به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت زردآلو

مراحل آموزش کاشت زردآلو

داشتن یک درخت زردآلو در باغچه بسیار لذت بخش است. چیدن زردآلوی تازه از درخت درون باغچه، لذتی دارد که هر گز نمی توان با خرید زردآلو، آن را تجربه کرد. هرچه زودتر، با استفاده از آموزش زیر، روش کاشت درخت زردآلو را یاد بگیرید تا پس از گذشت مدتی، درخت شما بزرگ شود و زردآلوی خوشمزه تولید کند. 

مراحل آموزش کاشت زردآلو به شرح زیر است:

  1. آموزش کاشت زردآلو مرحله 1
    1
    بررسی کنید که آیا محیط شما برای کاشت زردآلو مناسب است. 
    درخت زردآلو مناطق خنک تر را ترجیح می دهد اما می توان آن را در مناطق نیمه گرمسیری که هوا در فصل زمستان خیلی گرم نمی شود نیز کاشت. 
     
  2. آموزش کاشت زردآلو مرحله 2
    2
    آیا می خواهید نهال زردآلو بکارید یا اینکه قصد دارید از هسته ی زردآلود استفاده کنید؟
    استفاده از هسته ی زردآلو مشکلات زیادی دارد و  باید هسته را در میان لایه ای از خاک مرطوب قرار دهید تا جوانه بزند. 
    • به اندازه زردآلویی که می خواهید بخرید دقت کنید. زردآلوهای کوچک برای باغچه بهترین گزینه محسوب می شوند. 
    • اگر می خواهید نهال زردآلوا خریداری کنید، بهتر است یک نهال 2 یا 3 ساله خریداری کنید. 
     
  3. آموزش کاشت زردآلو مرحله 3
    3
    برای کاشت زردآلو یک قطعه زمین مناسب در نظر بگیرید. 
    درخت زردآلو در فصل تابستان به گرمای زیادی نیاز دارد. از درخت زردآلو باید در برابر یخبندان و باد محافظت کنید. 
    • زردآلو بسیار انعطاف پذیر است و می توانیم آن را نزدیک یک دیوار بکاریم. اگر در یک منطقه ی سرد زندگی می کنید، زردآلو را کنار دیوار و در مکانی که نور بیشتری به آ ن برسد بکارید. 
    • از کاشتن زردآلو در مکانی که گیاهانی مثل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی، تمشک و توت فرنگی  رشد کرده اند اجتناب کنید.
    • زردآلو به خوبی می تواند در گلدان رشد کند. همیشه می توان چنین درختی را کاشت، به جز وقتی که هوا بسیار گرم است.
     
  4. آموزش کاشت زردآلو مرحله 4
    4
    خاک را برای کاشت زردآلو آماده کنید. 
    خاک زردآلو باید زهکشی خوبی  داشته باشد اما رطوبت را در خود نگه دارد. همچنین این خاک باید سرشار از مواد مغذی بوده و لومی باشد. pH خاک زردآلو باید بین 6.5 تا 8.0 باشد، زیرا زردآلو خاک نسبتا قلیایی را می پسندد. جهت کاشت زردآلو، ابتدا علف های هرز را از بین ببرید، سپس در زمین حفره ای ایجاد کنید. 
    • درخت زردآلو در خاک سبک و شنی، خوب عمل نمی کند. 
     
  5. آموزش کاشت زردآلو مرحله 5
    5
    درخت زردآلو را در زمستان یا اوایل بهار بکارید.
    در مناطق معتدل، می توانید درخت زردآلو را در فصل پاییز نیز بکارید. پس از کاشت زردآلو، به خوبی به آن آب بدهید و یک لایه ی نازک مالچ به دور آن اضافه کنید. اما دقت کنید که مالچ به پوست نهال برخورد نکند. 
     
  6. آموزش کاشت زردآلو مرحله 6
    6
    هر هفته به خوبی به زردآلو آب دهید. 
    نهال زردآلو را در آب غرق نکنید، زیرا باعث فاسد شدن ریشه ی آن خواهد شد. تنها کافیست خاک زردآلو را به خوبی خیس کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که خاک زردآلو از زهکشی خوبی برخودار باشد. 
     
  7. آموزش کاشت زردآلو مرحله 7
    7
    به نهال زردآلو کود بدهید. 
    یک بار در اواخر پاییز و یک بار هم به هنگام میوه دادن زردآلو به گیاه زردآلو کود(کم نیتروژن) بدهید. 
     
  8. آموزش کاشت زردآلو مرحله 8
    8
    پس از گذشت 3 تا 4 سال از کاشت زردآلو، این درخت میوه خواهد داد.
    شکوفه ی زردآلو نسبت به سرمای یخبندان بسیار آسیب پذیر است و ممکن است نیاز به محافظت داشته باشد. 
     
  9. آموزش کاشت زردآلو مرحله 9
    9
    میوه های زردآلو را تنک کنید. 
    بهتر است به طور منظم میوه های زردآلو را تنک کنید. این کار را وقتی انجام دهید که زردآلوها کوچک هستند و تا وقتی که زردآلوها کامل شوند،آن را ادامه دهید. میوه هایی که به نظر می رسد کیفیت آنها خوب نیست و سالم نیستند را تنک کنید. اگر در یک خوشه، بیش از سه یا چهار زردآلو وجود دارد، آنها را تنک کنید، تا دیگر زردآلوی ها کامل و رسیده شوند. 
     
  10. آموزش کاشت زردآلو مرحله 10
    10
    محصول زردآلو را برداشت کنید. 
    معمولا از اواسط تابستان تا اوایل پاییز، زردآلو کامل و رسیده شده و آماده ی چیدن می شود که به نوع زردآلو بستگی دارد. در زمان برداشت، به آرامی زردآلوها را بچینید تا پوست این میوه آسیب نبیند. 

  11. آموزش کاشت زردآلو مرحله 11
    11
    درخت زردآلو را هرس کنید. 
    دقت کنید که نباید درخت زردآلو را زیاد هرس کنید؛ وگرنه محصول بسیار کمی به دست خواهید آورد. در سال های اولیه، در صورت امکان، فقط کمی زردآلو را هرس کنید. 
    سپس هر چهار تا شش سال، یکبار شاخه های قدیمی را بچینید تا شاخه های جدید برویند. برای این کار شاخه هایی را انتخاب کنید که میوه تولید نمی کنند. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# Guest
به نقل از امیر پهلوان صادق:
سلام و عرض ادب
در مقاله آموزش کاشت زردآلو، نهال زردآلو را با پلاستیک کشت کردیم و از گلدان پلاستیکی استفاده نشده است.

سلام بنده تازه درخت زردالو زدم پیوندش ی دو روز بعد از آبیاری زیر خاک بود مشکلی پیش میاد
+1 # PAHLAVON
سلام وخسته نباشید ...درخت زرد الو خانی دارم حدود ده اصله 7 ساله هستند وپای همشون شروع کرده به شیره دادن وشیره میده در حد بسیار زیاد چگونه میتونم بر علیه این اسیب درخت رو مصون نگه دارم این کرم داخل درختا رو اگه سم کمفیدور بدم توی اب از بین میروند یا نه به میوه ها اسیب زده نمیشود ممنونم
# زردآلو
چرا بعد از کاشت نهال زردآلو 3 تا 4 سال بعد میوه می دهد؟
# الیگودرز
معمولا تمام درختها بعدازسه یاچهار ساله میوه میدن
+7 # امیر پهلوان صادق
بعد از کشت نهال زردآلو، درخت شما ابتدا نیاز به گسترش سیستم ریشه ای خود دارد تا بتواند انرژی لازم را از خاک برای تولید میوه جذب کند. همچنین درختان برای تولید میوه ابتدا باید بالغ شوند و برای بالغ شدن نیاز به زمان دارند.
-6 # حسین زاده
چرا برگ های درخت زردآلو بعد از برداشت ریزش می کنند و انگار درخت مرده است ...!!؟
+1 # امیر پهلوان صادق
1- واقعاً درخت زردآلو به خواب می رود و نمرده است ...!
2- برداشت میوه های زردآلو، انرژی زیادی را از درخت میگیرد و ممکن است برگ هایش را زودتر از دیگر درخت ها از دست بدهد.
# زردآلو
اگر قبل از اینکه زردآلو ها بصورت کامل برسند یعنی بصورت نارنجی کمرنگ برداشت شوند، بعدا خواهند رسید؟
-3 # امیر پهلوان صادق
1- از برداشت زود هنگام زردآلو ها اجنتاب کنید.
2- اگر زردآلوها را بصورت نارنجی کمرنگ برداشت کنید به احتمال خیلی زیاد نخواهند رسید و خراب خواهند شد.
3- بر اساس رقم زردآلوی کشت شده، زردآلوهایی که کاملاً نارنجی پررنگ هستند رسیده اند و می توانید آنها را برداشت کنید.
# حسین
تعداد زیادی از زردآلوها قبل از اینکه برسند می ریزند ...! دلیلی ریزیش زردآلوها چیست؟
+3 # امیر پهلوان صادق
نگران نباشید، ریزش زردآلوها یک امر متداول است و دلیل آن تولید بیش از حد گل روی شاخه هاست و چون مواد غذایی کافی به آنها نمی رسد بصورت طبیعی برخی از آنها رَد می شوند تا برای میوه های باقی مانده روی شاخه فضا و مواد غذایی کافی در دسترس باشد.
+3 # سارا
با سلام سوالم اینه یه درختچه زردآلو دارم توی باغ ۵ ساله ولی ثمر نمیده آیا نیاز به پیوند دارد ضمنا هسته اش را ۵ سال پیش کاشته ام و نهال نبوده با تشکر
# الیگودرز
به نقل از سارا:
با سلام سوالم اینه یه درختچه زردآلو دارم توی باغ ۵ ساله ولی ثمر نمیده آیا نیاز به پیوند دارد ضمنا هسته اش را ۵ سال پیش کاشته ام و نهال نبوده با تشکر

بایدزرد الودیگری نزدیکش باشد برای گرد افشانی
+4 # زردآلو
چرا درخت زردآلوی من میوه نمی دهد؟
# امیر پهلوان صادق
1- ممکن است نیاز به گرده افشانی دستی درخت داشته باشید.
2-همانطور که در مقاله بالا گفته شد پس از گذشت 3 تا 4 سال از کاشت زردآلو، این درخت میوه خواهد داد.
+3 # مهدی سالومه
فاصله بین درختان زردآلو چقدر باید باشد؟
-2 # امیر پهلوان صادق
برای بدست آوردن بهترین عملکرد از درختان زردآلو اولاً زردآلوها را در یک محل با نور کامل آفتاب بکارید و فاصله درختان زردآلو از یکدیگر 2.5 متر در نظر گرفته شود. اگر از انواع رقم های کوتاه قد استفاده می کنید فاصله را 1.75 در نظر بگیرید.
+4 # سعید قاسمی
آیا برای گرده افشانی زردآلو به دو درخت نیاز است؟
# امیر پهلوان صادق
معمولا گرده افشانی درختان زردآلو مساله ای نیست که ذهن باغداران را به خود مشغول کند، چراکه تقریبا اکثر ارقام زردآلو خود بارور هستند و به دگرگرده افشانی نیاز ندارند.

البته موارد استثنایی مانند ارقام پرفکشن (Perfection)، ریلند (Riland) و ریوال (Rival) نیز وجود دارند که برای گرده افشانی آن ها بایستی رقم گرده زا و زنبورعسل فراهم گردد.
+3 # سعید قاسمی
من کرم های کوچک سفید در زردآلوهام دارم. باید چکار کنم؟
+3 # امیر پهلوان صادق
آشنایی با کرم ریشه خوار زردآلو
کرمهای سفید ریشه خوار زردآلو اغلب دارای دوره لاروی 2 تا 3 ساله هسنند. حشرات کامل معمولا درماه های آخر بهار و اوایل تابستان مشاهده میشوند. همگی شب پروازند و اکثراً (بخصوص افراد نر) در اطراف چراغ جمع میشوند. حشرات نر قادر به تولید صدا هستند. در هنگام روز روی تنه درختان و یا در زیر کلوخه ها استراحت میکنند. به صورت حشرات کامل مختصری از برگ درختان میخورند و لکه‌های خورده شده در روی پهنک برگ ایجاد میکنند. حشرات کامل نر پس از جفتگیری در سطح خاک میمیرند، درحالیکه حشرات ماده پس از جفتگیری برای تخمریزی به داخل خاک نفوذ میکنند و تخمهای خود را در عمق 5 تا 7 سانتیمتری به تعداد 20 الی 70 عدد به طور دسته‌ای در سطح زمین و بیشتر در شکافهای خاک قرار میدهند و در همان جا میمیرند.

دوره‌ی جنینی 2 تا 3 هفته است و لاروها پس از خروج وارد خاک میشوند و شروع به تغذیه از ریشه گیاهان مختلف میکنند. در سنین اول که جثه کوچکتری دارند، اغلب نزدیک به سطح خاک زندگی میکنند و از ریشه گندمیان نیز میخورند، ولی در سنین بالا اغلب روی ریشه‌های ضخیم و غده‌ای گیاهان، از جمله ریشه درختان جمع میشوند و به شدت از آنها میخورند. گاهی تعداد 40 تا 50 عدد لارو روی ریشه یک درخت دیده میشود. لاروها از پوست و حتی از قسمتهای سطحی چوب تغذیه میکنند و بدین ترتیب جریان شیره‌ی نباتی را قطع میکنند. این حشره دارای سه سن لاروی است. مرحله لاروی سن آخر خطرناکترین مرحله است.

این حشره زمستان را به صورت لارو به سر میبرد و در بهار سال سوم قبل از آنکه وارد مرحله‌ی شفیرگی شود یک محفظه‌ی گلی برای خود درست میکند و در آنجا تبدیل به شفیره میشود. گاهی اوقات لارو روی چوب در طوقه و ریشه‌های ضخیم درخت گودالی ایجاد کرده و در همان جا تبدیل به شفیره میشود.

دورة شفیرگی 17 تا 24 روز میباشد که بعد از این مرحله حشره از شفیرة خود بیرون می‌آید که اوج خروج معمولاً در تیر ماه است. حشرات کامل برای خروج در خاک سوراخ هایی ایجاد و خارج میشوند.

روشهای مبارزه با کرم ریشه خوار زدرآلو

مرحله اصلی خسارت این آفت مرحله کرمی آن است که در داخل خاک در اطراف ریشه درختان به سر میبرند، بنا بر این مبارزه با کرم به دلیل این که در داخل خاک قرار دارد، کار نسبتاً مشکلی است و باید باغداران با اجرای روش های ذیل که هر کدام از آنها به نحوی در کنترل آفت موثر است با این آفت مبارزه نمایید.

1- جمع آوری و از بین بردن حشرات کامل: جهت جمع‌آوری، حشرات کامل در هنگام صبح زود قبل از گرم شدن هوا به صورت غیرفعال روی شاخه‌های درختان به سر میبرند، بنابر این با تکان دادن شاخه‌ها میتوان آنها را جمع‌آوری و سپس نابود کرد. چون حشرات کامل شبها به نور چراغ جلب میشوند میتوان حشرات کامل را با کمک نور چراغ (تله نوری) جمع‌آوری کرد.

2- از بین بردن کرمها در داخل خاک: این عمل به دو صورت انجام می گیرد:

الف) بیل زدن باغ در فصل بهار و پائیز: بیل زدن باغ در فصل بهار و آخر پائیز دارای فوائد زیادی است. یکی از این فوائد مبارزه با کرم این آفت است. به این ترتیب که با بیل زدن و برگرداندن خاک این کرمها ممکن است در اثر ضربه بیل از بین بروند و یا اینکه وقتی در سطح خاک قرار گیرند به وسیلة پرندگان یا بعضی از گوشتخوارن خورده شوند. تخمهای این حشره غذای مناسبی برای گونه‌های مختلفی از مورچگان میباشد و اغلب به وسیلة آنها ربوده میشوند. در ضمن لاروها، شفیره‌ها و تخمها در معرض هوای سرد و یخبندان قرار گرفته و از بین میروند

ب) مسموم کردن کرمها در خاک با استفاده از سم: مبارزه شیمیائی عمدتاً علیه لاروهای این آفت به دو روش صورت میگیرد: سمپاشی عمومی سطح باغ و مزرعه و زیر رو کردن خاک به عمق 25 تا 30 سانتیمتر است. ترکیباتی که برای این منظور در سطح یک هکتار به کار میبرند عبارتند از: 1. دیازینون Diazinon بصورت EC %60 و با دوز 5/1 در هزار 2. سوین Sevin بصورت PW %85 و با دوز 5/1 در هزار.

3- از بین بردن علف های هرز یک ساله و چند ساله سطح باغ و مزرعه چون منبع غذایی خوبی برای لاروهای سن اول هستند.

4- شخم زمستانه و جمع آوری لاروها در اسفند ماه و یخ آب زمستانه (آبیاری در زمستان).

5- استفاده از عوامل کنترل بیولوژیکی نظیر باکتری Bacillas popilliae که باعث بوجود آمدن بیماری شیری (Milky disease) در لاروها می‌شود یا قارچ Metarrhizium anisopliae بر علیه این آفت که باعث به وجود آمدن بیماری در لاروها میشوند. رها سازی پرندگان نظیر مرغ در مزرعه و باغ میتواند در کاهش جمعیت این آفت موثر باشد. روشهای کنترل بیولوژیکی در سالهای اخیر در حال گسترش بوده و از مصرف سموم بی رویه جلوگیری میشود.
+2 # محمدرضا کاشفی
برای چندین سال، درخت زردآلوی من، میوه های زیادی داشت. در سال های اخیر، تعداد میوه های آن به 10-12 زردآلو کاهش یافته است.به نظر می رسد درخت زردآلو سالم است، اما هیچ میوه ای وجود ندارد. باید چکار کنم؟
+2 # امیر پهلوان صادق
دو تا راه حل دارید:
1- استفاده از یک کارشناس تغذیه و تست خاک و استفاده از کودهای شیمیایی
2- درخت زردآلوی جدیدی جایگزین قبلی بکنید.
+1 # زردآلو
من از طریق هسته، زردآلو کاشتم، اولین هرس رو چه موقع انجام بدم؟
# امیر پهلوان صادق
زمانی که ارتفاع زردآلو به 15 تا 16 سانتیمتر رسید می توانید اولین هرس را انجام دهید. توجه داشته باشید که هربار هرس می تواند به گیاه زردآلو صدمه وارد کند، بنابراین میزان هرس نباید خیلی زیاد باشد.
+2 # Guest
سلام نحوه کاشت هسته‌ای زردآلو را شرح ندادیم لطف میکنین رسیدگی کنين
+5 # مهندس ناهید فروشانی
سلام
بله حتما نحوه ی کاشت هسته زرد الو در مقالات بعدی ارائه می شود.
+4 # ابوالفضل
سلام ، برگ های نهال های زردآلو ۴ ساله من تقریبا پژمرده هستن (جمع شده ) ، علت چی میتونه باشه ؟
+1 # علی
درخت زردالوی پنج ساله ای دارم ولی متاسفانه شکوفه نمیکند ،،، منطقه اب و هوایی معتدل استان فارس
-1 # مهندس ناهید فروشانی
با سلام و درود
بطور کلی درختان میوه از جمله درخت زرد آلو در سن 4 الی 5 سالگی شروع به شکوفه دادن می کنند. لذا ممکن است امسال در فصل بهار شاهد شکوفه دهی درخت زرد آلودی خود شوید. در غیر اینصورت ممکن است برای وارد کردن درخت زرد آلویتان از مرحله ی رویشی به زایشی و تولید میوه یکسری عملیات مانند هرس شاخه ها، کاهش دور ابیاری و یا خم کردن شاخه ها و ... را انجام دهید.
+1 # ایرانی
سلام شما دارید نحوه کشت زردآلو را آموزش می دید ولی گلدان پلاستیکی را با درخت خاک کردید ...!!
+2 # امیر پهلوان صادق
سلام و عرض ادب
در مقاله آموزش کاشت زردآلو، نهال زردآلو را با پلاستیک کشت کردیم و از گلدان پلاستیکی استفاده نشده است.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان