به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت درخت انار

مراحل آموزش کاشت درخت انار

آموزش کاشت انار شامل سه مرحله است:آموزش کاشت درخت انارآموزش مراقبت از درخت انارهرس کردن و نگهداری از درخت انار

حتما تاکنون به کاشتن درخت انار در حیاط خانه ی خود فکر کرده اید. اگر قصد دارید در باغچه ی خود درخت انار بکارید، ما راه آن را به شما نشان می دهیم. با کاشت درخت انار، پس از مدتی می توانید انار آبدار و خوشمزه برداشت کنید. برای انجام این کار، این مقاله را مطالعه کنید. 

1

آموزش کاشت درخت انار

  1. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 1
    1
     یک نوع درخت انار را انتخاب کنید.
    گونه ی Punica granatum یک نوع درخت انار با برگ های ریز است که طول آن به 2.5 متر می رسد و رنگ گل های آن در تابستان، نارنجی است. اما یک گونه ی دیگر نیز به نام Nana وجود دارد که کوتاه قد است و طول آن به 1 متر می رسد و برای کاشتن در گلدان مناسب است. و یا اینکه ممکن است به گونه ی Beautiful علاقه داشته باشید که شامل انارهای گل دار تزئینی می شود. 
    • وقتی که می خواهید یک نوع درخت انار انتخاب کنید، حتما آب و هوای منطقه ی خودتان را در نظر بگیرید، زیرا اکثر گونه های انار، نمی توانند دمای کمتر از 9.4- درجه سانتیگراد را تحمل کنند. 
    • برای پرورش یک درخت انار، چند راه وجود دارد: استفاده از نهال، استفاده از قلمه، استفاده از بذر انار. اما پرورش انار با استفاده از بذر توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است گونه های متفاوتی از انار حاصل شود و اینکه باید سه یا چهار سال صبر کنید تا گیاه تان میوه تولید کند. 
     
  2. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 2
    2
    از گونه ی انار دلخواه خود، قلمه یا نهال تهیه کنید. 
    می توانید از یک گلخانه ی محلی، یک نهال انار خریداری کنید. در صورتی که به میوه نیاز دارید، نوعی نهال انار انتخاب کنید که میوه ی خوراکی تولید کند. اما اگر یکی از دوستان شما درخت انار دارد، می توانید از آن درخت یک قلمه تهیه کنید. طول قلمه ی درخت انار، حداقل باید 25 سانتی متر باشد. پس از بریدن قلمه از درخت انار، انتهای شاخه که برش خورده است را با هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا گیاه زودتر رشد کند. 
    • قلمه ی درخت انار را باید در اواسط بهمن تا اوایل فروردین برش دهید؛ درست وقتی که درخت خوابیده است. 
     
  3. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 3
    3
    برای کاشتن درخت انار، مکانی در نظر بگیرید که آفتاب فراوانی به آن بتابد.
    درخت انار، تابش فراوان آفتاب را دوست دارد و تنها وقتی به خوبی میوه می دهد که در معرض آفتاب فراوان باشد. اگر شما مکانی که بسیار آفتاب گیر باشد را سراغ ندارید، باید ناحیه ای را انتخاب کنید که سایه ی کمتری داشته باشد. 
  4. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 4
    4
     خاکی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.
    درخت انار، نمی تواند خاکی که آب در آن فرو نمی رود را تحمل کند. بلکه این درخت، خاک با زهکشی مناسب یا حتی خاک شنی را می پسندد. برخی از کسانی که باغ انار دارند، می گویند که خاکی که کمی اسیدی باشد، برای درخت انار عالی است. با وجود این، درخت انار در خاک نسبتا قلیایی نیز به خوبی رشد می کند.  در اکثر موارد، درخت انار خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد را قبول می کند. 
  5. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 5
    5
    درخت انار خود را از باد و رطوبت شدید محافظت کنید. 
    درخت انار خود را در یک مکان گرم و خشک که تا حدودی از بادهای شدید در امان باشد، بکارید. از کاشتن درخت انار در مکانی از باغ خود که مرطوب و تاریک یا سرد است، اجتناب کنید.  به یاد داشته باشید که درخت انار در مناطق با آب و هوای گرم و خشک می روید. 
  6. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 6
    6
     درخت انار خود را بکارید. 
    درخت انار خود را در اوایل بهار و پس از آخرین یخبندان بکارید. برای انجام این کار، به آرامی درخت انار را از ظرف آن بیرون بیاورید. حدود 2.5 سانتی متر از پایین ریشه ی نهال انار را بشویید تا بسترهای اضافی گلدان از بین بروند. انجام این کار، باعث می شود تا نهال انار زودتر رشد کند. سپس برای کاشتن درخت انار، گودالی به عمق 60 سانتی متر حفر کنید و نهال انار را در داخل آن قرار دهید. 
    • اگر می خواهید با استفاده از قلمه زدن، یک درخت انار بکارید، خاک را حفر کنید و قلمه ی انار را به صورت عمودی بکارید به طوری که انتهای قلمه به اندازه ی 12.5 تا 15 سانتی متر، از سطح خاک فاصله داشته باشد و جوانه های قلمه بیرون و به سمت آسمان باشند. 
    • همچنین به قلمه ی درخت انار مقداری هورمون ریشه زایی بپاشید تا زودتر رشد کند. 
     
 

2

آموزش مراقبت از درخت انار

  1. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 7
    1
    بلافاصله پس از کاشتن درخت انار، به آن آب بدهید. 
    انجام این کار باعث می شود که خاک دور و بر نهال کاشته شده، فشرده و ته نشین شود. پس از اینکه برای اولین بار به نهال یا قلمه ی درخت انار آب دادید، باید به صورت روزانه نیز آن را آبیاری کنید تا زمانی که برگ های تازه ای از درخت انار بروید.  بیرون آمدن برگ های جدید از درخت انار، نشانه ی این است که گیاه شما به مکان جدیدش عادت کرده است. 
    به تدریج آبیاری درخت انار را به هر هفت یا ده روز یکبار کاهش دهید. 
    • وقتی که درخت انار شما شروع به گل دادن یا تولید میوه کرد، هر هفته، یکبار به طور عمیق و به خوبی به آن آب بدهید . اما اگر باران باریده است، لازم نیست به گیاه خیلی زیاد آب بدهید. 
     
  2. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 8
    2
    وقتی که درخت انار پابرجا و محکم شد، به آن کود بدهید. 
    کود آمونیوم سولفات برای درخت انار مفید است. در سال اول، سه بار  به مقدار یک سوم یک فنجان، به درخت انار کود بدهید. اواسط بهمن تا اوایل اسفند، و اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد، و اواسط شهریور تا اوایل مهر، برای کود دادن خوب هستند. (برنامه کودی انار)
  3. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 9
    3
    علف های هرز دور درخت انار را از بین ببرید. 
    علف های هرز و دیگر درخت ها، نباید با درخت انار وارد رقابت شوند. بنابراین علف های هرز را از بین ببرید و به دور درخت انار، مالچ بپاشید. مالچ از رویش علف های هرز و چمن جلوگیری می کند و از بخار شدن رطوبت گیاه، جلوگیری می کند. 
 

3

آموزش هرس کردن و نگهداری از درخت انار

  1. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 10
    1
     در صورت نیاز، درخت انار خود را هرس کنید. 
    با بزرگتر شدن درخت انار، پس از مدتی می توانید آن را هرس کنید.  
    • با استفاده از قیچی باغبانی، شاخه های اضافی که در پایه ی درخت انار می روید را هرس کنید. این کار را با فاصله های کوتاه انجام دهید تا درخت انار شما پایدار شود. 
     
  2. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 11
    2
     شاخه های خشک شده یا آسیب دیده را از درخت انار جدا کنید. 
    در حقیقت برای نگهداری از درخت انار نیازی به هرس کردن آن نیست، اما قطع کردن شاخه های خشک شده در فصل بهار، برای رشد بهتر درخت انار، ایده ی خوبی به شمار می رود. همچنین در صورت نیاز می توانید با هرس کردن، حجم درخت انار را کمتر کنید. 
    • اگر درخت انار خود را در یک ظرف کاشته اید، برای اینکه به سایز دلخواه شما در بیاید می توانید آن را هرس کنید. 
     
  3. آموزش کاشت درخت انار مرحله ی 12
    3
     از درخت انار مراقبت کنید تا سالم بماند. 
    هنگام آب دادن، درخت انار را غرق در آب نکنید زیرا باعث کپک زدن می شود. شته زدن و آفت پروانه ی انار، دو مشکل دیگر هستند که برای برخی از درختان انار اتفاق می افتد. برای نابودی شته های درخت انار، می توانید یک اسپری از فروشگاه کشاورزی، خریداری کنید و بر روی درخت انار بپاشید. اگر بخواهید به طور طبیعی، شته های درخت انار را کنترل کنید، می توانید کفشدوزک ها را جذب درخت خود کنید، و یا اینکه با اسپری کردن آب، شته ها را پایین بریزید و یا اینکه حشرات شکارچی را خریداری کنید تا شته ها را نابود کنند. 
    آفت پروانه ی انار خیلی متداول و شایع نیست و مشکل خاصی به شمار نمی آید. اما در صورت وقوع این مشکل می توانید از اسپری مخصوص برای کشتن لاروهای این آفت استفاده کنید. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+3 # الهه افشاری
چقدر توَضیحات کامل و عالی بود
+3 # سام
سلام ممنون از توضیحات داده شده..خواستم بپرسم ک ایا درخت انار درشهرستان دلفان با ابو هوای مرطوب قابل کاشت هست یا نه؟؟؟؟
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان