به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی

مراحل آموزش سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی

آموزش سرپیچی گوجه فرنگی شامل سه مرحله می باشد:آموزش انتخاب زمان مناسب جهت سرپیچی گیاهان گوجه فرنگیآموزش انتخاب مواد و وسایل موردنیاز برای سرپیچی گیاهان گوجه فرنگیآموزش نحوه ی سرپیچی بوته های گوجه فرنگی


با سرپیچی بوته ها، گوجه فرنگی معمولاً سالم تر و شاداب تر شده و آسان تر نیز چیده می شوند. در واقع رشد بوته ها روی زمین باعث درهم پیچیدن شاخه و برگها شده، و گوجه فرنگی ها پوسیده می شوند، و نسبت به بیماری ها حساس تر خواهند شد. همچنین وزن گوجه ها می تواند شاخه های بدون قیم را خم کرده و بشکند. به یاد داشته باشید هزاران نوع گوجه فرنگی و روش باغبانی وجود دارد که همگی به انتخاب نوع گوجه فرنگی وابسته می باشد.

 

بخش 1

آموزش انتخاب زمان مناسب جهت سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی

  1. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 1
    1
    هنگامی که گوجه فرنگی ها 6 تا 10 اینچ (15-25 سانتی متر) بلند شدند سرپیچی را انجام دهید. بهتر است این کار را قبل از اینکه گیاهان شروع به خراب شدن کنند انجام دهید، زیرا زمانی که برگهای گوجه فرنگی با زمین تماس پیدا می کنند، ممکن است بیماری ها را از خاک بگیرند.
    • برگها یا میوه های گوجه فرنگی زمانی که با زمین تماس پیدا می کنند بیماری ها به آنها منتقل می شود .
    • با سرپیچی گوجه فرنگی ها تمیز و آسان تر جمع آوری می شوند.
     
  2. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 2
    2
    بدنبال  رشد جدید و تازه ی گیاهان گوجه فرنگی باشید. گوجه فرنگی ها را اغلب بصورت  روزانه بررسی کنید. بدنبال اولین ظهور شکوفه های گوجه فرنگی باشید. شاخه هایی که آویزان یا خم شدند را بررسی کنید. همچنین شاخه هایی  که بیش از حد از داربست، حائل (نگهدارنده، قیم) یا قفس دور و منحرف شدند را نیز بررسی کنید.
     
  3. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 3
    3
    برای سرپیچی شاخه های گوجه فرنگی در طول فصل رشد، برنامه ریزی کنید. شما باید هر دو نوع گوجه فرنگی با رشد محدود و رشد نامحدود را بطور مرتب، سرپیچی کنید. اما گوجه فرنگی با رشد نامحدود به توجه بیشتری نیاز دارند.
    • گیاهان گوجه فرنگی با رشد نامحدود، شاخه و برگهایش تا زمان اولین یخبندان تولید می کنند.
    • گیاهان گوجه فرنگی با رشد محدود دارای دوره ی تولید کوتاهتری هستند و پس از زمان برداشت اولیه خود نیازی به بستن ندارند.
     
 

بخش 2

آموزش انتخاب مواد و وسایل موردنیاز برای سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی

  1. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 4
    1
    برای سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی در ابتدا یک پارچه انتخاب کنید. تی شرت های قدیمی یا جوراب ها را با قیچی بچینید. از ملافه نیز استفاده کنید و نوار های پارچه ای با طول های مختلف ببرید.
    • پارچه، نرم و قابل انعطاف باشد، که اجازه دهد همراه با رشد گیاهان، کش بیاید.
    • پارچه ها باید پس از فصل رشد جمع آوری و به درستی مرتب شوند. بسته به مواد پارچه، می توانید از یک سال تا چند دهه، قبل از آنکه پارچه بطور کامل تجزیه شود، از آن استفاده کنید.
     
  2. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 5
    2
    از سیم یا ریسمان برای سرپیچی بوته های گوجه فرنگی استفاده کنید. ریسمان های پلاستیکی یا سیم های سبز را انتخاب کنید. هر دو گزینه ضد آب هستند، اما تنها نوع خاصی از ریسمان ها هستند که تجزیه پذیرند.
    • البته ریسمان هایی از جنس Sisal (از  ﮔﯿﺎه ﺳﯿﺴﺎل ﺑﻪ دﺳﺖ  می آﯾﺪ)، کنف و کتان یا پنبه تا زمانی که استفاده نشده باشند، می توانند کمپوست شوند.
    • شما باید در آخر فصل پلاستیک ها را جمع آوری کنید. زیرا بعد از چند دهه تجزیه می شوند.
    •  برای سرپیچی بوته های گوجه فرنگی  از نخ های ماهیگیری به دو دلیل اجتناب کنید، یکی اینکه اغلب  گیاهان را می برد و به آنها آسیب می رساند، و دوم اینکه اگر در پایان فصل رشد آنها را حذف کنید، تهدیدی است برای حیات وحش.
     
  3. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 6
    3
     از نوارهای مخصوص برای سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی استفاده کنید. شما می توانید نوارVelcro  را خریداری و یا در غیر این صورت  نوار سبز چسبنده استفاده کنید. مزیت نوار سبز این است که شما می توانید کل گیاه گوجه فرنگی را به یک باره به هم بپیچانید.
     
  4. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 7
    4
     برای سرپیچی بوته های گوجه فرنگی ، ریسمان های زیپی را امتحان کنید. ریسمان های سبز پلاستیکی یا فومی یا ریسمان های زیپی را بخرید. ریسمان های زیپی ارزان ترند. هرچند که، هیچ یک از این گزینه ها قابل تجزیه نیستند و باید در پایان فصل رشد جمع آوری شوند. یکی دیگر از معایب این ریسمان ها این است که آنها توانایی گسترش زیادی را ندارند، و  اگر گیاهان بیش از حد فشرده شده یا گیاهان به طور قابل توجهی رشد کنند، می توانند به گیاهان آسیب برسانند،
    • ریسمان های فومی، برای گیاه تکیه گاه فراهم می کنند و احتمال کمتری  دارد که گیاه را ببرند.
     
 

بخش 3

آموزش نحوه ی سرپیچی بوته های گوجه فرنگی

  1. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 8
    1
    گیاهان جوان گوجه فرنگی را با ریسمان به قیم یا نگهدارنده وصل کنید. هر یک از قیم ها را در زمین و در نزدیکی هر گیاه با فاصله ی حدود یک فوت (30 سانتیمتر) قرار دهید. از قیم هایی از جنس چوب، بامبو یا پلاستیک استفاده کنید، یا قیم ها را خود با وسایل غیر قابل استفاده درست کنید. یک حلقه آزاد، در اطراف ساقه گیاه بپیچید و یک گره نیز در اطراف قیم بزنید.
    • گیاهان را به محض اینکه نشاء ها را انتقال دادید با ریسمان و قیم بهم وصل کنید یا بلافصله پس از انتقال اینکار را انجام دهید.
     
  2. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 9
    2
    هر دفعه از یک رول ریسمان برای سرپیچی کل گیاه گوجه فرنگی استفاده کنید. از نوار سبز یا ریسمان استفاده کنید. انتهای رول را به یکی از شاخه های پایینی گیاه وصل کنید. با شروع کار از پایین، تمام ریسمان را دایره وار دور قیم بپیچانید. با زدن یک گره در بالای قیم، کار سرپیچی را پایان دهید.
    • این روش برای گیاهان بزرگتر از 3 فوت (90 سانتیمتر) مفید است.
    • همانطور که گیاه را به قیم پیچاندید، نوار یا رشته را در قویترین بخش هر شاخه قرار دهید و تا قبل از حرکت به سمت بالا، آن را در اطراف سیم قفس یا قیم  بپیچید.
     
  3. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 10
    3
     ساقه ی گوجه فرنگی را محکم نگه دارید. ریسمان را با یک گره دوتایی در اطراف ساقه بپیچانید. بخشی از ساقه را پیدا کنید که فقط زیر شاخه است. یک گره دو طرفه، در اطراف ساقه گیاه بزنید.
    • زدن یک گره زیر شاخه مانع از افتادن شاخه به پایین می شود.
    • این کار را در هر ده تا دوازده اینچ (25-30 سانتیمتر) انجام دهید.
     
  4. آموزش سرپيچي گياهان گوجه فرنگي مرحله 11
    4
    شاخه های انفرادی و تکی گوجه فرنگی را به دور قیم بپیچانید. قسمت پایین تر و سفت تر شاخه  که زیر چند شاخه است را پیدا کنید. ریسمان را در اطراف آن قسمت شاخه بپیچانید. دو گره بزنید. ریسمان را در اطراف  گوجه فرنگی بمنظور ایجاد تکیه گاه  بهم برسانید و یک گره دوتایی دیگر در آنجا بزنید.
    • کار سرپیچی بوته های گوجه فرنگی را به آرامی و با دقت انجام دهید. گره ها نکشید یا سیم ها را خیلی محکم نکنید.
     
  5. 5
     روش قیم و  فیکس کردن (weave) را برای سرپیچی گیاهان گوجه فرنگی امتحان کنید. برای یک ردیف طولانی از گیاهان گوجه فرنگی، در زمین بین هر یک از گیاهان و در انتهای هر ردیف، یک قیم قرار دهید. سپس، با یک ریسمان سبز قیم را به گیاه وصل کنید و از پشت و جلو، گیاهان و قیم ها را بهم ببندید یا فیکس کنید، سپس قیم ها را محکم کنید. این کار را با روش دیگر تکرار کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# hossien bokaie
سلام خانم مهندس . من چهار بوته ی گوجه فرنگی خوشه ای دارم که دو تا دوتا در گلدان های ده لیتری قایقی کاشته ام. ارتفاع و شکل قیم ها و عمق خاک چقدر باید باشد؟ منظور از شکل قیم مشبک یا عمودی است. الان ارتفاع بوته های من تقریبا چهل سانتی متر شده است و اولین جوانه های محصول دیده می شود.

در ضمن دو تا بوته ی خیار هم دارم که آن ها را هم در یک گلدان ده لیتری قایقی کاشته ام. هر بوته چندین گل به سر دارد و تا امروز یک گل به سر هم برداشت کرده ام. قد بوته ها حدود چهل تا پنجاه سانتی متر هست. در این مورد هم راهنمایی بفرمایید که ارتفاع قیم و عمق خاک چقدر باید باشد.. سپاسگزای می شوم.
# مهندس ناهید فروشانی
با سلام و درود
ارتفاع بوته ها در گوجه فرنگی باید 30 سانتی متر باشد و سپس بوته ها به وسیله ی قیم ها وصل شوند و عمق خاک هم بین 50-80 سانتی متر بمنظور فضای کافی جهت رشد ریشه ها مناسب می باشد.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان