به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت هویج در گلدان

مراحل کاشت هویج در گلدان

آموزش کاشت هویج در گلدان شامل سه مرحله می باشد:آموزش آماده سازی بمنظورکاشت هویج در گلدانآموزش کاشت هویج در گلدانآموزش مراقبت و برداشت هویج

بسیاری از باغبانان ممکن است نسبت به کاشت هویج در گلدان تمایل و رغبتی نداشته باشند، فرض باغبانان بر این است که یک گلدان برای رشد و نمو هویج، فضای کافی ندارد. البته طول استاندارد ارقام هویج مناسب کاشت در گلدان، کوتاهتر است، در واقع بیشتر انواع کوچکتر هویج در ظروف و گلدان ها قابل رشد هستند و البته قابل کاشت در زمین نیز می باشند.  یک گلداان عمیق و گود انتخاب کنید تا اجازه ی رشد کافی برای ریشه هویج را در محیط کاشت بدهد و همچنین محیط را برای دریافت  آب کافی توسط  گیاه هویج برای دستیابی به بیشترین میزان رشد، مرطوب نگه دارد.  

1

آموزش آماده سازی بمنظور کاشت هویج در گلدان

  1. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 1
    1
    رقم یا نوع هویج موردنظر برای کاشت در گلدان را انتخاب کنید. معمولاً ارقام کوچکتر هویج بهتر و سریعتر از ارقام هویج با طول استاندارد، برای کاشت در گلدان سازگار می شوند. 
    •  ارقامی را انتخاب کنید که دارای ریشه کوتاه و کروی شکل یا گرد باشند.ارقامی که مناسب کاشت در گلدان هستند عبارتند از: Thumbelina، Parmex و Parisienne
    • همچنین ارقام "Nantes" هویج را که دارای شکل مخروطی هستند، می توانید انتخاب کنید. ارقام مذکور، کوتاه تر و عریضتر از رقم هویج  استاندارد هستند. این ارقام شامل گونه های Danvers Half Long، Chantenay Red Core و Shin Kuroda، می باشند.
      توجه: رقم نانتس (Nantes) هویج، اندازه ریشه ۱۶-۲۰ سانتی متر و ریشه دارای شکل سیلندری و سازگار با تمام شرایط آب و هوایی و دارای رنگ نارنجی است. همچنین بوته راست و قوی و مناسب برای برداشت ماشینی است.
     
  2. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 2
    2
    یک ظرف یا گلدان با عمق کافی و مناسب برای کاشت هویج انتخاب کنید. ظرف انتخابی حداقل یک فوت (30 سانتیمتر) یا بیشتر عمق داشته باشد. هویج در زیر زمین رشد می کند و سیستم ریشه ی هویج نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. همچنین ظرف باید سوراخ های زهکشی کافی برای جلوگیری از تجمع آب اضافی و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در هویج، داشته باشد.
    • نوع ظرف کاشت هویج تا زمانی که هویج هنوز رشد زیادی نکرده است، موضوع مهمی نیست. شما می توانید از ظروف یا گلدانهای سفالی، پلاستیکی یا سنگی استفاده کنید، و همچنین می توان یک گلدان دایره ای یا یک گلدان بزرگ مستطیل شکل، برای کاشت هویج خود انتخاب کنید.
     
  3. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 3
    3
    ظرف موردنظر برای کاشت هویج را کاملاً تمیز کنید. اگر در ظرفی که قبلاً  استفاده شده است، می خواهید هویج خود را بکارید، باید قبل از کاشت هویج، ظرف را با آب گرم و صابون بشویید. تخم های باکتری ها و حشرات میکروسکوپی و ریز اغلب در داخل ظروف مخفی می شوند و ممکن است گیاهان هویج را آلوده کنند، و مانع افزایش عملکرد محصول شوند.
     
  4. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 4
    4
    بستر کاشت نرم بهمراه زهکش خوب برای کاشت هویج فراهم کنید. ترکیبات خاک و یا بدون خاک هر دو می توانند برای کاشت هویج مفید باشند.
    • مخلوطی از خاک قرمز (خاک رس)، کمپوست تجزیه شده و شن و ماسه را به نسبت مساوی برای تهیه ی یک ترکیب مناسب جهت کاشت هویج در گلدان امتحان کنید.
    • مخلوطی از کوکو پیت را با مقدار کمی پرلیت، برای تهیه ی یک ترکیب بدون خاک برای کاشت هویج در نظر داشته باشید.
      کوکوپیت: یک نوع بستر کشت گیاه است که با استفاده از الیاف پوست میوه نارگیل تهیه و تولید می‌شود و بصورت فشرده به بازار عرضه و مصرف کننده با افزودن آب به این الیاف فشرده آنها را برای استفاده آماده می کند. 
      پرلیت: دارای مواد معدنی  از جمله آهن، سدیم، کلسیم و ... است و کاملاً سبک و سفید رنگ می باشد. پرلیت در ترکیب خود ، دارای ۲ الی۶ درصد آب می باشد که با گرما دادن به این ماده و تبخیر آب موجود، حجم اولیه افزایش می یابد و شکل فیزیکی با منافذ بسیار زیاد ایجاد می شود . پرلیت حرارت داده شده سبک ، متخلخل ، با PH خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است و زهکشی خاک را بهبود و رطوبت و مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کند و از تغییر دمای زیاد خاک جلو گیری می کند.
     
 

2

آموزش کاشت هویج در گلدان

  1. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 5
    1
    گاهی اوقات می توان کاشت هویج را در اسفندماه نیز شروع کرد. هویج در آب و هوای سردتر بهتر رشد می کند. برخی از ارقام "زودرسِ" هویج باید در اوایل اسفندماه کاشته شوند، در حالی که بسیاری از انواع  گونه های اصلی "main crop" بهتر است در اواسط اسفند ماه کاشته شوند.
     
  2. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 6
    2
    ظرف موردنظر را با بستر کاشت تهیه شده برای هویج، پر کنید. یک اینچ (25 میلی متر)، بین قسمت بالایی بستر کاشت و لبه ی ظرف کاشت هویج فاصله قرار دهید.
     
  3. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 7
    3
    در صورت تمایل، کود را با خاک گلدان هویج مخلوط کنید. کود باعث افزایش رشد هویج می شود، اما ضروری نیست.
     
  4. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 8
    4
    سوراخ های کوچکی  در بستر کاشت هویج ایجاد کنید. سوراخ ها باید حدود نیم اینچ (13 میلی متر) عمق و تقریباً سه اینچ (76 میلی متر) از هم فاصله داشته باشند.
     
  5. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 9
    5
    در داخل هر یک از سوراخ های ایجاد شده در بستر کاشت، دو یا سه بذر هویج قرار دهید.
     
  6. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 10
    6
    سوراخ های ایجاد شده در بستر کاشت هویج را پر کنید. سوراخ های روی سطح بستر کاشت را خیلی فشرده نکنید و خاک را روی بذرها پرت نکنید، زیرا این کار ممکن است به بذرهای هویج آسیب رسانده و آنها را خراب کند. در عوض، به آرامی خاک  را بر روی هر سوراخ بریزید.
     
  7. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 11
    7
    بذرهای هویج را کاملاً آبیاری کنید. محیط کشت را بیش از حد آبیاری نکنید تا که از آب اشباع شوند، بلکه به اندازه کافی آب اضافه کنید تا محیط برای بذرهای هویج بسیار مرطوب نگه داشته شود.
     
  8. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 12
    8
    گلدان هویج  را در مکانی که نور و سایه جزئی دریافت می کند، بگذارید. هویج به عنوان یک سبزی ریشه ای، مکان سایه دار را بخوبی تحمل می کند. البته قرار دادن گلدان هویج در مکانی که هر روز شش ساعت نور دریافت می کند،  نسبت به مکانی که هیچ نوری  را دریافت نمی کند باعث افزایش رشد هویج می شود.
     
 

3

آموزش مراقبت و برداشت هویج از گلدان

  1. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 13
    1
    محیط کاشت هویج را مرطوب نگه دارید. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که گلدان هویج را دو بار در روز، در آب و هوای گرم و آفتابی، آبیاری کنید. اجازه ندهید خاک برای مدت زمان طولانی، خشک بماند.
     
  2. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 14
    2
    هویج را یکبار در هفته برای افزایش رشد، با کود تغذیه کنید. البته کوددهی به بوته های هویج کاملاً اختیاری است.
     
  3. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 15
    3
    وقتی که جوانه های سبز هویج به ارتفاع یک اینچ (25 میلی متر) رسیدند، بوته های اضافی را حذف کنید. جوانه ها و بوته های اضافی هویج در خاک را با استفاده از قیچی بچینید تا فقط یک جوانه در هر سوراخ باقی بماند.
    • برای حذف بوته های اضافی روش کشیدن جوانه های هویج، توصیه نمی شود. ریشه کن کردن (Uprooting) بوته های هویج، می تواند محیط کشت را خراب کرده و به ریشه ی گیاهان باقی مانده آسیب برساند.
     
  4. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 16
    4
    در اطراف جوانه های هویجی که خمیده بنظر می رسند، خاک اضافه کنید. اگر ساقه ی جوانه های هویج خم شود، ریشه ها بدرستی شکل نمی گیرند.
     
  5. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 17
    5
    ریشه هویج هایی که از بستر کاشت بیرون می آیند را مجدداً با خاک پوشش دهید. بدلیل اینکه وقتی ریشه های هویج در معرض نور خورشید قرار می گیرند، سبز شده و هویج ها غیرقابل خوردن می شوند.
     
  6. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 18
    6
    اگر بر روی بوته های هویج انواع قارچ ها یا سفیدک mildew (نوعی بیماری گیاهی) مشاهده کردید گوگرد وتابل (wettable) و یا ضد قارچ را روی بوته ها اسپری کنید . وقتی بوته های هویج در محیط بیش از حد مرطوب نگه داشته شوند، مستعد ابتلا به سفیدک هستند و  اگر گیاهان هویج شما مدت زمان طولانی باران دریافت  کنند، نیاز به اسپری موارد بالا بر روی محصولات خود دارید.
    توجه: سم گوگردی وتابل جهت مبارزه با سفیدک سطحی و بیماریهای قارچی میوه و گیاهان زینتی و نباتات زراعی و صیفی بکار می‌رود طرز مصرف اینگونه سموم بصورت اسپری می‌باشد.
     
  7. آموزش کاشت هویج در گلدان مرحله 19
    7
    محصول هویج را پس از گذشت دو تا دوماه و نیم، بسته به انواع مختلفی که برای رشد انتخاب کردید، برداشت کنید. برگهای سبز را در بالای ریشه با دست گرفته و به آرامی آنها را تکان داده و بیرون بکشید. هرچه هویج ها زودتر برداشت شوند، هویجها شیرین تر خواهند بود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان