به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت سیب زمینی در گلدان

مراحل آموزش کاشت سیب زمینی در گلدان

چهار مرحله:انتخاب سیب زمینی و لوازم مورد نیازجوانه زدن سیب زمینیکاشتمواظبت روزانه و برداشت

سیب زمینی یک محصول دلپذیر است که در شرایط مناسب می تواند تقریبا در طول سال رشد کند.کاشت سیب زمینی در گلدان ها مقدار فضای مورد نیاز شما و همچنین خطر ابتلا به آفت و بیماری را کاهش می دهد.مهمترین چیزی که نیاز دارید یک گلدان عمیق و سنگین است زیرا سیب زمینی در زیر زمین رشد می کند و نیاز به مقدار زیادی خاک دارد.
1

 انتخاب سیب زمینی و و لوازم مورد نیاز

  1. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 1
    1
     بذر سیب زمینی بخرید.بر خلاف سیب زمینی که در فروشگاه مواد غذایی خریداری می شود، بذر سیب زمینی،که به عنوان "غده "نیز شناخته می شود، به منظور;کاشت مجدد،  رشد داده می شوند و برای مصرف مورد استفاده قرار نمی گیرند. به بعضی از سیب زمینی ها که "جدول موجودی محصول"گفته می شود نیز می توانند برای کاشت استفاده شوند، اما معمولا محصولات مرغوبی تولید نمی کنند.
     
  2. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 2
    2
    زمان کاشت هر نوع سیب زمینی را بدانید.در اینجا طیف گسترده ای از انواع سیب زمینی راداریم ، اما معمولا به پنج دسته اساسی تقسیم می شوند: زودرس ، معمولی ،  محصول اولیه،  محصول اصلی و  محصول اصلی دیررس. شما بادانستن این که کدام دسته از سیب زمینی را انتخاب کرده اید، زمان داشت و برداشت را مشخص می کنید.
    • "زودرس" را در اوایل زمستان، مانند بهمن ماه، بکارید و در ماه اسفند آنها را برداشت کنید.
    • " معمولی"را چند هفته بعد از محصولات "زودرس اول" ، تقریبا در اسفند ماه بکارید و در ماه های خرداد و تیر برداشت کنید.
    • " محصول اولیه" را درفروردین بکارید و در آبان و آذر برداشت کنید.
    • "محصول اصلی " را در اواسط بهار. حدوداً در ماه های اردیبهشت و خرداد بکارید و حدودا در ماه مهر برداشت کنید.
    • سیب زمینی "اصلی دیررس"را در اواخر ماه مهر بکارید و آنها را در ماه آبان و آذر برداشت کنید.
     
  3. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 3
    3
     یک ظرف بزرگ را انتخاب کنید. سیب زمینی تقریبا به 2.5 گالن (10 لیتر) فضا برای رشد نیاز دارد.هرچه  گلدان بزرگتر باشد، سیب زمینی بیشتری رشد می کند.
     
  4. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 4
    4
     اطمینان حاصل کنید که گلدان شما دارای تعداد زیادی سوراخ زهکشی است. اگر بذر سیب زمینی بیش از حد در آب بماند می پوسد، به همین دلیل وجود سوراخ های زهکشی ضروری است. اگر گلدان شما هیچ سوراخی ندارد، با مته دو یا سه سوراخ ایجاد کنید.
     
  5. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 5
    5
     محیط کشت خود را آماده کنید.مخلوط ساخته شده از دانه های خاکی و کمپوست چند منظوره از دانه های مشابه، یک منبع تغذیه ای حاوی مواد آلی فراهم می کند.  همچنین می توانید از چند مشت از کود برای تغذیه گیاه تان اضافه کنید.همچنین چیکن پلت(غذای فرآوری شده مرغ)، آرد استخوان، آرد ماهی به عنوان کود آلی هستند.
 

2

جوانه زدن

  1. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 6
    1
    بذر سیب زمینی خود را در جای خنک و تاریک قرار دهید.کابینت یا کمد می تواند جای مناسبی باشد.آنها را در کارتون تخم مرغ یا در ظرفی دیگر نگه دارید و هر روز برای مشاهده جوانه ها، آنها ر ا چک کنید.
     
  2. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 7
    2
    زمانیکه جوانه ها رشد کردند، آنها را در مکانی روشن و خنک قرار دهید.
    جوانه های رشد یافته را تا زمانی که شاخه های کوتاه سبز، تشکیل شوند، در این محل نگه دارید.
  3. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 8
    3
    جوانه های  اضافی را پاک کنید.هر چه جوانه های بیشتری داشته باشید، سیب زمینی های بیشتری رشد می کنند. اما  این سیب زمینی های بیشتر،کوچک خواهند شد.سه جوانه خوش بنیه انتخاب کنید و بقیه را بکنیدیا با یک چاقو ببرید.

     
  4. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 9
    4
    سیب زمینی را نصف کنید.اگر نمی خواهید جوانه های خود را از سیب زمینی بِبُرید، سیب زمینی را نصف کنید و هر کدام را به عنوان دو بذر جداگانه به کار ببرید.هر نیمه باید بین 1.5 تا 2 اونس(بین 42.5 تا 56.7 گرم) وزن داشته باشد و همچنین هر بخش باید دارای دو یا سه جوانه روی خود باشد.
    • اجازه دهید نیمه بریده شده خشک شود. بخش های بریده شده چند روز بعد خشک می شوند.
     
 

3

کاشت

  1. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 10
    1
    . ته گلدان خود را با تکه های کوزه شکسته(ازجنس خاک رس) یا سنگ ریزه بپوشانید.
     این مواد به فرآیند زهکشی کمک می کنند تا آب خارج شود و مانع ازماندن بیش از حد آب درون خاک می شوند.
     
  2. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 11
    2
    گلدان خود را با 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتیمتر) از خاک محیط رشد خود پر کنید.با دستانتان فضای گلدان را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که خاک به اندازه کافی یکدست و سفت است و سیب زمینی را در جای خود نگه می دارد تا به دلیل سنگین شدن نزول نکند.
     
  3. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 12
    3
    بذر سیب زمینی خود را در گلدان بگذارید.جوانه ها باید به سمت بالا قرار گیرند. غده ها را در فاصله های مساوی قرار دهید و گلدان را شلوغ نکنید.به عنوان یک راهنمایی کلی، یک گلدانی به قطر 12 اینچ(30 سانتی متر)فقط باید حاوی 3 بذرسیب زمینی  باشد.
     
  4. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 13
    4
     غده هایتان را با 4 تا 5 اینچ (10 تا 13 سانتیمتر) خاک اضافی بپوشانید.با استفاده از دست هایتان خاک را به طور مناسب و یکنواخت محکم کنید ولی زیاد فشار ندهید تا سیب زمینی له نشود.
     
  5. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 14
    5
     با مقدار کمی آب آبیاری کنید. در هنگام لمس، خاک باید مرطوب باشد نه خیس.
     
 

4

مراقبت روزانه و برداشت

  1. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 15
    1
     وقتی گیاه سبز شد، به محیط کشت ، خاک (محرک )بیافزایید.تنها باید1 اینچ (2.5 سانتیمتر) به زیر گیاه اضافه شود. تا زمانیکه خاک به لبه گلدان برسد؛ اضافه کردن خاک را ادامه دهید.بهتر است خاک در حدود 18 تا 24 اینچ (46 تا 61 سانتی متر) عمق داشته باشد.
     
  2. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 16
    2
    سیب زمینی خود را به طور مرتب مرطوب نگه دارید.باید خاک مرطوب باشد نه خیس یا کاملا خشک.شما می توانید با کشیدن انگشت خود به خاک، آن را آزمایش کنید.
    • در طول تابستان، ممکن است که نیاز باشد دو بار در روز سیب زمینی خود را آبیاری کنید، به خصوص اگر شما در آب و هوای داغ و خشک زندگی می کنید
    •  در آب و هوای سردتر، بیشتر گیاهان سیب زمینی برای رشد تنها در حدود 1 اینچ بارندگی در هفته نیاز دارند، اما اگر منطقه شما  درطولانی مدت بدون باران باشد، ممکن است نیاز به آبیاری دستی سیب زمینی باشد. دستگاه اندازه گیربارش باران در نزدیکی گیاهان قرار دهید تا متوجه شوید هر هفته به میزان کافی آب دریافت میکنند یا خیر.
  3. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 17
    3
    سیب زمینی خود را در ناحیه ای قرار دهید که کمی در نورخورشید و کمی در سایه باشد. سیب زمینی ها به نور خورشید کمی  نیاز دارند، و نبایددر مدت زمان طولانی ، در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند.
     
  4. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 18
    4
    خاک را با کاغذ لکتوموس یا یک آزمایش دیگر pH سنج بررسی کنید. این کار باید در اواسط فصل انجام شود، به ویژه اگر برگ ها زرد یا ضعیف باشند. سیب زمینی در خاکی با PH حدوداّ 6.0 رشد می کند.
    • اگر نیاز به کاهش pH دارید، به خاک مقداری کمپوست یا کود بیافزایید.
    • اگر نیاز به افزایش pH دارید، به خاک آهک کشاورزی بیافزایید.
     
  5. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 19
    5
     سیب زمینی خود را با دو هفته یکبار افزودن کود مایع، بارور کنید.کود دادن به سیب زمینی باعث می شود که گیاه محصول بزرگتر و قوی تری شود.
     
  6. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 20
    6
     مراقب آفات باشید.شما می توانید آفات زیادی،مانند "برگ سیب زمینی جهنده"را با دست بردارید. همچنین برای دیگر آفت ها می توانید از آفت کش های ارگانیک استفاده کنید یا آنها را بکشید.
     
  7. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 21
    7
    حواستان به بیماری ها باشد.بسیاری از بیماری ها مانند بیماری پژمردگی، مسری هستند، بنابراین اگر سیب زمینی شما علائم بیماری را دارد،  باید بلافاصله آن را  از گیاهان دیگر دور کنید.
     
  8. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 22
    8
     چند هفته بعد از گلدهی، خاک اطراف گیاه را زیر و رو کنید. اولین سیب زمینی ها در این زمان آماده می شوند و شما می توانید آنها را از ریشه جدا کنید.به طور کلی، وقتی سیب زمینی حداقل اندازه یک تخم مرغ شد ،آماده می باشد، اما شما باید هر یک از آنها را از خاک بیرون بکشید و رنگ آن را قبل از برداشت آن بررسی کنید. سیب زمینی سبز نابالغ و سمی است.
     
  9. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 23
    9
     دو هفته قبل از برداشت نهایی آبیاری راقطع کنید.شما می توانید با مشاهده اینکه چقدر برگ سیب زمینی  پژمرده شده است ، بگویید که باقی مانده سیب زمینی شما تقریبا  چه زمانی آماده است. هنگامی که برگ و ساقه کاملا زرد هستند، سیب زمینی شما آماده است.
     
  10. Image titled Plant Potatoes in Pots Step 24
    10
    ساقه و برگ های مرده را بیرون بکشید. برای محافظت از دست هایتان دستکش بپوشید.هر سیب زمینی را که بر روی شاخه های مرده آویزان شده اند را برداشت کنید و خاک را برای یافتن سیب زمینی باقی مانده حفر کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+4 # شمشیری
با سلام. ممنون از آموزش خوبتون.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان