به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش برداشت ذرت

مراحل برداشت ذرت

مراحل آموزش برداشت ذرت شامل سه مرحله می باشد:آموزش برداشت ذرت برای مصارف معمولیآموزش برداشت ذرت برای تهیه پاپ کورنآموزش برداشت ذرت برای تهیه بذر

مشکل ترین قسمت مرحله ی برداشت ذرت ها،  زمان دقیق برداشت است. بدین معنی که اگر ذرت ها خیلی دیر برداشت شوند، بخشی از شیرینی ذرت ها از دست می رود. و گرنه، فرایند برداشت گیاهان ذرت بسیار ساده و آسان است. شما می توانید ذرت ها را بمنظور تهیه  پاپ کورن و یا برای بدست آوردن بذرها نیز برداشت کنید. 

1

آموزش برداشت ذرت برای مصارف معمولی

  1. Image titled Harvest Corn Step 1
    1
    خوشه های بالایی ذرت را بررسی کنید. میوه ها یا همان بلال های بالایی ذرت در هر یک از ساقه های ذرت، سریعتر از بلال های پایینی، رسیده می شوند. به جای برداشت یکباره ی تمام میوهها، شما باید ابتدا بلالهای بالایی را از ساقه های ذرت برداشت کنید.
    • میوه های بالایی ذرت، دانه های توپر و پر عصاره تری نسبت به سایر میوه  های ذرت دارند. در واقع، میوه های بالایی ذرت به دلیل سنگینی به سمت پایین خم می شوند و تقریباً عمود بر ساقه قرار می گیرند.
     
  2. Image titled Harvest Corn Step 2
    2
    دانه های ذرت را بدون هیچ آسیبی بررسی کنید. دقت کنید که دانه های ذرت باید بطور کامل پر عصاره و توپر (plump) باشند و  ابریشم هایی (کاکل) که از خوشه ها یا بلال ها نیز خارج می شوند باید خشک شوند.
    • ابریشم های گیاه ذرت باید قهوه ای شده و کاملاً خشک شوند. اگر به نخ های ابریشمی  دست زدید باید بدون هیچ فشاری کنده شده و در دستانتان بیافتند.

      Image titled Harvest Corn Step 2Bullet1
    • توجه داشته باشید که اگر ابریشم ها به رنگ قرمز و کمی نرم و مرطوب باشند، ذرت ها هنوز نرسیده اند.
    • قسمت انتهایی بلال های ذرت را بررسی کنید تا ببینید کاملاً تو پر شده است. قسمت انتهایی یک میوهی رسیده و بالغ ذرت، گرد (بدون نوک) یا توپر است، اما یک خوشه ی  نرسیده قسمت انتهاییش نوک تیز است. 
    • به محض رسیدن بلال یا میوه ی ذرت، آنها را سریعاً برداشت کنید. میوه ی ذرت در زمان اوج رسیدگی و بلوغ، دارای بیشترین میزان قند می باشد، بنابراین وقتی بسیار شیرین شدند، آنها را خیلی زود بچینید. دانه های ذرت اگر روی چوب بلال ها باقی بمانند بتدریج شیرینی خود را از دست می دهند؛ و ذرت شروع به تبدیل قند به نشاسته می کند.
     
  3. Image titled Harvest Corn Step 3
    3
    در صورت لزوم، پوست میوه های ذرت یا بلال ها را بکنید. اگر شما کاملاً مطمئن نیستید که میوه های ذرت (بلال) برای برداشت آماده شدند یا خیر، می توانید مقدار کمی از پوسته ی ذرت را باز کنید و دانه های پایینی را بررسی کنید. قسمت انتهایی میوهها باید کاملاً توپر باشند و رنگ دانه ها باید زرد کرمی یا سفید باشد.
    • برای تشخیص رسیده بودن ذرت ها، دانه ها را با انگشت شصت فشار دهید. مایع داخل دانه ها باید از نظر ظاهری سفید یا شیری باشند. اگر مایع آبکی یا شفاف بنظر رسید، ذرت هنوز نرسیده است. اگر مایع بیش از حد خامه ای یا کرمی  به نظر می رسد، ذرت ممکن است بیش از حد رسیده باشد.
    •  از باز کردن پوست بلال هایا ذرت ها اجتناب کنید فقط در شرایط ضروری اینکار را انجام دهید. اگر ذرت ها نرسیده اند، لذا باز کردن پوست ذرت باعث افزایش آسیب پذیری ذرت ها بعلت حمله ی پرندگان و حشرات می شود.

      Image titled Harvest Corn Step 3Bullet2
     
  4. 4
    ذرت را از قسمت ساقه پیچانده و خم کنید. جدا کردن میوه ی ذرت از ساقه اصلی ذرت فرایند ساده ای است. شما باید میوه ی ذرت را بتوانید بگیرد و میوهها را رو به پایین بکشید، سپس آنها را با دست بچرخانید.
    • در صورت امکان بلال ها را از قسمت ساقه در صبح برداشت کنید. میوه های ذرت در این مرحله هنوز نسبتاًٌ سرد هستند و سرعت تبدیل قند به نشاسته در دمای خنکتر، کاهش می یابد.

      Image titled Harvest Corn Step 4Bullet1
    • با یک دست ساقه ی اصلی ذرت را  ثابت نگه دارید و با دست دیگر میوه های ذرت را پیچانده و جدا کنید. بنابراین با دستتان می توانید میوه های ذرت را برداشت کنید و نباید از قیچی برای جدا کردن میو ه های ذرت از ساقه استفاده کنید.
     
  5. 5
    بلافاصله پس از برداشت میوه های ذرت را مصرف یا ذخیره کنید. سرعت تبدیل  قند به نشاسته بعد از برداشت ذرت  برای حفظ حداکثر شیرینی و طعم ذرت، امری ضروری است، لذا سعی کنید ذرت را ظرف 24 ساعت پس از برداشت آن بخورید.
    • توجه داشته باشید که ارقام فوق العاده شیرین ذرت (super-sweet) می توانند برای دوره های زمانی طولانی تر، شیرین تر باقی بمانند، اما  ارقام سنتی یا قدیمی ذرت بعد از 24 ساعت اول، بیش از نیمی از محتوای شکر خود را به نشاسته تبدیل می کنند.

      Image titled Harvest Corn Step 5Bullet1
    • شما می توانید سرعت تبدیل قند به نشاسته را از طریق نگه داشتن ذرت در مکان سرد کاهش دهید. میوه های ذرت ها را در طبقات مجزا داخل یخچال قرار دهید و آنها را با یک پارچه مرطوب نگه دارید تا ذرت را تا حد امکان سرد نگه دارید.

      Image titled Harvest Corn Step 5Bullet2
    • ذرت ها در داخل یخچال، حدوداً یک هفته شیرینی شان را حفظ می کنند.
     
  6. Image titled Harvest Corn Step 6
    6
    خوشه های ذرت (بلال یا میوه ی ذرت) را برای زمان های دیگر ذخیره کنید. پس از اینکه میوه های بالایی ذرت به اندازه کافی رسیده شدند، سایر میوههای نرسیده ی ذرت نیز تا ده روز بعد یا بیشتر رسیده می شوند.
    • بیشتر گیاهان ذرت حداقل دو میوه یا دو بلال در هر ساقه (یا بیشتر) تولید می کنند. ارقام هیبرید یا اصلاحی ذرت از نظر آفات و نگهداری گیاه و همچنین کیفیت میوه مناسب ترند.
      توجه: ارقام هیبرید از تلاقی دو والدی كه از نظر ژنتیكی متفاوتند، تولید می شوند و صفات كیفی و مفید هر دو والد با هم ادغام  می گردند و باعث عملكرد بیشتر در ارقام خالص می شوند.
     
 

2

آموزش برداشت ذرت برای تهیه پاپ کورن

  1. Image titled Harvest Corn Step 7
    1
    باید صبر کنید تا پوست و ساقه های ذرت بطور کامل قهوه ای شوند. بر خلاف ذرت شیرین که شما قصد دارید آن را بخورید و باید شیرین باشند، ذرت پاپ کورن باید بعد از گذشت شیرین ترین مرحله، برداشت شود. در این راستا، ذرت پاپ کورن در مقایسه با ذرت شیرین برای مصرف استاندارد، آسان تر برداشت می شود.
    • بگذارید میوههای ذرت بر روی ساقه ها بمانند تا زمانی که هم پوست و هم ساقه ها، قهوه ای و خشک شوند.
    • اطمینان حاصل کنید که قبل از یخبندان منطقه، ذرت پاپ کورن را برداشت کرده باشید.
     
  2. Image titled Harvest Corn Step 8
    2
    هر یک از میوه های ذرت را از قسمت ساقه بشکنید. از آنجایی که ساقه ها و پوسته های ذرت بسیار ترد و شکننده هستند، شکستن و جداگردن میوههای ذرت در این مرحله بسیار ساده است. شما می توانید این کار را با دست و بدون استفاده از هر گونه ابزاری انجام دهید.
    • با یک دست ساقه ی ذرت را گرفته و خوشه و یا میوه ی ذرت را با دست دیگر خود بچرخانید.
     
  3. 3
    ذرتهای پاپ کورن را خشک کنید. اگر شما قصد دارید از ذرت ها بعنوان پاپ کورن استفاده کنید، ذرت باید چهار تا شش هفته دیگر پس از برداشت، نیز خشک شود. دانه ها باید خشک شوند و فقط رطوبت کمی در آنها باشد.
    • ذرت پاپ کورن را برای مصارف خانگی از طریق حذف پوست های خشک شده از هر بلال، آماده کنید. دانه ها باید تا حدودی خشک باشند.

      Image titled Harvest Corn Step 9Bullet1
    • خوشه ها یا میوه های ذرت پاپ کورن را در کیسه های فریزر قرار دهید یا آنها را در طبقات مجزا در یخچال بگذارید. همچنین می توانید بلال ها را در مکانی گرم، و با عبورجریان هوا نگه دارید یا کیسه ها را در انبار آویزان کنید.

      Image titled Harvest Corn Step 9Bullet2
    • میزان رطوبت مطلوب برای پاپ کورن بین 13 تا 14 درصد است.

      Image titled Harvest Corn Step 9Bullet3
     
  4. 4
    دانه ها را از ذرت ها جدا کنید.  دانه ها پس از جدا شدن از ذرت باید تمیز شوند.
    • توجه داشته باشید که باید دانه های ذرت را با فشار بسیار کمی، سست کرده و توی ظرف بیندازید.

      Image titled Harvest Corn Step 10Bullet1
    • مراقب باشید هنگام جدا کردن دانه ها از ذرت با وسایل نوک تیز، دستانتان خراشیده نشود. در صورت لزوم، در این مرحله برای محافظت از دستان خود، دستکش بپوشید.

      Image titled Harvest Corn Step 10Bullet2
    • اگر شما مطمئن نیستید که دانه ها آماده جدا شدن هستند یا خیر،  بعد از چند هفته مجدداً آنها را آزمایش کنید. فقط چند دانه را از ذرت جدا کنید و آنها را فشار دهید. هنگامی که ذرت ها را فشار دادید و مشاهده کردید که خوب هستند، بنابراین بقیه دانه ها نیز آماده اند تا از ذرت ها جدا شوند. اگر دانه ها نیاز به جویدن داشتند، یعنی ذرت هنوز خیلی مرطوب است و باید زمان اضافی برای آنها در نظر گرفته شود. به همین ترتیب، یک بار یا دو بار در هفته، آزمایش دانه ها را ادامه دهید.

      Image titled Harvest Corn Step 10Bullet3
     
  5. 5
    دانه های خوب و سالم ذرت را ذخیره و استفاده کنید. اگر دانه های ذرت به درستی خشک شده باشند، رطوبت باقی مانده در داخل دانه ها وقتی که گرم می شوند، باید به بخار تبدیل شوند. این بخار همان چیزی است که باعث می شود که دانه ها باز شوند یا بترکند.
    • پس از اینکه ذرت را آماده کردید، می توانید کیسه های فریزر پر از میوه های ذرت را در یک انبار  یا یک فضای مشابه خنک، تاریک و خشک آویزان کنید. هنگامی که دانه ها با این روش ذخیره شوند، پاپ کورن ها می تواند برای سال های زیادی قابل استفاده باشند.

      Image titled Harvest Corn Step 11Bullet1
    • دانه های جدا شده از ذرت را در شیشه های بدون هوا نگه دارید و آنها را در یک مکان سرد، تاریک و خشک قرار دهید.

      Image titled Harvest Corn Step 11Bullet2
     
 

3

آموزش برداشت ذرت برای تهیه بذر

  1. 1
    ذرت ها بمنظور تهیه بذر، یک ماه پس از مرحله ی برداشت ذرت خوراکی، باید برداشت شوند. زمان برداشت ذرت بمنظور بذرگیری از آنها، معمولاً چهار تا شش هفته پس از برداشت ذرت خوراکی، آماده ی برداشت می شود.
    • قبل از اینکه ذرت را برداشت کنید، پوست ذرت باید قهوه ای، خشک و کاغذ مانند(نازک) باشد. بنابراین، ساقه ها نیز هنوز کاملاً قهوه ای نشده اند.

      Image titled Harvest Corn Step 12Bullet1
    • توجه داشته باشید که هر ذرت برداشت شده بمنظور تهیه بذر، ابتدا باید گرده افشانی شود.

      Image titled Harvest Corn Step 12Bullet2
     
  2. Image titled Harvest Corn Step 13
    2
    میوه ذرت را از ساقه تکان دهید و یا بپیچانید. مانند برداشت ذرت خوراکی یا ذرت پاپ کورن، فرآیند جدا کردن میوه ی ذرت از ساقه در این روش (تهیه بذر) نیز کاملاً ساده است. با یک دست ساقه را نگه دارید، و با دست دیگر میوه ی ذرت را بچرخانید. شما باید بتوانید به راحتی خوشه ها را جدا کرده و آن را به این سمت و آن سمت بچرخانید.
    • قیچی یا سایر ابزار باغبانی، مورد نیاز نمی باشد.
     
  3. 3
    خشک کردن دانه ها یک مرحله ی ضروری است. پوست میوه های ذرت را کنار زده تا دانه های زیرین نیز دیده شوند. دانه ذرت را در یک محل خنک و خشک نگه دارید تا زمانی که دانه ها کاملاً خشک شوند.
    • ذرت ها را در یک کیسه های فریزی قرار داده  و آنها را در یک منطقه خشک و سرد بمدت یک یا دو ماه، آویزان کنید.  ذرت ها را بطور دوره ای از مرحله شروع تا هفته سوم بررسی کنید. پس از اولین مرحله ی بررسی، ذرت را یک یا دو بار در هفته چک کنید تا آماده شود.

      Image titled Harvest Corn Step 14Bullet1
    • شما می توانید ذرت را با فشار دادن چند دانه بررسی کنید. دانه های ذرت را در ظرف یا کیسه پلاستیکی کوچک قرار دهید و  درب آن را ببندید. ظرف را در یخچال قرار دهید و آن ها را یک یا دو روز بعد ببینید، توجه کنید به شکل جمع شدگی دانه های ذرت، اگر حالت جمع شدگی نداشته باشد، ذرت هنوز به اندازه کافی خشک نشده است. در غیر اینصورت دانه ها خشک و آماده ی جدا شدن از ذرت هستند.

      Image titled Harvest Corn Step 14Bullet2
     
  4. 4
    ذرت ها را بپیچانید. هنگامی که ذرت به اندازه کافی خشک شده است، خوشه ها را در هر دو دست گرفته و آنها را با دقت بپیچانید. دانه ها باید بدون تلاش زیاد، از ذرت جدا شوند. 
    • هر ابریشم یا پوسته ای که در دانه ها باقی مانده باید قبل از اینکه دانه ها به ظرف منتقل گردند، حذف شوند.

    • Image titled Harvest Corn Step 15Bullet1
    • دانه های جدا شده را با آب تمیز کنید. دانه ها را روی یک صفحه بگذارید.  پس از تمیز کردن ذرت، آنها را کاملاً خشک کنید.
     
  5. 5
    بذرهای ذرت را در ظروف خشک نگهدارید. دانه های خشک شده ی ذرت را در یک ظرف بدون هوا قرار دهید. آنها را در یک مکان خشک، تاریک و سرد تا زمانی که شما قصد دارید آنهارا بکارید، ذخیره کنید.
    • هنگامی که دانه ها در شرایط مناسب نگهداری شوند، بذرهای ذرت می توانند بمدت پنج تا ده سال قابل استفاده باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان