورش ترب کوهیآموزش برداشت و کاشت مجدد ترب کوهی

ترب کوهی یا Horseradish سبزی ریشه ای تند و تیزی است که معمولاً برای طعم دهی و خوشمزه شدن و طعم تند در غذاها استفاده می شود. ترب کوهی گیاه چند ساله ی مقاوم است و می تواند در آب و هوای سرد ، آفتاب کامل یا سایه روشن نیز رشد و پرورش یابد. کاشت ترب کوهی در باغچه های خانگی، مقدار زیادی سبزی سالم را دم دستتان برای شما تأمین می کند ، که می توانید از آنها برای ادویه زدن به گوشت ها ، ماهی ها ، سوپ ها ، سس ها استفاده کنید و یا حتی در یک سالاد تازه اضافه کنید. 

بخش 1

آموزش کاشت ترب کوهی

  1. کاشت ترب کوهی 1
    1
    برای کاشت ترب کوهی، تاج یا ریشه ی آن را تهیه کنید. قلمه ای از ترب کوهی از گلخانه یا فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید. در بیشتر اوقات ، این مراکز، تاج (قسمت بالایی گیاه) یا ریشه هایی را که از قبل بریده شده و آماده کاشت هستند ،را به فروش می رسانند. بیشتر باغبان ها ترب کوهی را از طریق تاج می کارند، ریشه رشد می کند و گلهای علف مانند بذر تولید می کنند.
    • مانند هویج یا سیب زمینی ، ریشه های ترب کوهی بلاصله آماده ی کاشت مستقیم در زمین هستند.
     
  2. کاشت ترب کوهی 2
    2
    برای کاشت ترب کوهی مکانی انتخاب کنید. مکانی در باغ انتخاب تا محصول زراعی ترب کوهی را کاشت کنید ، یا فضایی منحصر به فرد مانند بشکه یا کاشت در گلدان های آویزان را طراحی کنید تا از سبقت گرفتن از گیاهان دیگر جلوگیری کنید. ترب کوهی به سرعت ریشه می گیرد و در شرایط خنک بخوبی رشد می کند و اگر رشد آن را بررسی نکنید می تواند به سرعت در تمام باغ شما گسترش یابد.
    • ترب کوهی گیاهی چند ساله است ، بنابراین آن را در مکانی بکارید که بتواند برای سال های متمادی به رشد خود ادامه دهد.
    • اگر قصد دارید ترب کوهی را در یک باغ کوچک بکارید، به سراغ روش های کاشت جایگزین مانند تراس یا استفاده از روش های کاشت موجود مانند بشکه یا گلدان هوشمند بروید.
     
  3. کاشت ترب کوهی 3
     
    3
    گودالی در حدود یک فوت (30 سانتیمتر) عمق برای کاشت ترب کوهی حفر کنید. در جایی که تصمیم دارید گیاه ترب کوهی را بکارید ، خاک را تا عمق 12 اینچ (30 سانتیمتر) نرم کنید. سوراخ را به اندازه کافی پهن کنید تا کل طول ریشه  ترب کوهی در آن جا شود، زیرا  ترب کوهی باید با زاویه و بصورت مورب کاشته شود. ترب کوهی را 18-20 اینچ (45-50 سانتیمتر)  از نزدیکترین گیاه، فاصله دهید تا ریشه ها فضای کافی برای گسترش و رشد داشته باشند.
     
  4. کاشت ترب کوهی 4
     
    4
    ترب کوهی را به صورت مورب بکارید. تاج یا ریشه ترب کوهی را تقریباً با زاویه 45 درجه در سوراخ قرار دهید ، قسمت نازک تر، و پایینی ریشه باید به سمت پایین کج شود. این کار باعث می شود در حالی که برگهای تاج به صورت عمودی روی زمین نگه داشته می شود ، ریشه های ترب کوهی در زیر خاک پخش شوند. سوراخ را با یک بیل کمپوست پر کنید تا به عنوان کود عمل کند.
    • ریشه های ترب کوهی را می توان بطور کامل دفن کرد ، یا می توانید برای ادامه ی گسترش و رشد ریشه، قسمت بالای ریشه ی  ترب کوهی  را بصورت قابل مشاهده رها کنید.
     
 

بخش 2

آموزش رشد و پرورش ترب کوهی

  1. کاشت ترب کوهی 5
    1
    اطمینان حاصل کنید که گیاه  ترب کوهی نور فراوان دریافت می کند. ترب کوهی در حالت ایده آل باید در مکانی باز و با قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد پرورش یابد ، اما یک منطقه کمی سایه دار باشد نیز قابل قبول است. بر خلاف گیاهان معتدل تر ، ترب کوهی برای رشد نیازی به نور مستقیم ندارد ، اگرچه نور مستقیم به رشد سریعتر آن کمک می کند. از کاشت ترب کوهی در نزدیکی دیوارها یا نرده ها یا درختانی که ممکن است رشد ریشه را خفه کنند ، خودداری کنید.
    • ترب کوهی گیاهان چند ساله ای هستند ، بنابراین هر سال به زمین برمی گردند و مجدداً رشد می کنند.
     
  2. کاشت ترب کوهی 06
    2
    یک یا دو بار در هفته ترب کوهی را آبیاری کنید. ریشه های ترب کوهی در حفظ رطوبت بسیار مناسب هستند و به همین دلیل در طول هفته فقط به یک یا دوبار آبیاری نیاز دارند. آبیاری گیاهان ترب کوهی در ماه های گرم تابستان که خاک خشک می شود، بیشتر است. مراقب باشید بیش از حد ترب کوهی را آبیاری نکنید ، زیرا آبیاری زیاد یکی از معدود شرایطی است که می تواند برای بقای ترب کوهی مضر باشد.
    • هنگام آبیاری ترب کوهی ، فقط لازم است خاک اطراف ریشه ها کمی مرطوب شود. آنها را غرقاب نکنید.
     
  3. کاشت ترب کوهی 7
    3
    در صورت لزوم ترب کوهی را کود دهید. در طول فصل بهار از کود حاوی فسفر و نیتروژن پایین استفاده کنید. کوددهی برای ترب کوهی اختیاری است ، زیرا کمپوستی برای گیاه ترب کوهی باید فراهم کنید که حاوی مواد مغذی کافی باشد، اما کود می تواند به رشد بیشتر ریشه کمک کند. رشد گیاهان را بررسی کنید و در صورتی که گیاه کوچک بوده و خاک ضعیف باشد، از کود استفاده کنید.
    • بیش از یک بار در هر فصل رشد کوددهی را انجام ندهید: در مورد ترب کوهی ، سالی یک بار در فصل بهار زمان مناسبی برای کوددهی است.
     
  4. کاشت ترب کوهی 08
    4
    علف های هرز و مکنده ها را از گیاه ترب کوهی هرس کنید. با بزرگ شدن ترب کوهی ، همزمان جوانه زنی ِبرگهای بلند که بعنوان "مکنده ها" شناخته می شوند و انواع مختلف علفهای هرز، آغاز می شود. لذا هرس را از قسمت زیر برگ ها انجام دهید تا از شیوع مجدد آنها جلوگیری شود. گیاه ترب کوهی سالم باید فقط 3-4 ساقه برگی داشته باشد - تعداد ساقه بیشتر در  ترب کوهی ممکن است منجر به گسترش نامطلوب و ایجاد ریشه های نامنظم، در صورت اجازه ی ادامه ی رشد آنها، می شود.
    • علفهای هرز ترب کوهی همچنین می توانند ناخواسته در گیاهان دیگر پخش شوند.
    • بعضی از علف های هرز به شکل ساقه های بلند و بارهنگ شکل هستند که گلهای سفید تولید می کنند. که  این مورد نشانه مشترکی با ترب کوهی است اما ترب کوهی در بدترین شرایط آب و هوایی زمستانی زنده می ماند.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت و کاشت مجدد ترب کوهی

  1. کاشت ترب کوهی 9
    1
    برای برداشت ترب کوهی تا اواخر پاییز صبر کنید. ترب کوهی سبزی مقاوم به سرما است، که بعد از گذشتن از یخبندان به اوج اندازه و عطر و طعم خود می رسد ، بنابراین تا اواخر پاییز برای برداشت ترب کوهی صبر کنید. معمولاً حدود یک سال طول می کشد تا یک گیاه ترب کوهی بعد از کاشت اولیه، به بلوغ برسد ، بنابراین اگر ابتدا ریشه را در پاییز کاشته اید باید پاییز بعدی آماده برداشت ترب ها باشید.
    • فصل رشد ترب کوهی یک سال است یعنی از پاییز یکسال تا پاییز سال بعد است.
    • یخبندان شدید اغلب شاخ و برگهایی را که در تاج گیاه  ترب کوهی  رشد می کند ، از بین می برد. این یک روش خوب برای اطلاع از زمان آماده شدن ترب کوهی برای برداشت است.
     
  2. کاشت ترب کوهی 10
     
    2
    خاک اطراف ریشه ترب کوهی را نرم کرده و گیاه را بیرون آورید. از بیل یا بیلچه استفاده کنید تا به آرامی خاک زیر ساقه های برگی گیاه  ترب کوهی را شل کنید. هنگامی که ریشه قابل مشاهده شد، آن را نگه دارید و  بیرون بکشید تا کل سیستم ریشه برداشت شود. گیاهان ترب کوهی کاملاً رشد کرده بین 6-10 اینچ (10-25 سانتیمتر) طول دارند ، بنابراین برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریشه ، عمیق حفر کنید.
    • برش تصادفی هر قسمت از ریشه ترب کوهی ممکن است منجر به رشد و گسترش نامطلوب ترب ها شود.
     
  3. کاشت ترب کوهی 11
     
    3
    بخش های کوچکی از ترب کوهی را برای استفاده یا ذخیره و نگهداری برش دهید. ساقه های سبز برگی را از روی تاج ترب کوهی ببرید. ساقه ها را می توان دور ریخت و یا به عنوان کمپوست استفاده کرد. ترب کوهی را به قسمتهای ریز و نازک خرد کنید که بعدا به راحتی برای پخت و پز یا اهداف دیگر قابل استفاده باشد. ترب کوهی را که فعلا مصرف ندارید را می توان در یک کیسه  پلاستیکی نگهداری کرد و به مدت 3 ماه یا بیشتر در یخچال نگه داشت.
    • اگر می دانید که می خواهید به رشد ترب کوهی ادامه دهید ، اجازه دهید چند قسمت از ریشه ی ترب کوهی در زمان برداشت در خاک بمانید.
    • قبل از استفاده از آنها در تهیه غذا، ریشه های ترب کوهی را کاملاً بشویید و خشک کنید.
     
  4. کاشت ترب کوهی 12
     
     

    spaceplay / pause

    escstop

    ffullscreen

    shift + slower / faster (latest Chrome and Safari)

    volume

    mmute

    seek

     . seek to previous

    126 seek to 10%, 20%, …60%

    4
    برای ادامه ی رشد ترب کوهی ، بخش هایی از ریشه را مجدداً بکارید. اگر تصمیم دارید  ترب کوهی های برداشت شده را مجدداً بکارید، گیاه را تقریباً 3-4 اینچ (7-10 سانتیمتر) از زیر تاج (اطراف قسمت میانی و مکزی ریشه) برش داده و قسمت ریشه را به خاک برگردانید ، و قسمت تاج را برای استفاده در آشپزخانه نگه دارید. ریشه ها به خودی خود مجدداً احیا می شوند ، و شما می توانید آبیاری منظم و حذف علفهای هرز را از سر بگیرید.
    • اگرچه تاج ترب کوهی می تواند گیاه جدیدی تولید کند ، اما با کاشت سیستم ریشه بهترین نتیجه حاصل می شود.
    • اگر نمی خواهید گیاه ترب کوهی بعد از برداشت دوباره برگردد ، باید اطمینان حاصل کنید که تمام آثار ریشه گیاه از خاک برداشته شده است. در غیر این صورت ، آنها به رشد خود ادامه می دهند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان