به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت ذرت شیرین

مراحل کاشت ذرت شیرین

مراحل کاشت ذرت شیرین شامل سه بخش می باشد:آموزش کاشت ذرت شیرینآموزش مراقبت از گیاهان ذرت شیرینآموزش برداشت ذرت شیرین

ذرت شیرین گیاهی یکساله است که برای کاشت و برداشت، محصولی فوق العاده مفید و بصرفه است. با توجه به اینکه ذرت  به یخبندان و سرما بسیار حساس است، بهتر است در فصل بهار در یک منطقه آفتابی و محافظت شده در برابر باد کاشته شود. همچنین ضروری است ذرت ها بطور منظم آبیاری شده و علف های هرز آن ها حذف شوند، اگر ذرت ها از نظر مواد مغذی و آب دچار کمبود باشند، به سرعت آسیب می بینند. بنابراین اگر ذرت های سالم پرورش دهید ذرت شیرین و آبدار و خوشمزه ای بدست می آورید که بعنوان یک میان وعده یا کنار ظرف غذای می توانید از آنها استفاده کنید که این ذرت ها به مراتب تازه تر از ذرت هایی است که می توانید در فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. 

بخش 1

آموزش کاشت ذرت شیرین

  1. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 1
    1
    ذرت شیرین را دو هفته پس از آخرین تاریخ یخبندان بکارید. از آنجا که ذرت شیرین بسیار حساس به سرما است، بهتر است هنگامی که خطر یخبندان شدید گذرانده می شود، آن را بکارید. نگاهی به تاریخ های یخبندان در منطقه خود انداخته و ذرت را حداقل دو هفته پس از آخرین تاریخ یخبندان پیش بینی شده، بکارید.
    • تاریخ های کاشت ذرت بسته به جایی که شما زندگی می کنند، متفاوت خواهد بود. اگر شما در یک منطقه جنوبی زندگی می کنید، می توانید ذرت را زودتر از ذرت هایی که در یک منطقه شمالی کاشته می شوند، بکارید.
    • منتظر بمانید تا درجه حرارت خاک به بیش از 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) برسد.
     
  2. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 2
    2
    انواع گونه هایی از ذرت های شیرین را که می خواهید بکارید، انتخاب کنید. انواع مختلفی از ذرت شیرین و بسیار شیرین وجود دارد که همه آنها سرعت های رشد و رسیده شدن متفاوتی دارند. بطور کلی، اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، بهتر است ارقامی از ذرت که زودرس هستند، بکارید.
    • ذرت رقم Breeder یک ذرت شکری بسیار رایج است که دارای دانه های  زرد کمرنگ است که شیرین و خامه ای هستند. آن ها بخوبی منجمد و خشک می شوند و در انواع مختلف آب و هوا رشد می کنند.
    • ذرت شیرین ( Sweet) گونه ای از ذرت است  که در برابر بسیاری از بیماری هایی که بر ذرت شیرین تأثیر می گذارد، مقاومت می کند، هرچند که این رقم دیررس بوده و در هوای گرم تر بهتر رشد می کند.
    • ذرت رقم Divinity یک ذرت شیرین و تردی است که تحمل خشکی زیادی دارد و همچنین در برابر برخی از بیماری ها مقاومت می کند.
    • ذرت رقم Sugar and Gold و همچنین رقمButter and Sugar هر دو از ارقام زودرس ذرت هستند که در آب و هوای سردتر بهتر رشد می کنند.
     
  3. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 3
    3
    برای پرورش ذرت بهترین مکان کاشت یک طرح مستطیلی شکل و قائم الزاویه می باشد. ذرت گیاهی است که بواسطه ی باد، گرده افشانی می شود، به این معنی که وزش باد، گرده ها را از یک گیاه به گیاه دیگری می رساند. به همین دلیل، مهم است که ذرت را در یک فرم بلوکی و مستطیل شکل، بجای ردیف های کاشت طولانی، بکارید، زیرا گرده ها براحتی می توانند بر ساقه های دیگر نشسته و گرده افشانی انجام شود.
    • منطقه ای برای کاشت ذرت پیدا کنید که حداقل 4 در 4 فوت (1 در 1 متر) فضا داشته باشد و همچنین در آن مکان نور مستقیم خورشید بتابد.
    •  ارتفاع ذرت را در مقایسه با سایر گیاهانتان در نظر بگیرید. بسته به مکان کاشت، ذرت ها باعث ایجاد سایه بر گیاهان دیگر می شوند.
     
  4. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 4
    4
    خاک ذرت را از علف های هرز تمیز کنید. قبل از شروع کاشت بذرهای ذرت، باید مکان مربع یا مستطیل شکلتان را از علف های هرز پاک کنید. علف های هرز از هر طریقی می توانند جلوی رشد گیاهان ذرت را بگیرند و همچنین مواد مغذی خاک را که گیاهان جوان برای رشد به آنها نیاز دارند، مصرف می کنند.
    • کل منطقه ای که برای کاشت ذرت استفاده می کنید، را تمیز کنید. علف های هرز را از ریشه بیرون بکشید تا علف های هرزه نتوانند دوباره رشد کنند.
    • همچنین سنگ های بزرگ یا کلوخ ها را از زمین ذرت حذف کرده و توده های سفت و بزرگ خاک را نیز خُرد کنید.
     
  5. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 5
    5
    کمپوست را به خاک ذرت اضافه کنید. قبل از اینکه ذرت شیرین را بکارید، کمپوست را در کل منطقه کاشت به اندازه ی یک لایه ای به عمق 2-4 اینچ (5-10 سانتی متر) پخش کنید. کمپوستی تهیه کنید که نیتروژن و دیگر مواد مغذی خاک را داشته و همچنین به حفظ رطوبت خاک کمک کند.
     
  6. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 6
    6
    از کود 10-10-10 در خاک ذرت استفاده کنید. بعد از اینکه یک لایه کمپوست به خاک اضافه کردید، لایه ای از کود 10-10-10 (ازت-فسفر-پتاس) را روی سطح خاک ذرت پخش کنید، تقریباً 1 فنجان (236 میلی لیتر) برای هر 10 فوت مربع (3 متر مربع) ذرت که کاشتید، استفاده کنید.
    • کود باعث افزایش رشد ذرت می شود و مواد مغذی بیشتری به خاک می دهد.
     
  7. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 7
    7
    بذرهای ذرت را در عمق 1/5 اینچی (1 الی 1.5 سانتیمتر) در خاک بکارید. پس از آنکه منطقه ای که ذرت در آن کاشته شده از علف های هرز و سنگ ها پاکسازی گردید، می توانید بذرهای ذرت را بکارید. بذر ذرت را در خاکی که حداقل چهار ردیف به طول 4 فوت (1 متر) دارند، بکارید و بذرهای ذرت را در عمق 3 الی 4 سانتی متر بگذارید. هر بذر را در با فاصله ی حدود 9 تا 12 اینچ (22 تا 30 سانتی متر) از هم بکارید.
    • هنگامی که می خواهید بذرهای ذرت را در زمین قرار دهید، با انگشت شست خود سوراخ های 1-2 اینچ (3 الی 4 سانتی متر) ایجاد کنید. بذرها را در سوراخ ها انداخته، سپس خاک را بر روی بذر بپوشانید تا از بذرها محافظت شود.
    • اگر می خواهید بیش از چهار ردیف ذرت بکارید، مطمئن شوید که تعداد گیاهان به اندازه ی طرح مربع یا مستطیلی شکل هستند، و  تمام بذرها را با فاصله ی حدود 9-12 اینچ (22 - 30 سانتی متر) از هم بکارید.
    • ارقام مختلف ذرت شیرین در زمان های متفاوتی بالغ و رسیده می شوند. اگر فصل برداشت طولانی مدنظر شماست، چند گونه مختلف از ذرت شیرین را بکارید.
    • اگر شما ارقام مختلف ذرت را کاشتید، حتماً توجه داشته باشید گیاهان با گونه های مشابه را حداقل در دو ردیف کنار هم بکارید تا بتوانند به طور مؤثر گرده افشانی کنند.
    • خرید نشاء های آماده ی ذرت از فروشگاه ها یا گلخانه ها نیز گزینه ی خوبی است.
     
  8. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 8
    8
    بذرهای ذرت را بسیار زیاد آبیاری کنید. بلافاصله بعد از اینکه کاشت ذرت را به پایان رساندید، خاک را بطور فراوان آبیاری کنید. آبیاری بذرها درست بلافاصله بعد از کاشت، برای توانایی رشد و شکوفایی و گلدهی ذرت حیاتی است.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از گیاهان ذرت شیرین

  1. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 9
    1
    ذرت را چند روز پس از کاشت، نیز آبیاری کنید. مهم است که خاک ذرت را در ابتدای رشد کاملاً آبدار نگه دارید. اگر سه یا چهار روز پس از کاشت، هیچ بارانی نداشته باشید، حتماً ذرت ها را آبیاری کنید.
    • به اندازه ایی ذرت ها را آبیاری کنید که خاک تیره رنگ و مرطوب شود، و نباید در حدی که آب سریز شود آبیاری کنید.
     
  2. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 10
    2
    اگر شما در یک منطقه خشک زندگی می کنید، بطور مداوم ذرت ها را آبیاری کنید. ذرت شیرین برای شروع رشد حدوداً به 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) آب در هفته نیاز دارد، در صورتی که در یک منطقه خشک زندگی می کنید که باران زیادی نمی بارد، ممکن است به آبیاری بیشتری نیاز داشته باشید، برای آبیاری ذرت ها، از یک شلنگ رطوبت ده استفاده کنید و آب را نزدیک به سطح خاک اسپری کنید.
    توجه شیلنگ‌های رطوبت‌ده (soaker hose) هنگام انتقال آب، خیس می‌شوند و  آب را به آرامی به گیاهان  می‌رسانند.
    •  از اسپری کردن آب بر روی قسمت های بالایی ذرت ها اجتناب کنید، زیرا این کار می تواند گرده ها را از کلاله های ابریشم مانند ذرت بشوید.
    • بعد از اینکه کلاله های ذرت در بالای گیاه شکل می گیرد، ذرت پنج روز یکبار نیاز به یک اینچ (2.5 سانتی متر) آب  دارد.
     
  3. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 11
    3
    علف های هرز را از خاک ذرت بطور منظم حذف کنید. هر بار که متوجه علف های هرز تازه می شوید، آنها را با ریشه ها یشان از خاک بیرون بکشید. علف های هرز خاک، مواد مغذی را که ذرت برای رشد خود به آنها نیاز دارد استفاده می کند. مراقب باشید ریشه های کم عمق  و سطحی گیاهان ذرت را بعنوان علف هرز، از خاک بیرون نکشید.
    • غالباً برگ های ذرت براحتی با علف های هرز اشتباه گرفته می شوند. بنابراین مراقب باشید به ذرتها آسیب نرسانید.
     
  4. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 12
    4
    شش هفته پس از کاشت ذرت ها از کود 10-10-10 استفاده کنید. پس از شش هفته، بطور یکنواخت گیاهان ذرت باید حدود 45 سانتی متر بلند شوند و باید جوانه زنی  کاکل های (کلاله) ذرت شروع شود. در این مرحله، یک لایه ی دیگر از کود 10-10-10 در اطراف گیاهان اسپری کنید، یک فنجان (236 میلی لیتر) برای هر 10 فوت (3 متر) ردیف ذرت استفاده کنید.
     
  5. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 13
    5
     با محلول ضد آفت، کاکل های ابریشمی ذرت را اسپری کنید. گیاه ذرت نسبت به کرم خوشه خوار ذرت حساس است، که بر روی کاکل های ابریشمی جدید ذرت تخم گذار ی می کنند. برای جلوگیری از رشد این آفات بر روی کلاله های ابریشمی ذرت و خوردن خوشه های ذرت، هر چند هفته یکبار غلاف یا پوست ذرت را با محلول تهیه شده از مقادیر مساوی روغن نباتی و آب، و اضافه نمودن چند قطره مایع ظرفشویی، اسپری کنید.
     
  6. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 14
    6
    از ذرت ها در برابر حیوانات محافظت کنید. حیوانات کوچک مانند سنجاب ها، پرندگان و ... نیز می توانند ذرت ها را بخورند. بنابراین برای جلوگیری از حمله این حیوانات به زمین ذرت، باید ساقه های قدیمی ذرت ها و یا سایر مواد گیاهی فاسد را از باغتان خارج کنید.
    • اگر حیوانات فوق به هر طریقی  در اطراف گیاهان ذرت دیده شدند، حصار یا فنس  در اطراف ذرت برای جلوگیری از ورود آنها نصب کنید. شما همچنین می توانید انواع مختلفی از گونه های ذرت را بکارید که بلند بوده و قابل دسترسی برای حیوانات نباشند.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت ذرت شیرین

  1. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 15
    1
     برای اطمینان از رسیده بودن ذرت ها، خوشه ها را تست و بررسی کنید. ذرت ها را بررسی کنید و روزی که ابریشم های ذرت از خوشه ها شروع به ظاهر شدن کردند را یادداشت کنید. سه هفته بعد از روزی که ابریشم های ذرت ظاهر شدند، شروع به تست خوشه ها برای اطمینان از رسیده بودن آنها کنید. برای بررسی اینکه آیا ذرت رسیده است، بخشی از پوست روی یک خوشه ذرت را کنار زده و دانه ی ذرت را با ناخن خود فشار دهید. اگر آب داخل آن مانند شیر باشد، ذرت آماده برداشت است.
    • هنگامی که ذرت رسیده شد، مایع غلیظ و شیری باید از دانه های آن خارج شود. البته اگر ذرت هنوز کاملاً نرسیده باشد، مایع آبکی خواهد بود. مرحله شیری شدن دانه ها یا مرحله رسیدن اولین ذرت، معمولاً حدود یک هفته طول می کشد.
    • همچنین شما می توانید پوسته ی ذرت و ابریشم های ذرت را نیز بررسی کنید. هنگامی که خوشه های ذرت آماده ی برداشت می شوند، پوسته ذرت معمولاً بصورت چند لایه ی محکم و سفت و به رنگ سبز مایل به زرد می شوند و کاکل های ابریشمی ذرت از رنگ طلایی به رنگ قهوه ای تیره تغییر رنگ می دهند.
    • اگر یک خوشه ذرت را که نرسیده است تست کنید، مشاهده می کنید که پوست های ذرت کاملاً چوب ذرت را احاطه کرده اند. با این کار دسترسی آفت ها به چوب های ذرت نیز متوقف می شود.
     
  2. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 16
    2
    میوه های ذرت را محکم با دست بچرخانید. اگر میوه ی ذرت را تست کرده و  آماده برداشت بود، با یک دست خود ساقه را نگه دارید، سپس با دست دیگر با سرعت و محکم میوه ی ذرت را به سمت پایین فشار دهید و میوه ی ذرت را با پایه بپیچانید و با پایه بیرون بکشید. 
     
  3. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 17
    3
    بعد از برداشت میوه ذرت، بلافاصله آنرا مصرف کنید. پس از چیدن ذرت، بهتر است آن را در اسرع وقت بخورید. شما می توانید آن را در یخچال و فریزر برای چند ساعت یا یک شب نگهدارید، اما تازگی ذرت کاهش می یابد. پوسته و کاکل های بلال را حذف کنید، ذرت را بشویید، سپس آن را کباب کنید یا آن را بلافاصله بجوشانید.
    • شما همچنین می توانید دانه ها را از ذرت ها جدا کرده و آنها را در کیسه های دربسته در فریزر نگهداری کنید. شما همچنین می توانید دانه های ذرت را در قوطی های فلزی بصورت کنسروی ذخیره کنید.
     
  4. آموزش کاشت ذرت شيرين مرحله 18
    4
    پس از برداشت اولین خوشه های ذرت رسیده، هر دو روز یکبار ذرت ها را مجدداً بررسی کنید. پس از اینکه اولین خوشه های رسیده ی ذرت را جدا کردید، به بررسی سایر گیاهان ذرت ادامه دهید. هر کدام از خوشه های ذرت باید طی چند ماه رسیده شوند و شما نباید هیچ ذرت تازه ای را از دست بدهید!
    • اگر شما چندین گونه ذرت را در کنار هم کاشتید، به یاد داشته باشید تاریخ رسیده شدن هر کدام از آنها متفاوت می باشد. تاریخ کاشت هر یک از گونه های ذرت را بر روی برگه ای یادداشت کرده تا بتوانید آنها را در زمان درست برداشت کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # حسن 1
عالی بود سلیس و روان تشکر از تهیه کننده و مترجم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان