به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت فلفل تند

مراحل آموزش کاشت فلفل تند

آموزش کاشت فلفل تند شامل چهار مرحله می باشد:آموزش جوانه زنی بذرهای فلفل تندآموزش انتقال نشاءهای فلفل تند به باغآموزش نظارت بر گیاهان فلفل تندآموزش برداشت فلفل تند

انواع بسیار زیادی از فلفل های تند با درجه های مختلف تندی وجود دارد. از فلفل ها برای افزودن به انواع سس ها و سالس ها استفاده می شود. با وجود واریته های مختلف فلفل های تند در بازار، ممکن است بخواهید خودتان فلفل پرورش دهید. بنابراین با آگاهی درباره ی نیازهای  فلفل تند،  نحوه رشد فلفل های تند می تواند یک پروژه کاشت آسان و جذاب باشد.

 

بخش 1

آموزش جوانه زنی بذرهای فلفل تند

  1. 1
    جوانه زنی بذرهای فلفل تند را 8-10 هفته قبل از آخرین یخبندان فصل شروع کنید. البته در برخی از شرایط آب و هوایی گرم، بذرهای فلفل را باید مستقیماً در خاک بکارید، تا بدرستی رشد کنند. بذرهای فلفل تند برای جوانه زنی به محیطی کنترل شده نیاز دارند.
    • جدول زمانی جوانه زنی بذرهای فلفل تند  ثابت نیست و تغییر می کند، زیرا پیش بینی آخر زمستان کمی مشکل است. انتظار می رود که بذرهای فلفل تند در اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه جوانه زنی را شروع کنند.
    • اگر منطقه شما زمستان های معتدل دارد یا در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید، آزاد هستید تا هر زمان که می خواهید گیاهان فلفل تند  را آماده کنید.
     
  2. 2
    بمنظور جوانه زنی بذور، بذرهای فلفل تند را بین دو حوله کاغذی مرطوب بگذارید. دو حوله کاغذی را جداگانه به مربع های کوچک تا کنید. حوله های کاغذی را با آب هم دمای اتاق مرطوب کنید. بذر فلفل تند  را بر روی یک حوله کاغذی بگذارید و حوله دیگر را روی آن قرار دهید.
    • این محیط، محیطی مانند انکوباتور (ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه‌ برای کشت و رشد نمونه‌های زنده مانند سلول‌ها یامیکروب‌ها به کار می‌رود. انکوباتور با کنترل رطوبت، دما، اکسیژن و دی اکسید کربن شرایط مناسبی برای رشد ارگانیسم‌های زنده فراهم می‌کند.) را برای بذرهای فلفل تند فراهم می کند تا بذر شروع به رشد کند.
     
  3. 3
    بذرهای فلفل تند و حوله را در یک کیسه زیپ کیپ پلاستیکی قرار دهید تا زود جوانه بزنند. یک کیسه زیپ دار را باز کنید و حوله های مرطوب را با بذر داخل آن بریزید. کیسه را در یک دما و گرمای ثابت نگه دارید. اگر درجه حرارت را در حدود 70 ℉ -80 ℉ (حدود 21 ℃ -26.6 ℃) حفظ کنید، بذرهای فلفل تند باید بعد از حدود یک هفته جوانه بزنند.
    • اگر خانه شما به اندازه کافی گرم نیست،  یک لامپ حرارتی برای کیسه های بذر فلفل تند  در نظر بگیرید.
     
  4. Image titled Grow Hot Peppers Step 5
    4
    جوانه  ی فلفل تند را در یک گلدان 4 اینچی (10 سانتیمتر) با زهکش مناسب بکارید. پس از یک هفته یا بیشتر، زمانی که بذر فلفل تند جوانه زد، آن را به یک گلدان منتقل کنید. نشاء فلفل تند را در حدود ⅛ اینچ (حدود 3 میلی متر) تا ¼ اینچ (حدود 6 میلیمتر) زیر خاک قرار دهید. از خاک آلی یا خاکی که برای آماده سازی بذر مناسب است، استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که پایین گلدان ها، دارای حفره های زهکشی است.
    • فلفل تند را تا زمانی که حدود 8-12 اینچ (20-30cm) بلند شود، در گلدان نگه دارید.
     
  5. 5
    فلفل تند را تا زمانی که نیاز به آب دارد آبیاری کنید. فلفل ها آب زیادی در خود نگه می دارند، اما آنها خیس ماندن خاک مرطوب را دوست ندارند. خاک را روزانه بررسی کنید تا مطمئن شوید که نمناک است. اگر بالای خاک خشک شده باشد، گیاه نیاز به آبیاری دارد. گیاه فلفل تند را به آرامی آبیاری کنید و دوباره آن را بررسی کنید تا ببینید که خاک مرطوب است.
    • یک رطوبت سنج خاک بمنظور حفظ تنظیم رطوبت خاک اثربخش است.
     
  6. 6
     گیاه فلفل تند  را در داخل خانه نگه دارید تا زمانی که مطمئن شوید زمستان تمام شده است. همچنان به رشد فلفل های کوچک ادامه دهید تا زمانی که به اواخر بهار یا تابستان در منطقه یتان برسید. فلفل ها فقط در آب و هوای گرم رشد می کنند، بنابراین اگر احتمال سرما یا یخبندان وجود داشته باشد، گیاهان را کمی بیشتر در داخل خانه نگه دارید.
    • وقتی به نظر می رسد که فصل بهار است و از زمان آخرین یخبندان دو هفته گذشته است زمان امنی است که گیاهان فلفل تند را به زمین اصلی منتقل کنید.
     
 

بخش 2

آموزش انتقال نشاءهای فلفل تند به باغ

  1. 1
    چند ساعت در روز گیاهان فلفل تند را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر گیاهان را از یک محیط محافظت شده در داخل خانه به مکانی در مقابل نور آفتاب در تمام طول روز، منتقل کنید، گیاه فلفل ممکن است زنده نماند. چند هفته طول می کشد تا فلفل ها را در مقابل نور مستقیم  خورشید در فضای بیرون برای مدت کوتاهی در طول روز قرار دهید (مقاوم سازی گیاه).
    •  بهترین ساعت برای قرار دادن گیاه در بیرون، صبح یا اواخر بعدازظهر می باشد، که نسبت به ساعتهای گرمتر در طول روز، انتخاب خوبی است.
    • در طول دو هفته، هر روز آنها را کمی بیشتر در مقابل نور در فضای بیرون قرار دهید. در آخرین روز از این دوره ی مقاوم سازی، گیاه را حدود 8 ساعت بیرون بگذارید.
     
  2. 2
    یک سوراخ برای هر گیاه فلفل تند حفر کنید که حدود سه بلیچه عمق داشته باشد. البته این مقدار دقیقی نیست، و برای هر گیاه یا باغ یکسان نیست. اگر سوراخ را در حدود سه بلیچه حفر کنید خوب است، و شما فضایی برای اضافه کردن مقداری شن و ماسه و کمپوست، دارید و همچنین می توانید گیاه را به خوبی در سوراخ قرار دهید.
    • در ابتدا یک سوراخ حفر کنید و مراحل بعدی را دنبال کنید. سپس می توانید قضاوت کنید که آیا سوراخ برای گیاه  فلفل تند  بزرگ است یا نیاز به بزرگ کردن سوراخ دارید.
     
  3. Image titled Grow Hot Peppers Step 4
    3
    مقداری شن و ماسه و کمپوست و کود را در سوراخ کاشت بریزید. از آنجا که فلفل ها در هوای گرمسیری آماده می شوند، و در خاک شنی رشد می کنند. بنابراین به اندازه یک بلیچه شن و ماسه  در سوراخ بریزید و بعد از آن یک بیلچه کمپوست یا کود اضافه کنید.
    • میزان مساوی شن و ماسه و کمپوست ریخته و کمی روی آن را فشار دهید.
     
  4. 4
    گیاه فلفل تند را درون سوراخ قرار دهید. بعد از اینکه شن و ماسه و کمپوست را در سوراخ ریختید، به آرامی گیاه فلفل را از گلدان بیرون بکشید. فلفل تند را به دقت در سوراخ بگذارید تا مستقیم و صاف قرار گیرد. در حالت ایده آل، خاکی که روی گیاه ریخته شده است باید حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) پایین تر از لبه ی سوراخ باشد.
     
  5. 5
    حفره ی اطراف ریشه گیاه را پر کنید. زمانی که می خواهید حفره های اطراف گیاهان فلفل تند را پر می کنید، از خاک اضافی استفاده کنید. خاك را خوب و محکم فشار دهید تا  ريشه ها و خاك روي ريشه ها فشرده شود.
     
  6. 6
    گیاه فلفل تند را در ردیف های مشابه با فاصله ی 18-24 اینچ (حدود 45-61 سانتیمتر) از هم  در خاک فرو کنید. همانطور که گیاهان فلفل رشد می کنند، برگ های بیرونی شان را نیز رشد می کنند. از این رو، مهم است که آنها را در فواصل مناسب و جداگانه برای رشد بیشتر، بکارید.
     
  7. 7
    برای کاشت فلفل های تند ردیف هایی با فواصل  24-36 اینچ (حدود 61 تا 91 سانتیمتر) از هم ایجاد کنید. هر ردیف باید به اندازه کافی از دو طرف فضا داشته باشد تا گیاهان بتوانند از هر دو طرف گسترش پیدا کنند و امکان راه رفتن بین ردیف ها نیز فراهم باشد. لذا حدود یک فوت  (30.5cm) فضا بین ردیف ها نیاز دارید.
    • بهتر است ردیف های کاشت فلفل تند را دورتر از هم درست کنید تا اینکه نزدیک بهم ایجاد شوند.
    • توصیه هایی که برای انواع مختلف فلفل هایی که کاشتید را بررسی کنید. زیرا برای تعدادی از واریته های فلفل تند، فاصله نزدیک تر ردیف ها مفید می باشد.
     
  8. Image titled Grow Hot Peppers Step 3
    8
    گیاهان را بطور کامل آبیاری کنید. خاك اطراف گیاهان فلفل تند  را خیس كنید تا خاك با آنچه كه به اطراف ریشه ها اضافه شده، ترکیب شود. خطر آبیاری بیش از حد برای فلفل تند  وجود دارد، لذا باید توجه کنید که زمین خیلی خیس نشود. رطوبت سنج خاک را به باغ تان ببرید.
     
 

بخش 3

آموزش نظارت بر گیاهان فلفل تند

  1. 1
    یک لایه ضخیم مالچ در اطراف پایه گیاهان فلفل تند بریزید. گیاهان فلفل تند می خواهند همواره خاک مرطوب باشد، که البته این موضوع می تواند کار مراقبت و نگهداری را سخت کند. برای حفظ آب در خاک و جلوگیری از تبخیر، مالچ را در اطراف پایه گیاهان فلفل تند  فشرده کنید. مالچ از خاک در برابر نور خورشید محافظت کرده و کمک می کند خاک رطوبت را بهتر در خود نگه دارد.
     
  2. 2
    گیاهان فلفل تند را بطور مرتب، صبح ها آبیاری کنید. گیاهان فلفل تند، تشنه اند و نیاز به مقدار زیادی آب دارند. در عین حال، نباید بیش از حد آبیاری شوند، زیرا خاک خیس می شود. بنابراین هر پنج روز تا یک هفته گیاهان را آبیاری عمیق کنید.
    • هر روز مقدار رطوبت خاک را با رطوبت سنج بررسی کنید تا ببینید آیا گیاهان فلفل تند نیاز به آب بیشتری دارند.
     
  3. 3
    گیاهان همراه (کشت همراه) را در اطراف فلفل تند پرورش دهید. تعدادی از گیاهان به فلفل ها برای رشد بهتر کمک می کنند و حشرات را نیز از گیاهان دور نگه می دارند. پیاز، ریحان و پیازچه را برای دور کردن حشراتی مانند شته ها، لیسه یا حلزون ها و پشه هایی که به فلفل  آسیب می رسانند، بکارید. گیاهان گوجه فرنگی و ذرت را برای سایه اندازی روی گیاه فلفل بکارید و یک بادشکن درست کنید.
     
 

بخش 4

آموزش برداشت فلفل تند

  1. 1
    فلفل های تند  را در زودترین تاریخ زمان "بلوغ" که بر روی بسته بذر نوشته شده، برداشت کنید. بیشتر پاکت های بذر لیست زمان هایی  را نشان می دهند که گیاهان بالغ در نظر گرفته می شوند و آماده ی برداشت می شوند. اگر فلفل را در ابتدای تاریخ ذکر شده برداشت کنید، گیاه فلفل بیشتری تولید می کنید.
    • یک راهنمای کلی برای برداشت، 75-90 روز پس از قرار دادن گیاهان فلفل تند در زمین است.
     
  2. 2
    بمنظور برداشت فلفل های تند، به رنگ آنها توجه کنید. اکثر واریته های فلفل دارای یک دامنه رنگی هستند که نشان می دهد که آنها آماده ی چیدن هستند. به پاکت بذر نگاه کنید تا ببینید کدام رنگ فلفل روی آن نشان داده شده است. پاکت بذر ممکن است  لیستی از رنگ فلفل ها در زمان را رسیده شدنشان را نیز نشان دهد.
     
  3. 3
    هر زمانی که می خواهید فلفل را لمس می کنید، دستکش بپوشید. روغن در فلفل آن چیزی است که آن را خیلی گرم می کند. بعضی از فلفل ها، اگر مراقب نباشید، پوست شما را می سوزانند. هنگامی که زمان فلفل را برداشت می کنید، دستکشهای ضخیم را برای محافظت دستتان از روغن بپوشید.
     
  4. 4
    از تماس دستتان برای لمس فلفل های تند اجتناب کنید. حتی با پوشیدن دستکش نیز، شما در معرض خطر انتقال روغن فلفل به پوست تان هستید. همچنین اطمینان حاصل کنید که دستکش هایتان را بر روی پوست، صورت یا چشمانتان، نمالید.
     
  5. 5
    فلفل ها را بهمراه کمی ساقه از گیاه بچینید.  وقتی که فلفل ها را از گیاه بکشید ساقه نیز می شکند. بنابراین بهتر است از قیچی باغبانی یا یک چاقوی تیز استفاده کنید تا فلفل را بچینید. پس از چیدن فلفل ها، حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) ساقه را روی فلفل باقی بگذارید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان