به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نحوه کاشتن میوه اژدها

مراحل کاشت میوه اژدها

نحوه کاشتن میوه اژدها شامل سه بخش است :کاشت میوه اژدها از طریق بذر یا قلمهکاشت و مراقبت از میوه اژدهابرداشت میوه اژدها

در زیر خلاصه ای از آنچه در این مقاله در مورد کاشت میوه اژدها خواهید آموخت، آورده شده است:

1. یک گلدان را با خاک مناسب، یعنی خاک ماسه ای کاکتوس پر کنید.
2. بذر میوه اژدها را با یک لایه نازک از خاک بپوشانید.
3. هر 2 ماه یکبار گیاه اژدها را با کود آلی و دارای مقدار کم نیتروژن مربوط به کاکتوس کود دهی کنید.
4. هنگامی که خاک معمولا خشک است آبیاری کنید. آب بیش از حد به گیاه اژدها ندهید.
5. در صورت لزوم گیاه اژدها را هرس کنید.

بخش 1

کاشت میوه اژدها از طریق بذر یا قلمه

  1. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  1
    1
    بین بذر میوه اژدها یا قلمه های این گیاه، یکی را برای کاشت انتخاب کنید. انتخاب هر کدام از این دو مورد به زمان شما بستگی دارد اگر قصد دارید میوه ی اژدها را از طریق کاشتن بذرها بدست بیاورید، می توان این فرایند را دو سال یا بیشتر در نظر گرفت که در این مدت گیاه شما هیچ میوه ای نخواهد داشت. اما اگر قصد دارید که از طریق قلمه، گیاه اژدها را به عمل آورید، این فرایند ممکن است زمان بسیار کمتری (بسته به اندازه قلمه) طول بکشد.
    • بدست آوردن گیاه اژدها از طریق کاشتن بذر فرایند مشکلی نیست فقط زمان بیشتری طول می کشد.
    • می توانید از تولید کنندگان حرفه ای میوه اژدها، بوته هایی که برای کاشتن آماده می باشد را خریداری کنید. فقط مراقب باشید زمانی که آنها را از گلدان بیرون می آورید، اطمینان حاصل کنید که به نهال ها آسیبی نمی رسانید.
  2. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  2
    2
    تعیین کنید که آیا می خواهید گیاه اژدها را در خارج یا داخل خانه و در فضای باز یا درون یک گلدان پرورش دهید. شاید باور کردنی نباشد که بدانید میوه اژدها می تواند فقط در داخل یک ظرف رشد کند. اگر قرار است از یک ظرف استفاده کنید، باید دارای قطر 15 تا 24 اینچ (38 تا 70 سانتی متر) و حداقل 10 اینچ (25 سانتی متر) عمق و مرکزیت واحد باشد. با این حال، این گیاه احتمالا در نهایت به وضعیتی از رشد میرسد که نیاز به یک ظرف بزرگتر دارد ، بنابراین زمانی که این شرایط ایجاد می شود باید آمادگی لازم برای تعویض گلدان آن را داشته باشید.
    • اگر گیاه اژدهای شما قرار است در فضای باز رشد کند (چه درون ظرف باشد و چه نباشد)، یک مکانی را انتخاب کنید که حداقل تا حدی آفتابی باشد. ریشه ها می توانند در سایه باشند، اما اندام های گیاه باید در معرض خورشید باشند تا شکوفا شوند.
    • اگر در یک منطقه گرم با فصل رشد طولانی و گرم زندگی کنید، گیاه اژدها می تواند در خارج از محیط خانه باشد. آنها معمولا می توانند تا حدی یخ زدگی را تحمل کنند. اگر منطقه شما یک زمستان بسیار سرد دارد، گیاه اژدها را به داخل خانه منتقل کنید.
  3. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  3
    3
    از خاك ماسه ای و شسته شده برای بستر گیاه اژدها استفاده كنيد. گیاه اژدها از لحاظ فنی یک نوع کاکتوس است. آخرین چیز مورد نیاز استفاده از یک خاک مرطوب است. گیاه اژدها نیاز به مواد غذایی زیادی ندارد. آنها را در منطقه ای از باغ خود بکارید که در آن آب زیادی جمع نشود. اگر در ناحیه خود بارندگی زیادی داشته باشید، گیاه میوه اژدها را بر روی یک تپه یا قله کشت کنید تا آب در آنجا تجمع نکند.
    • اگر گیاه را در یک گلدان کاشتید، یک گلدان بزرگ انتخاب کنید که دارای سوراخ های زهکشی در ته آن باشد. اگر خاک آماده کاکتوس موجود نباشد، می توانید با استفاده از مخلوط "شن و ماسه"، "خاک گلدان" و "کمپوست"، خاک مورد نظر خودتان را بسازید. چند سانتی متر (7 سانتیمتر) از لبه گلدان را خالی بگذارید.

بخش 2

کاشت و مراقبت از میوه اژدها

  1. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  2
    1
    اجازه دهید قلمه ی گیاه اژدها قبل از کشت کمی خشک شود. اگر شما یک قلمه تازه بدست آوردید بهتر است بمدت یک هفته آن را در یک مکان خنک و سایه دار خشک کنید. این کار باعث می شود تا آسیب های گیاه ترمیم شده و از عفونت جلوگیری شود.
  2. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  3
    2
    گیاه اژدها را در محلی کشت کنید که در معرض نور خورشید باشد. بمنظور نتیجه گیری مناسب، برگ های گیاه اژدها باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند. اطمینان حاصل کنید که در مراحل رشد گیاه اژدها، نور خورشید به اندازه کافی به آن برسد.
     
  3. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  4
    3
    کاشت و تکثیر گیاه اژدها. اگر از قلمه گیاه اژدها برای تکثیر استفاده می کنید آنرا از ظرف خود با دقت خارج کنید و دوباره آن را درون خاک جدید بکارید. اگر از بذر استفاده می کنید، مقدار کمی بذر در هر ظرف بپاشید و آنها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.
    • باید منتظر بمانید و ببینید برای بذرهای گیاه اژدها چه اتفاقی می افتد. در چند هفته، شما رشد جوانه ها را خواهید داشت که احتمالا نیاز به تنک کردن دارند. اگر جوانه های ضعیف را تنک نکنید، ممکن است نتوانند از پتانسیل کامل خود استفاده کنند.
    • قبل از کاشت گیاه اژدها در گلدان، ابتدا مقدار کمی از "کود آهسته رهش" را در سطح خاک مخلوط کنید، این کار ممکن است به رشد سریع گیاه کمک کند.
  4. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  5
    4
    هر 2 ماه یکبار به گیاه اژدها کود بدهید. حتی برای یک قلمه از گیاه اژدها، مدت 4 ماه طول می کشد تا سیستم ریشه ای قوی و خوبی ایجاد شود. با این حال، هنگامی که آن را کود می دهید، مراقب باشید: کود بیش از حد به راحتی می تواند گیاه شما را از بین ببرد. برای بدست آوردن بهترین نتایج، تنها هر دو ماه یک بار گیاه را با کمی کود کاکتوس با درصد نیتروژن کم و زمان آزادسازی پایین تغذیه کنید. ممکن است شما وسوسه شوید که با تغذیه بیشتر به رشد سریعتر برسید، اما این کار به شما کمک نخواهد کرد.
  5. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  6
    5
    میوه گیاه اژدها را همانند یک کاکتوس گرمسیری آبیاری کنید. به عبارت دیگر، زمانی که خاک عملا خشک می شود مقدار کمی به آن آب بدهید. اگر در حال حاضر گیاه شما به اندازه کافی بزرگ باشد، روی خاک را مرطوب نگه دارید. استفاده از یک قطره چکان یا آبپاش در این وضعیت مفید خواهد بود.
    • آبیاری بیش از حد معمول به احتمال زیاد رایج ترین دلیل از بین رفتن گیاهان می باشد. اصلا برای آبیاری وسوسه نشوید زیرا این گیاهان به آب اضافی نیاز ندارند. اگر از یک گلدان استفاده می کنید، حتما به یاد داشته باشید که آبهای اضافی چطور تخلیه می شود. اگر هیچ سوراخی برای تخلیه آب وجود نداشته باشد، نیاز به آب کمتری دارد. در غیر این صورت اگر در ته گلدان سوراخ وجود نداشته باشد، اصطلاحا می گویند که زهکش آن خوب نیست و آب در ته گلدان تجمع پیدا می کند و منجر به پوسیدگی و فاسد شدن گیاه می شود.

بخش 3

برداشت میوه اژدها

  1. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  7
    1
    میزان رشد میوه اژدها را مشاهده کنید. در حالی که ممکن است حدود دو سال طول بکشد تا گیاه اژدها بتواند بطور کامل رشد کند، بعضی از جهش های عظیم در گیاه رخ می دهد که بعنوان مثال در یک هفته می تواند یک فوت (30.5 سانتیمتر) رشد کند. وقتی شروع به رشد می کند، ممکن است بخواهید آنرا هرس کنید. اگر این کار بدون ایجاد شکستگی و یا کاهش وزن انجام شود، می توان از پتانسیل کامل آن استفاده کرد.
    • اگر میوه گیاه اژدها را بواسطه کاشتن بذر بدست آورده اید و اکنون رشد چشمگیری دارند، هر کدام از گیاه های حاصل از بذرها را  به گلدان های مربوط به خود منتقل کنید. آنها برای رشد و شکوفایی نیاز به محیط ایده ال خود دارند.
    • شما متوجه خواهید شد که شکوفه در طی چند هفته شروع به رشد می کند. با این حال، در واقع فقط یک شب بعنوان شکوفه می باشد (بله، فقط یک شب است)، بنابراین احتمالا پس از یک حالت خود را از دست بدهند. بسیاری از گیاهان گرده افشان هستند (اگر چنین نباشد شما می توانید از گرده افشانی دستی استفاده کنید و گرده های طبیعی را درون گل قرار دهید). اگر یک میوه در حال رشد باشد، گل از بین می رود و شکوفه از پایه شروع به رشد می کند.
  2. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  8
    2
    گیاه اژدها را هرس کنید. گیاه اژدها می تواند کاملا بزرگ شود و برخی از ارقام آن حتی می توانند به بالای 20 فوت (6.1 متر) برسند. هنگامی که این گیاه بسیار بزرگ می شود، شروع به هرس کردن آن با قطع برخی شاخه ها کنید. در واقع وزن کمتر می تواند آن را قوی تر کند، مواد مغذی بصورت متمرکز به گیاه می رسد و باعث ایجاد گل می شود.
    • شما لزوما نیازی به دور انداختن شاخه ها ندارید! شما می توانید آنها را دوباره بکارید و گیاه دیگری را رشد دهید (تقریبا بدون نیاز به ریشه) و یا به عنوان یک هدیه به دیگران تقدیم کنید.
  3. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  9
    3
    میوه را در نیمه دوم سال برداشت کنید. گیاه میوه اژدها معمولا در اواخر تابستان یا پاییز،میوه رسیده را تولید می کند، اما اگر آب و گرمای کافی را دریافت کند، می تواند تقریبا در هر زمانی از سال میوه بدهد. زمانی که پوست یک میوه اژدها به رنگ قرمز یا زرد تبدیل شود شما می توانید بگویید که آن میوه رسیده است. زمانی که به پوست میوه فشار وارد شود، پوست نیز کمی نرم می شود.
  4. نحوه کاشتن میوه اژدها مرحله  10
    4
    میوه اژدها را میل کنید. شما برای فرارسیدن این لحظه چندین سال در انتظار بوده اید، اکنون مزه آن را بچشید. شما می توانید میوه را به چهارقسمت برش بزنید و پوست آن را جدا کنید یا فقط با قاشق محتوای آن را بیرون بیاورید. این میوه شیرین و دارای بافتی شبیه کیوی اما کمی تردتر است.
    • هنگامی که گیاه اژدها به بار می نشیند و در اوج میوه دهی خود قرار میگیرد، می توانید چهار تا شش دوره رشد میوه را در یک سال مشاهده کنید. تصور نکنید که اولین میوه، آخرین میوه شما باشد. باید صبور باشد و منتظر بمانید، البته در حال حاضر فراوانی این میوه ها پاداش زحمات شماست.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان