به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش مراقبت از آلوئه ورا

مراحل آموزش مراقبت از گیاه آلوئه ورا

آموزش مراقبت از گیاه آلوئه ورا شامل دو مرحله می باشد:آموزش مراقبت های اولیه گیاه آلوئه وراآموزش تعویض گلدان گیاه آلوئه ورا

گیاهان آلوئه ورا بومی مناطق گرمسیری هستند، اما در هوای گرم، نیز می توانند بیرون از خانه رشد کنند.  گیاه آلوئه ورا را می توان در بسیاری از مناطق در طول تابستان  بیرون از خانه نگهداری کرد و  در طول ماه های سرد، گیاه آلوئه ورا را به خانه منتقل کرد. با دانش و اطلاعات کمی، می توانید به جای صرفاً زنده ماندن گیاه، به یادگیری نحوه ی رشد گیاهان آلوئه ورا کمک کنید.

خلاصه ای از مراقبت های گیاه آلوئه ورا

  1. گیاه آلوئه ورا را در برابر نور غیرمستقیم قرار دهید.
  2. تنها وقتی که خاک خشک است، گیاه آلوئه ورا را کاملاً آبیاری کنید.
  3. گیاه آلوئه ورا را در فصل بهار و تابستان و با کود 15-30-15 کوددهی و تغذیه کنید. 
  4. گیاه آلوئه ورا  را به یک گلدان بزرگ و محکم منتقل کنید. از خاک کاکتوس استفاده کنید و تعدادی سنگریزه روی سطح خاک پخش کنید.
  5. از پاجوش های آلوئه ورا برای تکثیر آن استفاده کنید و آنها را در گلدان های جدید بکارید. 

بخش 1

آموزش مراقبت های اولیه گیاه آلوئه ورا

  1. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 1
    1

    گیاه آلوئه ورا را در یک نقطه آفتابی قرار دهید. یک پنجره آفتابی در آشپزخانه یا یک مکان آفتابی دیگر در خانه، مناسب برای گیاه آلوئه ورا است. البته گیاه آلوئه ورا در مناطقی که نور غیر مستقیم دارند، نیز خوب عمل می کند. آلوئه ورا در سایه کامل رشد نخواهد کرد، بنابراین در ابتدا مطمئن شوید که نور کمی در اتاق وجود دارد، سپس آلوئه ورا را در آنجا قرار دهید.
    • می توان گیاه آلوئه ورا را به بیرون از خانه در ماه های تابستان انتقال دهید البته تا زمانی که احتمال سرما وجود نداشته باشد. گیاهان آلوئه ورا از 95 درصد آب تشکیل شده اند بنابراین در هوای کمی سرد و هوای بسیار سرد یخ می زند و از بین خواهد رفت.
    • اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می کنید و در بیرون خانه خود می خواهید  آلوئه ورا بکارید، بهتر است مکانی که نور غیر مستقیم (شش تا هشت ساعت نور در روز) دریافت می کند، انتخاب کند.
     
  2. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 2
    2
    گیاهان آلوئه ورا را عمیقاً آبیاری کنید، اما به آرامی. گیاهان آلوئه ورا، به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند، زیرا آنها به آب زیادی احتیاج ندارند. صبر کنید حداقل تا دو اینچ (5 سانتیمتر) در زیر سطح خاک، خشک شود و سپس به آرامی و عمیقاً آبیاری کنید تا زمانی که ببینید آب از طریق سوراخ های زهكشی از گلدان خارج می شود. در بیشتر مناطق گیاه آلوئه ورا از فرودین تا مهرماه، بطور مرتب به آبیاری نیاز دارد. البته آبیاری گیاهان آلوئه ورا یک بار در هفته و دو بار در ماه در فصل زمستان مناسب است.
    • اگر گیاه آلوئه ورا را به گلدان دیگری انتقال دادید، دو یا سه روز صبر کنید سپس آبیاری کنید. در این مدت ریشه های گیاه آلوئه ورا قبل از دریافت آب، با خاک جدید سازگار می شوند.
    • هنگامی که شک دارید، آب گیاه آلوئه ورا کم شده بهتر است چند روز بیشتر منتظر بمانید. زیرا هنگامی که گیاه آلوئه ورا بیش از حد آبیاری شده باشد، ریشه ها شروع به پوسیدگی می کنند و در نهایت گیاه می میرد. 
    • اگر گیاه آلوئه ورا را دوست دارید، بهتر است برای آبیاری آن، از آب باران استفاده کنید. هنگامی که باران می آید، آلوئه وراها می توانند آب دریافت کرده، و وقتی که باران نمی بارد آلوئه ورا بدون آب می ماند، لذا یک محیط طبیعی  برای گیاهان آلوئه ورا تکرار می شود. البته، این روش در طول فصل خشکسالی عملی نخواهد شد.
    • به یاد داشته باشید که آبیاری بیش از حد گیاه آلوئه ورا، ممکن است به پوسیدگی ریشه و قارچ منجر شود، بنابراین، جلوگیری از این امر، بسیار اهمیت دارد.
     
  3. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 3
    3
    آلوئه را در طول فصل رشد، کوددهی کنید. از فروردین تا شهریورماه، گیاهان آلوئه ورا رشد زیادی خواهند کرد. شما می توانید در طول این ماه ها با دو بار در روز کودهی، به گیاهتان کمک کنید.  کود 15-30-15 را با آب رقیق کنید، یک قسمت از کود را با 5 قسمت آب رقیق کنید. در روزهایی که آبیاری می کنید کوددهی نیز انجام دهید.
    • کوددهی را در طول زمستان متوقف کنید، زیرا گیاه آلوئه ورا وقتی که رشد فعالی نمی کند، قادر به استفاده از کود نیست.
     
  4. 4
    حشرات اطراف گیاه آلوئه ورا را بررسی کنید. چند آفات رایج در ارتباط با گیاه آلوئه ورا وجود دارند، مانند شپشک آردآلود (mealy bug). این شپشک ها مسطح و قهوه ای یا قهوه ای مایل به زرد هستند و آنها دوست دارند شیره ی  گیاهان آلوئه ورا را بمکند. برای جلوگیری از آن، از آفت کش طبیعی و غیر سمی در گیاه آلوئه ورا استفاده کنید.
     
 

بخش 2

آموزش تعویض گلدان گیاه آلوئه ورا

  1. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 4
    1
     به گلدان  آلوئه ورای خود نگاهی بیندازید. گیاهان آلوئه ورا  را وقتی می خرید، اغلب در گلدان های پلاستیکی کوچک و بی کیفیت هستند. برای کمک به رشد بهتر آلوئه ورا تا آخر سال، بهتر است که آن را با یک گلدان بزرگتر ،جایی که فضای رشد بیشتری داشته باشد، جایگزین کنید. البته اگر آلوئه ورا در گلدان بزرگ و محکم با سوراخ های زهکشی در ته گلدان بود، لزوماً دیگر نیاز به تعویض گلدان نخواهید داشت.
  2.  
  3. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 5
    2
    برای گیاه آلوئه ورا، مخلوط خاک گلدانی مخصوص کاکتی بخرید. آلوئه ورا، مانند سایر کاکتی ها، خاک خشک و شنی ، را ترجیح می دهد و  در خاکهای با رطوبت زیاد و همیشگی، خوب رشد نمی کنند. مخلوطی از خاک هایی تهیه کنید که مخصوص کاکتی یا ساکولنت باشند، این دو گیاه از آن دسته گیاهانی هستند که آب  را در خود ذخیره می کنند و ریشه ی خشک را به جای مرطوب ترجیح می دهند.
    • اگردر مناطقی زندگی می کنید که یخبندان وجود ندارد، می توانید آلوئه ورا را به عنوان یک گیاه باغی در بیرون از خانه بعنوان یک گیاه باغچه ای رپرورش دهید. از 1/3 ماسه، 1/3شن و 1/3 خاک بعنوان محیط کشت گیاه آلوئه ورا استفاده کنید.
     
  4. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 6
    3
     گلدانی انتخاب کنید که سه برابر بزرگتر از ریشه توپی آلوئه ورا باشد. ریشه توپی ترکیبی از ریشه ها و خاک در انتهای  گیاه آلوئه ورا است. آلوئه ورا علاقمند به گسترش به اطراف و رشد زیاد است، بنابراین یک گلدان بزرگ را انتخاب کنید که به گیاه مقدار بیشتری فضا برای رشد دهد. گلدان سفالی با سوراخهای زهکشی و یک سینی برای قرار دادن در زیر گلدان برای جمع آوری خاک و آب های اضافی، تهیه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که گلدان در آب باقی نماند و در مواقع لزوم آب سینی را تخلیه کنید.
    • بعد از چند ماه یا یک سال مراقبت از گیاه آلوئه ورا، ممکن است متوجه شوید گیاه آلوئه ورا  شروع به رشد کردن در بیرون از گلدان است. اگر برگ های آلوئه ورا به اندازه گلدان بلند شوند، وقت آن است که گیاه خود را به یک گلدان بزرگ تر تغییر دهید. یک گلدان جدید که سه برابر بزرگتر از اندازه کنونی توپ ریشه است بخرید و دوباره آن را جایگزین  کنید.
     
  5. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 7
    4
    آلوئه ورا را بطوری که برگ هایش روی خاک قرار گیرد، به گلدان منتقل کنید. بخشی از گلدان را با خاک پر کنید، سپس  ریشه ی توپی آلوئه ورا را درست در وسط قرار دهید. خاک بیشتری را در اطراف ریشه قرار دهید، و قسمت انتهای برگها را کاملاً با خاک پوشش دهید. خاک را به آرامی با دستان خود فشار دهید تا گیاه آلوئه ورا در جای خود محکم شود.
    • به یاد داشته باشید که خاک باید فقط ریشه را پوشش دهد. سنگریزه ها را روی خاک قرار دهید.
     
  6. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 8
    5
    سنگریزه ها و یا صدف ها را روی سطح خاک بریزید.  این کار کمک خواهد کرد که  رطوبت خاک حفظ شود و یک محیط طبیعی برای گیاه آلوئه ورا تکرار شود. هر نوع سنگریزه کوچک، سنگ یا صدف هایی که دوست دارید را انتخاب کنید. آنها را به آرامی روی خاک در پایین گیاه کمی فشار دهید.
     
  7. آموزش مراقبت از آلوئه ورا مرحله 9
    6
    پاجوش های اطراف گیاه آلوئه ورا را تکثیر کنید. پاجوش ها یا بچه ها، گیاهان آلوئه ورای  کوچک هستند که از گیاه اصلی رشد می کنند. هنگامی که پاجوش بطور کامل شکل گرفت، آن را از گیاه اصلی -مادر-  با یک چاقو جدا کنید. مراقب باشید که هنگام انجام این کار ریشه های گیاه را نشکنید. آن را در یک قفسه تمیز و خشک برای چند روز قرار دهید. سپس آن را در یک گلدان کوچک با استفاده از خاک مخصوص کاکتی و ساکولنت ها بکارید.
    • اگر پاجوش ها ریشه نداشتند، باز هم می توانید آن ها را تکثیر کنید. یک گلدان کوچک را با خاک گلدانی مناسب و دقیق پر کنید و پاجوش را از قسمت پایین که برش خورده در خاک  بگذارید. به جای آن که گیاه را آبیاری کنید، هر روز چند بار آن را اسپری کنید. در نهایت شما برخی از ریشه ها را که شروع به جوانه زدن کرده اند خواهید دید. هنگامی که جوانه ها را دیدید، می توانید گلدان را در خاک بگذارید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان