به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کدو سبز

مراحل آموزش کاشت کدو سبز

آموزش کاشت کدو سبز شامل دو بخش است:آموزش آمادگی برای کاشت کدو سبزآموزش کاشت کدو سبز

کاشت کدو سبز بسیار آسان است و براحتی می توانید آن را بکارید. زمانی که میوه ی کدو سبز شروع به سفت شدن کرد، به زمان برداشت نزدیک شده ایم.

بخش 1

آموزش آمادگی برای کاشت کدو سبز

  1. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 1
    1
    در مورد شیوه ی کشت کدو سبز تصمیم گیری کنید.
    برای کشت کدو سبز، دو روش کلی وجود دارد:
    روش اول: کشت کدو سبز با استفاده از بذر.
    روش دوم: کشت کدو سبز با خریداری نشاء این کدو و انتقال آنها به زمین زراعی.
    به منظور کاشت کدو سبز با بذر، باید دانه ها را 4 تا 6 هفته قبل از زمان کشت، بکارید. اما استفاده از نشاء کدو سبز بسیار ساده تر است.

  2. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 2
    2
    زمان کاشت کدو سبز را مشخص کنید.
    معمولا کدو سبز را در تابستان می کارند؛ زیرا کدو سبز در تابستان به خوبی می روید و محصول بهتری به دست می آید. کدو سبز نیاز به آفتاب فراوان دارد و در خاک سرد به خوبی رشد نمی کند. بنابراین کدو سبز را زمانی بکارید که دمای خاک(در بیرون از گلخانه) حداقل 13 درجه ی سانتی گراد باشد. معمولا این دما، پس از هفته ی اول یا دوم بهار حاصل می شود.
  3. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 3
    3
    بهترین مکان را برای کشت کدو سبز پیدا کنید.
    کدو سبز در مکانی می روید که کاملا آفتابی باشد؛ همچنین به فضای کافی برای رشد نیاز دارد. برای کشت کدو سبز، مکانی در زمین زراعی پیدا کنید که روزی 6 تا 10 ساعت نور خورشید بر آن بتابد؛ از انتخاب مکانی که سایه ی فراوان دارد اجتناب کنید. برای کشت کدو سبز، زمینی انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد؛ کدو سبز خاک نم دار را می پسندد اما خاک خیس را دوست ندارد.
    • در صورت لزوم می توانید با کاشتن کدو سبز در تپه های کوچک، زهکشی را بهبود ببخشید.
    • کدو سبز را در منطقه ای بکارید که بیشترین مقدار نور خورشید به آن بتابد.
  4. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 4
    4
    خاک را برای کشت کدو سبز آماده کنید.
    برای تامین مواد مغذی خاک کدو سبز، به آن کود دهید. در صورت لزوم، میزان pH خاک کدو سبز را اندازه گیری کنید؛ pH خاک کدو سبز باید بین 6 تا 7.5 باشد. به منظور اسیدی کردن خاک(کم کردن pH) می توانید آن را با پیت ماس مخلوط کنید. اما برای قلیایی کردن خاک(افزایش pH) می توانید آن را با آهک مخلوط کنید.
    • یک ماه قبل از کاشت کدو سبز، خاک کدو را با کمپوست مخلوط کنید، تا سرشار از مواد مغذی و ارگانیک شود.
    • اگر خاک کدو سبز از زهکشی خوبی برخوردار نیست، آن را با مقداری ماسه مخلوط کنید تا زهکشی آب بیشتر شود.
     
  5. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 5
    5
    بذر کدو سبز را نشاء بزنید.
    اگر نمی خواهید بذر کدو سبز را مستقیما در خاک بکارید، می توانید 4 تا 6 هفته قبل از انتقال بذرها به زمین، آنها را در گلخانه نشاء بزنید. سینی های نشاء کدو را با مخلوط کشت نشاء پر کنید، سپس بذر کدو سبز را درون آنها قرار دهید. در هر قطعه از سینی، یک دانه بذر کدو سبز قرار دهید و به خوبی به آن آب دهید. این سینی ها باید در مکانی آفتاب گیر که دمای آن حداقل 16 درجه ی سانتی گراد باشد، قرار گیرند. وقتی که دومین برگ های جوانه ی کدو سبز بیرون آمدند، نشاء آماده ی انتقال به زمین زراعی است.
 

بخش 2

آموزش کاشت کدو سبز

  1. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 6
    1
    گودال ها را برای کاشت نشاء کدو سبز آماده کنید.
    با استفاده از یک بیلچه، تعدادی گودال کوچک برای کاشت جوانه های کدو سبز حفر کنید. اگر می خواهید بذر کدو سبز را در زمین بکارید، کافیست بذر کدو سبز را با عمق 1.3 سانتی متر در خاک قرار دهید. اما اگر می خواهید نشاء کدو سبز را بکارید، گودالی حفر کنید که کمی از نشاء بزرگ تر باشد. جوانه های کدو سبز را با فاصله ی 75 تا 100 سانتی متر از یکدیگر بکارید. در صورت نیاز می توانید جوانه ها را تنک کنید.
  2. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 7
    2
    جوانه های کدو سبز را بکارید.
    جوانه های کدو سبز را در داخل گودال ها قرار دهید. اگر در حال کاشت بذر کدو سبز هستید، پس از اینکه آنها را در داخل گودال قرار دادید، 1 یا 2 سانتی متر بر روی آنها خاک بریزید. اگر در حال کاشت نشاء کدو سبز هستید، پس از اینکه آنها را در گودال قرار دادید، بر روی آنها به اندازه ی کافی خاک بریزید تا نشاء مقداری زیر خاک برود اما ساقه ی گیاه را زیر خاک نبرید.
     
  3. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 8
    3
    از جوانه های کدو سبز نگهداری کنید.
    علف های هرز را از بین ببرید و اگر برای شما مشکل ساز شدند، از مالچ استفاده کنید. میوه یا شاخه های بیمار یا در حال مرگ را بچینید و دور بیاندازید، تا دیگر بخش های گیاه کدو سبز مبتلا نشوند.
  4. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 9
    4
    گل های کدو سبز را بارور کنید.
    برای اینکه کدو سبز محصول دهد، باید گرده افشانی شود. اگر در منطقه ی شما، تعداد کمی زنبور عسل یا دیگر حشرات گرده افشان وجود دارند، و یا اگر کدوهای شما کدو تولید نکرده اند، می توانید خودتان گل های کدو سبز را گرده افشانی کنید.
     
  5. آموزش کاشت کدو سبز مرحله 10
    5
    محصول کدو سبز را برداشت کنید.
    زمانی که طول کدو سبزها به 10 سانتی متر رسید، آماده ی برداشت هستند. چیدن کدو ها به طور منظم، باعث می شود تا محصول بیشتری تولید شود. بنابراین اگر کدوی بیشتری می خواهید، به محض اینکه کدوها کامل شدند، آنها را بچینید. اما اگر به کدوهای بیشتری احتیاج ندارید، یک یا دو کدو سبز را بر روی شاخه ی کدو باقی بگذارید تا روند تولید کدو کاهش یابد. برای چیدن کدو سبز، از یک چاقوی تیز استفاده کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان