به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت درخت شاه توت

مراحل آموزش کاشت درخت شاه توت

آموزش کاشت درخت شاه توت شامل سه مرحله است:آموزش کاشت درخت شاه توت آموزش نگهداری از درخت شاه توتآموزش کنترل آفات و بیماری های درخت شاه توت

طول درخت شاه توت به 9 تا 15 متر می رسد. این نوع درخت به طور خود به خود گرده افشانی می شود و در واقع نیاز به گرده افشانی ندارد و در زمستان برگ های آن می ریزد. میوه های درخت شاه توت در نیمه ی تابستان می رسند و شیرین هستند و شبیه تمشک هستند.  اگر یاد بگیرید که چگونه درخت شاه توت را بکارید و از آن نگهداری کنید، می توانید از رشد این درخت و میوه های آن لذت ببرید.

1

آموزش کاشت درخت شاه توت

  1. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  1
    1
    یک نوع درخت شاه توت را انتخاب کنید. 
    وقتی که می خواهید یک نوع درخت شاه توت خریداری کنید، به توصیه های متخصصان و کاتالوگ این محصول توجه کنید. 
     
  2. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  2
    2
    برای کاشت درخت شاه توت، یک نوع خاک مناسب را انتخاب کنید. 
    درخت شاه توت در خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد می روید. نباید درخت شاه توت را در آب غرق کنید، زیرا این درخت تحمل غرق شدن در آب را ندارد. برای درخت شاه توت خاکی که کمی اسیدی باشد انتخاب کنید؛ به طوری که pH این خاک بین 5.5 تا 6.5 باشد. 
    • اگر از میزان pH خاک اطلاع ندارید، می توانید مقداری از این خاک را به آزمایشگاه کشاورزی ببرید تا میزان pH اندازه گیری شود. 
     
  3. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  3
    3
    مکانی را برای کاشتن درخت شاه توت در نظر بگیرید. 
    درخت شاه توت می تواند در شرایط کم آبی و شوری دوام بیاورد. بنابراین درخت شاه توت برای مناطق شهری و ساحلی مناسب می باشد. درخت شاه توت در مناطقی که دچار تغییرات دمای فصلی می شوند نیز رشد می کند. تغییرات دمای فصلی یعنی مناطقی که تابستان آفتابی دارند و در زمستان دچار یخ زدگی می شوند. شاه توت هایی که از درخت پایین می افتند ممکن است دچار تغییر رنگ و آلودگی شوند، بنابراین از کاشتن این درخت در کنار خیابان و پیاده رو ها اجتناب کنید. 
    • مرغ و بوقلمون، شاه توت را دوست دارند، بنابراین می توانید درخت شاه توت را در جایی بکارید که میوه های آن پایین بیافتند تا این پرندگان از آن تغذیه کنند. 
     
  4. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  4
    4
    بهترین فصل را برای کاشتن درخت شاه توت تعیین کنید. 
    نباید وقتی که زمین یخ زده است، درخت شاه توت را بکارید. همچنین وقتی که دمای هوا زیر 0 درجه و یا بالای 32 درجه است، نباید درخت شاه توت را بکارید. به هنگام طوفان و باران شدید نیز نباید این درخت را بکارید. 
     
  5. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  5
    5
    گودالی در زمین حفر کنید و نهال شاه توت را بکارید. 
    عرض گودال حفر شده باید سه برابر بزرگتر از گلدان شاه توت باشد و عمق آن نیز باید به اندازه ی گلدان باشد. همچنین باید بین نهال های شاه توت، 7.6 تا 9 متر فاصله باشد. اکنون نهال شاه توت را از گلدان بیرون بیاورید و ریشه های آن را از خاک آزاد کنید، سپس آن را در داخل گودال قرار دهید. حالا گودال را با خاک پر کنید و به آن آب دهید تا ریشه ها محکم شوند. 
    • از عمیق کاشتن ریشه های نهال شاه توت اجتناب کنید. 
    • از ریختن کود در داخل حفره ی نهال شاه توت اجتناب کنید تا زمانی که وقت مناسب آن فرا برسد.  
 

2

آموزش نگهداری از درخت شاه توت

  1. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  6
    1
    به درخت شاه توت کود بدهید. 
    کود مورد نظر باید شامل آهن، روی، منگنز، منیزیم، مولیبدن، مس و بور باشد. وقتی می خواهید به درخت شاه توت کود بدهید، آن را به طور مساوی پخش کنید و سپس به آن آب بدهید. از ریختن کود در فاصله ی کمتر از 12 سانتی متری تنه ی درخت شاه توت اجتناب کنید. 
    • زمان کود دادن و دوره ی کود دادن به درخت شاه توت به سن این درخت بستگی دارد. 
    • اکثر درختان شاه توت بدون کود یا با کود کم نیز رشد می کنند. بنابراین اگر سالی یکبار به این درخت کود دهید، مناسب است. 
    • بیشتر از سالی دوبار نباید به درخت شاه توت کود دهید. کود را باید در اواسط اسفند به درخت شاه توت بدهید، اما نباید پس از تیر ماه به این درخت کود بدهید.  
  2. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  7
    2
    به نهال شاه توت آب بدهید. 
    اگر درخت شاه توت را در خاک سبک کاشته اید، هفته ای دوبار به آن آب دهید، اما اگر این درخت را در خاک رس کاشته اید، هفته ای یکبار به آن آب بدهید. باید به خوبی به این نهال آب دهید تا ریشه های آن به طور کامل خیس شوند. 
    • اگر به درخت شاه توت به موقع و به اندازه ی کافی آب داده نشود، میوه های آن پیش از موعد پایین خواهند افتاد. 
     
  3. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  8
    3
    درخت شاه توت را هرس کنید. 
    در زمستان، می توانید شاخه های مرده و یا درهم پیچیده ی درخت شاه توت را هرس کنید. از هرس کردن این درخت در اواسط تابستان اجتناب کنید. شاخه هایی که قطر آنها بیشتر از 5 سانتی متر است را هرس نکنید.  
  4. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  9
    4
    شاه توت ها را از درخت بچینید. 
    می توانید شاه توت ها را یکی یکی با دست بچینید و یا شاخه ای از درخت را تکان دهید تا شاه توت ها پایین بیافتند. نباید در اواخر اردیبهشت شات توت ها را بچینید زیرا در این زمان شاه توت ها هنور نرسیده اند. این میوه ها وقتی رسیده هستند که بزرگ و شیرین و سیاه شوند. 
    • اگر شاه توت ها را پس از برداشت با آب شست و شو نکنید، تا چند روز در یخچال سالم خواهند ماند. 
    • اگر شاه توت ها را خشک کنید، و در فریزر نگه دارید، تا چند ماه سالم خواهد ماند. 
     
 

3

آموزش کنترل آفات و بیماری های درخت شاه توت

  1. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  10
    1
    برای جلوگیری از خوره ی گیاهی، از درخت شاه توت  نگهداری کنید و ان را هرس کنید. 
    خوره ی گیاهی یک نوع آفت است که شاخه ها و تنه ی درخت شاه توت را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به درخت شاه توت به خوبی آب و کود بدهیم، از خوره ی گیاهی جلوگیری خواهد شد. اگر برخی از شاخه های درخت شاه توت مریض شدند، آنها را به فاصله ی حداقل 30 سانتی متر هرس کنید. 
    • از لحاظ شیمیایی نمی توان خوره ی گیاهی را کنترل کرد. بنابراین شاخه های مرده ی درخت شاه توت را هرس کنید. 
    • از زیاد کود دادن و غرق کردن درخت شاه توت در آب جلوگیری کنید. زیرا باعث بیماری درخت می شود. 
    • پس از هرس کردن درخت شاه توت، همواره وسایل هرس کننده را تمیز کنید و یا بشویید. 
     
  2. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  12
    2
    برای جلوگیری از بیماری پاپ کورن، شاه توت های عفونت کرده را بچینید و دور بیاندازید. 
    بیماری پاپ کورن به وسیله ی قارچ ایجاد شده و در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق می افتد. بیماری پاپ کورن باعث می شود شاه توت ها برجسته تر از میوه های سالم شاه توت شوند.بهترین راه جلوگیری از این بیماری، چیدن این شاه توت ها و نابود کردن آنهاست. حتی شاه توت هایی که از درخت پایین افتاده اند و دچار بیماری شده اند را نیز باید نابود کنید. 
    • این بیماری برای خود درخت خطرناک نیست، بنابراین اگر به میوه های شاه توت علاقه ای ندارید، نیازی به نابودی میوه های بیمار ندارید. 
     
  3. آموزش کاشت درخت شاه توت مرحله  13
    4
    با استفاده از ماده ی نابود کننده ی قارچ، سفیدک های حقیقی درخت را از بین ببرید. 
    سفیدک حقیقی یک نوع بیماری قارچی است و برگ های درخت را تحت تاثیر قرار می دهد. با استفاده از اسپری مخصوص، می توانید بیماری سفیدک حقیقی را از بین ببرید. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# Eisanaroe.
چرا درخت شاه توتی که کاشتم برگهایش خشک میشوندودباره رشد می‌کنند تاکنون دوسه بارهمیجوری شده است
# حامدخدادادی
سلام خسته نباشید من ی درخت شاه توت دارم الان که فصل تابستان برگ هاس خشک شدن این خشک شدن طبیعیه یا نیازبه سم یاکودی داره راه حلش چیه ممنون میشم جواب بدین
+3 # Abolfazl.mazid
سلام توت یا شاهتوت در زمین های شور رشد میکنند؟ چقدر اب نیاز دارن توی این زمین ها؟ من توی یزد هستم و زمستان یخ و تابستان گرم دارم
-2 # Abolfazl.mazid
سلام توت و شاهتوت در زمین های شور بارورمیشن یا نه؟؟ اصلا بزرگ میشن؟
# بهنام
در کشورهای سردسیری به صورت بوته رشد میکند و درخت تنومند نمیشود. ویدیو نگهداری شاه توت توسط صابر را ببینید تا روش نگهداری در کشورهای سرد را یاد بگیرید
+4 # هوشنگ
من در نروژ یک درخت شاتوت دارم که از ایران آورده‌ام 3سال است من گوده گاوی دادم اما رشت کمی کرده از شما راهنمایی می خواستم. من باید زمستان دوره آن را به)پیچم یا نه خیلی ممنون اگر جواب بدهید دورود بر شما
-5 # ایمان
سلام،دوسال قبل من ی نهال شاه توت در حیاط خونه کاشتم حالا بعد از دوسال خیلی بزرگ شده و شاخه هاش تمام حیاط و باغچه رو گرفته جوری ک ب بقبه گیاه ها و گل ها نور نمیرسه و دیگه گل نمیدن،خود درخت هم امسال فقط تهداد کمی میوه داد،خاستم ببینم با شاخه هاش چکار کنم؟میترسم کوتاه کنم قهر کنه از طرفی هم بقیه گیاها ضعیف شدن بدلیل نبود نور
+10 # مهدیه
سلام ما درخت شاهتوت داخل باغ داریم دو سه ساله که درون میوه های شاهتوت کرم های ریز سفید نازک هستن چجوری باید درمان کنیم درخت و؟کرم ها رو با دقت نگاه کنید درون میوه سیاه مشخص هستن لطفا کمک کنید
+6 # Guest
سلام درخت شاه توت در منطقه کوهستانی الموت که زمین شن زار است جواب میدهد
+7 # Ali
سلام، به جز طعم راه ديگرى هست كه بفهميم درخت توت سياه هست يا شاه توت؟ شما سايتى را مى شناسيد كه نهال شاه توت براى فروش داشته باشد؟
-5 # امیر پهلوان صادق
سلام. میوه ی شاه توت درازتر و بزرگ تر از توت سیاه است.
+9 # Ali
سلام فرق درخت شاه توت با توت سياه چيه
+10 # احسان عباسی
سلام. میوه ی شاه توت درازتر و بزرگ تر از توت سیاه است. همچنین طعم میوه ی شاه توت اغلب ترش تر از توت سیاه است.
+2 # Mamrez
با درود
درخت شاه توت بعضی از شاخهایش سر شاخه و برگهاش خشک میشود و بعد چند روز برگهایش میریزد و یع شاخه به قطر ۷۰سانتی خشک میشود علت این مشکل چیست؟
# امیر پهلوان صادق
سلام، پشنهاد می کنم به کتاب "تشخیص علائم کمبود گیاه" نگاهی بندازید. احتمال خیلی زیاد با کمبود کلسیم و بور در خاک مواجه هستید.
zeraatyar.com/afat/%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87
+2 # یعقوب موالی زاده
سلام درخت توت در باغچه 2سال است کاشتم میوه آن هتوز سبزدر فروردین ریخت حال میوه اش نخاستم این چند روزهکه برگهاش زرد خشک ومیسوزند لطفا راهنمائی وارشاد فرمایید
+2 # احسان عباسی
سلام.
سوختگی برگ های شاه توت دلایل متفاوتی دارد: شاید به دلیل زیاد کود دادن باشد. همچنین خاک توت سیاه باید کمی اسیدی باشد. یعنی pH اون باید بین 5.5 تا 6 باشه. بنابراین یک دستگاه تست pH خریداری کنید و میزان اون رو بررسی کنید. برای تنظیم pH راه کارهای مناسبی وجود داره که یکی از اونا، استفاده از کودهای مناسب هست.
# ali
سلام ،من یک درخت شاه توت 2 ساله دارم که برگهای جوون بالا و پایین اون زرد شدن
و با دست زدن میریزن.اگر ممکنه راهنمایی کنید؟
+7 # مهندس ناهید فروشانی
سلام و درود
ریزش برگهای درخت شاتوت بستگی به عوامل متعددی دارد. از جمله موارد تغییرات ناگهانی درجه حرارت و یا آبیاری زیاد و یا خشکی گیاه و یا نور زیادو ....درخت شاتئت درختی سایه دوست است و درجه حرارت پایین نیز باعث ریزش برگهای آن می شود. لذا شرایط محیطی درخت را بررسی کنید.
+6 # مهدد
سلام یکی از اقوام ما یک درخت شاه توت خوب داره چگونه میتونم ازش یه نهال بگیرم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان