به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت درخت موز در گلدان

مراحل آموزش کاشت درخت موز در گلدان

آموزش کاشت درخت موز شامل سه بخش:آموزش تهیه کردن مواد مناسبآموزش کاشت درخت موزآموزش مراقبت از درخت موز

اگر به درخت موز علاقه مند هستید، ممکن است به این فکر افتاده باشید که خودتان درخت موز بکارید. با اینکه ساکنان مناطق نیمه گرمسیری تمایل دارند که درخت موز را در حیاط خانه ی خود بکارند، اما می توان درخت موز را در داخل یک گلدان کاشت و در خانه نگهداری نمود. در صورتی که از مواد مناسبی استفاده کنید و سپس درخت موز را بکارید و از آن به درستی نگهداری کنید، به راحتی می توانید درخت موز را در خانه  پرورش دهید. 

بخش 1

آموزش تهیه کردن مواد مناسب برای کاشت درخت موز

  1. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 1
    1
    خاک درخت موز باید کمی اسیدی باشد، و از زهکشی خوبی برخوردار باشد. 
    درخت موز در خاکی که از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، به خوبی می روید. وقتی که به دنبال خاک مناسب برای کاشت درخت موز می گردید، توجه کنید که این خاک باید ترکیبی از پیت ماس و پرلایت و ورمی کولیت باشد. برای تهیه ی خاک مذکور، می توانید به فروشگاه کشاورزی مراجعه کنید. 
    • برخی از انواع خاک ها، برای رشد درخت موز مناسب نیستند. مثلا خاک گلدان یا خاک باغچه. 
    • میزان pH درخت موز باید بین 5.6 تا 6.5 باشد. 
     
  2. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 2
    2
    یک درخت کوچک موز تهیه کنید. 
    ارتفاع یک درخت موز استاندارد، به بیش از 15 متر می رسد و در یک گلدان معمولی جا نمی شود. وقتی که می خو اهید یک درخت موز خریداری کنید، توجه کنید که این درخت باید کوچک باشد. درخت موز مذکور، می تواند 1.5 تا 4 متر رشد کند. و در داخل گلدانی که تهیه کرده اید جا می شود. برای اطلاع از انواع درختان موز، می توانید در اینترنت جستجو کنید. 
     
  3. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 3
    3
    برای کاشت درخت موز، یک گلدان عمیق تهیه کنید بطوری که آب اضافه از سوراخ زهکش آن خارج شود. 
    درخت موز تهیه شده را در یک گلدان به عمق 15 سانتی متر یا 20 سانتی متر بکارید. در زیر این گلدان ها باید یک حفره ی زهکشی وجود داشته باشد. هرگز درخت موز را در یک گلدان که از زهکشی خوبی برخوردار نیست نکارید. 
    اطمینان حاصل کنید که گلدان شما از عمق مناسبی برخوردار باشد، تا ریشه های درخت موز به خوبی بتوانند رشد کنند. 
    • وقتی که درخت موز از گلدان خود بزرگتر شد، می توانید آن را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. 
    • وقتی که درخت موز به اندازه ی کافی بزرگ شد، باید هر دو یا سه سال، به میزان 10 تا 15 سانتی متر، سایز گلدان را افزایش دهید. 
     
  4. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 4
    4
    یک پیازچه یا درخت کوچک موز را خریداری کنید. 
    پیازچه ی درخت موز، در بردارنده ی ریشه های درخت موز است. اگر نمی خواهید پیازچه ی درخت موز را خریداری کنید و آن را بکارید تا بزرگ شود و ریشه بزند، می توانید یک درخت کوچک موز را خریداری کنید. خریدن درخت موز، راحت تر از کاشت پیازچه ی آن است. 
    • همچنین می توانید درخت موز را از یک گلخانه خریداری کنید. 
     
 

بخش 2

آموزش کاشت درخت موز

  1. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 5
    1
    برای کاشت پیازچه ی درخت موز، یک حفره ی کوچک ایجاد کنید. 
    ابتدا با استفاده از خاکی که از فروشگاه کشاورزی خریداری کرده اید، گلدان را پر کنید، سپس در وسط آن، یک حفره به عمق 7.5 سانتی متر ایجاد کنید. وقتی که پیازچه ی موز را در گلدان می کارید، باید 20 درصد از بالای پیازچه، در بیرون از خاک قرار گیرد. 
     
  2. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 6
    2
    اکنون پیازچه ی درخت موز را در  حفره قرار دهید و  ریشه های آن را با خاک بپوشانید. 
    وقتی که دارید پیازچه ی درخت موز را می کارید، آن را از گوشه های گلدان به مقدار 7.5 سانتی متر فاصله دهید، تا ریشه های موز بتوانند به خوبی رشد کنند. تا زمانی که پیازچه ی درخت موز شروع به روییدن برگ نکرده است، باید 20 درصد از بالای آن، بیرون از خاک باشد . 
  3. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 7
    3
    به درخت موز آب بدهید.
    به محض اینکه درخت موز را کاشتید، با استفاده از یک شیلنگ، به طور کامل به گیاه  آب بدهید به طوری که خاک دور پیازچه ی درخت موز، به خوبی خیس شود. سپس گلدان درخت موز را به بیرون منتقل کنید تا آب های اضافی از طریق سوراخ های زهکشی خارج شوند. پس از آبیاری اولیه، با استفاده از یک آبپاش، همواره خاک گلدان را مرطوب نگه دارید اما آن را در آب غرق نکنید. 
    • در زیر گلدان درخت موز، زیرگلدانی قرار ندهید، زیرا آب در آن جمع می شود و باعث ایجاد باکتری و خراب شدن ریشه ی موز می شود. البته با حفظ فاصله بین گلدان و زیرگلدانی می توان بنحوی عمل کرد که زمان خارج شدن آب اضافه از سوراخ های زهکش، ته گلدان در آب خارج شده قرار نگیرد. مثلا می توان چند تخته سنگ صاف در زیر گلدانی قرار داد و سپس گلدان را روی آنها قرار داد. 
 

بخش 3

آموزش مراقبت از درخت موز

  1. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 8
    1
    هر ماه، یک بار به درخت موز کود بدهید. 
    برای رشد درخت موز، از یک کود سرشار از منیزیم و پتاسیم و نیتروژن استفاده کنید. اگر بطور منظم به درخت موز کود بدهید، مواد مغذی و معدنی ریشه ی این گیاه تامین خواهد شد و باعث رشد این درخت می شود. 
    • اگر امکان تهیه ی کود محلول مخصوص گیاهان گرمسیری برای شما وجود ندارد، می توانید از یک کود متعادل با نسبت 20-20-20 استفاده کنید. 
     
  2. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 9
    2
    به طور منظم به درخت موز آب بدهید.
    هر روز بررسی کنید که خاک زیر درخت موز مرطوب باشد. برای انجام این کار، می توانید انگشت خود را در داخل خاک فرو کنید، تا بفهمید آیا خاک مرطوب است یا نه.خاک درخت موز باید تا عمق 1.2 سانتی متر مرطوب باشد. سعی کنید هر روز به درخت موز آب دهید.  
  3. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 10
    3
    به طور غیر مستقیم درخت موز را در معرض نور خورشید قرار دهید. 
    درخت موز در نور غیرمستقیم آفتاب رشد می کند و مناطق سایه دار را ترجیح می دهد. اگر در مناطق با آب و هوای فصلی زندگی می کنید، می توانید در فصل تابستان وقتی که هوا گرم است، درخت موز را به بیرون از خانه منتقل کنید. گلدان درخت موز را در کنار شاخ و برگ درختان قرار دهید تا از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. گلدان درخت موز را به طور منظم بچرخانید تا نور خورشید به تمام بخش های آن برسد. اگر گلدان درخت موز در خانه است، آن را نزدیک یک پنجره  ی بزرگ قرار دهید تا از نور خورشید استفاده کند. 
    • برای رشد بهتر درخت موز، دمای آن بایدبین 26 تا 30 درجه ی سانتی گراد باشد. 
    • اگر دمای هوا، کمتر از 14 درجه ی سانتی گراد باشد، در اکثر موارد، درخت موز رشد نخواهد نمود. 
     
  4. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 11
    4
    درخت موز را هرس کنید. 
    پس از گذشت 6 تا 8 هفته، درخت موز باید هرس شود(در صورتی که به خوبی و به درستی رشد کرده باشد). وقتی که درخت موز شروع به رشد می کند، در کنار آن تعدادی ساقه ی رونده(جوانه) ایجاد می شوند. تنها باید یکی از این ساقه ها را نگه دارید و بقیه را بچینید. بنابراین، ساقه ای که از همه بزرگتر و سالم تر است را انتخاب کنید و بقیه را با استفاده از قیچی باغبانی از پیازچه جدا کنید. همچنین وقتی که درخت موز شروع به رشد میوه کرد، دوباره باید آن را هرس کنید. پس از برداشت محصول درخت موز، آن را هرس کنید به طوری که ارتفاع آن از سطح زمین 76 سانتی متر شود اما به ساقه ی اصلی آسیب نرسانید. پس از هرس کردن درخت موز، در دوره ی بعد، محصول بیشتری تولید خواهد شد. 
    • اگر ساقه های اضافی درخت موز را مجددا بکارید، درخت های موز جدیدی پدید می آیند اما باید مقداری از ریشه های آن که به پیازچه متصل هستند را باقی بگذارید. 
     
  5. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 12
    5
    وقتی که هوا سرد است، گلدان درخت موز را به داخل خانه بیاورید. 
    بادهای سرد و سهمگین، برای سلامتی درخت موز مضر هستند و می توانند از میوه دادن درخت جلوگیری کنند. اگر اطلاع دارید که در حیاط خانه ی شما باد سرد می وزد، می توانید قبل از اینکه هوا سرد شود،  گلدان درخت موز را به داخل منتقل کنید، و یا می توانید آن را با شاخ و برگ درختان بپوشانید. همچنین اگر فصل در حال تغییر است، قبل از اینکه هوا سرد شود، گلدان درخت موز را به داخل خانه بیاورید. 
    • درخت موز در دمای 10 درجه ی سانتی گراد از بین خواهد رفت. 
     
  6. آموزش کاشت درخت موز در گلدان مرحله 13
    6
    وقتی که ریشه ی درخت موز بزرگ شد، آن را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. 
    قبل از اینکه ریشه های درخت موز دچار درهم پیچیدگی شوند، درخت موز را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. 
    در گلدان جدیدی که می خواهید درخت موز را قرار دهید، مقداری خاک بریزید، سپس درخت موز را به داخل آن منتقل کنید، سپس بقیه ی خاک را در داخل گلدان بریزید. وقتی که در حال انتقال درخت موز هستید، توجه کنید که به ریشه ی درخت موز آسیب نرسد. 
    • اگر درخت موز از گلدان بیرون نمی آید، می توانید به اطراف گلدان کمی ضربه بزنید. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

-2 # مجید سبحانی
سلام درخت موز چند ساله


محصول میده
+1 # نرگس یوسفی
بسیار عالی وجامع
+5 # محمد حسین۱۳۵۷۹
ببخشید من تو یه شهر چهار فصلم زمسونا خیلی سرد و تابسونا گرمه وقتی موز ۴یا ۵ متر شده چطوری با اون وزنش هی بیارمش داخل خونه ببرمش بیرون
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان