به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کلم پیچ

مراحل آموزش کاشت کلم پیچ

آموزش کاشت کلم پیچ شامل سه مرحله می باشد:آموزش آماده سازی بذرهای کلم پیچآموزش انتقال نشاء ها و کاشت کلم پیچآموزش برداشت کلم پیچ ها

کلم پیچ یک سبزی خوشمزه ، مغذی و همه کاره با برگهای پر و محکم است. می توان کلم پیچ را پخت، بخارپز یا خام خورد و یا حتی ترشی کلم درست کنید. کلم پیچ دوستدار هوای خنک اما با نور فراوان است و تا زمانی که شرایط مناسب باشد ، ممکن است بتوانید در فصل بهار و پاییز آنها را برداشت کنید. این سبزی معروف و خاص می تواند در برابر یخبندان مقاومت کند ، اما گرما را تحمل نمی کند ، بنابراین کلم پیچ در پاییز بهتر رشد می کند.

بخش 1

آموزش آماده سازی بذرهای کلم پیچ

  1. کاشت کلم پیچ 1
    1
    زمان مناسب برای کاشت کلم پیچ را انتخاب کنید. بذر کلم پیچ باید در اوایل بهار ، شش تا هشت هفته قبل از آخرین یخبندان در محیط داخل آماده شود. همچنین می توانید در اواخر تابستان آنها را کاشت کنید تا در پاییز کلم پیچ ها را برداشت کنید. برای تعیین بهترین زمان کاشت بذر کلم پیچ ، زمان یخبندان موردانتظار منطقه خود را بررسی کنید.
    • جوانه های کلم پیچ بین چهار تا شش هفته در داخل رشد می کنند و سپس چند هفته قبل از آخرین یخبندان به بیرون انتقال داده می شوند.
     
  2. کاشت کلم پیچ 2
    2
    بذرهای کلم پیچ را بکارید. با پر کردن سینی های کاشت از خاک گلدانی ، بذرهای کلم پیچ را آماده ی کاشت کنید. با انگشت خود یک سوراخ ½ اینچی (1.3 سانتی متر) در مرکز هر سلول سینی آماده سازی بذر ایجاد کنید. دو یا سه بذر کلم را درون هر سوراخ ریخته و سوراخ را با خاک بپوشانید.
    • خاک گلدانی برای بذرهای کلم پیچ ایده آل است زیرا حاصلخیز است و به خوبی زهکش می شود.
     
  3. کاشت کلم پیچ 3
    3
    بذرهای کلم پیچ را آبیاری کنید. پس از کاشت بذرهای کلم پیچ ، آب کافی به خاک اضافه کنید تا مرطوب شود. تا زمان جوانه زنی و رشد بذرها ، خاک را مرطوب نگه دارید و با شروع خشک شدن خاک، آب بیشتری به آن اضافه کنید.
     
  4. کاشت کلم پیچ 4
    4
    دما را برای کاشت کلم پیچ ها تنظیم کنید. بذرهای کلم پیچ وقتی جوانه می زنند که دما 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 و 24 درجه سانتیگراد) باشد. آنها را در داخل یا در قسمت سایه ی باغ نگهداری کنید که درجه حرارت در این محدوده حفظ شود. پس از رسیدن بذرها ، آنها را به محلی منتقل کنید که از نور فراوانی برخوردار باشد، مانند یک پنجره جنوبی.
     
  5. کاشت کلم پیچ 5
    5
    جوانه های کلم پیچ را در داخل نگه دارید تا برگ ها تشکیل شوند.  بذرهای کلم جوانه می زنند و شروع به رشد می کنند ، در واقع جوانه ها در خاک سبز می شوند. جوانه های کلم را در داخل نگه دارید تا سه - چهار اینچ (7-10 سانتیمتر) بلند شوند، و هر کدام حداقل چهار یا پنج برگ داشته باشند.
    • برای رشد جوانه های کلم پیچ در این مرحله، چهار تا شش هفته زمان لازم است.
     
 

بخش 2

آموزش انتقال نشاء ها و کاشت کلم پیچ

  1. کاشت کلم پیچ 6
    1
    مشخص کنید آخرین یخبندان منطقه چه زمانی خواهد بود. بهتر است حدود دو یا سه هفته قبل از آخرین یخبندان ، کلم ها را به مکانی در بیرون انتقال دهید. پیش بینی آب و هوا را برای یک دوره ی طولانی در منطقه ی کاشت کلم پیچ بررسی کنید.
    • وقتی  تاریخ آخرین یخبندان مورد انتظار را بدانید، دو هفته قبل از آن تاریخ، برای انتقال کلم پیچ ها برنامه ریزی کنید.
    • برای کاشت پاییزه کلم پیچ، 6-8 هفته قبل از میانگین اولین تاریخ یخبندان سال ، گیاهان را بیرون ببرید.
     
  2. کاشت کلم پیچ 7
    2
    مکان مناسب برای کاشت کلم پیچ ها را انتخاب کنید. چند آیتم برای رشد کلم پیچها ضروری است و نور یکی از آنهاست. هنگام انتخاب مکانی در فضای باز برای کاشت کلم پیچ، به دنبال جایی بروید که گیاه بتواند حداقل شش ساعت نور کامل در روز دریافت کنید.
    • از کاشت کلم پیچ در همان بستر کاشت محصولات باغی مانند گل کلم ، توت فرنگی ، کلم بروکلی و گوجه فرنگی خودداری کنید.
    • کلم پیچها در نزدیکی باغهای  خیار و لوبیا رشد خواهند کرد.
     
  3. کاشت کلم پیچ 8
    3
    بستر کاشت بذر کلم پیچ را آماده کنید. کلم پیچ دوستدار خاک حاصلخیز است ، بنابراین خاک را برای بستر بذر با ترکیب مساوی کمپوست و کود دامی آماده کنید. بستر را آب دهید تا خاک قبل از انتقال نشاءها مرطوب شود.
    • pH ایده آل برای کلم پیچ بین 6.5 تا 7.5 است. می توانید میزان pH خاک را با نوارهای آزمایشی تست کنید ، که در اکثر فروشگاه های باغبانی موجود است.
    • اگر نیاز به کاهش pH دارید ، کمپوست یا کود کشاورزی بیشتری اضافه کنید تا خاک اسیدی تر شود. برای افزایش pH ، سنگ آهک پودر شده را به بستر اضافه کنید.
     
  4. کاشت کلم پیچ 9
    4
    جوانه ها یا نشاءهای کلم پیچ را به زمین اصلی انتقال دهید. جوانه های کلم پیچ را در همان عمقی که در گلدان ها کاشته اید، بعبارتی با عمق ½ (1.3 سانتی متر) کاشت کنید. فاصله نشاءها را بین 12 تا 24 اینچ (30 تا 61 سانتی متر) از هم قرار دهید و در ردیف هایی که تقریباً 24 اینچ (61 سانتی متر) از هم فاصله دارند بکارید.
    • برای حصول بهترین نتیجه ، یک روز ابری را برای انتقال نشاءهای کلم پیچ انتخاب کنید. این امر به جلوگیری از شوک به گیاهان شکننده کمک می کند.
     
  5. کاشت کلم پیچ 10
    5
    خاک را با مالچ بپوشانید. یک لایه مالچ 1 اینچی (2.5 سانتی متر) را در قسمت بالای خاک اضافه کنید. این کار به مرطوب نگه داشتن خاک هنگام رشد جوانه ها ، محافظت از گیاهان در برابر آفات و تنظیم دمای خاک کمک می کند.
    • مالچ ایده آل و مناسب برای کلم پیچ ها شامل برگهای روی زمین ، پوست درخت خرد شده یا کمپوست است.
     
  6. کاشت کلم پیچ 11
    6
    خاک را برای رشد کلم پیچ مرطوب نگه دارید. گیاهان کلم پیچ هر هفته به حدود 1.5 اینچ (3.8 سانتی متر) آب احتیاج دارند. اگر باران کافی در منطقه ندارید ، خاک را به اندازه کافی آب دهید تا با خاک برای رشد کلم پیچ ها مرطوب نگه داشته شود.
    • آبیاری کلم ها را ادامه دهید تا گیاهان به بلوغ خود نزدیک شوند. سپس در مرحله بلوغ، برای جلوگیری از ایجاد شکاف سر کلم پیچ ها ، آبیاری را متوقف کنید.
     
  7. کاشت کلم پیچ 12
    7
    سه هفته بعد از انتقال نشاءهای کلم پیچ کوددهی کنید. هنگامی که کلم ها شروع به رشد برگ های جدید و رشد سر کردند ، خاک را با کود اصلاح کنید. این کار باید حدود سه هفته بعد از انتقال کلم پیچ ها اتفاق بیفتد و در این زمان ، کلم ها به کود غنی از ازت نیاز دارند.
    • کودهای خوب و مناسب برای یک قطعه زمین کاشت کلم پیچ شامل امولسیون ماهی ، کودهای مایع ، پودر خون و کنجاله پنبه دانه است.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت کلم پیچ ها

  1. کاشت کلم پیچ 13
    1
    به زمان رشد کلم پیچ ها توجه کنید. زمان رشد کلم پیچ بستگی به رقم آن دارد ، اما این زمان می تواند از 80 تا 180 روز طول بکشد تا یک کلم پیچ بعد از کاشت بذر، بالغ شود.
    • پس از انتقال نشاءهای کلم پیچ به زمین اصلی، کلم ها برای بالغ شدن در هر مکانی به 60 تا 105 روز زمان نیاز دارند.
     
  2. کاشت کلم پیچ 14
    2
    تست فشار را روی سر کلم پیچ ها انجام دهید. وقتی کلم پیچ ها شروع به بلوغ کردند ، می توانید آزمایش های فشار را روی سرها انجام دهید تا مشخص شود که آیا برای برداشت آماده هستند یا خیر. عرض سر بسته به نوع رقم کلم باید بین 4 تا 10 اینچ (10 تا 25 سانتی متر) باشد.
    • برای انجام آزمایش فشار ، باید سرکلم پیچ را با دست خود فشار دهید. یک سر سفت و محکم برای برداشت آماده است ، اما یک سر سست و نرم نیاز به زمان بیشتری برای بالغ شدن دارد.
     
  3. کاشت کلم پیچ 15
    3
     سر کلم پیچ ها را برداشت کنید. وقتی کلم آماده شد ، از چاقوی تیز استفاده کنید تا سرها را از ساقه جدا کنید. برگهای بیرونی را بریده و در صورت سالم بودن آنها را بعنوان کمپوست اضافه کنید.
    • هنگامی که سر کلم پیچ برداشت شد ، آنها را در سایه یا داخل یخچال قرار دهید تا زمانی که بخواهید مصرف کنید.
    • وقتی سر کلم پیچ را برداشت می کنید ، ساقه ها را در زمین باقی بگذارید تا به رشد خود ادامه دهند. بسیاری از کلم ها مجدداً سرهای جدید و کوچک تری تولید می کنند و می توان دوباره طی چند هفته بعد آنها را برداشت کرد.
     
  4. کاشت کلم پیچ 16
    4
    کلم پیچ های اضافی را ذخیره کنید. شما می توانید کلم های برداشت شده را بلافاصله بخورید ، یا باقیمانده های آن را ذخیره کنید. سرهای کلم پیچ را زیر آب  تمیز کنید تا خاک و حشرات از بین برود. آنها را روی حوله تمیز بگذارید تا کاملاً خشک شوند. شما می توانید کلم را مطابق روشهای زیر ذخیره و نگهداری کنید:
    • کلم پیچها را در کیسه های پلاستیکی نرم مانند سلفون بپیچانید و آن را تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.
    • کلم پیچ ها را تا سه ماه در یک انبار سرد و خنک ذخیره کنید.
    • برگهای کلم پیچ را خشک یا منجمد کنید.
    • کلم پیچها را به ترشی تبدیل کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان