به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

نحوه تعویض گلدان کاکتوس شامل سه مرحله است :بیرون آوردن کاکتوس از گلدان قدیمیآماده کردن کاکتوس برای قرار گرفتن در گلدان جدیدقرار دادن کاکتوس در گلدان جدید

هنگامی که یک کاکتوس نسبت به محیط فعلی (گلدان) خود بسیار بزرگ تر می شود، برای سالم ماندن گیاه کاکتوس، باید آن را به محل جدید منتقل کنید. ممکن است فرایند انتقال گیاه کاکتوس  تهدیداتی به همراه داشته باشد، اما زمانی این کار با موفقیت کامل به انجام می رسد که بتوانید از خودتان در مقابل تیغه های تیز گیاه و ریشه های کاکتوس را در مقابل آسیب ها محافظت کنید.

بخش 1

انتقال کاکتوس از گلدان قدیمی

  1. Image titled Repot a Cactus Step 1
    1
    از زمان انتقال کاکتوس اطلاع کافی داشته باشید. در اکثر گونه های کاکتوس، هنگامی که ریشه ها در سطح گلدان نمایان می شود یا هنگامی که تاج کاکتوس به اندازه ارتفاع گلدان می شود، باید گیاه را از محل خود به گلدان بزرگتری منتقل کنید.
    • این فرایند معمولا هر دو تا چهار سال یک بار رخ می دهد.
    • کاکتوس خود را در فصل خشک، معمولا در اواخر زمستان یا اوایل بهار به گلدان دیگری منتقل کنید. ممکن است در طی فرایند جابجایی، ریشه ها دچار شکستی شوند. همچنین دقت داشته باشید که رطوبت زیاد می تواند باعث پوسیدگی ریشه های آسیب دیده شود.
  2. Image titled Repot a Cactus Step 2
    2
    برای تعویض گلدان کاکتوس، دستکش بپوشید. از یک دستکش چرمی ضخیم استفاده کنید. جنس آن باید ضخیم باشد تا بتواند شما را در برابر تیغه های تیز کاکتوس محافظت کند.
    • دستکش ها به تنهایی ممکن است برای حفاظت از پوست شما کافی نباشد، اما هر اقدام دیگری نیز انجام می دهید، باید دستکش های ضخیم را پوشیده باشید.
  3. Image titled Repot a Cactus Step 3
    3
    خاک اطراف کاکتوس را نرم کنید. یک چاقوی کند را در اطراف محیط داخلی گلدان با حرکات اره ای بچرخانید تا خاک گلدان بخوبی نرم شود. تا زمانی این کار را ادامه دهید که سطح گلدان بصورت توده ای از خاک نرم جمع شود.
    • اگر شما یک گلدان پلاستیکی دارید، می توانید از دو طرف گلدان را فشار دهید و همچنین با یک چاقوی کند به اطراف گلدان ضربه بزنید تا خاک آن نرم شود.
    • قبل از انتقال کاکتوس، خاک های اطراف ریشه را باید به طور کامل نرم کنید. در غیر این صورت، زمینه آسیب دیدگی گیاه را فراهم کرده اید.
  4. Image titled Repot a Cactus Step 4
    4
    کاکتوس را با کمک روزنامه بیرون بیاورید. چندین ورق روزنامه را با هم بپیچانید و آنها را بر روی هم تا کنید تا نوار ضخیم و محکمی ایجاد شود. روزنامه ها را در اطراف کاکتوس خود بچرخانید. روزنامه ها را با دقت به طرف گیاه ببرید و آن را بدور کاکتوس فشار دهید و روزنامه و کاکتوس را با هم به بالا بکشید و به بیرون از گلدان منتقل کنید.
    • همچنین شما می توانید روزنامه را دور کاکتوس نگهدارید و از یک جفت انبُر قدیمی برای بلند کردن کاکتوس و روزنامه استفاده کنید. با انجام چنین کاری به سادگی می توانید پوست دستان خود را از تیغه های تیز کاکتوس دور نگه دارید.

بخش 2

آماده کردن کاکتوس برای قرار گرفتن در گلدان جدید

  1. Image titled Repot a Cactus Step 5
    1
    ریشه های کاکتوس را تمیز کنید. کاکتوس را روی میزکار خود قرار دهید و قطعات بزرگ خاک بر روی ریشه را با استفاده از انگشتان خود تمیز کنید. همچنین ریشه ها را به دقت از هم جدا کنید.
    • ریشه ها نیازی به تمیز کردن کامل ندارند، اما بیشتر قسمت های ضعیف در ریشه کاکتوس باید تمیز شود.
    • در طول مدت انجام این کار حتما از دستکش های ضخیم استفاده کنید.
  2. Image titled Repot a Cactus Step 6
    2
    ریشه های کاکتوس را بررسی کنید. به منظور مشاهده علائم پوسیدگی، بیماری ها یا آفات می بایست ریشه های کاکتوس را بررسی کنید. در صورت مواجه شدن با این مشکلات، حتما آنها را مورد توجه قرار داده و درمان کنید.
    • برای جلوگیری از هرگونه پوسیدگی یا قارچ های دیگر یک قارچ کش استفاده کنید.
    • برای از بین بردن هرگونه آفات، یک آفت کش استفاده کنید.
    • هر ریشه ای که به نظر خشک یا مرده می رسد را با استفاده از قیچی باغبانی قطع کنید.
  3. Image titled Repot a Cactus Step 7
    3
    هرس کردن ریشه های کاکتوس را مدنظر قرار دهید. هرس کردن ریشه تا حدودی بحث برانگیز است. در طی فرایند انتقال کاکتوس ممکن است بررسی های لازم روی ریشه ها صورت نگیرد ولی به احتمال زیاد کاکتوس جان سالم به در خواهد برد. اگر هرس کردن ریشه ها به درستی انجام شود، کارآیی گیاه بهتر می شود.
    • ریشه های بزرگ مقدار کمی از مواد مغذی را مصرف می کنند. آنها مواد مغذی را حمل و نگهداری می کنند، اما در واقع بسیاری از آنها را جذب نمی کنند، زیرا در رشد سریعتر کاکتوس هیچ تاثیری ندارند.
    • بریدن ریشه های بزرگتر می تواند سلامت ریشه های مویرگی را افزایش دهد، زیرا این ریشه های کوچک مسئول تامین آب و مواد مغذی برای گیاه هستند.
    • با استقاده از تیغه های تیز و تمیز، تکه های اصلی ریشه را به میزان یک پنجم تا یک دوم اندازه فعلی برش بدهید. ریشه های بزرگتر را نیز به اندازه یک پنجم تا یک دوم اندازه فعلی آنها کوتاه کنید.
  4. Image titled Repot a Cactus Step 8
    4
    اجازه دهید ریشه های کاکتوس خشک شوند. کاکتوس را در یک مکان گرم و خشک در حدود چهار روز نگه دارید تا ریشه ها کمی خشک شوند.
    • ممکن است هنگامی که گیاه را از گلدان بیرون می آورید، ریشه ها آسیب ببینند. هرگونه شکاف احتمالی در ریشه خطر ابتلا به قارچ یا پوسیدگی را افزایش می دهد. اگر تصمیم به هرس کردن ریشه ها دارید، به این نکته توجه کنید که ریشه ها مستعد آسیب پذیری خواهند بود. خشک کردن ریشه ها خطر ابتلا به عفونت در کاکتوس را از بین می برد.

بخش 3

 

  1. Image titled Repot a Cactus Step 9
    1
    گلدان جدید کاکتوس را با اندازه بزرگتر انتخاب کنید. زمانی که می خواهید برای کاکتوس خود یک گلدان انتخاب کنید باید گلدانی را در نظر بگیرید که یک سایز بزرگتر از گلدان فعلی باشد. هر چه اندازه گلدان بزرگتر از حد لازم شود ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. .
    • اگر یک گلدان بیش از حد بزرگ باشد، آب بیشتری در خاک آن ذخیره می شود. این آب می تواند در اطراف ریشه ها قرار گیرد و در نهایت سبب پوسیدگی آنها شود.
    • استفاده از گلدان های بزرگ برای آن دسته از گیاهانی که معمولا احتمال ابتلا به پوسیدگی ریشه دارند توصیه نمی شود مانند آستروفیوتوم، Ariocarpus، Lophophora، Aztekium و Obregonia . با این وجود، این موضوع برای گونه های دارای اندام سخت چندان مهم نیست، مانند Cereus، Trichocereus، Hylocereus، Stenocereus، Myrtillocactus و Opuntia.
  2. Image titled Repot a Cactus Step 10
    2
    مقدار کمی خاک در گلدان جدید کاکتوس بریزید. کمی از خاک گلدان اولیه را در ته گلدان جدید بریزید. خاک مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس کاشته شده را از خاک های داخل گلدان قدیمی تامین کنید.
    • همچنین می توانید قبل از اضافه کردن یک لایه خاک، لایه ای از مواد زهکشی شده، مانند تکه های شن و ماسه یا خاک رس در کف گلدان قرار دهید.
  3. Image titled Repot a Cactus Step 11
    3
    روزنامه را به دور کاکتوس بپیچید. اگر در هنگام انتقال کاکتوس هیچ روزنامه ای نداشته باشید، یک نوار کاغذی دیگر را با قراردادن چندین لایه روی یکدیگر بسازید و آنها را روی هم تا کنید. این نوار را در اطراف بدنه کاکتوس قرار دهید.
    • اطمینان حاصل کنید که روزنامه به خوبی دور کاکتوس را پوشانده باشد.
    • در طول این بخش از فرآیند، شما باید دستکش چرمی ضخیم خود را نیز به همراه داشته باشید.
    • اگر شما روزنامه ای در دسترس ندارید، قیچی های قدیمی و تمیز می توانند به شما کمک کنند.

  4. Image titled Repot a Cactus Step 12
    4
    کاکتوس را در وسط گلدان نگهدارید. با دقت کافی کاکتوس را بوسیله روزنامه برداشته و در وسط گلدان جدید قرار دهید. آن را بر روی خاک های کف گلدان ثابت نگهدارید.
    • هرگز کاکتوس را درون خاک فشار ندهید. این کار باعث می شود ریشه ها دچار آسیب شوند. شما باید با دقت ریشه ها را درون گلدان قرار داده و آن را طوری با خاک بپوشانید که هیچ گونه آسیبی به آن نرسد.
  5.  Image titled Repot a Cactus Step 13
    5
    در اطراف کاکتوس خاک بریزید. فضای اطراف گیاه کاکتوس را با دقت پر کنید و سعی کنید بیشتر مخلوط های گلدان قدیمی را درون گلدان جدید بریزید.
    • وقتی سطح گلدان پر شد با ضربه زدن به اطراف آن سطح خاک فروکش می کند. این کار باعث می شود که خاکها درون ریشه گیاه نفوذ کند. این کار را چندین بار تکرار کنید تا گلدان کاملا پر از خاک شود.
    • در این حالت باید اطمینان حاصل کنید که ارتفاع گیاه در گلدان مشخص باشد و گیاه کاملا در وسط گلدان قرار داشته باشد. موقعیت کاکتوس در گلدان را به میزان مورد نیاز تنظیم کنید طوری که قسمت سبز گیاه روی خاک و ریشه قهوه ای در زیر خاک قرار داشته باشد.
  6. Image titled Repot a Cactus Step 14
    6
    کمپوست و شن را به گلدان حاوی کاکتوس اضافه کنید. یک لایه کمپوست می تواند به حفظ قابلیت اسیدی بودن مناسب خاک کمک کند و یک لایه شن می تواند زهکشی را بهبود بخشد. البته انجام این کارها ضروری نیست، 
    • کمپوست باید کمی اسیدی و دارای میزان pH بین 4 و 5.5 باشد. کمپوست را با خاک در تمام سطح گلدان مخلوط کنید.
    • فقط یک لایه نازک از شن در سطح خاک و در اطراف پایه کاکتوس ‍‍پخش کنید.
  7. Image titled Repot a Cactus Step 15
    7
    زمان بهبودی بیشتری را به کاکتوس بدهید. برای گیاهان سخت و بادوام، چندین روز تا یک هفته منتظر بهبود آن بمانید و در این مدت گیاه را آبیاری نکنید زیرا گیاه در حال خشک شدن و بهبود یافتن می باشد. برای گونه هایی که در معرض پوسیدگی ریشه هستند، دو تا سه هفته منتظر بمانید و سپس آبیاری کنید.
    • بعد از اتمام دوره بهبودی، شما باید مراقبت دایمی از کاکتوس داشته باشید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+2 # علیرضا tr
سلام می خواهید در مورد کاکتوستون بیشتر بدونید به این برنامه یک سر بزنید .
کاکتوس یار
https://cafebazaar.ir/app/iran.golestan.cactus/?l=fa
+1 # مهندس ناهید فروشانی
سلام و عرض ادب
سپاس از معرفی سایتتون درباره ی شناخت کاکتوس ها
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان