به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت گیاه رزماری

مراحل کاشت گیاه رزماری

آموزش کاشت گیاه رزماری شامل سه بخش می باشد:آموزش کاشت رزماریآموزش مراقبت از رزماریآموزش برداشت و مصرف رزماری

رزماری گیاهی معطر و خوش طعم و شگفت انگیز است که به تنهایی در داخل گلدان یا در باغ ها رشد می کند. بطور کلی کاشت گیاه رزماری ساده و آسان است. رزماری گیاهی بوته ای، خشبی، چندساله و همیشه سبز می باشد. در مقاله ی زیر نحوه کاشت، مراقبت و برداشت رزماری، آموزش داده شده است. 

بخش 1

آموزش کاشت رزماری

  1. آموزش کاشت رزماري مرحله 1
    1
    از گیاه رزماری یک قلمه تهیه کنید. پرورش و کاشت گیاه رزماری از طریق قلمه ساده تر از کاشت از طریق بذر است (البته کاشت رزماری از طریق هر دو شیوه مرسوم و امکان پذیر می باشد). از یک باغ و یا از یک دوست، قلمه ی گیاه رزماری را دریافت کنید. پس از پیدا کردن یک گیاه رزماری، چند قطعه 4 اینچی (10 سانتیمتر) برای تکثیر برش بزنید. بهترین زمان انجام قلمه گیری از گیاه رزماری، اواخر بهار است، اما اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، می توانید در اوایل پاییز نیز این کار را انجام دهید. گیاهانی که از طریق قلمه ها رشد می کنند، دارای همان ویژگی ها و کیفیت بوته های اصلی گیاه رزماری هستند که از طریق بذر رشد می کنند.
    • می توانید قلمه های رزماری را بصورت آنلاین سفارش دهید یا از یک گلخانه درخواست کنید. انواع مختلفی از گیاه رزماری وجود دارد که هر کدام ویژگی های کمی متفاوت دارند. بعضی از گونه های گیاه رزماری بسیار پرپشت بوده و رشد زیادی دارند، در حالی که گونه های دیگر گیاه رزماری تمایل به رونده بودن دارند؛ بعضی از آنها گل های بنفش یا آبی، و برخی گل های سفید دارند.
    • اگر نمی خواهید گیاه رزماری را از طریق قلمه زنی تکثیر کنید، می توانید نشاء های رزماری را از یک گلخانه خریداری کنید.
     
  2. Image titled Divide a Lavender Plant Step 10
    2
    برگهای پایینی ساقه ی گیاه رزماری را جدا کنید. قبل از کاشت گیاه رزماری، برگ های قسمت پایینی قلمه (حدود یک اینچ -2 الی 3 سانتیمتر- از انتهای ساقه) را حذف کنید و این بخش از گیاه را به داخل خاک فرو کنید.
    • نکته ی مهم این است که برگ های انتهایی گیاه حذف شوند زیرا این برگ ها باعث فاسد شدن ساقه و از بین رفتن آن می شود.
     
  3. آموزش کاشت رزماري مرحله 2
    3
    گیاه رزماری را تکثیر و قلمه گیری کنید. پس از جدا کردن برگ ها، هر یک از قلمه ها را به یک گلدان کوچک، با 2/3 شن و ماسه ی درشت و خاک و 1/3 پیت ماس پر شده، انتقال دهید. گلدان را در یک مکان آفتابی و نه در مقابل نور مستقیم خورشید، قرار دهید. قلمه های گیاه رزماری را بطور مرتب آبیاری کنید و در مکانی گرم قرار دهید تا زمانی که ریشه های  رزماری شکل بگیرند، که تقریباً حدود سه هفته طول می کشد.
    • برای کمک به رشد قلمه های گیاه رزماری، می توانید گلدان را بداخل خانه آورده و روی آن را با کیسه پلاستیکی که چند سوراخ در بالای صفحه ی آن ایجاد کرده اید، بپوشانید. این کار به تنظیم دما و نگهداشتن  گرما و رطوبت کمک می کند.
    • انتهای قلمه های گیاه رزماری را در هورمون ریشه زایی از نوع پودری فرو کنید تا ریشه دهی زودتر شروع شود.
     
  4. آموزش کاشت رزماري مرحله 3
    4
    قلمه های آماده شده ی رزماری را در گلدان ها بکارید. هنگامی که ریشه ها شکل گرفته اند، می توانید هر یک از رزماری ها را در گلدان یا در باغ خود بکارید. گیاه رزماری در زمان رشد با هر شرایطی سازگار است و کلاً  گیاهی بادوام است. خوشبختانه رزماری با شرایط مختلف از جمله با برف، سنگ آهک، درجه حرارت بالا، کنار دریا و انواع خاکها سازگار است. با این حال، در شرایط آب و هوایی گرم تا داغ و نسبتاً خشک، بهتر رشد می کند. مکانی با نور کامل و کاملاً خشک برای گیاه  رزماری انتخاب کنید.
    • تصمیم بگیرید که آیا می خواهید گیاه رزماری را در یک گلدان  یا بعنوان یک بوته در باغ پرورش دهید. گاهی اوقات رزماری بعنوان چاشنی و طعم دهنده به انواع غذاها کاشته می شود. در مناطقی با آب و هوای سردتر، گلدان برای کاشت رزماری انتخاب بهتری است تا بتوانید آنها را در صورت لزوم حرکت دهید.
    • اگر گیاه رزماری را در باغ و باغچه کاشتید، قبل ازکاشت در فضای بیرونی اجازه دهید گیاه رزماری در گلدان ریشه های بیشتری ایجاد کند و قوی تر شود. سپس، خاکی را انتخاب کنید که بخوبی زهکش می شود. گیاه رزماری از پوسیدگی ریشه در صورت غرقاب کردن خاک آسیب می بیند. در خاک قلیایی تر گیاه رزماری معطرتر می شود. اگر خاک بیش از حد اسیدی باشد، در بعضی از مواقع برای کاهش اسیدیته آهک به خاک اضافه می شود.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از رزماری

  1. آموزش کاشت رزماري مرحله 4
    1
    گیاه رزماری به آبیاری کمی نیاز دارد. گیاه رزماری خاک خشک تر را ترجیح می دهد، بنابراین بیش از حد آنها را آبیاری نکنید. با آبیاری متوسط باغ، گیاه رزماری رشد بهتری خواهد داشت. گیاه رزماری آبیاری بواسطه بارش باران را بیشتر دوست دارد.
     
  2. آموزش کاشت رزماري مرحله 5
    2
    در مورد کوددهی رزماری نگران نباشید. رزماری گیاهی است که به کوددهی نیاز ندارد. با این وجود، اطمینان حاصل کنید که در خاک رزماری مقداری آهک وجود داشته باشد.
     
  3. آموزش کاشت رزماري مرحله 6
    3
    اگر شما در یک منطقه سرد زندگی می کنید، در فصل زمستان، گلدان ها را به داخل خانه بیاورید. اگرچه رزماری گیاه بادوامی است اما  در آب و هوای بسیار سرد (کمتر از 0 درجه فارنهایت یا کمتر) آسیب پذیر است و شاخه های  رزماری زمانی که برف سنگین ببارد آسیب می بینند. برای اطمینان از اینکه گیاه در زمستان زنده بماند، بهتر است آن را در داخل خانه ببریم.
    • اگر درجه حرات در زمستان به زیر  0 درجه فارنهایت نمی رسد، مجبور به انتقال گلدان های  رزماری به داخل خانه نیستید.
     
  4. آموزش کاشت رزماري مرحله 7
    4
    در صورت لزوم گیاه رزماری را هرس کنید. هرس کردن برای سلامتی گیاه رزماری ضروری نیست، اما بوته های رزماری تمایل زیادی به رشد دارند و فضای زیادی از باغ را در بر می گیرند.  شاخه های رزماری را به اندازه ی چند سانتیمتر در فصل بهار برش بزنید تا  شکل خود را حفظ کنند.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت و مصرف رزماری

  1. آموزش کاشت رزماري مرحله 8
    1
    گیاهان رزماری را برداشت کنید. برگ های جوان رزماری را در حد نیازتان بچینید. فقط بوته های در حال رشد را نگه دارید. از آنجا که رزماری گیاهی همیشه سبز است، شما می توانید آن را در تمام طول سال برداشت کنید.
     
  2. آموزش کاشت رزماري مرحله 9
    2
    گیاهان رزماری را در یک مکان سرد و خشک نگه دارید. شما همچنین می توانید رزماری ها را با قرار دادن آن در کیسه های ذخیره ی  مواد غذایی  در فریزر منجمد کنید. مرتباً برگهای رزماری را از ساقه ها جدا کنید و در شیشه های دربسته ذخیره کنید. به این ترتیب، رزماری به آرامی خشک شده و می توان برای چند ماه آنها را نگهداری کرد.
     
  3. آموزش کاشت رزماري مرحله 10
    3
    رزماری ها را مصرف کنید. گیاه رزماری یک مکمل عالی در کنار ظرف غذاهای شیرین و همچنین یک سبزی خوش طعمی است. از آن برای طعم دادن  به گوشت و مرغ، نان، کره و حتی بستنی استفاده کنید. کاربرد گیاه رزماری درتهیه ی مواردی همچون:
    • نان گیاهی
    • شربت رزماری
    • دسر لیمویی با رزماری
     
  4. آموزش کاشت رزماري مرحله 11
    4
     از گیاه رزماری های موجود در خانه استفاده کنید. رزماری می تواند خشک شود و بعنوان ماده ای در صابون استفاده  شود، عطر و خواص موجود در رزماری می تواند موهای شما را براق و نرم و خوش بو کند. همچنین آن را بعنوان یک رایحه ی خوش بو تجربه کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# تبریزی
از راهنمایی های شما بسیار استفاده کرده‌ام و در کشاورزی برایم مفید بوده است ، برقرار باشید
# فیفا
ممنون از اطلاعات خوبتون. پیجتون عالیه.⚘
# Guest
بسیارآموزنده بودمن خیلی نیازداشتم یادبگیرم چون مقداری رزماری چیده بودم ودوست داشتم آنهاراتکثیرکنم ازشماسپاسگزارم
+6 # دانیال
عالی مرسی
+3 # محمدجلال
باتشکر وسپاس از زحمات شما ممنون
+2 # محمدجلال
سلام باتشکر از زحمات شما سپاسگزارم.
+3 # نیلوفر
عالی بود ممنون وسپاسگزارم
+9 # حامدالف
توضیحات مرتب و خوبی بود . خدا خیرتون بده
+14 # پریناز
سلام خیلی خوب بود مطلبتون اما ای کاش روش قلمه زنی رو دقیق تر میگفتید چون بعضی ها مثل من اصلا اشنایی ندارن.....با تشکر
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان