به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز

مراحل آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز

آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز شامل سه مرحله می باشد:آموزش کشت بذرهای فلفل دلمه ای سبزآموزش انتقال نشاءهای فلفل دلمه ای سبز به باغآموزش رشد فلفل دلمه ای های سالم


برای کاشت فلفل دلمه ای سبز خوشمزه و شیرین، نیازی نیست یک باغبان با تجربه باشید، بلکه نیاز به داشتن صبر، دقت و توجه و کمی دانش و آگاهی از شرایط مناسب رشد فلفل دلمه ای سبز است. فلفل دلمه ای سبز، مانند بسیاری از گونه های دیگر، در گرما رشد می کند، به همین دلیل است که در کشورهای با شرایط آب و هوای خشک، سبزی مشهوری است. با توجه به این موضوع مهم، باید در ارتباط بامکان مناسب کاشت نشاءهای فلفل دلمه ای سبز، میزان آبیاری و بهترین زمان انتقال نشاءها به زمین اصلی برای رشد، اطلاعات کافی داشت.

 
بخش 1

آموزش کشت بذرهای فلفل دلمه ای سبز

  1.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  1
    1
    بذرهای فلفل دلمه ای سبز را خریداری کنید. برای خرید بذرهای فلفل دلمه ای سبز به گلخانه ها یا مراکز باغبانی یا فروشگاه سایت ما ( لینک خریدفلفل ) سر بزنید. فلفل ها دارای واریته های بسیار مختلفی هستند و برخی از انواع فلفل ها ممکن است درتمام طول سال نیز در دسترس نباشد. بذرهای سالم و ارگانیک فلفل دلمه ای سبز را پیدا کنید.
    • اگر باغ بزرگی دارید، از فضای کاشت خود استفاده ی بیشتری  کنید و به انواع دیگری از فلفل هایی که می توانید در کنار فلفل دلمه ای سبز کشت کنید، توجه کنید.
    • اگر فلفل دلمه ای سبز را در گذشته کاشته اید، می توانید از بذرهای قبلی و ذخیره شده ی سال گذشته نیز استفاده کنید.
     
  2. 2
    بمنظور کاشت بذرهای فلفل دلمه ای، آخرین تاریخ یخبندان منطقه یتان را مشخص کنید. یک تقویم زراعی می تواند به شما کمک کند تا آخرین تاریخ یخبندان منطقه یتان را محاسبه کنید تا مشخص شود چه هفته ای باید بذرهای فلفل دلمه ای را بکارید. بذرهای فلفل دلمه ای باید تا 8-10 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان کاشته شوند. بذرها را فقط بعد از آخرین تاریخ یخبندان به بیرون انتقال دهید.
     
  3. 3
    سه عدد بذر فلفل دلمه ای سبز را در عمق 1/2 سانتیمتر هر گلدان بکارید. می توانید از هر گلدان یا ظرفی که به اندازه ی یک کاسه ی ماست خوری یا بزرگتر باشد با ایجاد یک سوراخ در پایین آن، برای کاشت بذرهای فلفل دلمه ای سبز استفاده کنید. از مخلوط  خاک گلدانی خوبی استفاده کنید که امکان تخلیه زیاد آب (زهکشی) را فراهم کند. بذرهای فلفل دلمه ای سبز را تا نقطه ی مرطوب شدن، اما نه در حد اشباع، آبیاری کنید.
    • هرگز اجازه ندهید خاک بذر، کاملاً خشک شود.
    • گیاهان جوان که به آرامی رشد می کنند و  میوه ها یا شاخ و برگ های پژمرده و پروک و خشک شده تولید می کنند، ممکن است بیش از حد یا بسیار کم، آبیاری شده باشند.
     
  4. 4
    بذرهای فلفل دلمه ای سبز  را در یک اتاق با دمای حداقل 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) نگه دارید. بذر های فلفل برای جوانه زنی به گرما نیاز دارند. یک اتاقی در خانه خود پیدا کنید که نور خوبی داشته باشد و درجه حرارت حداقل 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) داشته باشد. اگر دمای دستگاه ترموستات برای تنظیم دما، غیر قابل اعتماد بود، می توانید از دماسنج دیواری برای تعیین دمای محیط استفاده کنید.
     
  5. 5
    ضعیفترین نشاء فلفل دلمه ای سبز را حذف کنید. گیاهان فلفل بصورت کاشت جفتی، رشد بهتری می کنند، زیرا هر گیاه می توانند بر روی گیاه دیگر در برابر نور خورشیدسایه بیندازند. چند هفته بعد از رشد نشاءها، آنهایی که کمترین رشد را داشتند حذف کنید، تا دو گیاه دیگر بتوانند رشد کنند.
     
  6.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  4
    6
    گیاهان فلفل دلمه ای در حال رشد را در معرض نور خورشید قرار دهید. نشاءهای کاشته شده در گلدان های کم عمق را برداشته و آنها را در مقابل یک پنجره ی جنوبی قرار دهید تا در طول روز از نور و گرما استفاده کنند. برای رشد فلفل دلمه ای های سبز، نور زیاد، بسیار مهم است.
    • پس از آنکه بذرها را بداخل آوردید، باید به تدریج  گیاه فلفل دلمه ای سبز را در برابر شرایط محیطی بیرونی قرار دهید. بهترین کار در ابتدا اینست که پنجره را باز کنید تا نور خورشید و جریان هوا بطور مستقیم به گیاه بتابد.
    • فلفل دلمه ای سبز باید حداقل 5-6 ساعت نور خورشید در روز دریافت کند. اگر یک پنجره با نور زیاد ندارید، نور مصنوعی را برای رشد فلفل ها در نظر بگیرید.
     
بخش 2

آموزش انتقال نشاءهای فلفل دلمه ای سبز به باغ

  1.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  5
    1
    برای انتقال گیاهان فلفل دلمه ای سبز به زمین اصلی تا زمان مناسب در طول فصل منتظر بمانید. انتقال گیاهان فلفل دلمه ای سبز باید بلافاصله پس از آخرین تاریخ یخبندان باشد در واقع  زمانی که آب و هوا شروع به گرم شدن می کند. هوای گرمتر، معمولا از اواخر ماه های اسفند تا فروردین ماه شروع می شود. اگر  در منطقه ای زندگی می کنید که دمای زمستان های پایدار را تجربه می کنید، ممکن است مجبور شویدبرای کاشت فلفل های جوان با داوام،  تا نزدیک تابستان صبر کنید. فلفل دلمه ای سبز عمدتاً در تمام طول سال در مناطق خشک چایی که گرم و معتدل است می تواند رشد کند.  اگر فلفل ها را در مناقی با شرایط آب و هوایی خشک و گرم کاشتید، مطمئن شوید که گیاهان به اندازه کافی آب دریافت می کنند.
    • بیشتر افراد برای آوردن نشاءها در اواخر ماه های اسفند تا فروردین ماه به محیط داخلی برنامه ریزی می کنند و پس از 10 هفته آنها را انتقال می دهند.
    • بعد از انتقال نشا ءها به بیرون، بمنظور کمک به حفظ گرما، ردیف های کاشت فلفل دلمه ای سبز را در شب بپوشانید.
     
  2.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  6
    2
    مکانی در باغ پیدا کنید که رو باز و آفتابی باشد. مکان خلوتی از باغ با فضای بزرگ برای ادامه رشد فلفل دلمه ای های سبز در نظر بگیرید. مکان انتخابی، باید دارای خاکی با زهکش خوب، غنی و تاریک باشد. سعی کنید مکانی انتخاب کنید که نور مستقیم خورشید را دریافت کند و مطمئن شوید که فلفل هایی که کاشته اید به اندازه کافی دور از دیگر میوه ها و سبزیجات برای جلوگیری از رقابت بر سر مواد مغذی، دور نگه داشته شده اند.
    • فلفل دلمه ای های سبز   اگر  در مکان هایی با درجه حرارت حدود 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد)یا گرمتر رشد کنند، بهترین رشد را دارند. 
    • برداشت سبزیجات کاشته شده مانند فلفل سبز در نزدیکی برگ نباید انجام شود زیرا ممکن است توسط خرگوش و سایر حیوانات، خورده شده باشند.
     
  3.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  7
    3
    گودال های با اندازه ی کافی بزرگ برای جا دادن گیاهان فلفل رشد کرده حفر کنید. از یک بیل یا بیلچه باغبانی دستی برای ایجاد گودال هایی با عمق تقریبی 6-8 اینچ (15 -20 سانتیمتر) و 10-12 اینچ (25-30 سانتیمتر) عرض، استفاده کنید. خاك اطراف گودالها را بطور كامل زیر و رو كنيد. نشاء های فلفل دلمه ای سبز را در گودالها بکارید و دوباره آنها را پر کنید.
    • فلفل دلمه ای های سبز باید با فاصله ی حدوداً 18 تا 24 اینچ (46-60 سانتیمتر) از هم کاشته شود تا بتواند بدون افتادن روی هم رشد کند.
     
  4.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  8
    4
    کمی کود به خاک اضافه کنید. کمی کود آلی یا ارگانیک مانند پودر استخوان یا خون یا کمپوست آلی را به خاک اضافه کنید تا گیاهان فلفل دلمه ای سبز از آنها تغذیه کنند. بیش از حد از کود استفاده نکنید: حدود یک قاشق چای خوری کافی است.فلفل دلمه ای سبز بیشترین میزان تغذیه ی خود را از خاكی كه در آن رشد می كند، دریافت می کنند، بنابراین استفاده ی بیش از حد از کود می تواند باعث شستن مواد مغذی  از گیاهان شود و در موارد شدید حتی ممكن است آنها را از بین ببرد.
    • بعضی از باغبانان توصیه می کنند که چند عدد چوب کبریت (رو به پایین) در خاک اطراف گیاه فلفل دلمه ای سبز بگذارید تا مقدار کمی از گوگرد موردنیازشان را از آنها تأمین کنند.
     
  5.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  9
    5
    زمانیکه هوا سرد است، ردیف های ;کاشت گیاهان فلفل دلمه ای سبز را بپوشانید. برای داشتن فلفل دلمه ای های سبز سالم و قوی، باید آنها را گرم نگه دارید. ردیف های کاشت را پوشش های عایق بندی شده محافظت کنید بخصوص در شب های سرد و یا هر زمان که یخبندان پیش بینی شده است. ردیف های پوشانده شده باعث حفظ گرما ی موردنیاز  فلفل دلمه ای سبز برای رشد می شود، همچنین مانع از بارش باران بر روی گیاهان، مواد زائد و جلوگیری از خورده شدن توسط حیوانات می شود.
    • بهتر است در آب و هوای معتدل تر، پوشش های ردیفی  را روی گیاهان گرما دوست مانند فلفل سبز نگه دارید.
    • همیشه برای کاشت فلفل دلمه ای سبز  تا اوایل بهار صبر کنید. آب و هوای سرد می تواند آنها را از بین ببرد یا به شدت مانع رشد آنها شود.
     
 >
بخش 3

آموزش رشد فلفل دلمه ای های سالم

  1.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  10
    1
    گیاهان فلفل دلمه ای سبز را بطور منظم آبیاری کنید. هر 1 تا 2 روز، فلفل دلمه ای سبز  را با آب سالم آبیاری کنید، البته بسته به اینکه آب و هوای منطقه  چگونه است میزان آبیاری متفاوت می شود. می توان گیاهان بالغ را کمتر آبیاری کنید تا ریشه های قوی تر داشته باشند. فلفل دلمه ای سبز که در هوای گرمتر رشد می کنند احتمالا نیاز به آبیاری بیشتری دارند. یک یا دو اینچ (2 الی 5 سانتیمتر) آب در هفته برای اکثر گیاهان فلفل سبز با اندازه ی متوسط، در شرایط رشد معتدل، مناسب است.  از آبیاری بیش از حد اجتناب کنید، زیرا می تواند فلفل دلمه ای سبز را از بین ببرد و یا گیاه را نسبت به بیماری ها حساس کند.
    • مطمئن شوید که مکان انتخابی شما جهت کاشت فلفل دلمه ای های سبز، دارای خاکی با زهکش خوب است بطوری که آب در اطراف گیاهان جمع نشده (گودال آب) و خاك فقط خیس باشد.
     
  2.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  11
    2
    مواد ارگانیک را با خاک اطراف گیاهان  فلفل دلمه ای سبز مخلوط کنید. هر هفته چند بار خاک اطراف فلفل دلمه ای سبز را زیر و رو کرده و به اندازه یک بیلچه مالچ یا کمپوست به آن اضافه کنید.  اگر فلفل های سبز ازمواد آلی تغذیه کنند، فلفل دلمه ای سبز رشد کارآمدتری خواهد داشت.  اگر کمی کود کمپوست با فاصله به خاک تعدادی از فلفل ها اضافه شود، دیگر به کود جداگانه ای نیاز ندارد.
    • مواد ارگانیک مانند مالچ همچنین به حفظ رطوبت خاک کمک می کند، و برای اطمینان از اینکه گیاهان فلفل سبز در آب و هوای گرم آب کافی دریافت می کنند، مفید می باشد.
    • از آنجایی که کمبود کلسیم می تواند باعث پوسیدگی ریشه ی انتهایی در فلفل دلمه ای سبز  شود، می توانید مقدار کلسیم را در خاک  با افزودن پوست تخم مرغ آسیاب شده  و مخلوط کردن آن با خاک (بجای استفاده از آهک) افزایش دهید. اگر از کود استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که میزان نیتروژن آن پایین  است و بر پایه ی آمونیاک نیست. نیتروژن و آمونیوم اضافی، می تواند علت کمبود کلسیم باشد.
     
  3.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  12
    3
    زمانیکه فلفل های دلمه ای سبز به اندازه کافی بزرگ شدند، گیاهان را با قیم باغبانی بصورت عمودی نگه داری کنید. هنگامی که فلفل ها رشد می کنند میوه گیاه را سنگین کرده و فشار روی ساقه ایجاد می شود. این مشکل را با بستن ساقه های فلفل دلمه ای سبز به قیم باغبانی درست کنید، قیم به گیاه کمک می کند که وزن خود را تحمل کند. قیم ها در اکثر مراکز باغبانی با قیمت ارزان عرضه می شوند.
    • ساقه های فلفل دلمه ای سبز را با استفاده از بند های پلاستیکی معمولی با استفاده از جوراب یا نوارهای لاستیکی به قیم ها محکم نگه دارید. انعطاف پذیری ایجاد شده این اطمینان را حاصل خواهد کرد که گره ها رشد گیاه را تضعیف نکرده یا باعث ایجاد استرس یا صدمه به ساقه نمی شود.

     
  4.  آموزش کاشت فلفل دلمه ای سبز مرحله  13
    4
    فلفل دلمه ای سبز  را زمانی که به طور کامل رشد کردند برداشت کنید. فلفل دلمه ای سبز زمانیکه به اندازه دلخواه رسیدند، آماده ی برداشت می شوند، معمولاً زمانی که 3-4 اینچ(7-10 سانتیمتر) ا رتفاع داشته باشند. با این حال، اغلب اوقات، برای  اینکه متوجه شوید فلفل های دلمه ای سبز رسیده اند یا خیر، از روی رنگ آن ها می توانید تشخیص دهید. فلفل دلمه ای سبز رسیده رنگ سبز سیری دارند که از پایه ی اصلی و ساقه گیاه تیره تر است. فلفل های رسیده را از ساقه با استفاده از یک چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی بچینید. قبل از پخت و پز  فلفل ها را شسته و خشک  کنید و یا آنها را در یخچال نگهداری کنید.
    • بیشتر واریته های فلفل دلمه ای سبز، بین 60 تا 90 روز پس از انتقال گیاهان به زمین اصلی، آماده ی برداشت می شوند.
    • فلفل دلمه ای سبز به مدت دو هفته در یخچال بصورت تازه باقی می ماند.

    جهت خرید بذر فلفل دلمه ای سبز رو لینک روبرو کلیک کنید : خرید فلفل دلمه ای سبز

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان