به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت بذر گوجه فرنگی

مراحل آموزش کاشت بذر گوجه فرنگی 

آموزش کاشت بذر گوجه فرنگی شامل چهار مرحله می باشد:خرید بهترین نوع گوجه فرنگی برای تهیه بذرآموزش بذرگیری و خشک کردن بذرها از گوجه فرنگی تازهآموزش آماده سازی بذرهای گوجه فرنگی در خانهآموزش کاشت بذرهای گوجه فرنگی در باغ

باغبانی روشی بصرفه بمنظور کاهش در هزینه ها و تولید محصولات سالم می باشد. اگر دوستدار گوجه فرنگی هستید و می خواهید در پخت و پز از گوجه فرنگی  استفاده کنید، بهتر است گوجه فرنگی را از طریق بذر بکارید زیرا روش بسیار آسانی است. لذا در این مقاله نحوه ی کاشت گوجه فرنگی از طریق بذر آموزش داده شده است. 

1

خرید بهترین نوع گوجه فرنگی برای تهیه بذر

  1. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 1
    1
    اطلاعات لازم را در مورد کاشت گوجه فرنگی در منطقه ی موردنظرتان، جمع آوری کنید. گوجه فرنگی، مانند هر نوع گیاه دیگر، شرایط محیطی ایده آلی برای رشد قوی تر گیاهان و خوشمزه ترشدن گوجه فرنگی ها، نیاز دارد. تعدادی از ارقام گوجه فرنگی برای کاشت در مناطق خاص، مناسب تر هستند و در سایر نقاط جهان و هر کشوری نیز رشد نمی کنند. لذا بهترین رقم گوجه فرنگی را برای کاشت در منطقه ی خود در نظر بگیرید. ممکن است برخی از ارقام هیبرید گوجه فرنگی، مقاوم بوده و در هر نوع خاک و آب و هوایی بتوانند رشد کنند.
     
  2. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 2
    2
    یک نوع گوجه فرنگی برای کاشت از طریق بذر انتخاب کنید. انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارد که هر کدام دارای رنگ، اندازه و طعم خاصی هستند. اندازه ی گوجه فرنگی می تواند، از میوه های کوچک به اندازه ی انگور گرفته تا میوه های بزرگ به اندازه ی یک توپ بیسبال باشد، و در هر رنگی به جز رنگ آبی موجود می باشد. نحوه ی پخت گوجه فرنگی، باعث ایجاد عطر و طعم متفاوت در غذا می شود، و روش رشد گوجه فرنگی و ... نیز در انتخاب نوع بذر گوجه فرنگی برای کاشت، دارای اولویت می باشند.
    • دو روش رشد مختلف در گیاهان گوجه فرنگی وجود دارد: رشد محدود و رشد نامحدود.
      گیاهان گوجه فرنگی با رشد محدود، به سرعت به سمت بالا رشد می کنند و به سرعت نیز میوه می دهند، البته برای یک دوره ی کوتاه مدت. آنها همچنین نیاز به هرس، استفاده از حائل و نگهداری کمتری دارند.
      گیاهان گوجه فرنگی با رشد نامحدود، بیشتر گسترش پیدا می کنند و شبیه به درخت انگور هستند و میوه ی بیشتری در فصل طولانی تری نیز تولید می کند. گیاهان گوجه فرنگی با رشد نامحدود، همچنین بسیار بزرگ هستند و هرگز رشدشان متوقف نمی شود، بنابراین آنها نیاز به حائل و نگهدارنده یا داربست دارند.
    • رقم های مختلف گوجه فرنگی کاربردهای متفاوتی دارند از جمله گوجه فرنگی کروی قرمز (Red globe) یا گوجه فرنگی درشت (beefsteak)، دو رقمی هستند که بصورت کامل یا اسلایسی در ساندویچ ها استفاده می شوند. رقم های Plum یا roma گوجه فرنگی، برای پخت و پز، کنسرو کردن و سس ها استفاده می شوند. گوجه فرنگی گیلاسی یا گوجه فرنگی grape ، پر از دانه و آب می باشد و بصورت کامل یا نصف شده در سالادها و پاستاها استفاده می شود.
    • رنگ گوجه فرنگی می تواند عطر و طعمی که گوجه تولید می کند را تغییر دهد. برای طعم های کلاسیک گوجه فرنگی ، سراغ گوجه فرنگی های بزرگ و قرمز بروید. گوجه فرنگی های بنفش یا قهوه ای دارای طعم بسیار قوی و دلپذیر هستند در حالی که گوجه فرنگی زرد و نارنجی طعم شیرین تری دارند. گوجه فرنگی های سبز برای پخت غذاهای طعم دار، مناسب هستند.
     
  3. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 3
    3
    یک رقم بذر گوجه فرنگی از سایت فروشگاه زراعت یار انتخاب کنید. گوجه فرنگی را می توان از بذرهای خشک بسته بندی شده (قابل دسترس در سایت فروشگاه زراعت یار)، دانه های تازه ای که از گوجه فرنگی های برش خورده جدا کرده اید، و یا از نشاء های آماده، رشد و پرورش دهید. بذرهای خشک و تازه به کار بیشتری برای رشد نیاز دارند، که البته آنها می توانند بیشترین عملکرد را داشته باشند. کاشت نشاء گوجه فرنگی، ساده ترین روش برای کاشت و پرورش گوجه فرنگی است.
     
  4. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 4
    4
    درباره ی زمان کاشت بذر گوجه فرنگی اطلاعات لازم را کسب کنید. کاشت گوجه فرنگی باید در زمان خاصی از سال برای حصول بهترین نتایج، انجام شود. از آنجایی که گوجه فرنگی گیاه نور دوستی است، این گیاهان در اواخر بهار و تابستان، بوته های قوی تر و پربارتری به ثمر می آورند. گیاهان گوجه فرنگی، باید حداقل دو هفته پس از اولین تاریخ یخبندان یا زمانی که دمای شبانه کمتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) نشده باشد و دمای روز نیز کمتر از 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتیگراد) باشد، کاشته شوند.
    • اگر شروع به آماده سازی بذرهای گوجه فرنگی در محیط داخل کرده اید، باید بگونه ای برنامه ریزی کنید،  که 6-8 هفته قبل از تاریخ  پیش بینی شده ی انتقال نشاءهای گوجه فرنگی به باغ،  این کار انجام شود.
    • می توانید یک دماسنج خاک، برای بررسی خاک باغ، بمنظور تعیین زمان کاشت ایده آل بذرهای گوجه فرنگی خریداری کنید. دمای خاکی که حدود 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) باشد، برای کاشت گوجه فرنگی مناسب است، اما درجه ی خاک فوق ممکن است در ارتباط با آب و هوای بهتر، صحیح نباشد؛ بنابراین تست دمای خاک باغ، روش مطمئن تری برای تعیین زمان کاشت بذر گوجه فرنگی می باشد.
    • یک تقویم زراعی، ابزار مفیدی برای تعیین بهترین زمان کاشت بذر گوجه فرنگی ها است. (بصورت آنلاین نیز در دسترس می باشد)
     
 

2

آموزش بذرگیری و خشک کردن بذرها از گوجه فرنگی تازه

  1. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 5
    1
    گوجه فرنگی موردنظرتان را برای تهیه بذر، انتخاب کنید. با کاشت بذرهای جدا شده از گوجه فرنگی موردنظر،  گوجه فرنگی تولید خواهد شد که تقریباً با والد یکسان است. اگر یک گوجه فرنگی فوق العاده خوشمزه یا آبدار دارید که می خواهید آن را حفظ کنید، آن را برش دهید و بذرهای آن را ذخیره کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که گوجه فرنگی انتخاب شده، سالم است، انتخاب یک گوجه فرنگی ناسالم، میوه ای تولید می کند که بطور مشابه خراب است. بنابراین مطمئن شوید که بذرها، از گوجه فرنگی سالم گرفته شده است.
    • منتظر بمانید تا قبل از برش و جدا کردن بذرها، گوجه به اندازه ی کافی رسیده شود.
     
  2. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 6
    2
    گوجه فرنگی ها را به دو قسمت تقسیم کنید. برای برش گوجه فرنگی از یک چاقوی تیز استفاده کنید و گوجه فرنگی را نصف کنید. این کار را روی یک میز یا تخته انجام دهید تا بتوانید بذرهای گوجه فرنگی را از قسمتهای پالپی و گوشتی گوجه، بسادگی جدا کنید.
     
  3. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 7
    3
    بمنظور کاشت بذر گوجه فرنگی، داخل گوجه فرنگی ها را خالی کنید. از یک قاشق برای خالی کردن تمام بذرهای ریز، آب و گوشت داخل گوجه فرنگی استفاده کنید. سپس همه اینها را در یک کاسه کوچک یا فنجان قرار دهید.
     
  4. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 8
    4
    بذرهای گوجه فرنگی را در آب گوجه بگذارید. بذرهای گوجه فرنگی قبل از اینکه خشک شوند، و درون آب قرار بگیرند، نیاز دارند که از فرایند تخمیر عبور کنند. درون یک بطری را با دانه ها و کمی گوشت گوجه فرنگی پر کرده و با پوشش پلاستیکی درب آن را ببندید. چند سوراخ روی پلاستیک برای جریان هوا ایجاد کنید.
    •  به بذر و پالپ های گوجه فرنگی، آب اضافه نکنید.
     
  5. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 9
    5
    بذرهای گوجه فرنگی را دو بار در روز تکان دهید. بذرهای گوجه فرنگی نیاز به زمان زیادی برای تخمیر دارند. ظرف درپوش دار را در مکانی با دمای زیر 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) قرار دهید. بذرها را در این مکان به مدت دو یا سه روز بگذارید و دو بار در روز با یک چوب آنها را هم بزنید.
     
  6. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 10
    6
    در این مرحله بذر های گوجه فرنگی را بشویید. بعد از چند روز، متوجه خواهید شد که عصاره و گوشت گوجه ها از گوجه فرنگی ها جدا شده و در بالای ظرف رفته، در حالی که بذرهای گوجه فرنگی به پایین ظرف جمع شده اند. وقتی این اتفاق افتاد، هر آنچه را که در نزدیکی بالای ظرف  شناور شده اند جمع کنید و سپس بذرهای گوجه فرنگی را بهمراه آب باقی مانده در یک آبکش بریزید. سپس با آب گرم شسته، و اطمینان حاصل کنید که بذرهای گوجه فرنگی کاملاً  تمیز شده اند.
     
  7. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 13
    7
    بذرهای گوجه فرنگی را ضدعفونی و استریل کنید. استریل کردن بذرهای گوجه فرنگی باعث می شود تا هر گونه بیماری و باکتری هایی که ممکن است در حال رشد باشد، از بین بروند و به گیاه  نیز کمک می کند که زمانیکه بیرون گذاشته می شوند، قوی تر شده و میوه بیشتری تولید کند. بذرهای گوجه فرنگی را در مخلوط 1 قاشق غذاخوری (14-15 میلی لیتر) سرکه سیب یا سفید کننده و 1 قاشق غذاخوری (950 میلی لیتر) آب، بمدت 15 دقیقه خیس کنید.
    • بذرهای گوجه فرنگی را بصورت آماده می توان از سایت فروشگاه زراعت یار خریداری نمایید و مطمئن باشیدکه آنها عاری از هر گونه باکتری و بیماری هستند.
     
  8. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 11
    8
    بذرهای جدا شده از گوجه فرنگی ها را بمنظور کاشت، خشک کنید. بعد از شستشو، بذرهای گوجه فرنگی را کمی در الک تکان داده تا آب اضافی نیز جدا شود. سپس آنها را روی یک سینی که فیلترهای قهوه یا کاغذ موم روی آن قرار داده شده، بگذارید. سینی را در مکان هایی  قرار دهید که تکان نخورند و در دمای 21 درجه سانتیگراد قرار دهید. بذرهای گوجه فرنگی را با دستتان یک بار در روز بمنظور جلوگیری از چسبیدن به یکدیگر و یا چسبیدن به کاغذ، به اطراف حرکت دهید .
     
  9. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 12
    9
    بذرهای گوجه فرنگی را بررسی کنید. وقتی بذرهای گوجه فرنگی را لمس کردید و دیدید که کاملاً خشک شدند و به یکدیگر نچسبیده اند، آماده استفاده هستند. مراقب باشید بذرهای گوجه فرنگی را خیلی زود از روی کاغذها جمع نکنید، زیرا اگر آنها کمی مرطوب باشند، باعث رشد، کپک و کپک قارچی و باکتری هایی که آنها را خراب می کنند، می شود.
     
  10. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 15
    10
    بذرهای گوجه فرنگی را پس از خشک شدن ذخیره کنید. پس از اینکه مرحله ی خشک شدن بذرهای گوجه فرنگی به پایان رسید، بذرهای گوجه فرنگی  را در یک پاکت کاغذی ذخیره کنید تا آماده ی استفاده شوند. از ذخیره بذرهای گوجه فرنگی  در کیسه یا ظرف پلاستیکی، اجتناب کنید چرا که ظروف پلاستیکی اجازه نمی دهد که تهویه هوا به اندازه کافی وجود داشته باشد و احتمال تولید باکتری ها و کپک در بذرهای گوجه فرنگی افزایش می یابد.
    • بمنظور اطمینان بیشتر یک برچسب شامل رقم بذر گوجه فرنگی و سال خشک شدن بذور، بر روی پاکت ها بچسبانید.
     
 

3

آموزش آماده سازی بذرهای گوجه فرنگی در خانه

  1. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 16
    1
    سینی های کاشت نشاء را بمنظور کاشت بذر گوجه فرنگی ها آماده کنید. سینی های نشاء را تهیه کنید و با خاک باغ استریل شده آنها را پر کنید. از خاک معتبر و مطلوب، برای کاشت بذرهای گوجه فرنگی برای بهترین نتایج استفاده کنید.
     
  2. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 17
    2
    بذرهای گوجه فرنگی را بکارید. بذرهای گوجه فرنگی را در ردیف هایی از خاک، درون گودال قرار دهید. هر بذر باید دو سانتی متر از بذر کناری خود فاصله داشته شود. روی هر بذر کاشته شده را به آرامی با خاک بپوشانید و با مقدار کمی آب، بذرهای گوجه فرنگی  را آبیاری ملایم کنید.
    • اگر شما بیش از یک رقم بذر گوجه فرنگی کاشتید، هر نوع بذر را در ردیف مخصوص به خودش بکارید و هر ردیف را برچسب گذاری کنید. در غیر اینصورت هنگامی که گیاهان شروع به رشد می کنند، بسیار دشوار است که گوجه فرنگی ها را از هم جدا کنید.
     
  3. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 18
    3
    نور و گرمای مورد نیاز بذرهای گوجه فرنگی را تأمین کنید. بذرهای گوجه فرنگی به منبعی از نور و حرارت، بمنظور جوانه زنی، نیاز دارند. آنها را در مقابل یک پنجره جنوبی  بزرگ  قرار دهید یا از یک  لامپ فلورسنت استفاده کنید که چند سانتی متر بالای سینی های نشاء قرار داده شوند. بذرهای گوجه فرنگی هر روز حداقل 6-8 ساعت به نور و گرما تا قبل از جوانه زنی، نیاز دارند.
    • شما همچنین می توانید یک سیستم گرمایشی در زیر سینی نشاءهای گوجه فرنگی قرار دهید تا حرارت خاک را بالا ببرد، که اینکار سرعت جوانه زني را افزایش می دهد.
     
  4. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 19
    4
    بذرهای گوجه فرنگی را مجدداً بررسی کنید. روزانه، بذرهای گوجه فرنگی را در سینی نشاءآبیاری کنید و مطمئن شوید که نور و گرمای مناسب دریافت کنند. بذرهای گوجه فرنگی را در منطقه ای نگه دارید که در سردترین حالت دما به زیر 70 درجه  فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) نرسد. هنگامی که بذرهای گوجه فرنگی جوانه زدند و برگ های حقیقی تشکیل دادند، آماده ی برداشت هستند. پس از حدود یک هفته، از بذرهای گوجه فرنگی برگ های کوچکی سبز می شود، اما تا یک ماه پس از جوانه زدن، برگ های حقیقی را تشکیل نمی دهند.
     
  5. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 20
    5
    بذرهای جوانه زده ی گوجه فرنگی ها را از خاک بیرون بکشید. هر یک از نشاءهای گوجه فرنگی را به گلدان های جداگانه انتقال دهید تا فضای لازم برای رشد کامل گیاه فراهم شود. با استفاده از یک چنگال خاک زیر هر نشاء را کناره زده و به آرامی آن را از سینی نشاء با نوک انگشتانتان بیرون بکشید.
     
  6. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 21
    6
    در این مرحله نشاء های گوجه فرنگی را بکارید. هر نشاء را به داخل ظرف یا گلدان (تقریباً به اندازه ی یک لیتر) حاوی خاک گلدانی قرار دهید. گیاهان جدا شده، علاوه بر آبیاری روزانه، به حدود 8 ساعت گرما و نور خورشید بصورت روزانه نیز نیاز دارند.
     
  7. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 22
    7
    نشاءهای گوجه فرنگی را مقاوم سازی (Harden off ) کنید. پس از حدود دو ماه، نشاءهای گوجه فرنگی باید به مرحله ی بلوغ و رسیدگی رسیده باشند و مانند گیاهان کوچک و کاملا شکل گرفته ظاهر شوند. قبل از این که گیاهان را به باغ منتقل کنید، باید آنها را مقاوم کرده بمنظور سازگاری با آب و هوای بیرونی. با قرار دادن گیاهان در نور خورشید به مدت 2-3 ساعت، و سپس آوردن آنها در داخل خانه، این کار را انجام دهید.  این روند را با اضافه کردن زمان بیشتردر هر روز ادامه دهید، تا زمانی که آنها تا پایان هفته به مدت یک روز تمام، بیرون قرار گرفته شده باشند.
     
  8. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 23
    8
    گیاهان گوجه فرنگی را برای کاشت در باغ آماده کنید. هنگامی که گیاهان گوجه فرنگی مقاوم شدند، برای کاشت در باغ آماده می شوند . گیاهانی که بیش از 6 اینچ (15 سانتی متر) ارتفاع دارند، نیاز به هرس شدن دارند. از قیچی باغبانی استفاده کنید تا پایین ترین شاخه های اطراف گیاه را قطع کنید. اگر گیاهان کمتر از 6 اینچ (15 سانتی متر) ارتفاع داشته باشند، گیاهان گوجه فرنگی آماده رفتن به باغ هستند و نیازی به نگهداری بیشتر ندارند.
    • البته، شما همچنین می توانید پایین ترین شاخه ها را در گیاهان کوچکتر نیز قطع کنید، که اینکار اجازه می دهد تا کاشت عمیق تر داشته و یک سیستم ریشه قوی تری را افزایش دهید.
     
 

4

آموزش کاشت بذرهای گوجه فرنگی در باغ

  1. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 24
    1
    یک الگوی کاشت برای گوجه فرنگی ها انتخاب کنید. پیدا کردن بهترین مکان در باغ، برای کاشت گوجه فرنگی گام مهمی در فرایند کاشت گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی ها دوستدار نور هستند لذا نیاز به قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بمدت 6-8 ساعت در روز دارند. در صورت امکان، مناطقی که دارای زهکشی خوب هستند را در نظر بگیرید. اگر زهکش منطقه کاشت گوجه ها مناسب نباشد، باعث کاهش طعم گوجه فرنگی ها و تولید میوه های کوچک می شود.
     
  2. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 25
    2
    خاک باغ را برای کاشت گوجه فرنگی ها آماده کنید. بهترین شرایط خاك را برای رشد گوجه فرنگی های عالی، ایجاد كنید. pH خاک را آزمایش کرده تا تعیین کنید آیا مواد افزودنی باید با خاک مخلوط شوند یا خیر؛ pH مناسب برای رشد گوجه فرنگی  6 تا 6.8 است.  کمپوست و کود را بمنظور اضافه کردن مواد مغذی به خاک مخلوط کنید و هر یک از توده های بزرگ خاک را نیز خرد کنید. خاک باید به خوبی  تا عمق 6-8 اینچ (15-20 سانتی متر)، مخلوط و نرم شود.
    • اگر می خواهید چند ماه آینده گوجه فرنگی ها را بکارید، بنابراین باید کمپوست را اضافه کنید و سطح pH را چند ماه قبل از کاشت، تنظیم کنید. این کار این فرصت را می دهد تا همه چیز جذب خاک شود.
     
  3. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 26
    3
    گودال هایی برای کاشت گوجه فرنگی ها حفر کنید. میزان فاصله ی بین  گیاهان گوجه فرنگی را بر اساس اولویتتان از نگهداری آنها، در نظر بگیرید؛ اگر شما قصد استفاده از قفس و یا حائل و نگهدارنده برای گیاهان دارید، هر کدام را به فاصله ی  2-3 فوت (نیم تا یک متر) از هم بکارید و اگر ترجیح می دهید گیاهان خود را گسترش دهید، فاصله ی بین گیاهان گوجه فرنگی باید کمی بیشتر باشد، در واقع نزدیک به 4 فوت (1.2 متر) از یکدیگر فاصله داشته باشند. عمق گودال ها نیز باید در حدود 8 اینچ (20 سانتی متر) باشد تا کل ریشه و پایین ساقه ها در آن جا شوند.
     
  4. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 27
    4
    مواد مغذی بیشتری به خاک اضافه کنید. پایین هر گودال یک قاشق غذا خوری از نمک های اپسوم بپاشید تا سطح منیزیم را افزایش دهید، که اینکار به تولید گیاهان گوجه فرنگی سالم تر کمک می کند. شما همچنین می توانید در این زمان کمپوست کمتری بپاشید.
     
  5. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 28
    5
    در این مرحله گوجه فرنگی ها را بکارید. هر گیاه گوجه فرنگی را از ظرف به گودال هایی که در باغ حفر کرده اید منتقل کنید. سطح خاک را بمنظور نرم کردن خاک و حجم ریشه ی گیاه کمی کنار زده، و به آرامی گیاهان گوجه فرنگی را تکان داده تا با کل ریشه از خاک بیرون بیاید. هر گیاه گوجه فرنگی که در خاک فرو کردید، باید محکم فشار دهید تا حباب های هوا حذف شوند. گیاه را تا ساقه درست در قسمت پایین اولین شاخه ای که از گیاه رشد کرده بپوشانید، و نگران نباشید که گیاهان گوجه فرنگی خیلی عمیق کاشته شده اند. چرا که این کار اجازه ی ایجاد یک سیستم ریشه قوی و رشد سالم گیاهان گوجه فرنگی را می دهد.
     
  6. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 29
    6
    قفس ها را برای کاشت گوجه فرنگی ها نصب کنید. اگر شما قصد دارید که گوجه فرنگی خود را در قفس نگه دارید، آنها را در این مرحله نصب کنید. قفس گوجه فرنگی را از سیم های بهم پیوسته یا فنس های سیمی یا از سیم های توری با فواصل زیاد تهیه کنید. از اتصال گیاهان گوجه فرنگی به قفس و یا حائل تا پس از گلدهی، اجتناب کنید .
     
  7. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 30
    7
    گیاهان گوجه فرنگی را آبیاری کنید. گوجه فرنگی  را در ابتدا بیشتر(روزانه) آبیاری کنید و میزان  آبیاری آنها را تا رسیدن به مرحله ی بلوغ کاهش دهید. همیشه یک آبیاری کامل به گیاهان گوجه فرنگی بدهید تا آب به خاک نفوذ کند. آبیاری های مکرر و کم عمق، باعث ایجاد ریشه های سطحی  و گیاهان ضعیف می شود. برگ های گیاهان را بررسی نمایید و در صورت مشاهده ی نشانه های خشک شدگی در برگها، بر این اساس آنها را آبیاری کنید.
    • اگر  برای آبیاری روزانه وقت ندارید، به نصب سیستم آبیاری بارانی و قطره ای در باغ فکر کنید.
     
  8. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 31
    8
    از گیاهان گوجه فرنگی مراقبت کنید. با رشد گیاهان گوجه فرنگی، آنها را با هرس منظم و برداشت میوه ها،سالم نگه دارید. برای هرس شاخه ها، پاجوش های گیاه را ببرید (شاخه های کوچک که از تقاطع های شاخه ی اصلی بیرون می آیند) و هر شاخه ای که در زیر  پنهان شده و یا نزدیک به سایه ثابت شده است، قطع کنید.
     
  9. آموزش کاشت بذر گوجه فرنگي مرحله 32
    9
    گوجه فرنگی ها را برداشت کنید. میوه ها که شروع به ظاهر شدن کردند، گیاهان گوجه فرنگی آماده برای برداشت هستند. گوجه فرنگی ها را زمانی که آنها بطور کامل رسیده شدند، بچینید، که اغلب به صورت روزانه این اتفاق می افتد. در صورتی که انتظار می رود شرایط آب و هوایی بد باشد و یا  بیش از حد میوه داشته باشید، میوه ها را می توانید زودتر نیز برداشت کنید و اجازه دهید تا در محیط داخلی و یا در مقابل نور خورشید رسیده شوند. بطورکلی می توانید گوجه فرنگی ها را بصورت تازه مصرف کنید، کنسرو کنید و یا آنها را برای استفاده در آینده  فریز کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+4 # زهرا افتخاری
درود و خسته نباشید
ممنون از آموزشهای خوبتون
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان