به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو

مراحل آموزش کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو

آموزش کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو شامل چهار مرحله می باشد:توجه به اقلیم و فصل رشد مناسب برای کاشت کنگر فرنگیآموزش آماده سازی کنگرهای فرنگی برای کاشتآموزش کوددهی و آبیاری کنگر فرنگیآموزش برداشت و قلمه زنی کنگرهای فرنگی

باور کنید یا نه، کنگر فرنگی یا آرتیشو  یک بوته ی خاردار است! نگران نباشید، به این معنی نیست که خوشمزه و دلچسب نیست. کنگر فرنگی بومی اقیانوس دریای مدیترانه هستند و  در آب و هوای سرد زنده نمی مانند. در حالی که در اکثر  آب و هوای مناطق، آرتیشو یکساله رشد می کند، ممکن است بتوانید در بعضی از مناطق با آب و هوای گرم کنگر فرنگی چند ساله بکارید. هر کجا که زندگی کنید، کنگر فرنگی نیاز به کوددهی زیاد دارد و اطمینان حاصل کنید به اندازه ی کافی کود دهید اما نیاز به آبیاری زیاد نمی باشد. در مجموع، انتظار می رود در اواخر زمستان رشد کنگر فرنگی شروع و شکوفه ی گل های نابالغ روی زمین بریزند. 

بخش 1

توجه به اقلیم و فصل رشد مناسب برای کاشت کنگر فرنگی

  1. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 1
    1
    منطقه ی کاشت کنگر فرنگی را شناسایی کنید. نوع گیاه و روش کاشت کنگر فرنگی را با توجه به وضعیت سرمای منطقه ی موردنظر، انتخاب کنید. بطور خلاصه، اگر در آب و هوايي با دماي زمستاني ثابت بين 10(-12 درجه سانتي گراد) و 20 درجه فارنهايت (-7 درجه سانتيگراد) زندگي می كنيد، بایستی برای کاشت کنگر یکساله برنامه ريزي كنيد. اگر در آب و هوای نسبتاً گرمتری زندگی می کنید، ممکن است قادر به رشد واریته های چند ساله ی کنگر باشید. 
     
  2. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 2
    2
    یک نوع کنگر فرنگی یا آرتیشو انتخاب کنید. چندین واریته از کنگر فرنگی وجود دارد که معمولا به دو دسته ی  سبز یا بنفش طبقه بندی می شوند. بین واریته های سبز، کنگر فرنگی"Imperial Star" برای کاشت گیاه یک ساله و  واریته ی"Green Globe" برای تولید کنگر چند ساله مناسب می باشد. در میان گزینه های آرتیشو بنفش، "Violetta" بسیار سفت هستند، و "Opera" بسیار سریع رسیده می شود.
     
  3. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 3
    3
    از مناسب بودن خاک برای کاشت کنگر فرنگی مطمئن شوید. خاک غنی، بارور و مرطوب برای رشد  کنگر فرنگی مناسب است.  کنگر فرنگی گیاه مقاومی است که قابلیت رشد در بیشتر خاک ها را دارد البته تا زمانی که با خاک تغذیه  شوند و خاک بخوبی زهکش شود. اگر در یک منطقه با بارندگی های زیاد و سنگین زندگی می کنید، بستر کاشت بلند را برای کمک به زهکشی ایجاد کنید. قبل از کاشت کنگر فرنگی، خاک را باید حداقل با یک کف دست کمپوست مخلوط کرده، شخم زده و آماده کنید.
     
 

بخش 2

آموزش آماده سازی کنگرهای فرنگی برای کاشت

  1. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 4
    1
    بذرهای گیاهان کنگر فرنگی یا آرتیشو را در داخل خانه بکارید. می توانید با آماده سازی کنگر فرنگی یا آرتیشوها در داخل خانه، فصل رشد را طولانی تر کنید. بذرهای کنگر فرنگی  را در گلدان های جداگانه ی 4 اینچی (10 سانتی متر) آماده کنید و آنها را در زیر نور فلورسنت یا گلخانه  گرم نگه دارید. در دمای طبیعی در محیط داخلی، بذرها به احتمال زیاد طی یک هفته یا بیشتر جوانه می زنند. در صورت نیاز، اندازه گلدان ها را افزایش دهید.
    •  قبل از تاریخ آخرین یخبندان پیش بینی شده در منطقه ی کاشت، نشاءهای کنگر فرنگی را بصورت موقت و طی دوره های شش هفته ای به فضای باز منتقل کنید.
     
  2. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 5
    2
    نشاءهای کنگر فرنگی را به زمین اصلی انتقال دهید. نشاءهای کنگر فرنگی را  3 تا 4 هفته قبل از آخرین یخبندان پیش بینی شده به زمین اصلی انتقال دهید. ممکن است گیاهان را در دمای زیر 45 درجه به بیرون منتقل کرده تا  گلدهی انجام شود. کنگر فرنگی باید به اندازه یک دست، بزرگ شوند. کنگرها را بهمراه سیستم تاج  ریشه ای بکارید و آنها را تکان دهید تا خاکهای اضافیشان نیز ریخته شود. 
    • نشاءهای ضعیف کنگر فرنگی را جمع آوری کنید. پس از 8 تا 10 هفته، نشاهای سالم کنگر فرنگی ساقه های محکم  و دو برگ تولید می کنند. هر چیزی اضافی باید حذف شود.
     
  3. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 6
    3
    از نشاهای کنگر فرنگی بخصوص در آب و هوای سرد استفاده کنید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تنها 90 تا 100 روز از سال بدون یخبندان و سرما است، احتمالا باید گیاهان کنگر فرنگی را بصورت نشا آماده کنید. برنامه ریزی کنید که رشد نشاهای کنگر فرنگی را از اواخر زمستان یا اوایل بهار در محیط داخلی آماده کنید. برداشت کنگرها در اواخر تابستان یا اوایل پاییز رخ می دهد.
    • شاخه های ریشه دار کنگر را از  گلخانه ها یا سایتهای فروش آنلاین برای دسترسی سریع به نشاء خریداری کنید. اما اگر خودتان می خواهید این کار را انجام دهید، از یک چاقوی دندانه دار برای برش یک شاخه با طول کمتر از ده اینچ (25 سانتی متر) که  از پایه گیاه کنگر فرنگی رشد می کند، استفاده کنید. دور تا دور شاخه ی کنگر فرنگی را بکنید تا مطمئن شوید ریشه ها نیز همراه با شاخه از خاک جدا می شود.
     
  4. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 7
    4
     کنگر فرنگی یا آرتیشو ها باید به فاصله ی حداقل 3 فوت (0.9 متر) از هم کاشته شوند. در صورت امکان، 4 فوت (1.2 متر) -6 فوت (1.8 متر) بین گیاهان کنگر فرنگی فاصله باشد نیز بهتر است. این گیاهان دارای طول بلند و پرپشت هستند و نیاز به فضای بیشتر برای رشد دارند. در صورت استفاده از بسترهای کاشت بلند (پشته های عریض)، آرتیشو دیگر به بستر کاشت نیاز ندارد، اما برای گسترش برگ های خود نیاز به فضای زیادی دارد.
     
 

بخش 3

آموزش کوددهی و آبیاری کنگر فرنگی

  1. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 8
    1
    قبل از کاشت کنگر فرنگی، خاک را کوددهی کنید. گیاهان کنگر فرنگی به محض اینکه در زمین قرار گیرند، مواد مغذی خاک را مصرف می کنند. برای هر گیاه کنگر فرنگی، حداقل یک بیلچه پر از کود کمپوست یا کود قدیمی به خاک اضافه کنید. همچنین می توانید از یک فنجان کود نیتروژن بالا بجای کمپوست استفاده کنید. قبل از کاشت کنگر فرنگی، این منابع غذایی را بطور صحیح به خاک اضافه کنید.
    • افزودن ½ فنجان کود کبوتر (feather ) یا پودر خون و همچنین  ½ فنجان پودر استخوان به خاک نیز برای افزایش مواد خاک مطلوب است.
      کود کبوتر: کود کبوتر یا مدفوع کبوتر را فضله می‌نامند و به عنوان کود برای درختان استفاده می‌شود و کود کمپوست شده آن نیز یکی از بهترین کودها است.
     
  2. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 9
    2
    هنگامی که گیاهان کنگر فرنگی رشد کردند، کوددهی را انجام دهید. آرتیشوها به مواد مغذی با نیتروژن بالا وابسته هستند تا بتوانند به طور کامل رشد کنند. حدود یک ماه پس از کاشت، 2 قاشق چای خوری کود حاوی نیتروژن به هر یک از گیاهان کنگر فرنگی، اضافه کنید. سپس بعد از این مرحله، هر چهار هفته  2 قاشق چای خوری کود به هر گیاه اضافه کنید.
    • کود را فقط در کنار ساقه گیاه کنگر فرنگی قرار دهید یا بپاشید و آن را آبیاری کنید تا کود در خاک فرو رود.
    • هر یک از گیاهان کنگر فرنگی را با 1-2 پوند (0.5-1 کیلوگرم) کودهای پوسیده درست قبل از شکوفه و جوانه زدن، کوددهی کنید.
     
  3. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 10
    3
    کنگر فرنگی را آبیاری کنید. گیاهان کنگر فرنگی به 1.5 اینچ (4-5 سانتی متر) آب در هفته نیاز دارند. اگر این مقدار آب به طور طبیعی توسط باران فراهم شود، اطمینان حاصل کنید که آبیاری گیاهان طبق این روال کافی است. آبیاری اضافی در بهار و تابستان رشد جوانه و شکوفه های بزرگتر و ضخیم تر کنگر فرنگی را افزایش می دهد.
    • اطمینان حاصل کنید که خاک اطراف گیاهان کنگر فرنگی می تواند آب اضافی را زهکشی کند. اگر زمین اطراف گیاه سیراب شود (بصورت مانداب بگونه ای که آب در آن ناحیه باقی بماند-water-logged)، مجدداً کاشت کنگر فرنگی را در یک بستر کاشت بلند بررسی کنید.
     
 

بخش 4

آموزش برداشت و قلمه زنی کنگرهای فرنگی

  1. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 11
    1
    غنچه های گل کنگر فرنگی را برداشت کنید. مراقب باشید که ساقه های عمودی گل های کنگر فرنگی بدلیل سنگینی غنچه های گل، کج نشوند. بیشتر ساقه های کنگر فرنگی 3 تا 5 غنچه تولید می کنند.اواسط تا اواخر تابستان غنچه ها ظاهر می شوند. جوانه ها را هنگامی که کم ترین براکته ی گوشتی ( bracts) در غنچه ها شروع به بازشدن می کنند، بچینید. زیرا براکته ها و نهنج درون غنچه های کنگر فرنگی باید زمان برداشت سفت و محکم باشند.
    براکته: زائده زیر گل است که غالباً از نظر شکل ظاهری و یا رنگ با برگهای واقعی فرق دارد براکته ها،  برگه نیز نامیده می شوند.
    • از یک چاقوی تیز استفاده کنید، یک تکه از ساقه کنگر فرنگی را به اندازه ی یک کارت اعتباری برش بزنید.
    • منتظر غنچه های بیشتر باشید. غنچه های تازه بریده شده ی کنگر فرنگی را در یخچال نگه دارید تا زمانی که نیاز به پخت آنها دارید. اگر فصل رشد این امکان را می دهد، برای برداشت محصول دیگر کنگر فرنگی با غنچه های کوچکتر برنامه ریزی کنید.
     
  2. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 12
    2
    اقدامات لازم برای بقای کنگر فرنگی چندساله را فراهم کنید. اگر در حال رشد کنگر فرنگی چند ساله هستید و امیدوارید که گیاهان در زمستان نیز زنده بمانند، باید اقدامات لازم برای محافظت از آنها را انجام دهید. برگ های گیاه کنگر فرنگی را پس از گلدهی و در پایان فصل حذف کنید. همچنین باید از مالچ فراوان و سنگینی در اطراف و سطح گیاه کنگر فرنگی برای حفاظت از ریشه های زنده، استفاده کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که گیاهان کنگر فرنگی حداقل به اندازه ی یک دست با مالچ پوشانده شده اند. همچنین مالچ را به اندازه ی کف دست کاه یا برگ برای حفاظت بیشتر، بپوشانید.
    • معمولا انتظار می رود که گیاهان کنگر چند ساله بتواند تا حدود چهار سال، تولید موفق داشته باشد. با این حال، شما می توانید چند سال دیگر باروری گیاهان را از طریق پیوند گیاهان قبل از کاشت و کاشت دوباره آنها در بخش های مجزا، ادامه دهید.
     
  3. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 13
    3
     شاخه های اولیه ی کنگر فرنگی را برش زده و تقسیم کنید. اگر شما یک گیاه کنگر فرنگی دارید که بسیار سخت و مقاوم است و سال بعد نیز قادر است با غنچه های با کیفیت مجدداً رشد کند، قلمه زنی و تکثیر این گیاه کنگر فرنگی را در نظر داشته باشید. بهترین راه برای انتشار یک گیاه چند ساله کنگر فرنگی، این است که یک شاخه ی کوچک از گیاهی که اولین بار در فصل بهار ظاهر شده، قلمه بزنید. که در این صورت شاخه ی مشابه ی گیاه مادری تولید می شود.
     
  4. کاشت کنگر فرنگی یا آرتیشو 14
    4
    بذر گیاهان کنگر فرنگی باکیفیت را ذخیره کنید. راه دیگری برای تکثیر یک گیاه خاص کنگر فرنگی، جمع آوری بذرهای آن گیاه است. بنابراین برای این کار، یک فصل طولانی لازم است تا بذرهای کنگر فرنگی بتوانند به بلوغ برسند. اگر در منطقه ای با تابستانهای طولانی زندگی می کنید، اجازه دهید غنچه های بزرگ گیاه موردنظرتان به مرحله ی شکوفه دهی، خشک شدن و قهوه ای شدن برسند. گل های خشک شده را از گیاه کنگر فرنگی جدا کرده و آن ها را در یک کیسه ی کاغذی قرار دهید. پاکت را در داخل خانه بمدت دو هفته نگه داشته، سپس گل های خشک شده را خرد کرده و بذرهای پخش شده را جمع آوری کنید. بذرهای کنگر فرنگی قاعدتاً به مدت شش سال عمر می کنند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان