به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت ریحان

مراحل کاشت ریحان

آموزش مراحل کاشت ریحان شامل سه بخش می باشد:آموزش کاشت و جوانه زنی بذرهای سبزی ریحانآموزش نشاء گیری ریحان و انتقال آنها به زمین اصلیآموزش مراقبت از نشاءهای ریحان

کاشت و پرورش سبزی ریحان از طریق بذر کمی مشکل است. تعداد زیادی از جوانه های سبزی ریحان هنگام جوانه زنی از بین می روند که علتش ممکن است نشاء زودهنگام یا آبیاری بیش از حد و یا آبیاری کم باشد. گاهی اوقات، بذرهای ریحان حتی جوانه هم نمی زنند و یا سبز نیز نمی شوند. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه مراحل کاشت ریحان را  انجام دهید و مطمئن شوید که ریحان های شما بعد از نشاء و یا جوانه زنی از بین نمی روند. 

بخش 1

آموزش کاشت و جوانه زنی بذرهای سبزی ریحان

  1. آموزش کاشت ریحان مرحله 1
    1
    برای کاشت بذرهای ریحان یک گلدان بزرگ تهیه کنید و سوراخهای هوا در ته آن ایجاد کنید (زهکش).
     
  2. آموزش کاشت ریحان مرحله 2
    2
    گلدان مورد نظر برای کاشت ریحان را با خاک مرطوب پر کنید. آب را روی سطح خاک اسپری کنید تا خاک مرطوب شود.
     
  3. آموزش کاشت ریحان مرحله 3
    3
    1 الی 5  بذر ریحان را روی سطح خاک قرار دهید. ریختن بذر زیاد روی خاک، باعث فشار روی بذرها شده و مانع جوانه زنیِ بذرهای ریحان می شود. جوانه های سبزه شده ی ریحان نیز بسیار کوچک هستند و زمانی که با خاک پوشانده می شوند زمان زیادی می برد تا راهی برای رسیدن به سطح خاک پیدا  کنند، بنابراین آنها را با خاک زیاد نپوشانید.
     
  4. آموزش کاشت ریحان مرحله 4
    4
    گلدان حاوی بذرهای ریحان را در مکانی قرار دهید که روزانه نور خورشید را دریافت کنند.
     
  5. آموزش کاشت ریحان مرحله 5
    5
     سه الی 4 روز بعد از کاشت بذرهای ریحان منتظر بمانید. ریحان معمولاً سه روز بعد از کاشت، شروع به رشد می کند. هنگامی که با لمس کردن خاک احساس خشکی در خاک مشاهده کردید، سطح خاک را فقط با آب اسپری کنید.
     
 

بخش 2

آموزش نشاء گیری ریحان و انتقال آنها به زمین اصلی

  1. آموزش کاشت ریحان مرحله 6
    1
     در این مرحله جوانه های سبز شده را آبیاری کنید. پس از آنکه بذرهای ریحان جوانه زدنند یا سبز شدند، مهم است که روزانه  آنها را با آب اسپری کنید تا سطح رطوبت خاک، بطور کامل در داخل گلدان حفظ شود.
  2. آموزش کاشت ریحان مرحله 7
    2
    جوانه های سبز شده ی ریحان را بررسی کنید. دو برگ اولیه که در ریحان (و یا هر گیاهچه دیگر) ظاهر می شوند، برگ های لپه ای نامیده می شوند. برگ های لپه ای به تغذیه گیاه کمک می کنند زیرا جوانه های ریحان هنوز نمی توانند عمل فتوسنتز (انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و  باکتری ها به انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در مواد غذایی آن‌ها تبدیل می‌شود) را انجام دهند.
    • دومین مجموعه برگ های ریحان که از نظر ظاهر، کاملاً متفاوت از برگ های لپه ای هستند، به عنوان مجموعه برگ های حقیقی (true set of leaves) شناخته می شوند. این برگ ها برای گیاه ریحان عمل فتوسنتز انجام می دهند.
     
  3. آموزش کاشت ریحان مرحله 8
    3
    قبل از نشاء و انتقال جوانه های ریحان کمی صبر کنید. هر چه میزان سطح رطوبت خاک گلدان ریحان بهتر و بیشتر باشد، از جوانه های ریحان ها، برگ های بزرگتر و کشیده تری سبز می شود. در اکثر مواقع تعداد زیادی از جوانه های ریحان از بین خواهند رفت  زیرا آنها ممکن است خیلی زود انتقال داده شده باشند. زمان مناسب برای نشاء و انتقال جوانه های ریحان، زمانی است که آنها سومین مجموعه از برگ های خود را نیز تولید کرده باشند.
    • قبل از نشاء و انتقال جوانه های ریحان، دوباره جوانه ها را بررسی کنید و جوانه های ریحانی که برای انتقال به زمین اصلی به اندازه کافی قوی هستند بهمراه خاک مرطوبشان از گلدان بیرون بیاورید و برای یک لحظه گیاهان را کنار بگذارید. هنگامی که شما دوباره به آنها سر زدید، ریحان ها باید مانند شکل اولیه شان باقی مانده باشند (اگر ریحان خم شده یا وارونه افتاده بود، اجازه دهید تا آنها بهبود یابند)، در این صورت جوانه ها آماده ی انتقال و نشاء می باشند. 
     
 

بخش 3

آموزش مراقبت از نشاء های ریحان

  1. آموزش کاشت ریحان مرحله 9
    1
     با دقت کافی ریحان ها را آبیاری کنید. هنگامی که نشاء های ریحان را انتقال دادید، آبیاری دقیق آنها، کلید مهمی برای بقای نشاء های ریحان است. هر زمانی که خاک خشک باشد، بدین معنی است که گیاهان حدود یک اینچ (2 و نیم سانتیمتر) آب نیاز دارند. توجه داشته باشید که بطور مستقیم جوانه های ریحان را آبیاری نکنید زیرا براحتی آسیب می بینند.
     
  2. آموزش کاشت ریحان مرحله 10
    2
    از جوانه های ریحان در برابر آفات مراقبت کنید. ریحان نباید در معرض آفات قرار گیرد، از جمله این آفات شته می باشد.
     
  3. آموزش کاشت ریحان مرحله 11
    3
    اگر ریحان ها خم یا وارونه شدند و به عقب برنگشتند، به آرامی با انگشت خود آن ها را فشار دهید. مقداری خاک را در اطراف پایه ی اصلی ریحان اضافه کنید تا ریحان براحتی واژگون نشود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

-3 # دکتر رشیدی
سلام بدلیل اینکه من در المان زندگی میکنم دسترسی به بذر ریحان ایران ندارم و گاهی دوستان از ایران برایم میاورند۰لطفا برایم توضیح بدهید چگونه بذر ریحان و بعضی سبزیجات دیگر را از قبیل مرزه شاهی و۰۰ از باغچه خودم در پائیز بدست بیاورم ممنونم۰
+4 # امیر پهلوان صادق
سلام
1- برای جمع آوری بذر‌ ریحان، یک روز خشک و بدون باد را انتخاب کنید. گیاهان سالم و بدون آفت و بیماری را انتخاب کنید که در ظاهر غلاف تخم آن‌ها نزدیک است دو نیم شود (بذر ها کاملا رسیده باشند)

2- بذرهای پاک‌شده ریحان را در یک پاکت کوچک و خشک قرار دهید، در آن‌را ببندید و با دقت برچسب‌گذاری کنید. در مکانی خنک، خشک و هوادار قرار دهید تا آماده استفاده و کاشت شوند.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان