به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی

مراحل آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی

آموزش کاشت و پرورش شاهی آب شامل دو مرحله می باشد:آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی در گلدانآموزش کاشت و پرورش شاهی آبی در زمین

شاهی آبی بعنوان یکی از قدیمی ترین سبزیجات برگی مصرفی توسط انسان محسوب می شود، شاهی آبی ارتباط نزدیکی با خردل سبز، کلم و گیاه منداب یا آراگولا (arugula) دارد. شاهی آبی مقدار زیادی مواد مغذی دارد که فواید بسیاری برای سلامتی انسان  بهمراه دارد و می توان از آن در سالاد، سوپ ها، ساندویچ ها و بیشتر برای افزودن عطر و طعم فلفلی تازه،  استفاده کرد. شاهی آبی یک گیاه چند ساله آبی یا نیمه آبی محسوب می شود که اغلب در نزدیکی نهرها با جریان آرام، رشد می کند، شما همچنین می توانید شاهی آبی را در گلدان در داخل خانه یا در خارج از منزل جایی که سایه انداخته شده و مقدار زیادی آب باشد، رشد دهید.
شاهی آبی یا ترتیزک آبی گیاهی با ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانتی‌متر با برگ‌های کوچک به رنگ سبز تیره و گل‌های کوچک سفید می باشد که در کنار جوی‌ها و باتلاق‌ها رشد می کند و حاوی آهن، کلسیم و اسید فولیک و ... می باشد.

1

آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی در گلدان

  1. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 1
    1
    بذرهای شاهی آبی را خریداری کنید. بذرهای شاهی آبی را بصورت آنلاین یا از فروشگاه های کشاورزی بخرید.
    • ارقام پرطرفدار شاهی آبی از جمله شاهی آبی انگلیسی و  Broad Leaf Cress است.
    • شما همچنین می توانید از شاهی آبی یا تره تیزکی که از مغازه خریدکردید کار را شروع کنید. فقط انتهای ساقه های  شاهی آبی را  برای چند روز در آب بگذارید تا ریشه ها رشدشان افزایش یابد و سپس آنها را در خاک بکارید مثل کاشت بذر.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 2
    2
    گلدان یا ظرف موردنظرتان را برای کاشت شاهی آبی آماده کنید. یک ظرف یا گلدان بزرگ  با سوراخ های زهکشی باحداقل 6 اینچ (15.2 سانتی متر) عمق برای کاشت شاهی آبی انتخاب کنید. یک لایه  پارچه را در پایین ظرف بگذارید تا مخلوط خاک گلدانی در اثر آبیاری با آب شسته نشود. تکه هایی از گلدان های شکسته یا سنگریزه های کوچک را در  پایین ظرف اضافه کنید تا زهکشی بخوبی انجام شود.
    • شما همچنین می توانید برای کاشت شاهی آبی از چند گلدان کوچک استفاده کنید و آنها را در سینی زهکشی بزرگ قرار دهید.
    • ظروف پلاستیکی از نوع  terra cotta برای کاشت شاهی آبی توصیه می شود، که می تواند خیلی سریع شاهی آبی را خشک کند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 3
    3

    یک سینی زهکشی بزرگ را در زیر گلدان کاشت شاهی آبی قرار دهید تا گیاهان همیشه در آب نگه داشته شوند.
    • شما همچنین می توانید سنگریزه های کوچک را در سینی زهکشی قرار دهید تا آب به صورت آزادانه در  ظروف رشد شاهی آبی جریان داشته باشد.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 4
    4
    گلدان کاشت شاهی آبی را با مخلوط خاک گلدانی پر کنید. از یک ترکیب و مخلوط بدون خاکی که بخوبی تخلیه می شود برای کاشت شاهی آبی استفاده کنید که شامل پیت ماس و پرلیت یا ورمیکولیت می باشد. حدود دو اینچ (5 سانتیمتر) از فضای لبه ی  بالایی گلدان شاهی آبی را خالی بگذارید سپس خاک را به خوبی آبیاری کنید.
    • pH ایده آل مخلوط خاک گلدانی برای شاهی آبی باید 6.5 و 7.5 باشد.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 5
    5
    بذرهای شاهی آبی را درون خاک بکارید. بذرهای شاهی آبی را در عمق 1/4 اینچ (نیم سانتیمتر) در مخلوط خاک گلدانی بکارید و سه تا چهار اینچ (7 تا 10 سانتیمتر) بین هر بذر فاصله بگذارید.
     
  6. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 6
    6
    شاهی های آب را عمیقاً آبیاری کنید. مخلوط خاک گلدانی را خیس کنید در واقع به اندازه ای که سینی زهکشی تقریباً تا نیمه پر شود البته نباید از گلدان کاشت شاهی آبی بیرون بریزد. هر دو تا سه روز، آب سینی زهکشی را با آب تازه جایگزین کنید.
    • برای حفاظت از خاک شاهی آبی، سطح خاک را بطور کامل با ورقه های پلاستیکی نازک و شفاف پوشش دهید این صفحات باید دارای حفره های کوچک باشند، که باعث نگه داشتن آب در خاک و تبادل و جریان یافتن هوا شوند. البته این ورق ها، هنگامی که جوانه ها در روی سطح خاک ظاهر می شوند، می توانند حذف شوند.
    • هر روز یک بار با یک بطری اسپری، سطح خاک شاهی آبی را به خوبی با آب مرطوب کنید.
     
  7. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 7
    7
    گلدان شاهی آبی  را در مقابل نور  غیر مستقیم قرار دهید. شاهی آبی را در مکانی قرار دهید که تقریباً شش ساعت نور طبیعی ،هر روز دریافت کند، اما سعی کنید از نور شدید و مستقیم که گیاهان جوان شاهی آبی  را ممکن است بسوزاند، اجتناب کنید.
    • شما می توانید گلدان های شاهی آبی  یا کانتینرها را در داخل خانه نگهداری کنید یا زمانی که آب و هوا بین 55 تا 75 درجه فارنهایت (13  و 24 درجه سانتیگراد) شد گلدان ها را به داخل بیاورید، و در ماه های گرم تر در بیرون قرار دهید.
     
  8. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 8
    8
    شاهی آبی را کوددهی کنید. مقدار کمی از کود محلول در آب، کود کامل همه منظوره ی زراعی  را به آب درون سینی زهکش شاهی آبی با توجه به میزان توصیه شده در پاکت کود، اضافه کنید.
     
  9. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 9
    9
    در این مرحله شاهی آبی را برداشت کنید. هنگامی که طول گیاهان شاهی آبی  به اندازه تقریباً پنج تا شش اینچ (12تا 15 سانتی متر) رسید، از قیچی آشپزی یا قیچی باغبانی استفاده کنید و چهار اینچ (10 سانتیمتر) از قسمت بالایی گیاه را به میزان مورد نیازتان بچینید.
    • هنگام برداشت شاهی آبی از چیدن بیش از یک سوم از هر گیاه اجتناب کنید تا  گیاهان شاخ و برگ کافی برای ادامه رشد داشته باشند.
    • برداشت دوره ای شاهی های آبی کمک می کند تا رشد جدید و تازه گیاه مجدداً تقویت شود.
     
  10. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 10
    10
    شاهی های آبی را بشویید. شاهی آبی را در آب سرد بشویید، خشک کنید و بلافاصله استفاده کنید یا آن ها را  بسته بندی کنید و  برای چند روز در یخچال قرار دهید.
     
 

2

آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی در زمین

  1. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 11
    1
    شما می توانید باسبزی شاهی که خریداری کردید کا ر کاشت در زمین را شروع کنید. فقط کافیست انتهای ساقه های شاهی آبی  رابرای چند روز در آب بگذاریدتا  ریشه ها رشدشان افزایش یابد و سپس آنها را در خاک بکارید مثل کاشت بذر.
  2. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 12
    2
    محل کاشت شاهی آبی  را انتخاب کنید. شاهی آبی در آب و هوای خنک، البته مکان های آفتابی با سایه جزئی نیز خوب رشد می کند. کاشت شاهی آبی  در قسمت کم عمق جریان رودخانه های ثابت، آب های شیرین یا در کنار نهرها و باتلاق ها ایده آل است، همچنین می توانید استخر یا حوضی را برای کاشت شاهی آبی  خودتان درست کنید.
    • زمان کاشت ایده آل شاهی آبی  در اوایل بهار پس از آخرین یخبندان و یا در اوایل پاییز قبل از اینکه درجه حرارت خیلی  افت کند، مناسب می باشد.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 13
    3
    مکان رشد را آماده کنید. اگر جریانآب ثابت یا نهری داشته باشید، چهار تا شش اینچ (10.1 تا 15.2 سانتی متر) کمپوست آلی را با 6 تا 8 اینچ (15.2 تا 20.3 سانتی متر) خاک بالایی ترکیب کنید.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 14
    4
    یک مکان برای رشد و پرورش شاهی آبی  درست کنید. اگر منبع آبی در دسترس و موجود نداشته باشید، می توانید گودالی که تقریباَ دو فوت (61 سانتیمتر) عرض و 12 اینچ (35 سانتیمتر) عمق داشته باشد، برای کاشت شاهی آبی حفر کنید. قسمت پایین و اطراف گودال را با ورق های پلاستیکی بزرگ و محکم ( heavy plastic pond liner) با حفاظت بسیار خوب از گودال، بپوشانید، و چهار اینچ (15 سانتی متر) از لبه ی بالای صفحه را رها کنید  و چند سوراخ در طرفین گودال برای زهکشی ایجاد کنید. سوراخ ها را با مخلوطی از یک قسمت خاک باغچه، یک بخش شن و ماسه درشت، یک بخش کمپوست و مقدار کمی کود، پر کنید.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 15
    5
    مکان رشد شاهی آبی را آبیاری کنید. اگر کنار یک نهر گیاه را کاشته اید، مطمئن شوید که خاک کاملاً خیس شده باشد. اگر شما خودتان یک مکان رشد برای شاهی آبی  درست کرده اید، باید گودال را تا لبه با آب پر کنید.
    • اگر مکان رشد و پرورش شاهی آبی  را ایجاد کرده اید، آن مکان را هر دو تا سه روز آبیاری کنید تا اطمینان حاصل شود که کاملاً خیس شده یا یک پمپ آب نصب کنید تا آب تازه را در داخل گودال به جریان بیندازند.
     
  6. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 16
    6
    شاهی آبی را بکارید. بذرهای شاهی آبی را در عمق 1/4 اینچ (6 میلیمتر) و  با فاصله ی تقریبی 1/2 اینچ (12 میلی متر) از هم بکارید و با یک لایه نازک از خاک باغبانی خوب پوشش دهید.
    • شما همچنین می توانید با استفاده از روش بالا، یا کاشت نشاء های شاهی آبی در داخل خانه کار را شروع کنید. البته با توجه و ، به دلیل اینکه شاهی آبی گیاهی ظریف است، ممکن است انتقال نشاءها به زمین اصلی دشوار باشد.
     
  7. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 17
    7
    شاهی های آبی را مرتب کنید . هنگامی که شاهی های آبی جوانه زدند، جوانه ها رابا فاصله ی تقریبا چهار تا شش اینچ (10.1 تا 15.2 سانتیمتر) از هم تًنک کنید. اگر گل های کوچک سفید ظاهر شدند، آنها را با قیچی باغبانی بچینیدتا رشد جدید گیاه را تشویق کرده باشید.
     
  8. آموزش کاشت و پرورش شاهی آبی مرحله 18
    8
    شاهی های آبی را برداشت کنید. هنگامی که ارتفاع شاهی های آبی  به اندازه تقریباَ پنج تا شش اینچ (12.7 تا 15.2 سانتی متر) رسید، با قیچی آشپزخانه یا قیچی باغبانی، چهار اینچ (10.1 سانتیمتر) از بالای هر گیاه را بسته به نیازتان بچینید.
    • هنگام برداشت شاهی آبی  از برداشت بیش از یک سوم از هر گیاه اجتناب کنید تا  گیاهان شاخ و برگ کافی برای ادامه رشدشان داشته باشند.
    • برداشت دوره ای شاهی آبی  کمک می کند تا رشد جدید گیاه تقویت شود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان