به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

کاشت فلفل چیلی از طریق بذر

مراحل کاشت فلفل چیلی از طریق بذر

آموزش کاشت فلفل چیلی از طریق بذر شامل سه مرحله می باشد:آموزش جوانه زنی بذرهای فلفل چیلیآموزش کاشت مجدد نشاءهای فلفل چیلی در گلدانآموزش انتقال گیاهان فلفل چیلی به باغ

کاشت و پرورش فلفل چیلی از بذر، کاری  سرگرم کننده و آسان است! بذرهای فلفل چیلی در دمای گرم و ثابت جوانه زده بنابراین از کمی کمپوست برای جوانه زنی نشاءهای فلفل چیلی استفاده کنید. با دقت یک نشاء فلفل چیلی را به یک گلدان کوچک منتقل کنید، و آن را گرم نگه داشته و آبیاری کنید. در صورت رشد گیاهان، گلدان آنها را عوض کنید و اگر آب و هوا  گرم بود،  گیاه را به باغ یا زمین اصلی منتقل کنید. فلفل های چیلی  را با دقت و بطور منظم از گیاه اصلی جدا کنید و از آنها بعنوان یک عطر و طعم دهنده برای وعده های غذایی تان استفاده کنید. 

1

آموزش جوانه زنی بذرهای فلفل چیلی

  1. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 1
    1
    بذرهای فلفل چیلی را بین دو حوله ی کاغذی نمناک قرار دهید تا جوانه بزنند. دو حوله کاغذی را مرطوب کنید. بذر های فلفل چیلی را بر روی یک حوله کاغذی بپاشید و حوله کاغذی دوم را روی آن قرار دهید. بذرهای فلفل چیلی را در یک زیپ کیپ یا ظرف پلاستیکی بگذارید و درب آن را محکم کنید.
     
  2. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 2
    2
    بذرهای فلفل چیلی را در جای گرم بمدت 2 الی 5 روز نگهدارید. بعنوان یک قاعده کلی، بذرهای چیلی به دمای 23-30 درجه سانتیگراد (73-86 درجه فارنهایت) نیاز دارند تا جوانه بزنند. بذرهای چیلی را در مکانی با گرمای ثابت (بعنوان مثال روی تشک گرمایی  heated mat) بمدت یک دوره ی 2 تا 5 روزه بگذارید، تا زمانی که بذرها متورم شوند یا جوانه بزنند. اطمینان حاصل کنید که منبع گرمایی خیلی داغ نباشد که بتواند زیپ کیپ  یا ظروف پلاستیکی که بذرهای چیلی در آنها ذخیره شده اند، را ذوب کند.
    • عمل پیش جوانه زنی (جوانه زدن بذرها در محیط بدون خاک) بذرهای چیلی ، قبل از کاشت آنها در کمپوست یا خاک، به بذرها شانس بیشتری برای موفقیت در جوانه زنی می دهد.
    • در شرایط گرمتر، بذرهای چیلی می توانند بیرون از خانه قرار بگیرند تا جوانه بزنند، البته تا زمانیکه درجه حرارت به کمتر از 15 درجه سیلسیوس(59 درجه فارنهایت) افت نکند.
     
  3. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 3
    3
    سینی کاشت بذرهای چیلی را با خاک مخصوص پر کنید. یک سینی بزرگ کاشت یا یک سینی بذر چند حجره ای را تا لبه ی هر حجره با کمی کمپوست پر کنید. هر نوع توده ی خاکی بزرگ را خرد کنید. کمپوست را 1-2 میلی متر به سمت پایین فشار دهید و آن را آبیاری کنید.
    • کمپوست باید قبل از اضافه کردن بذرها به درستی آبیاری شوند و پس از آن  تا زمان جوانه زنی، بسیار کم آبیاری شوند.
     
  4. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 4
    4
    بذر های فلفل چیلی را پراکنده کنید و روی آنها را بپوشانید. هر یک از بذر های چیلی را بطور جداگانه روی کمپوست، با فاصله ی حدوداً 2 اینچ (5 سانتیمتر) از هم بگذارید. سپس آنها را با کمپوست بیشتری پوشش دهید. کمپوست را به آرامی فشار دهید تا سفت شود و  با یک بطری اسپری آب آنها را مرطوب کنید.
     
  5. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 5
    5
    روی بذرهای فلفل چیلی را بپوشانید تا جوانه بزنند. با استفاده از پلاستیک، روی سینی کاشت را بپوشانید تا  حرارت و رطوبت حفظ شود. سینی را در مکان گرمی که در همان ابتدا گذاشته بودید، قرار دهید. به جای آن، شما می توانید یک مت یا سینی که با انتشار الکتریکی ( در فروشگاه های کشاورزی موجود است) محیط را گرم می کند، خریداری کنید تا بتوانید نشاءهای فلفل چیلی را در دمای گرم و ثابت نگه دارد.
     
  6. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 6
    6
    نشاءهای فلفل چیلی را بررسی و نظارت کنید.  به سینی کاشت فلفل چیلی بمنظور نظارت بر رشد و اطمینان از کیفیت کمپوست، نگاهی بیندازید. کمپوست باید مرطوب بوده اما خیس نباشد و نباید آبیاری شود مگر اینکه احساس کردید خیلی خشک شده است. جوانه زنی فلفل های چیلی باید پس از تقریباً دو هفته شروع شود.
     
 

2

آموزش کاشت مجدد نشاءهای فلفل چیلی در گلدان

  1. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 7
    1
    نشاء های فلفل چیلی را از سینی کاشت خارج کنید. هنگامی که نشاء های فلفل چیلی به حدود 2 اینچ (5 سانتیمتر) رسیدند و دارای 5-6 برگ شدند، آنها را به یک منطقه بزرگتر منتقل کنید تا ریشه های آنها محدود نشود. آنها را از سینی کشت به آرامی بلند کنید و  تا جای ممکن به ریشه ها آسیب نزنید.
    • قبل از بیرون  آوردن نشاء های فلفل چیلی از سینی آنها را آبیاری کنید، تا مطمئن شوید که بخشی از کمپوست در طول انتقال از بین نمی رود.
     
  2. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 8
    2
    هر نشاءی فلفل چیلی را جداگانه در یک گلدان بکارید. یک گلدان با قطر حدود 2.75 اینچ (7 سانتیمتر) انتخاب کنید و آن را با کمپوست پر کنید. کمپوست را به آرامی آبیاری  و در مرکز آن حفره ای ایجاد کنید. به آرامی یک نشاء فلفل چیلی را در فضای خالی قرار دهید و  کمپوست  اطراف آن بریزید.
    • اگر در آب و هوای سردتر زندگی کنید، گیاهان چیلی را در گلدان بکارید و آنها را درون خانه نگه دارید.
    • هر وقت هوا به اندازه کافی گرم بود، گیاهان چیلی را می توان از گلدان به باغ منتقل کرد.
     
  3. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 9
    3
    اندازه گلدان را متناسب با نیاز گیاهتان تغییر دهید. همانطور که گیاه چیلی شما رشد می کند، آن را باید به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. یک گلدان بزرگتر را با پر کردن  با کمپوست آماده کنید، سپس یک حفره در مرکز قرار دهید. به آرامی گیاه را در گودال قرار دهید، مقدار زیادی کمپوست را در اطراف ریشه ها بریزید تا از آنها محافظت شود و سپس آن را در گلدان بزرگتر قرار دهید.
    • اگر می خواهید گیاه فلفل چیلی خود را کوچک نگه دارید، آن را در یک گلدان کوچک نگه دارید تا از رشد بیشتر آن جلوگیری شود.
    • یکسری اندازه ی استاندارد گلدان برای کاشت فلفل های چیلی موجود می باشد که به ترتیب از قطر 2.75 اینچ (7 سانتی متر) شروع تا 6 اینچ (تقریبا 15 سانتی متر)، و در نهایت به 8 اینچ (حدود 20 سانتی متر) می رسند.
     
  4. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 10
    4
    اطمینان حاصل کنید که به فلفل چیلی شما گرما و نور می رسد. گلدان گیاهان چیلی خود را در نزدیکی یک پنجره قرار دهید و یا در بیرون از پنجره به منظور دریافت نور خورشید بگذارید، البته اگر دما پایین آمد گلدان را به داخل  برگردانید. گیاه همان مقدار نور کمی که دریافت خواهد کرد بطور مستقیم بر سرعت و اندازه رشد آن تاثیر می گذارد.
    • اگر فلفل چیلی را داخل خانه ای که نور خورشید زیادی دریافت نمی کند بگذارید، می توان نور مصنوعی را خریداری کنید.
     
 

3

آموزش انتقال گیاهان فلفل چیلی به باغ

  1. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 11
    1
    فلفل های چیلی که از سینی نشا بیرون آورید در باغ یا زمین اصلی بکارید. یک نقطه آفتابی در باغ خود پیدا کنید و یک سوراخ بزرگ برای کاشت نشاء فلفل چیلی ایجاد کنید. از چنگال باغبانی استفاده کنید تا کمی خاک را کنار زده  و مقداری کمپوست را به با شن کش در سوراخ بریزید. گیاه را به آرامی وارد کنید و فضای اطراف آن را با مخلوطی از خاک و کمپوست پر کنید.
    • گیاهان چیلی را حداقل 18 اینچ (45 سانتیمتر) جدا از هم، برای اطمینان از اینکه آنها فضای کافی برای رشد داشته باشند، بکارید.
     
  2. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 12
    2
    فلفل های چیلی را بطور مرتب و منظم آبیاری کنید. در آب و هوای گرم و آفتابی، هر روز گیاه چیلی را آبیاری کنید تا آب موجود در آن را حفظ کنید. از آبیاری بیش از حد گیاهان اجتناب کنید و اطمینان حاصل کنید که خاک مرطوب است، اما نه در حد باتلاقی. گیاهان را با کود مایع کامل (موجود در مراکز باغبانی) هر دو هفته تغذیه کنید.
     
  3. کاشت فلفل چیلی از طریق بذر مرحله 13
    3
    گرمای موردنیاز را برای فلفل های چیلی حفظ کنید. فلفل های چیلی باید در آب و هوای گرم یا مکان هایی با فصل تابستان بسیار طولانی، فقط به خارج از خانه انتقال داده شوند. در حالت دوم (مناطقی با فصل تابستان طولانی)، بهتر است گیاهان در خردادماه به بیرون از خانه انتقال داده شوند. البته شما باید پشم جانوران ( fleece) یا پوشش های گیاهی شفاف  (gardening cloche) را (استفاده از پوشش محافظتی گنبدی شکل برای حفظ گرمای گیاهان می باشند که در اطراف آن ها، خاک نیز ریخته می شود) برای پوشاندن و حفاظت از گیاهان در برابر شرایط آب و هوایی سرد غیرمنتظره، خریداری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان