به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش هرس نعناع

مراحل آموزش هرس نعناع

هرس سبزی نعناع شامل سه مرحله می باشد:آموزش هرس نعناع آموزش مرتب کردن نعناع هاآموزش رشد و پرورش نعنا

نعناع گیاهی  شگفت انگیز با کاربردهای فراوان است.  نعنا، اگر به درستی کاشته و هرس نشود، به راحتی می تواند از کنترل فرد خارج شود. یادگیری نحوه مراقبت از گیاه نعناع، موجب صرفه جویی در زمان و کاهش مشکلات در آینده برای شما خواهد شد. البته وقتی که شما بدانید که چه کارهایی برای  کاشت و مراقبت از نعناهایتان باید انجام دهید، هرس نعناع آسان خواهد شد!

1

آموزش هرس نعنا

  1. آموزش هرس نعناع مرحله 1
    1
     حدود یک سوم از نعنا ها را بعد از گلدهی هرس کنید. برای هرس نعناها باید تا بعد از  کامل شدن گلدهی گیاه، صبر کنید. با استفاده از یک قیچی، حدود یک سوم از طول قسمت انتهای هر ساقه ی نعنا را ببرید. نعنا یک گیاه نسبتاَ دلچسب و با رشد سریع می باشد، بنابراین نترسید که نعناها را هرس می کنید - این کار برای گیاه شما خوب خواهد بود.
    • در واقع هرس کردن می تواند رشد نعناها را نیز افزایش دهد. هرس برای نعنا مخرب و زیان آور نیست.
    • اگر شما گیاه را قیچی نمی کنید یا نمی خواهید از قیچی استفاده کنید، می توانید نعنا را با نوک انگشتان خود نیز هرس کرده و ببرید. هر چند این فرایند کمی طولانی تر از زمانی است که از قیچی استفاده می کنید، اما به همان اندازه نیز مؤثر است. با نوک انگشتان خود، حدود یک سوم از طول ساقه ی نعنا را بچینید. هنگام چیدن ساقه های نعنا برای داشتن یک برش تمیز از ناخن ها استفاده کنید.
    • اگر شما مقدار کمی نعناع برای داخل خانه می خواهید گیاه را هرس کنید و بچینید، در این مواقع  استفاده از نوک انگشتان  کار راحت تری باشد. شما می توانید از قیچی یا چاقوی تیز برای هرس نعنا نیز استفاده کنید.
     
  2. آموزش هرس نعناع مرحله 2
    2
    به گیاه نعناع خود یک شکل و طرح دهید. همان طور که  گیاه نعناع خود را برش می دهید، تصور کنید که می خواهید گیاه خود چه شکلی داشته باشید. شما می توانید نعنا را به هر شکلی  که می خواهید درون گلدان خود رشد دهید و  بدون اینکه از کنترل خارج شود، گیاهتان شکل می گیرد. نعناع می تواند به سرعت در جهات مختلف رشد کند، بنابراین شما می توانید شکل گیاهتان را متناسب و سازگار با گلدان خود، هرس کنید.
    • با شکل دهی به گیاه نعنا، برگ ها زیادی روی گیاه باقی نمی مانند و شاخه های که از روی گیاه آویزان شده اند،هرس می شوند.
    • بیشتر عملیات هرس را در اطراف گیاه نعنا بزنید. و مطمئن شوید  که گیاه بیش از حد بیش در اطراف گلدان گسترش پیدا نکرده  است.
     
  3. آموزش هرس نعناع مرحله 3
    3
    نعناع  را برای استفاده در آینده ذخیره کنید. پس از یک برداشت وسیع از نعناهایتان، ذخیره و نگهداری صحیح از آنها بسیار با اهمیت است تا بتوانید در ماه های آینده از آنها استفاده کنید. در واقع راه های مختلفی برای ذخیره نعناع وجود دارد، که رایج ترین آنها خشک کردن نعناع است. در این راستا نیز روش های مختلفی برای خشک کردن نعناع وجود دارد، از جمله خشک کردن در آوون، آویزان کردن نعناها در محیطی با هوای خشک و دهیدارته کردن نعناها به عبارتی بی آب کردن آن.
    • شما همچنین می توانید برای نگهداری از نعناع یتان، آنها را فریز کنید. برگ های نعناع را چیده و برگهای آسیب دیده را حذف کنید. برگ نعنا را به آرامی با یک حوله خشک کنید. برگ های نعناع را از ساقه جدا کرده و ساقه ها را حذف کنید. حدود 1 یا 2 قاشق چای خوری از برگ ها را در بخش های مختلف یک سینی مکعبی یخ ریخته، و با ظرف را با آب پر کنید و در فریزر قرار دهید. هنگامی که مکعب ها یخ زده می شوند، آنها را در یک ظرف یا کیسه ی بدون هوا  قرار دهید و آنها را در فریزر بگذارید. نعناع منجمد شده به مدت سه ماه قابل نگهداری است.
    • شما همچنین می توانید نعنا ها را در کیسه های دربسته نگهداری  کنید. برگهای آسیب دیده نعناع را حذف و گیاه را به آرامی خشک کنید. نعناع را در یک کیسه قرار دهید و  تاریخ آن را مشخص کنید. از کیسه های زیپ کیپ استفاده کنید تا هیچ هوایی وارد کیسه نشود. برای این کار همچنین می توانید از وسیله ی مخصوص وکیوم کردن کیسه های حاوی برگهای نعنا به نام  vacuum sealer یا دستگاه زیپ کیپ یا دوخت پاکت پلاستیک استفاده کنید.
     
  4. آموزش هرس نعناع مرحله 4
    4
    نعناع معمولاً در طول سال بر حسب نیاز بصورت تازه برداشت می شود.  از برداشت نعناع هایی که بدلیل آب و هوای بسیار سرد و یا شرایط بد، خیلی خوب رشد نکرده اجتناب کنید.
     
 

2

آموزش مرتب کردن نعناع ها

  1. آموزش هرس نعناع مرحله 5
    1
     نعناع ها را به طور منظم و همیشگی، مرتب کنید. نعناع ها هنگامی که شروع به شکوفه دهی می کنند (بعد از حدود 90 روز) یعنی رسیده اند و در نتیجه قابل برداشت هستند، البته می توان هر زمانی که نعناها 3 تا 4 اینچ (7-10 سانتیمتر) بلند شدند نیز برداشت شوند. مرتب کرن گیاه نعناع بطور منظم و همیشگی باعث می شود که گیاه تو پر تر و سالم بماند.  همچنین می توانید از نعنای تازه پس از هر بار برداشت استفاده کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که هر زمان که نیاز به مرتب کردن نعناها دارید، با دقت این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که نعناع ها را باید هنگامی که رشدشان از حالت شکل طبیعی، در گلدان، خارج شد مرتب کنید. نعناهای باغتان را مرتب کنید تا بیش اندازه در باغ رشد نکنند.
    • با استفاده از قیچی می توانید نعناع های کوچک را هرس کنید، البته نعناهای کوچک را می توان به راحتی با استفاده از انگشتان خود نیز ببرید.
     
  2. آموزش هرس نعناع مرحله 6
    2
    از نعناع برای پخت و پز استفاده کنید.  نعناع خرد شده را می توان در بسیاری از دستور العمل های غذایی استفاده کرد. اگر یک دستور غذایی، نیاز به نعنای خشک داشت می توان نعنای تازه را جایگزین کرد. این کار می تواند طعم نعنای قوی تر را به غذای شما اضافه کند. شما می توانید برگهای نعناع را به نوشیدنی هایی مانند لیموناد یا موهیتو نیز اضافه کنید تا طعم جدیدی به نوشیدنی هایتان بدهد.
     
  3. آموزش هرس نعناع مرحله 7
    3
    با برداشت نعنا در سطح کم نیز می توان به نعناهای بیشتری دست یافت. در واقع اگر می خواهید نعناع های بیشتری داشته باشید، می توانید با استفاده از مرتب کردن (Triming) نعناع ها، به این هدف دست پیدا کنید. برای این کار باید 6 اینچ (15 سانتیمتر) از ساقه ی گیاه نعناع را بچینید و آن را در یک گلدان پر از خاک گلدانی بگذارید. در این صورت این ساقه به یک گیاه کامل تبدیل می شود البته در صورت دریافت مقدار زیادی نور و آب . به مقاله ی آموزش کاشت نعناع در گلدان در سایت زراعت یار مراجعه کنید.
    • یک ساقه از گیاه نعناع را در خاک گلدانی که با مقدار زیادی کمپوست مخلوط شده بکارید. ساقه را از گیاه اصلی نعناع برش دهید و آن را در خاک بگذارید.
    • شما همچنین می توانید ساقه نعنا را در یک لیوان آب قرار دهید. برگ هایی که زیر سطح آب قرار می گیرند حذف کنید زیرا در آب پوسیده می شوند. در نهایت، ریشه ها شروع به رشد می کنند.
     
 

3

آموزش رشد و پرورش نعنا

  1. آموزش هرس نعناع مرحله 8
    1
    نعناع را در گلدان بکارید. گیاه نعنا یک سیستم ریشه ای با رشد سریع  دارد، به همین دلیل بهتر است که نعناع را در گلدان بکارید. اگر نعنا را بدون یک ظرف یا گلدان، در باغ خود بکارید،  به سرعت در کل باغ پخش می شود.
    • اگر می خواهید نعناع  را در باغتان بکارید، یک سوراخ در عمق حداقل 5 اینچی (12 سانتیمتر) حفر کنید، و یک ظرف (مانند یک گلدان یا کیسه مشمایی) را در سوراخ قرار دهید. سپس نعناع خود را داخل آنها قرار دهید و خاک را روی آن بریزید. گلدان های درون خاک،  از گسترش و پخش شدن ریشه های نعنا در کل باغ جلوگیری می کند.
    • اگر می خواهید نعناع را در داخل خانه  داشته باشید، یک گلدان را برای کاشت نعنا خریداری کنید. گلدان را در نزدیکی یک پنجره قرار دهید تا در طول روز نور خورشید را دریافت کند. نعناع را در نزدیکی یک منبع حرارتی قرار ندهید.
     
  2. آموزش هرس نعناع مرحله 9
    2
    زمان مناسب برای کاشت نعناع را انتخاب کنید. اگر تصمیم دارید نعنا را بیرون از خانه بکارید، زمان کاشت نعنا، مهم است. اگر در منطقه با آب و هوای زمستانی زندگی می کنید، نعناع را در فصل بهار بکارید. اگر در آب و هوای یخبندانی زندگی می کنید، نعناع را در اواسط پاییز بکارید.
     
  3. آموزش هرس نعناع مرحله 10
    3
    گیاه نعناع را بطور مرتب آبیاری کنید. نعناع را بطور مرتب آبیاری کنید و آن را در خاک مرطوب بکارید. نعناع می تواند در انواع مختلف خاک رشد کند، اما در محیط های خشک خوب عمل نمی کند. اگر در محیط خشک زندگی می کنید، به گیاه نگاهی بیندازید و آن را بیشتر آبیاری کنید. گیاه نعناع را حداقل یکبار در روز آبیاری کنید.
     
  4. آموزش هرس نعناع مرحله 11
    4
    نعناع را در موارد خاص کوددهی کنید. در بیشتر موارد، نعناع باید خود به تنهایی به اندازه کافی رشد کند. با این حال، شما گاهی اوقات مقدار کمی کود اطراف خاک نعناع بریزید. این کار باعث تقویت رشد سالم گیاه خواهد شد.  اگر می خواهید نعناع  زیادی برداشت کنید، کوددهی می تواند بسیار مفید باشد.
    • بطور مرتب نعناع را کوددهی نکنید. نعناها را باید به اندازه کافی کوددهی کرد و هر 3 تا 4 هفته برداشت کنید.
    • کودهایی که کم نمک هستند انتخاب کنید، زیرا نمک می تواند نوک برگ های نعنا را قهوه  ای رنگ کند.
     
  5. آموزش هرس نعناع مرحله 12
    5
    نعناع ها را  بطور صحیح و دقیق بکارید. وقتی می خواهید نعنا را بکارید، باید گیاه حدود 1/4 اینچ (نیم سانتمتر) زیر سطح خاک باشد. اگر برای کاشت نعنا از یک گلدان استفاده می کنید، فقط باید یک نشاءرا در گلدان بکارید و اگر کاشت نعناع در باغ مدنظرتان است، نشاء ها را با فاصله ی حدود 2 فوت (60 سانتیمتر) از هم بکارید. دقت کنید هر نشاء را در ظرف خود بکارید.
    • دقت کنید گیاه نعنا را در جایی که می تواند نور خورشید را دریافت کند، بکارید. هنگام کاشت نعنا در گلدان، گلدان ها را در نزدیکی نور مستقیم خورشید قرار دهید. گلدان هایی را انتخاب نکنید که برای گذاشتن در ایوان یا حیاط خیلی بزرگ باشد.
    • بدلیل اینکه نعنا در داخل خانه بهتر رشد می کند، می توانید گیاه را داخل خانه بکارید. اگر تصمیم به انجام این کار دارید، مکانی انتخاب کنید که نعناع  به طور صحیح در معرض نور صبح قرار گیرد. شما همچنین باید گیاه را از هر چیز مانند یک بخاری یا کوره دور نگه دارید، زیرا باعث می شوند نعنا خشک شوند.
    • دقت کنید گلدانهای مورد استفاده  برای کاشت نعنا ترک نداشته باشند. ریشه های نعنا سریع رشد می کنند و از طریق شکاف یک گلدان آسیب دیده در کل سطح خاک گسترش می یابد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# محمدجلال
با سلام سال نو مبارک وبا تشکر وسپاس
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان