به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت خیار داربستی

مراحل آموزش کاشت خیار داربستی

آموزش کاشت خیار داربستی شامل سه مرحله می باشد:آموزش ساخت اسکلت داربست برای کاشت خیارآموزش راه اندازی داربست برای کاشت خیارآموزش کاشت خیار داربستی

 خیار وقتی به صورت عمودی و  افقی، کاشته شود، رشد بهتری خواهد داشت. خیار بدون وصل شدن به تکیه گاه، نمی تواند به سمت بالا رشد کند.  داربست، ساختاری است که خیار یا سایر گیاهان مشابه، روی آن بالا می روند، و در واقع به عنوان یک تکیه گاه عمودی ، عمل می کند. ساخت داربست، ساده و آسان است و  رشد خیار با  استفاده ازآنها نیز آسانتر خواهد شد.

1

آموزش ساخت اسکلت داربست برای کاشت خیار

  1. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله1
    1

    دو ستون یا تخته ی چوبی  انتخاب کنید. ستون ها، هر کدام باید 4 فوت (1.5 متر) طول و در ابعاد  1 اینچ در 1 اینچ (2.5 در 2.5 سانتیمتر)  ساخته شوند.
     
  2. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله2
    2

    با استفاده از یک دریل برقی، با مته ی  1/4 اینچ (35 میلی متر)، در هر یک از ستون ها یک سوراخ ایجاد کنید. سوراخ باید در مرکز قرار گرفته و 2 اینچ (5 سانتیمتر) پایین تر از لبه ی بالایی هر ستون باشد.
     
  3. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله3
    3

    دو ستون چوبی را روی سطح زمین بگذارید. سوراخ ها باید روی  یکدیگر قرار بگیرند بگونه ای که بتوانید از بالا مستقیم  زمین را ببینید.
     
  4. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله4
    4

    دو ستون چوبی را با یک پیچ و مهره بهم وصل کنید. پیچ باید دو ستون  را بهم محکم نگه دارد، در واقع پیچ به طور موقت به عنوان یک لولا عمل می کند.
     
  5. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله5
    5

    دو ستون چوبی را تا اندازه ای از هم باز کنید تا قسمت پایینی ستون ها به فاصله ی 3 فوت (1 متر) ازهم جدا شوند. ستون ها را روی سطح  زمین بگذارید.
     
  6. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله6
    6

     پیچ و مهره را محکم ببندید.  دو ستون چوبی باید در محل نصب ثابت شوند، بدین ترتیب  اولین پایه ی  "A" شکل برای اسکلت داربست آماده شد. 
     
  7. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله7
    7

    مراحل فوق را با دو ستون چوبی دیگر نیز با همین ابعاد تکرار کنید. دو ستون چوبی  دیگر، پایه ی  بعدی "A"  شکل را تشکیل می دهند.
     
  8. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله8
    8

    پایه های "A"  شکل را با فاصله ی 4 فوت (1.5 متر) جدا از یکدیگر قرار دهید. پایه ی "A"شکل نباید همسطح یا موازی با زمین باشد بلکه  باید  عمود بر زمین باشد.
     
  9. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله9
    9

    یک ستون چوبی  4 فوتی (1.5 متر) دیگر نیز باید دو پایه ی A شکل قبلی را از قسمت پایین بهم وصل کند. پنجمین ستون  چوبی، پایه ها را به هم وصل می کند. با استفاده از یک مته ی قوی و پیچ های بزرگ، ستون ها را بهم محکم کنید.
     
  10. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله10
    10

    ستون چوبی 4 فوتی (1.5 متر) دیگری را حدود 6 اینچ (15 سانتیمتر) از بالای پایه های پایینی، گذاشته و با میخ محکم کنید. این کار باعث می شود اسکلت داربست محکم روی زمین ثابت بماند. پایه های پایینی، پایه هایی هستند که  بر روی زمین به صورت افقی  قرار دارند. از یک مته قوی و پیچ های بزرگ برای وصل کردن ستون های چوبی بهم استفاده کنید. 
     
  11. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله11
    11

    ستون چوبی 4 فوتی (1.5 متر) دیگری را حدود 15 سانتیمتر پایین تر از پایه های پایینی، گذاشته و محکم کنید. این کار باعث می شود اسکلت محکم روی زمین ثابت بماند. از یک مته قوی و پیچ های بزرگ برای وصل کردن پایه ها و ستونها به هم استفاده کنید. 
     
  12. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله12
    12

    تمام مراحل فوق  را روی پایه های بالایی نیز تکرار کنید. پایه های بالایی پایه هایی هستند که  بالای سطح زمین به صورت عمودی قرار دارند. از یک مته قوی و پیچ های بزرگ برای وصل و ثابت کردن پایه ها و ستونها به هم استفاده کنید. 
     
 

2

آموزش راه اندازی و نصب داربست برای کاشت بوته ی خیار

  1. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله13
    1

    اسکلت داربست را بر روی  محل کاشت خیار  بگذارید. پایه های "A" شکل باید به صورت  صاف و مستقیم قرار گیرند.
     
  2. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله14
    2

    پایه های داربست را محکم در داخل خاک فشار دهید.  انتهای هر پایه باید حدود 1 تا 2 اینچ (2 تا 5 سانتیمتر) در داخل زمین فرو  رود، ستون نگهدارنده ی بالا را موازی با زمین تنظیم کنید.
     
  3. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله15
    3

    یک چوب 2 فوتی (60 سانتیمتر) را در کنار یکی از پایه ها قرار دهید. چوب را با یک نخ یا سیم محکم به پایه وصل کنید.
     
  4. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله16
    4

    روش فوق را برای سه پایه ی دیگر نیز تکرار کنید. این چوب ها باعث محکم شدن هر چه بیشتر داربست می شود.
     
  5. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله17
    5

    با استفاده از یک چکش، میخ ها را حدود 1 اینچ (2 سانتیمتر) در تمام چهار ستون نواری فرو کنید. میخها باید بطور مساوی  حدود 6 اینچ (15 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند. میخ ها را بطور کامل داخل ستون ها نکوبید.

     
  6. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله18
    6

    هر یک از طناب ها را به  میخ های بالا و پایینی، به منظور بالا رفتن برگهای خیار،  گره زده و محکم کنید. هر طناب باید  حدود 3 فوت (1 متر) طول داشته باشد و هرتکه طناب باید دو میخ را  در ستون های نواری افقی بالا و پایین بهم وصل کند، در واقع موازی با پایه های ایستاده ی A شکل باشند.
    • ریسمان های چندلایه ی سفت و محکم یا سیم های منعطف نیز می تواند به جای طناب استفاده شود.
     
 

3

آموزش تربیت بوته ی خیار داربستی

  1. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله19
    1

    خیارها را زیر داربست ها بکارید. خیارها را در ردیف هایی مستقیم روی خاک مابین ستون های پایینی ، با فاصله ی 30 سانتیمتر از هم بکارید.
     
  2. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله20
    2

    برگهای پیچک مانند خیار را همانند درخت انگور، در اطراف طناب بپیچانید. ممکن است لازم باشد چند بار قبل از اینکه برگها در جای خود قرار گیرند، آنها را بپیچید.
     
  3. آموزش کاشت خيار داربستي مرحله21
    3

    در طول دوره ی رشد، همچنان پیچاندن برگها را در اطراف طناب ادامه دهید. با انجام این کار، بوته ی خیار  برای رشد به سمت بالا و به طور طبيعی به بالا رفتن بر روی داربست، تربیت می شود. پس از آنکه خیارها 30 سانتیمتر و یا بیشتر بلند شدند، احتمالاً بوته ها خودشان بدون نیاز به کمک  از روی داربست ها بالا می روند، با این وجود، شما باید در طول فصل رشد خیار،  پیشرفت بوته ها را نظارت و  کنترل کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان