به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت علف لیمو

مراحل آموزش کاشت علف لیمو

آموزش کاشت علف لیمو شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت علف لیمو از طریق بذرآموزش کاشت علف لیمو از طریق ساقهآموزش برداشت و کاربرد علف لیمو از طریق بذر و ساقه


کاشت , و پرورش گیاه علف لیمو Lemongrass، ساده  بوده، و دارای خواص طعم دهندگی و دارویی زیادی است. اگر علف لیمو را به عنوان یک طعم دهنده برای انواع غذا، اسموتی ها، چای تازه استفاده یا فقط از آن بعنوان یک چمن گیاهی تزئینی برای باغ خود استفاده می کنید، ;در هر دو حالت کاشت آن آسان و راحت است.
نکته: علف لیمو با نام هایی همچون چمن معطر، پوتار، ناگرد و کاه مکی نیز شناخته می شود که نوعی از علفهای استوایی است و بوی لیمو می‌دهد که خواص ضد سرطانی نیز دارد. علف لیمو گیاهی چند ساله با برگ های نازک و بلند است. برگ ها، ساقه ها و گل های علف لیمو در درمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

1

آموزش کاشت علف لیمو از طریق بذر

Image titled Cultivate Lemongrass the Easy Way Step 1
  1. Image titled Cultivate Lemongrass Step 1
    1
    تمام مواد و وسایل لازم برای کاشت علف لیمو را بخرید. علف لیمو را می توان از طریق بذر و با پرداخت هزینه ی بسیار کم و با لوازم بسیار کم،  کاشت. بهترین زمان برای شروع کاشت علف لیمو در اواخر بهمن ماه تا اوایل اسفندماه است، با این حال، با مراقبت درست، می توان علف لیمو را در هر زمان از سال کاشت.
    • از  فروشگاه کشاورزی یک ظرف 1 گالنی (4.5 لیتری) برای هر گیاه، همچنین خاک گلدانی برای استریل و آماده سازی بذر، مقداری بذر و چند سینی نشاء با پوشش پلاستیکی یا کیسه های پلاستیکی خریداری کنید.
    • بذرهای علف لیمو گاهی اوقات، سخت  پیدا می شوند، اما می توانید آنها را آنلاین از گلخانه ها خریداری کنید.
    • اگر بذرهای علف لیمو در هنگام جوانه زدن دمای ثابت حداقل 70 درجه را نداشته باشند، تشک یا حصیرهای گرمایی ( heat mat) را برای گیاه در نظر بگیرید زیرا کمک می کند تا بذرها در دمای ثابت بطور طبیعی رشد کنند.
     
  2. Image titled Cultivate Lemongrass Step 2
    2
    بذرهای علف لیمو را جوانه دار کنید. در این مرحله، بذرهای علف لیمو برای کاشت مستقیم در خاک بیش از حد شکننده و آسیب پذیر هستند، لذا برای جوانه زنی، باید 1-2 هفته بذرها را در مکان تاریک و گرم بگذارید و با دقت از آنها نگهداری کنید. جوانه زنی بذرهای علف لیمو در محیط گرم آسان تر است، اما ممکن است در مکان سرد نیز جوانه زنی به خوبی انجام شود.
    • مخلوط بذر آماده را در  سینی های نشا و در عمق حدود 1/4 اینچ (0.5 سانتی متر) قرار دهید.
    • گنبد ها یا کیسه های پلاستیکی را بر روی بذرهای علف لیمو  قرار دهید تا پوشش داده شوند.
    • اگر محیط اطراف بذرهای علف لیمو سرد باشد،  زیر سینی نشاء یک تشک گرمایی قرار دهید.
    • هر روز بذرهای علف لیمو را با آب اسپری کنید، آنها را مرطوب نگه دارید، اما خیس نکنید، هر بار گنبد یا کیسه های پلاستیکی را بر دارید.
    • هنگامی که جوانه های سبز از بذرهای علف لیمو ظاهر شدند، گنبد یا کیسه را از سینی ها حذف کرده و سینی را در مقابل نور کامل بگذارید.
     
  3. Image titled Cultivate Lemongrass Step 3
    3
    جوانه های آماده شده ی علف لیمو را به مکان اصلی انتقال دهید. جوانه های علف لیمو به فضا و مواد مغذی بیشتری برای رشد ساقه هایشان نیاز دارند و هر جوانه به ظرفی با ظرفیت 1 گالن نیاز دارند تا رشدشان به درستی انجام شود. بنابراین هنگامی که جوانه های علف لیمو تقریبا 6 اینچ (15 سانتیمتر) بلند شدند، زمان انتقال است!
    • هر یک از ظروف 1 گالنی را با 1 گالن خاک غنی و با زهکش خوب پر کنید.
    • اگر کود خریدید، قبل از پر کردن ظرف ، ½ فنجان کود را با خاک مخلوط کنید.
    • هر جوانه ی علف لیمو را به یک گلدان منتقل کنید، و آن را تقریبا در ¼ یک اینچ (0.5 سانتیمتر) در داخل خاک قرار دهید.
    • گیاهان را حداقل 2 یا 3 بار در هفته و یا اگر آب و هوا بیش از 80 درجه بود و خاک مانند شن و ماسه خشک شد، بیشتر آبیاری کنید.
     
 

2

آموزش کاشت علف لیمو از طریق ساقه

  1. Image titled Cultivate Lemongrass Step 4
    1
    سایر لوازم موردنیاز را خریداری کنید. کاشت علف لیمو از ساقه، یک روش سریع و ارزانی است، بنابراین برای افرادی که تجربه باغبانی کمتر، و بودجه کمی دارند و یا  افرادی که می خواهند راه آسانتری برای استفاده از این گیاه خوشمزه  طی کنند، روش ایده آلی است!
    • وسایل موردنیاز را می توان به فراوانی در هر فروشگاهی یافت. 
    • تعدادی گلدان کاشت یک گالنی  برای هر یک از ساقه ها، خاک گلدانی و یک شیشه ی بزرگ که به راحتی ساقه ها در آن جا شوند.
    • اگر میخواهید علف لیموی بزرگتری رشد دهید، کود آلی خوب خریداری کنید.
     
  2. Image titled Cultivate Lemongrass Step 5
    2
    ساقه های علف لیمو  را ریشه دار کنید. فقط با کمی آفتاب و یک شیشه آب، ریشه های سفید تازه ای از پایه گیاه رشد می کنند. مهم این است که قبل از اینکه ساقه ها را در گلدان بکارید، ریشه ها رشد کنند، زیرا ریشه به انتقال سایر مواد گیاهی به سایر اجزای گیاه کمک می کند تا سریع و قوی تر نیز رشد کنند.
    • نقاطی که در طول روز طولانی ترین نور را دارد، در خانه خود پیدا کنید، پنجره های جنوبی معمولاً بهترین مکان هستند. برای تعیین این امر،  اوائل ساعت 8 صبح و 12 ظهر، و بعد از آنکه خورشید  در ساعت 5 بعدازظهر در زمستان یا ساعت 7 بعد از ظهر در تابستان،  غروب کرد، بهتر است میزان نور را مشاهده کنید.
    • شیشه را با یک یا دو اینچ (2- 5 سانتیمتر) آب پر کنید و آن را در مکان آفتابی در خانه قرار دهید.
    • ساقه های علف لیمو را داخل یک شیشه بزرگ قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که قسمت ضخیم تر ساقه ها به سمت پایین است. در یک شیشه بزرگ با یک اینچ یا دو اینچ آب در ته ظرف ساقه ها را قرار دهید.
    • هر روز آب شیشه را عوض کنید. اگر یک یا دو روز اینکار انجام نشو، از گیاه شما چیزی باقی نخواهد ماند پس مطمئن شوید که حداقل هر 48 ساعت آب آن را تغییر دهید.
    • 1-2 هفته صبر کنید. ساقه ها آماده ی تبدیل به گیاه علف لیمو می شوند زمانی که ریشه ها از پایین حدود 3 اینچ (7-8 سانتیمتر) رشد می کنند و برگ های جدید در بالای ساقه ها ظاهر می شوند. 
     
  3. Image titled Cultivate Lemongrass Step 6
    3
    ساقه هایی که به  تازگی ریشه دار شدند را در یک گلدان بکارید. به آرامی ریشه های شکننده از پایین ساقه های علف لیمو رشد می کنند، نگران خشک شدن آنها نباشید، آب اضافی برای رشد آنها ضروری است.
    • هر گلدان را با 3/4 گالن (3 لیتر) خاک غنی شده و با زهکش خوب پر کنید.
    • اگر کود خریدید، قبل از پر کردن گلدان، یک چهارم فنجان از کود را با خاک مخلوط کنید.
    • ابتدا ریشه  را در گلدان 1 گالنی بگذارید تا محل رشد زیادی برای ریشه فراهم شود.
    • هر نهال علف لیمو را به گلدان خود منتقل کنید، آن را تقریبا در عمق ¼ اینچ (0.5 سانتی متر) در داخل خاک قرار دهید.
    • گیاهان علف لیمو را حداقل 2 یا 3 بار در هر هفته و یا اگر آب و هوا بیش از 80 درجه بود و خاک مانند شن و ماسه خشک شد، بیشتر آبیاری کنید.
     
  4. Image titled Cultivate Lemongrass Step 7
    4
    ساقه های علف لیمو را تا زمانی که رشد می کنند نظارت کنید. هنگامی که ساقه ها کمی پرپشت شدند، به احتمال زیاد ریشه ی گیاه برای مواد مغذی در تلاش است. علف لیمو را به یک ظرف بزرگتر انتقال دهید اینکار کمک خواهد کرد که ریشه های علف لیمو گسترش یابد و مواد مغذی بسیاری را نیز جذب کند.
    • یک گلدان بزرگتر را با خاک پر کنید و یک سوراخ تقریبا اندازه گلدان قدیمی در آن ایجاد کنید.
    • ساقه ها را به طور محکم در یک دست نگه دارید و به گلدان اهسته ضربه بزنید تا ریشه ها آزاد شوند. آن را به گلدان بزرگتر پر از خاک انتقال دهید.
    • شما همچنین می توانید گیاهان علف لیمو را به زمین اصلی با استفاده از همین روش انتقال دهید. اگر این کار را  انجام دادید مطمئن شوید که گیاهان 36 تا 60 اینچ (90-152 سانتی متر) از هم فاصله داشته باشند. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر در آب و هوای گرم زندگی کنید، باید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، اگر می خواهید گیاه را در گلدان نگه دارید می توانید  زمانی که آب و هوا خیلی سرد شد آنها را به داخل خانه منتقل کنید یا آماده شوید تا آنها را از زمین بطور کامل برداشت کنید.
     
 

3

آموزش برداشت و کاربرد علف لیمو از طریق بذر و ساقه

  1. Image titled Cultivate Lemongrass Step 8
    1
    ساقه های علف لیمو  را از زمین بیرون بکشید. هنگامی که ساقه های علف لیمو حداقل 12 اینچ (30 سانتیمتر) بلند و ½ اینچ (1 سانتیمتر) ضخیم شدند، آنها آماده ی برداشت هستند! چند راه مختلف وجود دارد که می توانید برای انجام این کار انتخاب کنید.
    • ساقه های علف لیمو را به آرامی از پایه نزدیک زمین قرار دهید و به سرعت بیرون بکشید. ساقه باید کاملا بیرون کشیده و تمیز شود.
    • اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید و ساقه ها را برای سال آینده کاشته اید، ساقه ها را از حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) از زمین ببرید. از یک چاقوی تیز استفاده کنید زیرا گیاه گاهی اوقات سفت است، و تیغ باید تیز باشد.
    • اگر شما در آب و هوای سرد زندگی می کنید و علف لیمو را بطور گیاه یک ساله رشد می دهید، می توانید کل گیاه را هنگام آماده شدن برای برداشت، جمع کنید.
    • هنگامی که ساقه ها برداشت شدند، برگ ها را از ساقه با استفاده از یک چاقو برش دهید. هر دو بخش از گیاه را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد، برای اطمینان هر دو را ذخیره کنید!
     
  2. Image titled Cultivate Lemongrass Step 9
    2
    ساقه های علف لیمو را مصرف کنید. لایه های بیرونی ساقه را جدا کرده تا قسمت داخلی نرم و سفید یا مرکز ساقه که قسمت اعجاب انگیز ساقه است مشاهده کنید. شما می توانید قسمت نرم را خرد کرده یا پوره کرده و از طرق مختلف برای طعم غذا از آنها استفاده کنید.
    • برنج، سالاد و سس ها یک گزینه خوب برای این گیاه است، و شما همچنین می توانید خود ساقه را به اسموتیها اضافه کنید.
    • علف لیمو بصورت خام،  باعث کاهش درد عضلانی و کمک به هضم می شود.
    • ساقه ها را در کیسه های پلاستیکی در فریزر نگهداری کنید، که کمک می کند تا چند ماه دیگر آنها را تازه نگه دارید.
     
  3. Image titled Cultivate Lemongrass Step 10
    3
    برگ های علف لیمو را نیز استفاده  کنید. برگ ها بیشترین طعم را هنگام خام خوردن دارند، البته، آنها را می توان وقتی خشک شدند بسته بندی و ذخیره کنید.
    • علف لیموی تازه را می توان در چای بریزید، استفاده می شود و یا برای تهیه صابون، مرهم، و یا دیگر اسکراب لیمویی از آن استفاده کرد!
    • اگر می خواهید علف لیمو را خشک کنید، ابتدا علف لیموها را با ریسمان دسته بندی کنید و آنها را در یک مکان تاریک رو به پایین آویزان کنید.
    • برگ های خشک شده را می توان به سوپ، سس یا هر ظرف دیگر اضافه کرد.
    • برگهای خشک شده علف لیمو نیز کمک می کند تا حشرات را دور نگه دارند، بنابراین آنها را در امتداد زمین خارج از خانه قرار دهید تا از هر جانور ناخواسته جلوگیری شود.
    • هر برگ علف لیموی خشک شده استفاده نشده را در یک ظرف هوادهی ذخیره کنید، تا یک سال دیگر تازه بمانید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# Guest
سلام ی گیاه دارویی ک در زمین کاشته میشه معرفی کنید ک زود بازده باشه
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان