به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کلم قمری

مراحل آموزش کاشت کلم قمری

آموزش کاشت کلم قمری شامل دو مرحله می شود:آموزش کاشت کلم قمریاموزش مراقبت از کلم قمری ها

کلم قمری در آلمان و هند معروف است، کلم قمری ریشه در کلمات آلمانی دارد، که با ترکیبی از کلمات از جمله کلم (kohl) و شلغم (rübe) نامگذاری شده است ، کلم قمری سبزی ترد و همه کاره ای است که شبیه هر دو اسم فوق (کلم و شلغم) است. این سبزی مقاوم دوساله، اغلب به صورت یکساله رشد می کند. کاشت کلم قمری در آب و هوای معتدل آسان است و این محصول زراعی به باغ زیبایی منحصر به فردی اضافه خواهد کرد. شما می توانید کاشت و مراقبت از کلم قمری را یاد بگیرید تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن پرورش دهید.
نکته:  قسمت مصرفی کلم قمری یا کلم سر، ساقه آن می باشد که به صورت کُرَوی شکل و گوشتی در روی خاک قرار می گیرد .

بخش 1

آموزش کاشت کلم قمری

  1. کاشت کلم قمری 1
    1
    یک رقم از کلم قمری را برای کاشت انتخاب کنید. کلم قمری نوعی کلم است و در خانواده کلمیان قرار دارد. کلم قمری بسیار محبوب است ، و  ارقام مختلفی دارد که از نظر رشد بسیار آسان است و ارقام مختلف آن دارای تغییرات جزئی در ظاهر و زمان رسیدن به بلوغ می باشند. بزرگترین تفاوت ارقام مختلف کلم قمری این است که آیا شما رقم سبز یا بنفش کلم قمری را انتخاب می کنید یا نه.
    • ارقام کلم قمری سبز شامل  Korridor  و Winner است که به سرعت در طی 50 روز بالغ می شوند ، در حالی که برخی از گونه های دیگر کلم قمری حدود 60 روز بلوغشان طول می کشد. کلم قمری با رنگ سبز روشن ، به بستر باغ جذابیت اضافه می کند.
    • ارقام بنفش کلم قمری مانند Azur Star و Kolibri به دلیل داشتن برگهای بنفش روی گیاه در برابر حشرات مقاوم هستند. از لحاظ طعم و مزه با رقم سبز تفاوت زیادی را متوجه نمی شوید.
    • همانطور که می توان حدس زد ارقام مختلفی از کلم قمری مانند Kossak ، Superschmelz و Gigante بسیار بزرگتر از ارقام معمولی کلم قمری هستند. کلم قمری در انبار یا یخچال بیشتر ماندگار می مانند. طعم و مزه ، این ارقام بسیار شبیه به هم هستند.
     
  2. کاشت کلم قمری 2
    2
    مکان کاشت برای کلم قمری انتخاب کنید. کلم قمری را باید در آفتاب کامل و نزدیک به سبزی های ریشه ای دیگر مانند سیب زمینی ، چغندر ، پیاز کاشت کرد. کلم قمری به آب کافی و خاک حاصلخیز احتیاج دارند. معمولاً توصیه می شود برای هر یک از اعضای خانواده ، پنج یا شش کلم قمری تهیه کنید. سه برابر مقدار مورد نیاز کاشت کنید.
    • کلم قمری باید در قسمت جداگانه ای از باغ و دور از لوبیا، گوجه فرنگی و توت فرنگی نگهداری شود.
     
  3. کاشت کلم قمری 3
    3
    خاک را برای کاشت کلم قمری ها آماده کنید. چند هفته قبل از آخرین یخبندان بهاری، کلم قمری ممکن است کاشته شود، به این معنی که می توانید زودتر شخم زدن خاک را شروع کنید. کلم قمری باید در خاکی که بخوبی شخم زده و غنی شده با کمپوست کاشته شود. در اکثر اینکار شرایط سخت است ، اگرچه در خاک با pH بین 5.5 و 6.8 بهتر رشد می کند.
    • زهکشی خوب برای جلوگیری از پوسیدگی و بادزدگی یا آتشک (بیماری گیاهی) گیاهان کلم قمری نیز مفید است ، بنابراین منطقه ای از باغ را برای کاشت کلم قمری انتخاب کنید که آب زیادی در آنجا جمع نمی شود.
     
  4. کاشت کلم قمری 4
    4
    کلم قمری را در هوای خنک بکارید. کشت کلم قمری سخت است و باید حدود یک ماه قبل از آخرین یخبندان در بهار کاشته شود. در حالت ایده آل، بهتر است گیاه قبل از رسیدن درجه حرارت به بیش از 75 درجه فارنهایت (23-24 درجه سانتیگراد)، بالغ و رسیده شود. اگر می خواهید کلم قمری را زودتر از موعد کشت کنید، احتمالاً باید در منطقه ای با تابستان بسیار گرم، آن ها را بکارید. کلم قمری طی 50-60 روز بالغ خواهد شد.
    • اگر در منطقه ای با زمستان های گرم زندگی می کنید ، معمولاً کلم قمری را در اواخر پاییز بکارید تا در اوایل زمستان آن را برداشت کنید. این گیاه باید در برابر یخبندان های پاییزی مقاومت کند.
    • اگر در منطقه ی کاشت کلم قمری، زمستان ها طولانی است، می توانید کاشت کلم قمری ها را در گلدان و در خزانه شروع کنید و گیاهان را حدود یک ماه قبل از اولین یخبندان به بیرون انتقال دهید، و  بعد از مقاوم سازی، آنها را کاشت کنید.
     
  5. کاشت کلم قمری 5
    5
    بذرهای کلم قمری را در ردیف های یکنواخت بکارید. بذرهای کلم قمری را باید در خاک مرطوب حدود نیم اینچ (1.3 سانتی متر) عمق و با فاصله ی یک اینچ (2.5 سانتی متر) از هم بکارید، در هر سوراخ یک بذر کلم قمری قرار دهید. از انگشت خود برای ایجاد یک سوراخ کوچک در زمین استفاده کنید ، سپس بذرها را به آرامی با خاک بپوشانید. حداقل یک اینچ (2.5 سانتیمتر) بین هر گیاه فاصله بگذارید ، که بعداً بتوانید عملیات تنُک را انجام دهید.
    • کلم قمری باید در ردیف هایی کاشته شود، که  حدود یک فوت (30 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند تا  فضا برای گسترش و بالغ شدن کلم ها فراهم باشد.
     
 

بخش 2

اموزش مراقبت از کلم قمری ها

  1. کاشت کلم قمری 6
    1
    علف هرز را با دقت و مرتباً از زمین کلم قمری جمع آوری کنید. وقتی کار شروع شد، با دقت و احتیاط علف های هرز را حذف کنید، و توجه ویژه ای به علف شیر یا استبرق ( milkweed)، علف هرز خار لته (thistle) و هر علفهای هرز محلی دیگر داشته باشید. کلم قمری در ابتدا به راحتی آسیب می بیند و از ساختار ریشه ای کم عمق نیز برخوردار است ، زیرا پیاز گل آن در بالای زمین قرار دارد. بحرانی ترین زمان برای کلم قمری دو هفته ابتدایی رشدش می باشد. بگذارید آنها رشد کنند، سپس آنها را تنُک کنید.
     
  2. کاشت کلم قمری 7
    2
    جوانه های کلم قمری باید حدود 5-8 اینچ (12-20 سانتی متر) از فاصله داشته باشند لذا جوانه های بین آنها را تنُک کنید. بعد از گذشت دو هفته ، گیاهان باید حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) ارتفاع داشته باشند و هم اکنون می توانید شروع به تنُک کردن جوانه های کلم قمری کنید تا به گیاهان فضای رشد بیشتر دهید. گیاهان باید حدود 8 اینچ (20.3 سانتی متر) از هم فاصله داشته  و در صورت لزوم بعضی از جوانه ها را به مکان های دیگر باغ منتقل کنید.
    • سبزی کلم قمری جوان را می توان به صورت خام ، در سالاد استفاده کرد و یا مانند هر سبزی دیگر، خرد کرده و روی آتش با حرارت زیاد تفت داد. این یک روش منحصر به فرد و غنی از مواد مغذی برای طعم دهی به یک وعده غذایی است. 
     
  3. کاشت کلم قمری 8
    3
    گیاهان کلم قمری را با کمپوست مالچ پاشی کنید. هنگامی که گیاهان 4-5 اینچ (10-13 سانتی متر) بلند شدند، باید کمی ازت برای آنها فراهم کنید. مقداری کمپوست را در اطراف پایه کلم قمری فشرده کنید تا به آنها کمک و مواد مغذی را در خاک تزریق کند. این کار می تواند تفاوت بزرگی بین پیازهای بزرگ با ظاهری سالم و  پیازهای غیرقابل خوردن و چوبی ایجاد کند.
     
  4. کاشت کلم قمری 9
    4
    کلم قمری ها را عمیق و مکرر آبیاری کنید. کلم قمری به آب زیادی احتیاج دارد و در آب و هوای نسبتاً معتدل یا مدیترانه ای نیز عملکرد خوبی دارد. اگر خاک خشک باشد ، کلم قمری بدلیل کم آبی تبدیل به یک سبزی چوبی و بد طعم برای مصرف می شود. لذا اگر شکاف های روی پیاز کلم قمری شروع به خشک شدن کردند ، آبیاری را افزایش دهید.
    • هنگام آبیاری ، خاک اطراف پایه هر پیاز کلم قمری را آبیاری کنید، روی گیاهان آب نریزید، که این امر می تواند احتمال پوسیدگی را افزایش دهد. این موضوع برای بیشتر سبزیجات صادق است.
     
  5. کاشت کلم قمری 10
    5
    از نزدیک کرم های بُرنده را روی کلم قمری ها مشاهده کنید. کلم قمری و سایر کلم ها مستعد ابتلا به کرم های بُرنده هستند و بنابراین مهم است که تا زمان بلوغ کلم قمری ها، بر روی آنها نظارت داشته باشید. در قسمت زیرین برگ ها به سوراخ ها و دسته های تخم حشرات توجه کنید. اگر آنها را پیدا کردید، سریع برای درمان اقدام کنید.
    • برگ ها را بهمراه دسته های تخم حشرات روی آن ها کاملاً بشویید و هر زمان که تخم حشرات را پیدا کردید از بین ببرید.  "طوقه" ساقه ی برگ کلم قمری را از روی زمین جدا کنید. این کار می تواند کمک کند تا گیاه از آلودگی در امان باشد. در صورت بروز مشکل جدی ، می توانید از Bacillus thuringiensis (یا Bt) استفاده کنید.
    • همچنین مراقب پوسیدگی باشید. "کلم های زرد"، به دلیل رنگ مایل به زرد یا مایل به قهوه ای که برگها به خود می گیرند، به راحتی قابل تشخیص اند . گیاهان آلوده را کاملاً از بین ببرید.
     
  6. کاشت کلم قمری 11
    6
    کلم قمری را با بیرون کشیدن کل گیاه از زمین برداشت کنید. کلم قمری معمولاً پس از حدود 45-60 روز آماده برداشت می شود. قطر ساقه باید حدود 2-3 اینچ (5-7 سانتی متر) باشد ، و پیازها بزرگ و سالم به نظر برسند. پیازهای ارقام مختلف به اندازه های مختلف رشد خواهند کرد ، بنابراین شما تا حدی باید خودتان قضاوت کنید. اگر به آنها اجازه دهید خیلی طولانی در زمین باقی بمانند ، کلم قمری کمی چوبی و ناخوشایند خواهد شد.
    • مدت زمانی که برای رشد کلم قمری لازم است بستگی به شرایط رشد و رقمی که کاشته اید تفاوت دارد.
     
  7. کاشت کلم قمری 12
    7
    از کلم قمری خام یا پخته لذت ببرید. کلم قمری دارای یک بافت ترد و لطیف و طعم ملایمی است که آن را به یک غذای متفاوت و غنی از مواد مغذی برای سفره شما تبدیل می کند. مثل پیوند بین کلم و سیب است ، و در عین حال شیرین و خوش طعم است. آن را با سایر سبزیجات ریشه ای سرخ کرده، پخته و خرد و پوره کرده ، یا آن را در یک سس سبزیجات مخلوط و سرو کنید.
    • کلم قمری در آلمان به عنوان یک میان وعده خورده می شود، نمک به آن زده می شود ، اسلایس اسلایس می شود و به صورت خام سرو می شود. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان