به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت هیدروپونیک گوجه فرنگی

مراحل آموزش کاشت هیدروپونیک گوجه فرنگی

آموزش کاشت هیدروپونیک گوجه فرنگی شامل سه مرحله می باشد:آموزش نحوه ی اجرای سیستم هیدروپونیک جهت کاشت گوجه فرنگیآموزش کاشت گوجه فرنگی با روش هیدروپونیکآموزش ایجاد شرایط مناسب رشد گوجه فرنگی در روش هیدروپونیک

در روش کاشت هیدروپونیک، گیاهان گوجه فرنگی  در حجم بیشتری از مواد مغذی نسبت به کاشت در خاک، رشد می کنند، در واقع گوجه فرنگی ها در روش هیدروپونیک معمولاً در محلول های غیر خاکی قرار می گیرند که این محلول های غذایی می توانند ریشه های گیاهان را محافظت و مواد مغذی را برای گیاه مهیا می کنند. رشد گوجه فرنگی به روش هیدروپونیکی باعث می شود گیاهان در محیط کنترل شده با کمترین احتمال بیماری، رشد سریعتر و بیشترین عملکرد محصول را داشته باشند. البته، هر چند روش هیدروپونیک مزایای بسیار زیادی دارد اما باغبانی به روش هیدروپونیک کاری پر زحمت و معمولاً گران تر از کاشت معمولی گوجه فرنگی است، به خصوص اگر در شروع راه اندازی سیستم هیدروپونیک هستید. 

بخش 1

آموزش نحوه ی اجرای سیستم هیدروپونیک جهت کاشت گوجه فرنگی

  1. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 1
    1
    تصمیم بگیرید چه نوع سیستمی را برای کاشت هیدروپونیک گوجه فرنگی می خواهید استفاده کنید. در واقع انواع مختلفی از سیستم های هیدروپونیک وجود دارد و گوجه فرنگی می تواند به خوبی در هر یک از آنها رشد کند. دستورالعمل های این بخش به شما آموزش می دهد که چگونه یک سیستم هیدروپونیک جزر و مدی بسازید که نسبتاً ارزان و آسان است. سیستم جزر و مدی همچنین بعنوان سیستم زهکشی و غرقاب نیز معروف است زیرا گیاهان را در محلول های غذایی غرق می کند و سپس محلول، زهکش می شود، البته حدود دو اینچ (5 سانتیمتر) از محلول بالای ظرف باقی می ماند.
    انواع روش های کاشت هیدروپونیک:
    تکنیک کشت عمیق یا شناور و غوطه وری (DWC): سیستم ساده ی آبیاری برای کاشت و پرورش گوجه فرنگی گیلاسی و سایر گیاهان کوچک به روش هیدروپونیک است.
    تکنیک مولتی فلو (Multi flow): تکنیک بالاتری از سیستم جزر و مدی است که بر گرانش زمین متکی است. ساخت آن سخت است، اما  گیاهان بیشتری را در بر می گیرد.
    تکنیک کشت فیلم یا نوار غذایی (NFT): محلول مواد مغذی از طریق یک لوله ی رشد بصورت سراشیبی به جایی که ریشه های گیاهان معلقند می رسد. روشی تمیزتر و کمی گران است، اما برخی از تولید کنندگان تجاری این روش را ترجیح می دهند. (تکینک نواری  یکی از روش های پرورش گیاهان در محیط هیدروپونیک است که  محلول غذایی هیدروپونیک  در مسیری کم عمق و کوچک حرکت و به ریشه گیاه می رسد. این حرکت بصورت چرخشی در طول مسیر ادامه دارد. منظور از نوار یا فیلم، لایه ای نازک از محلول غذایی می باشد).
    • توجه داشته باشید: تمام وسایل موردنیاز جهت راه اندازی و ساخت یک سیستم هیدروپونیک به یکباره و یا هر جزء را بطور جداگانه خریداری یا آنها را در اطراف خانه خود پیدا کنید. قبل از ساخت سیستم هیدروپونیک، تمام وسایل را تمیز و مرتب کنید.
     
  2. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 2
    2
    مکان مناسبی برای نصب سیستم هیدروپونیک جهت کاشت گوجه فرنگی ها، در نظر بگیرید. سیستم های هیدروپونیک فقط برای محیط های داخلی و گلخانه ها مناسب می باشند. این سیستم ها به کنترل دقیق نیازمندند تا به درستی کار کنند، بنابراین باید آنها را در مکانی نزدیک به پنجره نصب کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که دما و رطوبت را برای سطوح دقیق مورد نیازِ رشد بهتر گیاهان گوجه فرنگی، تنظیم کنید.
    • ممکن است گیاهان در سیستم هیدروپونیک، با استفاده از نور طبیعی نیز رشد کنند، اما سیستم هیدروپونیک را زیر یک پوشش شیشه ای یا پلی اتیلن مانند سقف گلخانه نه در هوای آزاد، نیز نگه می دارند.
     
  3. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 3
    3
    یک ظرف بزرگ و پلاستیکی را بعنوان یک مخزن در سیستم هیدروپونیک، با آب پر کنید. از یک ظرف پلاستیکی استفاده کنید که از ورود نور، بمنظور رشد جلبک ها، جلوگیری کند. این مخزن بزرگتر، باعث پایداری بیشتر و موفق تر سیستم هیدروپونیک خواهد شد. هر گیاه گوجه فرنگی، به حدود 2.5 گالن (11.3 لیتر) محلول غذایی نیاز دارد. در واقع، عوامل زیادی وجود دارد که باعث شود که گیاهان گوجه فرنگی آب را سریعتر استفاده کنند، بنابراین توصیه می شود از ظرفی استفاده کنید که بتواند حداقل دو برابر مقدار آب را در خود نگه دارد.
    • برای این منظور می توانید از یک سطل پلاستیکی یا قوطی های حلبی استفاده کنید. از یک برند معتبر برای جلوگیری از ورود هر نوع آلودگی به سیستم هیدروپونیک استفاده کنید یا حداقل ظرف های مورد استفاده را با آب صابون تمیز کنید و بشویید.
    • آب جمع آوری شده از باران البته اگر شامل آلاینده ها نباشد، برای سیستم هیدروپونیک مناسب تر از آب شیرین می باشد، بخصوص اگر آب شیرین "سخت" و با مواد معدنی زیادی همراه باشد.
     
  4. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 4
    4
    یک سینی در بالای مخزن سیستم هیدروپونیک قرار دهید. "سینی جزر و مدی" (ebb and flow tray) از گیاهان گوجه فرنگی حمایت می کند و بطور مرتب مواد مغذی و آب را به سمت ریشه های گوجه فرنگی هدایت کرده تا  بتوانند آنها را جذب کنند. سینی باید به اندازه کافی محکم  نگه داشته شود و آن را بالاتر از مخزن  قرار دهید تا آب اضافی از پایین آن خارج شود. سینی ها معمولاً از جنس پلاستیک ساخته شده اند، نه فلز، زیرا فلز باعث زنگ زدگی سینی می شود که می تواند گیاهان را تحت تاثیر قرار دهد و سینی را نیز از بین ببرد.
     
  5. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 5
    5
    یک پمپ آب داخل مخزن هیدروپونیک نصب کنید. شما می توانید یک پمپ آب هیدروپونیک را خریداری کنید یا از یک پمپ مخزنی استفاده کنید. بسیاری از پمپ ها دارای فهرستی از نمودار جریان آب در ارتفاع های مختلف هستند. می توانید از یک پمپ فشار قوی برای فرستادن به اندازه ی آب از مخزن به سینی حاوی گیاهان گوجه فرنگی استفاده کنید. بنابراین، بهترین روش ممکن، انتخاب یک پمپ قدرتمند، قابل تنظیم و تست شده می باشد.
     
  6. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 6
    6
    لوله های آب را بین مخزن و سینی در سیستم هیدروپونیک جهت کاشت گوجه فرنگی نصب کنید. از لوله ی پی وی سی 1/2 اینچ (1.25 سانتیمتر)  یا هرنوع لوله ای که در کیت هیدروپونیک خریداری شده موجود است استفاده کنید، یک لوله بلند بین پمپ آب و سینی وصل کنید، بنابراین سینی می تواند تا ارتفاعی که ریشه های گیاه گوجه فرنگی قرار دارند، غرق شود یا پایین رود.
    • لوله های ورودی و خروجی را در انتهای مخالف هم در سینی قرار دهید تا میزان گردش آب را افزایش دهید.
     
  7. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 7
    7
    لوله های سرریز را بمنظور بازگشت آب به مخزن، در سیستم هیدروپونیک نصب کنید. دومین لوله پی وی سی را به سینی  با یک لوله ی سرریز وصل کنید، و آن را در ارتفاع پایین ریشه قرار دهید. هنگامی که آب به این سطح می رسد، از طریق لوله سرریز، بصورت زهکش (خروجی آب) به سمت مخزن بر می گردد.
    • در نظر داشته باشید که لوله سرریز( overflow tube) باید از قطر لوله ورودی پمپ آب بزرگتر باشد تا از جاری شدن آب جلوگیری شود.
     
  8. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 8
    8
    در سیستم هیدروپونیک یک عدد تایمر به پمپ آب وصل کنید. یک تایمر ساده که برای وسایل روشنایی  استفاده می شود، می تواند برای تنظیم پمپ آب در فواصل منظم بکار رود. تایمر باید قابل تنظیم باشد تا بتوانید مقدار محلول غذایی را بسته به مرحله زندگی گیاهان، افزایش یا کاهش دهید.
    • یک تایمر سنگین 15 آمپری با پوشش ضد آب توصیه می شود.
    • بر روی هر پمپ آب مکانی برای اتصال تایمر تعبیه شده است.
     
  9. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 9
    9
    در این مرحله سیستم هیدروپونیک را تست کنید. پمپ آب را روشن کنید و ببینید آب به کجا می رود. اگر جریان آب نتواند به سینی برسد یا اگر آب بیش از حد در لبه سینی قرار گیرد، ممکن است نیاز به تنظیم پمپ آب یا تنظیم اندازه لوله زهکشی داشته باشید. هنگامی که پمپ آب را با توان دقیق تنظیم کردید، تایمر را چک کنید تا ببینید که آیا پمپ در زمان مشخص شده، راه اندازی می شود.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت گوجه فرنگی با روش هیدروپونیک

  1. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 10
    1
    بذرهای گوجه فرنگی را در یک ماده مخصوص کشت هیدروپونیک بکارید. در صورت داشتن شرایط لازم، هر زمان می توانید گیاهان گوجه فرنگی را از طریق بذر پرورش دهید. اگر نشاء های گوجه فرنگی را از جایی خریداری کرده اید، با این کار ممکن است به سیستم هیدروپونیک، آفات و بیماری ها منتقل شود. بنابراین بهتر است خودتان بذر گوجه فرنگی را بکارید پس بذرهای گوجه فرنگی را در یک سینی نشاء گلخانه ای با مواد مخصوص سیستم هیدروپونیک، به جای خاک معمولی، بکارید. قبل از استفاده از ماده مخصوص کشت هیدروپونیک، مواد را در آبی با pH 4.5 (با یک دستگاه کیت تست PH اینکار را انجام دهید) بخیسانید. می توانید روی سینی کشت از یک پلاستیک شفاف استفاده کنید تا رطوبت بستر حفظ شده بذرهای گوجه فرنگی تشویق به جوانه زنی شوند.

    مواد مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک جهت رشد گیاهان:
    پشم سنگ (Rock Wool):  پشم سنگ برای رشد گوجه فرنگی بسیار خوب است، اما هنگام استفاده از پشم سنگ حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید بمنظورجلوگیری از تحریکات پوستی. (پشم سنگ ماده ای کاملاً خنثی و متخلل است، به راحتی به ریشه نفوذ می کند، استریل می باشد ودر سیستم هیدروپونیک، بسیار پرکاربرد است).
    الیاف و فیبر نارگیل (Coconut coir): این ماده انتخاب عالی برای رشد گیاهان در سیستم هیدروپونیک است، به ویژه هنگامی که با خاک رس ترکیب شود "grow rocks".  در محصولات کیفیت پایین این ماده ممکن است نیاز به شستشوی نمک موجود در آنها داشته باشید.( الیاف نارگیل کاملاً تجدید پذیر و ارگانیک هستند و دارای pH متعادل و… ،  جایگزین بستر کشت خاکی می باشند).
    پرلیت: ارزان و مقرون به صرفه و کارآمد است، اما پرلیت در یک سیستم جزر و مدی شسته می شود. لذا بهتر است  با 25٪ ورمیکولیت ترکیب شود.
  2. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 11
    2
    در یک سیستم هیدروپونیک، نشاءهای گوجه فرنگی را در زیر نور مصنوعی قرار دهید تا زمانی که جوانه بزنند.  بمحض ینکه برگ های لپه ای نشاء های گوجه فرنگی ظاهر شد، پوشش پلاستیکی را از روی گیاهان جوانه زده بردارید، و نشاءهای گوجه فرنگی را زیر منبع نور  برای حداقل 12 ساعت در روز قرار دهید. لامپ های رشته ای را بعنوان آخرین راه حل استفاده کنید، زیرا آنها حرارت بیشتری نسبت به سایر گزینه ها تولید می کنند.
    • در بخش راه اندازی سیستم هیدروپونیک به گزینه های رشد نور توجه کنید.
    • مراقب باشید که نور بر روی ریشه نتابد تا از آسیب رسیدن به ریشه ها جلوگیری شود.
    • می توانید ریشه ی نشاء های گوجه فرنگی را قبل از انتقال در یک محلول استارتر که حاوی عنصر فسفر برای ریشه زایی بیشتر است، قرار دهید.
     
  3. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 12
    3
    نشاءهای گوجه فرنگی را به سیستم هیدروپونیک منتقل کنید. منتظر بمانید تا ریشه های گوجه فرنگی از پایین سینی نشاء بیرون بیایند و اولین "برگ حقیقی" نیز رشد کند، برگ حقیقی ظاهری بزرگتر و متفاوت نسبت به برگ های لپه ای دارد. این روند معمولا 10 تا 14 روز طول می کشد. هنگامی که آنها را به سیستم هیدروپونیک منتقل می کنید، می توانید آنها را در فواصل 10 تا 12 اینچ (25-30 سانتیمتر) از یکدیگر در یک گلدان پلاستیکی تور مانند قرار دهید.
    • اگر از سیستم جزر و مدی که در این مقاله شرح داده شد استفاده کردید، باید گیاهان گوجه فرنگی را در سینی قرار دهید. سایر سیستم ها ممکن است نیاز به  قرار دادن گیاهان در یک گودال در امتداد یک سراشیبی داشته باشند، و یا هر جا که آب و مواد مغذی بتوانند به ریشه برسند.
     
  4. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 13
    4
    تایمر پمپ آب را در سیستم هیدروپونیک تنظیم کنید. در ابتدا، سعی کنید پمپ را برای مدت 30 دقیقه هر 2.5 ساعت تنطیم کنید.. نگاهی به گیاهان داشته باشید: در صورت شروع پژمردگی، باید میزان آبیاری را افزایش دهید، و اگر ریشه ها باریک اند، میزان آبیاری را کاهش دهید. در حالت ایده آل، هنگام چرخه ی آبی بعدی، ماده ای که گیاهان در آن قرار دارند باید کاملاً خشک شده باشد.
    • پس از اینکه گیاهان گوجه فرنگی، شروع به شکوفه دهی و میوه می کنند، نیار به  آبیاری بیشتری دارند.
     
  5. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 14
    5
    چراغ های مصنوعی را برای سیستم کشت هیدروپونیک گوجه فرنگی ها نصب کنید (اگر قابلیت اجرا داشته باشید). در شرایط رشد ایده آل، گیاهان گوجه فرنگی در حال رشد را بین 16 تا 18 ساعت در روز در برابر نور قرار دهید. سپس چراغ ها را خاموش کنید و به مدت 8 ساعت در تاریکی قرار دهید. البته اگر بخواهید از نور خورشید بهره ببرید، گیاهان می توانند رشد کنند، اما احتمالاً به آرامی رشد خواهند کرد.
     
  6. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 15
    6
    در سیستم هیدروپونیک در این مرحله گیاهان گوجه فرنگی را به قیم ها وصل کرده و هرس کنید. برخی از گیاهان گوجه فرنگی "با رشد محدود" هستند، به این معنی که آنها به اندازه مشخصی رشد می کنند و سپس رشدشان متوقف می شود. تعدادی دیگر از گیاهان گوجه فرنگی بطور نامحدود رشد می کنند و ممکن است نیاز به قیم داشته باشند تا بتوانند به درستی رشد کنند (رجوع شود به مقاله ی سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی). هرس کردن شاخه های اضافی یعنی شکستن ساقه ها با دست بجای بریدن ساقه ها (مقاله ی هرس گیاهان گوجه فرنگی).
    • در نظر داشته باشید که  حتی گوجه فرنگی های با رشد محدود بدون قیم رشد می کنند، اما احتمال کاهش عملکرد محصول را خواهند داشت اگر آنها را بطرز صحیحی به قیم وصل نکنید. هنگامی که گیاهان میوه می دهند، ممکن است گیاهان خم شده  و با محیط کشت تماس پیدا کنند.
     
  7. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 16
    7
    در این مرحله شکوفه های گوجه فرنگی را گرده افشانی کنید. هنگامی که گیاهان گوجه فرنگی شکوفه می دهند، چونکه در محیط هیدروپونیک شما حشراتی وجود ندارد که آنها را گرده افشانی کنند، شما باید خودتان اینکار را انجام دهید. صبر کنید تا گلبرگ ها به عقب برگرند تا مادگی ظاهر شده و پرچم ها یا چوب های نازک و باریک در مرکز گل را با گرده بپوشاند. یک قلم مو نرم را به هر یک از پرچم های پوشیده با گرده تماس داده، سپس به انتهای اطراف مادگی آنرا لمس کنید. روزانه این کار را تکرار کنید.
     
 

بخش 3

آموزش ایجاد شرایط مناسب رشد گوجه فرنگی در روش هیدروپونیک

  1. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 17
    1
     دما را در سیستم هیدروپونیک کنترل کنید. در طول ساعات "روشنایی روز"، دمای هوا باید 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 تا 24 درجه سانتیگراد) باشد. در شب باید 55 تا 65 درجه فارنهایت (12 تا 18 درجه سانتیگراد) باشد. برای تنظیم دمای هوا از ترموستات و فن استفاده کنید. در حالی که گیاهان رشد می کنند، دما را کنترل کنید، زیرا دمای هوا می تواند با چرخه زندگی گوجه فرنگی ها یا آب و هوا  تغییر کند.
    • به دمای محلول رشد نیز توجه کنید. دمای محلول باید بین 68 تا 72 درجه فارنهایت (20-22 درجه سانتیگراد) باشد. البته، شما لازم نیست دما را دقیقاً در این محدوده نگه دارید. اگر دما کمی به خارج از محدوده برسد، باز هم خوب است. فقط اجتناب کنید که دمای محلول  رشد کمتر از 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) یا بالاتر از 80 درجه فارنهایت (26 درجه سانتیگراد) برسد.
     
  2. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 18
    2
    یک فن در اتاق روشن کنید (اختیاری). یک فن خروجی ممکن است به حفظ درجه حرارت در کل اتاق کمک کند. جریان هوا باعث ایجاد گرده افشانی نیز می شود، هرچند که می توانید میوه ها را به وسیله دست نیز گرده افشانی کنید.
     
  3. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 19
    3
    اضافه کردن محلول غذایی به مخزن آب سیستم هیدروپونیک. برای تهیه محلول غذایی سیستم های  هیدروپونیک از محلول های"آلی" اجتناب کنید، زیرا ممکن است تجزیه شود و مراقبت از سیستم را پیچیده تر کند. از آنجا که نیازهای سیستم هیدروپونیک با توجه به انواع مختلف گوجه فرنگی و میزان مواد معدنی موجود در آب، متفاوت است، ممکن است نیاز به تنظیم مقدار یا نوع محلول غذایی مورد استفاده، نیز داشته باشید. برای شروع، دستورالعمل های بر روی بسته بندی محلول های غذایی را مطالعه کنید تا مشخص شود که چقدر نیاز به اضافه شدن به مخزن می باشد.
    •  محلول های غذایی دو قسمتی باعث کاهش ضایعات می شودو همچنین نمی توان برخی از عناصر را با هم ترکیب نمود و باید جداگانه به مخزن آب  اضافه نمود. به این ترتیب محلول های غذایی دو قسمتی را به محلول های یک قسمتی ترجیح می دهند.
    • ممکن است بخواهید از فرمول تغذیه ای ا ستفاده کنید که بر روی مرحله رشد گیاه تکیه دارد. بعنوان مثال می توان زمانی که گیاه گوجه فرنگی گل داد، فرمول شیمیایی را تغییر دهید.
     
  4. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 20
    4
    برای آزمایش آب سیستم هیدروپونیک از کیت آزمایشگاهی تست PH استفاده کنید. از یک کیت آزمایش pH یا کاغذ لیتموس برای آزمایش pH مواد مغذی و آب استفاده کنید، و یکبار نیز هنگامی که مواد غذایی و آب باهم مخلوط می شوند pH را تست کنید. اگر pH در محدوده 5.8 الی 6.3 قرار نگرفته باشد، می توانید pH را با افزودن اسید یا مواد قلیایی به مخزن، تنظیم کنید.
    • اسید فسفریک می تواند برای کاهش pH استفاده شود، در حالی که هیدروکسید پتاسیم برای بالا بردن pH بکار می رود.
     
  5. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 21
    5
    چراغ های رشد گیاهان را در سیستم هیدروپونیک گوجه فرنگی نصب کنید (توصیه می شود). چراغ های مصنوعی رشد، این امکان را می دهد که شرایط ایده آل را برای رشد گیاهان در طول سال شبیه سازی کنید و برای  گوجه فرنگی ها نور بیشتری را نسبت به نور خورشید می توانید فراهم کنید، که این مورد یکی از مزایای اصلی یک سیستم رشد داخلی است. البته، اگر شما از یک گلخانه یا مکان دیگری استفاده می کنید که گیاهان مقادیر زیادی نور طبیعی را دریافت می کنند، یک فصل رشد کوتاه تری  خواهید داشت و در مصرف برق صرفه جویی کنید.
    • لامپ های متال هالید (Metal halide ) دقیق ترین شبیه سازِ نور خورشید هستند، و آنها بعنوان یک انتخاب محبوب برای سیستم های هیدروپونیک  استفاده می شوند. چراغ های رشد گیاهان از جمله فلورسنت، سدیم و ال ای دی نیز در دسترس هستند، اما ممکن است باعث رشد کندتر یا رشد متفاوت در گیاهان شوند. از لامپهای رشته ای (incandescent) که در مقایسه با گزینه های دیگر ناکارآمد و عمر کوتاه مدت دارند اجتناب کنید.
     
  6. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 22
    6
    بر روی آبیاری منظم در سیستم هیدروپونیک نظارت داشته باشید. یک دستگاه ECسنج، هر چند ممکن است گران باشد اما بهترین روش اندازه گیری غلظت مواد مغذی در آب است (هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب می‌باشد). نتایج خارج از رنجِ 2-3.5 ، نشان می دهد که آب باید کاملاً تغییر یا تا حدی تغییر کند.اگر دستگاه EC سنج ندارید بدنبال علائم زیر در گیاه گوجه فرنگی باشید:
    • نوک برگ ها به سمت پایین حلقه شده، این نشانه بدین معنی است که محلول غذایی بسیار غلیظ بوده است. با آب pH 6،0، محلول را رقیق کنید.
    • اگر نوک برگ گیاهان به سمت بالا حلقه شده یا ساقه قرمز باشد، نشان دهنده ی آن است که pH آب بسیار کم است، در حالی که برگ های زرد شده ی گیاهان گوجه فرنگی نشان می دهد که pH آب خیلی زیاد است و یا محلول بیش از حد رقیق است. در هر یک از این موارد، محلول های غذایی را به شرح زیر جایگزین کنید.
     
  7. آموزش کاشت هيدروپونيک گوجه فرنگي مرحله 23
    7
    بطور منظم محلول غذایی و آب را در سیستم هیدروپونیک گوجه فرنگی جایگزین کنید. اگر سطح آب در مخزن افت کرده، آب بیشتری اضافه کنید، اما مواد مغذی بیشتری اضافه نکنید. هر دو هفته یا یک بار در هفته اگر گیاهان شما سالم نبودند، مخزن را بطور کامل خالی کنید و مواد نگهدارنده و ریشه های گیاهان گوجه فرنگی را تمیز کرده و با آب با pH 6،0 آنها را بشویید تا مواد معدنی که می تواند باعث آسیب شوند را از روی گیاهان پاک کرده باشید. مخزن را با  آب و محلول غذایی جدید پر کنید، مطمئن شوید که pH را متعادل کرده و قبل از اینکه پمپ آب را روشن کنید اجازه دهید مخلوط به خوبی ترکیب شود.
    • شما می توانید از آب های مصرف شده، برای آبیاری منظم گیاهان باغتان استفاده کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+2 # محمد مهرانی
چه ماده ای برای اب گوجه هیدروپونیک با اب مخلوط کنیم
# شیرآلات آبیاری
با سلام برای خرید لوازم آبیاری قطره میتونید به سایت www.golabe.ir مراجعه کنید
+2 # علی محمدزاده
سلام و ممنونن از اطلاعات مفیدتان
علت گلریزی بعد از شکوفاشدن گل، از ناحیه گلوگاه چیه؟ گوجه فرنگی من رشد بسیار بالایی داره گل های زیادی هم تولید میکنه ولی همه بعد چند روز از ناحیه گلوگاه کنده میشن و میفتن، کمبود چه عنصری دلیل میتونه باشه
+2 # امیر پهلوان صادق
سلام و درود
زمانی که مواد غذایی و یا نور به اندازه کافی به بوته گوجه نرسد، بوته گوجه بعضی از گلهاش رو رد میکنه و به اصطلاح ریزش گل اتفاق می افتد اما عناصر کلسیم و بُر می تونه از این اتفاق جلوگیری کند. می توانید دو عنصر مذکور را بصورت محلول پاشی روی بوته استفاده کنید.
برای آشنایی با نقش عناصر در گیاه ، پیشنهاد می کنم کتاب زیر را مطالعه فرمایید:
zeraatyar.com/pdf/%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87
+2 # farhang8379
از دقت توضیحات شما ممنونم
+5 # Guest
سلام توضیحات خوب بود ولی به نظرمیرسدکه اگر ساده تر و عامه فهم میبود و در کیس کوچک وبزرگ مطرح میگردید کاربردی تر میشد و زحمات شما قابل توجه بود کسی که پول دارد و میخواهد چنین سرمایه گذاری کند با استخدام مهندسین مجرب نیازی به توصیه ها ندارد تنها کسانی روی به این موارد آموزشی سر میکشند که دست خالی و بیسواد مثل بنده بتونند کاری انجام دهند ممنون از بذل توجه شما
+1 # بهروز شعبانی
سلام.تشکر از اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمندتان.شهر ما هندیجان درخوزستان از قدیم مخزن کشت و تولید گوجه به روش باغی و سنتی بوده است.ولی اکنون بعلت بی آبی سالهاست که گوجه کشت نمی شود.آیا بعلت گرمای شدید این شهر و کم آبی وکیفیت بد آب بخاطر ec بالای ان و من نا آشنا به سیستم کشت هیدروپونیک و قدرت مالی ، کشت گلخانه ایی گوجه فرنگی به روش هیدروپونیک عقلانی هست یا خیر؟ البته فعلا متراژ 500 تا 1000 متر را در نظر گرفته ام.
# امیر پهلوان صادق
سلام و درود
کشت هیدروپونیک همانطور که میدونید برای مکان هایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، پیشنهاد می شه، البته توجه داشته باشید که در کشت هیدروپونیک بروش باز برعکس روش بسته میزان مصرف آب و کودهای شیمیایی نسبت به خاکی بسیار بیشتر خواهد بود.
بنابراین با یک دانش کافی در این باره و انتخاب روش مناسب می تونید بر مشکل کمبود آب فائق بیایید.
برای مطالعه بیشتر در این زمنیه به لینک زیر مراجعه کنید:
zeraatyar.com/pdf/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-pdf-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان