به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کدوهای زمستانی

مراحل آموزش کاشت کدوهای زمستانی

آموزش کاشت کدوهای زمستانی شامل سه بخش:آموزش کاشت کدوی دلخواهآموزش مراقبت از کدوهاآموزش برداشت و ذخیره کردن محصول کدو

کدوی هابارد و کدو حلوایی و کدوی اسپاگتی، برخی از گونه های کدو هستند که هنگام پاییز آنها را در فروشگاه مشاهده می کنیم. برای آموزش کاشت کدوهای زمستانی این مقاله را مطالعه کنید. 

بخش 1

آموزش کاشت کدوی دلخواه

  1. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 1
    1
    بر اساس منطقه ی خود و مقدار فضایی که در اختیار دارید، چند نوع کدو را انتخاب کنید. 
    اگر فصل رویش در منطقه ی شما طولانی است، تقریبا می توانید هر گیاهی را بکارید. اما اگر فصل رویش منطقه ی شما کوتاه است، گونه هایی انتخاب کنید که زود کامل می شوند و محصول می دهند. 
    برخی از گونه های کدو، به صورت شاخه ای می رویند و فضای زیادی اشغال می کنند. اما اگر فضای کمی در اختیار دارید، می توانید کدوهای بوته ای بکارید. 
    برای اطلاعات بیشتر، بروشور بذر کدوها را مطالعه کنید؛ اما در زیر به چند نکته اشاره می کنیم:
    • کدو حلوایی: این نوع کدو به شکل بطری است و پوست آن به رنگ قهوه ای روشن است. کدو حلوایی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین کدوها است. طعم و مزه ی این کدو بسیار عالی است و به طور طبیعی در برابر حشره ی ساقه خوار کدو، مقاوم می باشد. این نوع کدو را می توان به مدت شش ماه یا بیشتر، نگهداری و ذخیره کرد. 
    • کدو تنبل سبز: این نوع کدو، با کدو حلوایی بسیار متفاوت است اما سریع تر از کدو حلوایی و کدوی هابارد می روید.این نوع کدو، برای مناطقی که فصل رویش کوتاه و خنک دارند، مناسب است. و می توان به مدت 4 تا 6 ماه آن را ذخیره سازی کرد. 
    • کدوی هابارد و کدوی کابوچا: این دو نوع کدو، به خاطر شباهت زیاد به یکدیگر، اغلب یکی در نظر گرفته می شوند. سایز این کدوها می تواند از متوسط تا بسیار بزرگ باشد. به طور کلی، جسم این دو نوع کدو، نسبت به دیگر کدوها خشک تر است.  رنگ آنها نیز بر اساس نوع شان متفاوت است؛ این نوع کدوها را می توان به مدت 4 تا 6 ماه ذخیره و نگهداری نمود. 
    • کدوی دلیکتا و کدوی دامپلینگ: کدوی دلیکتا به شکل استوانه است و کدوی دامپلینگ به شکل کدو تنبل می باشد. اگر در یک منطقه با آب و هوای خنک زندگی می کنید، این نوع کدوها مناسب هستند و به راحتی می رویند. این کدوها به سرعت می رویند و می توان به مدت 3 تا 5 ماه آنها را ذخیره و نگهداری کرد. 
    • کدوی بلوطی: این نوع کدو به رنگ طلایی یا سبز است. 
      این کدو به سرعت می روید و حداقل 3 ماه می توان آن را ذخیره و نگهداری نمود. 
    • کدوی اسپاگتی: این نوع کدو را اسپاگتی نامیده اند چون داخل آنها مقدار زیادی فیبر رشته ای، مانند ماکارانی وجود دارد. این نوع کدو را می توان به مدت 3 تا 6 ماه ذخیره و نگهداری نمود. 
     
  2. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 2
    2
    کدوهای خود را پس از آخرین یخبندان بکارید. 
    بذر کدوی خود را باید در آغاز بهار، وقتی که دمای خاک به حداقل 15 درجه ی سانتی گراد رسید، بکارید. بعنوان یک روش جایگزین، می توانید بذر کدو را در خانه و تحت نور فلورسنت(مهتابی) بکارید. 
    • اگر فصل رویش گیاهان در منطقه ی شما کوتاه است، می توانید کدوها را در گلخانه بکارید و پس از آخرین یخبندان زمستان، آنها را به زمین زراعی منتقل کنید. 
    • اگر کدوها را در داخل گلخانه کاشته اید، از گلدان های تجزیه پذیر استفاده کنید؛ تا بتوانید هنگام انتقال آنها به زمین، جوانه ها را با گلدان بکارید. زیرا اگر جوانه های کدو در گلدان پلاستیکی نشاء زده شوند، هنگام خارج کردن جوانه از گلدان، ممکن است به ریشه ی آنها آسیب برسد.  
  3. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 3
    3
    خاک را برای کشت کدو آماده کنید. 
    کدو به آب و هوای گرم و خاک مناسب نیاز دارد. خاک کدو باید حاصلخیز باشد و زهکشی مناسب داشته باشد و pH آن بین 6 تا 6.5 باشد. برای اینکه کدو به خوبی رشد کند و محصول دهد، باید به زمین زراعی خود کود یا مواد ارگانیک اضافه کنید. بهترین راه برای تامین مواد مغذی خاک کدو، استفاده از کودهای پوسیده و کمپوست است. 
    • کدو را اغلب به صورت جوی و پشته می کارند. کاشتن کدو به صورت جوی و پشته، باعث می شود تا خاک زودتر گرم شود و زهکشی آن نیز افزایش یابد. حتی در مناطقی که خاک آن از زهکشی مناسبی برخوردار است، استفاده از جوی و پشته مناسب می باشد؛ زیرا باعث گرم شدن گیاه کدو شده و آن را تقویت می کند. 
     
  4. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 4
    4
    در هر پشته یا تپه، به عمق 2 سانتی متر، شش عدد بذر کدو بکارید. 
    به عمق 2 سانتی متر، در هر تپه یا پشته، شش عدد بذر کدو بکارید. تپه یا پشته ها باید به اندازه ی 2 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. 
    • پس از گذشت 10 روز، جوانه های کدو ظاهر می شوند. اگر فصل رویش منطقه ی شما کوتاه است، می توانید کدوها را در گلخانه نشاء بزنید. اما اگر کدوها را در گلخانه خیلی زود بکارید به طوری که ریشه ی جوانه های کدو در گلدان، دچار درهم پیچیدگی شود، دیگر به خوبی رشد نخواهند کرد. 
    • به محض اینکه کدوها را کاشتید، به خوبی به آنها آب بدهید؛ زیرا کدو برای جوانه زدن، نیاز به آبیاری فراوان دارد. 
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از کدوهای کاشته شده

  1. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 5
    1
    هفته ای یک بار، به مقدار 2.5 سانتی متر به گیاه کدو آب دهید. 
    در بیشتر مناطق، این مقدار آبیاری جهت رشد کدوها کافی می باشد. اگر در یک منطقه ی خشک زندگی می کنید، می توانید هر دو یا سه هفته یک بار، از آبیاری سطحی(غرقابی) استفاده کنید.  
    • علف های هرز را نابود کنید تا از آب استفاده نکنند زیرا کمبود آب می تواند رشد کدوها را کاهش دهد. 
    • استفاده از روش آبیاری قطره ای نیز خوب است اما اگر نمی خواهید آن را به کار ببرید، می توانید با استفاده از شیارهای بین پشته ها، کدوها را آبیاری کنید. این کار  را وقتی انجام دهید که شاخه های کدو شروع به گسترده شدن کردند. 
    • آبیاری کدوها در صبح زود، به آب امکان می دهد تا تبخیر شود. این خوب است، زیرا آب باقی مانده در زیر برگ های کدو می تواند باعث بیماری کدوها شود. 
    • در روزهای گرم، اگر برگ های کدو به خاطر گرمای هوا کمی پژمرده شوند، اشکالی ندارد. زیرا به هنگام عصر به حالت اولیه ی خود برخواهند گشت. گفته شده است که اگر برگ های کدو در اول روز، قبل از اینکه هوا گرم شود، پژمرده شده باشند، این گیاهان به آب نیاز دارند. 
     
  2. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 6
    2
    جوانه های کدو را تنک کنید. 
    وقتی که بر روی جوانه های کدو تعدادی برگ رویید، 2 یا 3 جوانه ی قوی تر را در هر تپه یا پشته باقی بگذارید و جوانه های ضعیف تر را بیرون بیاورید. 
    • در این مرحله، می توانید کدوها را بپوشانید تا از آنها در برابر حشرات محافظت شود و اطمینان حاصل شود که بی خوبی در حال رشد کردن هستند. 

     
  3. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 7
    3
    مراقب حشرات و بیماری هایی که به کدو آسیب می زنند باشید.
    حشره ی کدو (که به رنگ قهوه ای سوخته است) می تواند زیر برگ کدو پنهان شود و عصاره ی کدو را بخورد. حشره ی ساقه خوار کدو نیز می تواند ساقه ها را خراب و نابود کند. در زیر برگ های کدو و بر روی خاک، می توانید تخم این حشرات را پیدا کنید. 
    • استفاده از روکش پلاستیکی بر روی ردیف ها می تواند به حل این مشکل کمک کند، ولی بعدا باید برای گرده افشانی گل ها، این روکش را از روی کدو بردارید. با استفاده از پاشیدن آب و صابون می توان شته ها را کنترل کرد. 
    • سفیدک پودری نیز یک بیماری است که باید مراقب آن باشید.  
  4. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 8
    4
    به کدوها کود دهید. 
    تقریبا پس از گذشت یک ماه، می توانید یک لایه کود به کدوها بدهید. پس از گذشت تقریبا 80 تا 110 روز، این کدو ها کامل می شوند و آماده ی برداشت هستند. 
  5. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 9
    5
    به دنبال گل های کدو بگردید. 
    پس از گشت مدتی، گل های کدو ظاهر می شوند. گل های اولیه ی کدو نر هستند و کدو تولید نمی کنند و به جای آن گرده تولید می کنند. تعداد گل های ماده کمتر است و به وسیله ی برآمدگی زیر پایه ی این گل، قابل تشخیص هستند. این برآمدگی ها، بعدا تبدیل به کدو می شوند. 
    • اگر گل های ماده، پس از مدتی کدو تولید نکردند، ممکن است  تعداد زنبورهای عسل گرده افشان در این منطقه کم باشد. در این صورت خودتان باید کدوها را گرده افشانی کنید.  
  6. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 10
    6
    مدام رشد کدوها را بررسی کنید. 
    اگر گرده افشانی به درستی انجام شده باشد، برآمدگی گل های ماده، به خوبی رشد خواهند کرد. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که به خوبی به کدوها آب دهید و علف های هرز و حشرات را نابود کنید. 
    • اگر گرمای تابستان زیاد است، هر چند روز یک بار باید به کدوها آب دهد. به دنبال برگ های پژمرده بگردید زیرا در این صورت کدو نیاز به آبیاری دارد. 
     
  7. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 11
    7
    در زیر کدوهای در حال رشد، مقداری کاه یا پوشال قرار دهید. 
    وقتی که کدو شروع به رشد کرد، می توانید مقداری کاه یا پوشال در زیر آن قرار دهید تا از لکه شدن کدو و پوسیدگی و فاسد شدن آن جلوگیری کنید. اما اگر کدو ها را در آب غرق نکنید یا آنها را در گودال های خیس رها نکنید، فاسد نخواهند شد.  
 

بخش 3

آموزش برداشت و ذخیره کردن محصول کدو

  1. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 12
    1
    محصول کدو را برداشت کنید. 
    به طور کلی، وقتی که دیگر نمی توانید با ناخن خود، پوست کدو را سوراخ کنید، کدو آماده ی برداشت است. بهترین موقع برای برداشت کدوی زمستانی، وقتی است که شاخه های آن در حال خشک شدن است. اما توجه کنید که باید کدو را قبل از یخبندان برداشت کنید. گفته شده است کدویی که نارس باشد را نمی توان به خوبی ذخیره کرد. بنابراین تا جای امکان بگذارید کدو ها کامل شوند و برسند. از هر گیاه می توانید 3 تا 5 کدو برداشت کنید. 
    • با استفاده از قیچی باغبانی، ساقه ی کدو را بچینید اما حداقل 2.5 سانتی متر از ساقه را باقی بگذارید. 
     
  2. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 13
    2
    شرایط ذخیره ی کدو را بهبود ببخشید. 
    گونه هایی از کدو که بهتر ذخیره می شوند را در یک مکان گرم برای 3 تا 5 روز نگهداری کنید تا پوسته ی کدوها سخت تر شود؛ تا در برابر قارچ و باکتری محفوظ بمانند. کدو حلوایی و کدوی هابارد برای ذخیره سازی مناسب هستند. کدوی بلوطی و کدوی دلیکتا برای ذخیره سازی مناسب نیستند و اگر آنها را ذخیره کنید، زمان کمی سالم خواهند ماند. بنابراین می توانید پس از برداشت، آنها را در مکانی خنک و به مدت 2 تا 3 ماه نگهداری کنید. 
    • منظور از مکان گرم، مکانی است که دمای آن بین 21 تا 26 درجه ی سانتی گراد باشد. قبل از انجام این کار، کدوها را با پارچه ی مرطوب، تمیز کنید. 
     
  3. آموزش کاشت کدوهای زمستانی مرحله 14
    3
    کدوها را در مکانی خنک ذخیره و نگهداری کنید. 
    مکان ذخیره سازی کدو، نباید خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشد. 
    • هر هفته یا هر دو هفته یکبار به کدوها سر بزنید تا از فاسد شدن آنها جلوگیری کنید. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان