به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت بامیه

مراحل آموزش کاشت بامیه

آموزش کاشت بامیه شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت بامیهآموزش مراقبت از گیاهان بامیهآموزش برداشت و مصرف بامیه ها

بامیه سبزی است که در تمام طول تابستان می روید. هنگامی که یک غلاف بامیه برداشت  کردید، در همان مکان غلاف دیگری رشد می کند. این فرایند مانند گیاه چای ترش می باشد و  گل های زیبای مشابه ی را نیز تولید می کند. بامیه در آب و هوای گرم بهتر رشد می کند، حتی اگر شما در منطقه شمالی زندگی می کنید، می توانید بامیه را با استفاده از بذر و آماده سازی آن در خانه و انتقال گیاهان به بیرون زمانی که هوا گرم است، رشد و پرورش دهید.

 

بخش 1

آموزش کاشت بامیه

  1. آموزش کاشت بامیه مرحله  1
    1
    مشخص کنید که چگونه می خواهید بذرهای بامیه را آماده کنید. اگر در مکانی با تابستان های گرم و زمستان های معتدل زندگی می کنید، ساده ترین راه این است که بجای آماده کردن بذرها در داخل خانه، بامیه ها را در قطعه ای از زمین بکارید. بذرهای بامیه را در اوایل بهار بکارید، در واقع بعد از آخرین یخبندان سال، و زمانی که دما در شب  به زیر 55 درجه فارنهایت (12-13 درجه سانتیگراد) کاهش نیابد. اگر در جایی که زندگی می کنید تا اواخر بهار یا اوایل تابستان این اتفاق نیفتد،  بهتر است بذرها را 2-3 هفته قبل از آخرین یخبندان در داخل خانه آنها را آماده کنید. هنگامی که نشاءهای بامیه قوی و محکم هستند و  هوا گرم شد، آنها را به  باغ انتقال دهید.
    • برای آماده سازی بذرهای بامیه، بذرها را در گلدان های بذر پیتی بکارید و آنها را بخوبی آبیاری کنید. آنها را در یک اتاق گرم و آفتاب قرار دهید یا از لامپ های رشد استفاده کنید تا در طول دوره جوانه زنی آنها را گرم نگه دارید. دما را بین 65 تا 70 درجه فارنهایت (18-21 درجه سانتیگراد) نگه دارید.
    • وقتی آب و هوا گرم می شود و شما آماده می شوید تا نشاءهای بامیه را انتقال دهید، مراحل مشابهی را با زمانی که بذرها را در بیرون از خانه آماده کردید، دنبال خواهید کرد.
     
  2. آموزش کاشت بامیه مرحله  2
    2
    برای کاشت بامیه، آفتابی ترین نقطه را در باغ خود انتخاب کنید. بامیه بهترین رشد خود را در نور کامل و گرم خواهد داشت. پس اگر آن را در سایه بکارید میوه های زیادی تولید نمی کند. بامیه باید در مکانی قرار گیرد که هر روز حداقل 6 ساعت نور کامل دریافت کند. نگران نباشید که گیاهان خیلی گرم می شوند - در واقع بامیه در اوج تابستان می روید، در حالتی که گرمترین نور خورشید به سمت باغ می تابد.
     
  3. آموزش کاشت بامیه مرحله  3
    3
    pH خاک را اصلاح کنید. بامیه در سطح pH بین 6.5 تا 7.0 بهترین رشد را دارد. سطح خاک را برای تعیین اینکه آیا در محدوده pH مناسب است، آزمایش کنید. می توانید از آهک یا پودر استخوان برای افزایش pH خاک استفاده کنید. اگر ترجیح نمی دهید که pH سطح خاک  را با استفاده از مواد قوی تغییر دهید، می توانید به سادگی مقدار فراوانی کمپوست به خاک استفاده کنید که pH را بسمت خنثی یا 7 هدایت کند.
     
  4. آموزش کاشت بامیه مرحله  4
    4
    خاک باغ را جهت کاشت بامیه با مواد مغذی، غنی سازی کنید. بامیه در خاک بسیار غنی  که با مواد مغذی پوشیده شده باشد، بهتر رشد می کند. می توانید خاک را با استفاده از کود کمپوست، کود آلی بسته بندی، یا کود آهسته رهش 4-6-6  غنی کنید. در هر صورت، خاک را تا عمق  12 اینچ (30.5 سانتی متر) زیر و رو کنید و  تا عمق 4 اینچ (10.2 سانتی متر) با کمپوست یا کود بطور مساوی در سطح خاک با شن کش پخش کنید.
    • عدم توجه به اضافه کردن مواد مغذی به خاک ممکن است باعث رشد گیاهان بامیه ای شود که میوه های زیادی تولید نمی کنند.
     
  5. آموزش کاشت بامیه مرحله  5
    5
    بذرهای بامیه را بکارید و یا نشاءهای بامیه را بکارید. هنگامی که آب و هوا گرم است، وقت آن است که در باغ تان بامیه ها را بکارید. بذرهای بامیه را با فاصله ی 4 اینچ (10 سانتیمتر) از هم و در عمق 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر) بکارید. اگر بذرها را در داخل خانه آماده می کنید، با نشاءها بسیار با دقت برخورد کنید و آنها را به فاصله ی 1 فوت (0.3 متر) جدا از هم و در ردیف هایی با فاصله ی 3 فوت (0.9 متر) بکارید. گودال های به اندازه ی بزرگ به منظور جا دادن ریشه های توپی بامیه حفر کنید و به آرامی خاک را در اطراف پایه گیاهان ثابت کنید. خاک را برای کمک به سفت شدن خاک، آبیاری کنید.
    • اگر می خواهید سرعت جوانه زنی بذرها را افزایش دهید، می توانید آنها را شب قبل از کاشت خیس کنید، یا آنها را برای شکستن پوسته شان فریز کنید.
    • اگر شما نشاء های بامیه را می خواهید انتقال دهید، ریشه های عمودی کوچک گیاه را نشکانید. اگر آنها شکسته و له شوند، نشاء ها رشد نخواهد کرد.
     
بخش 2

آموزش مراقبت از گیاهان بامیه

  1. آموزش کاشت بامیه مرحله  6
    1
    بامیه ها را بخوبی آبیاری کنید. بامیه باید در هر هفته  حداقل یک اینچ (2-3 سانتی متر) آبیاری شود. هر صبح برای مرطوب کردن کل خاک، به جز در مواقع بعد از بارش بارانهای سنگین، گیاهان را آبیاری کنید. بامیه می تواند خشکسالی را تا حدودی تحمل کند اما اگر در طول تابستان مقدار زیادی آب دریافت کند،  بسیار بهتر رشد می کند.
    • بهتر است بامیه ها را صبح ها  آبیاری کنید تا گیاهان تا قبل از شب خشک شوند. اگر آب بمدت یک شب در یک نقطه از باغ باقی بماند، می تواند  منجر به پوسیدگی گیاهان شود.
    • هنگامی که  بامیه ها را آبیاری می کنید، سعی کنید آب بر روی برگ ها نریزد. هنگامی که نور خورشیدروی گیاهان بامیه می تابد، آب بصورت صفحه ی شیشه ای بزرگ عمل می کند و برگ های بامیه را می سوزاند.
     
  2. آموزش کاشت بامیه مرحله  7
    2
    نشاءهای بامیه را تنک کنید. هنگامی که بذرهایی که کاشتید، جوانه زدند و به اندازه 3 اینچ (7.6 سانتیمتر) رشد کردند، نهال های کوچکتر را بچینید و یکی از قویترین آنها را نگه دارید. آنها را تنک کنید تا جوانه های باقیمانده به فاصله 1 فوت (0.3 متر) تا 2 فوت (0.6 متر) از هم فاصله داشته باشند، در ردیف های به فاصله 3 فوت (0.9 متر) از هم نیز قرار بگیرند. اگر نشاء های بامیه ای که به زمین اصلی انتقال داده اید را در داخل خانه آماده کرده اید، می توانید از این مرحله صرفنظر کنید.
     
  3. آموزش کاشت بامیه مرحله  8
    3
    علف های هرز را از بستر کاشت بامیه جمع آوری و مالچ پاشی کنید. در حالی که بامیه هنوز جوان است، بستر کاشت را برای از بین بردن هر گونه علف  هرزی شخم بزنید. سپس اطراف مناطقی که نشاءهای بامیه کاشته شده اند را با لایه ای سنگین از مالچ، مانند کاه و پوشال درخت کاج پوشش دهید. این امر باعث جلوگیری از تولید مثل بیش از حد علف های هرز و تجمع آنها در بستر کاشت می شود.
     
  4. آموزش کاشت بامیه مرحله  9
    4
    برای پوشش گیاهان بامیه از کمپوست نیز استفاده کنید. از آنجا که بامیه به مقدار زیادی مواد مغذی برای رشد نیاز دارد، اضافه کردن مداوم کمپوست در طول تابستان ایده ی خوبی است. شما باید در سه بار مرحله بامیه ها را با کمپوست بپوشانید: یک بار پس از عملیات تنُک کردن نشاءها، یک بار پس از رشد اولین غلاف  و یک بار اواسط فصل رشد.
    بمنظور پوشش بامیه ها، بسادگی با یک شن کش چند سانتی متر کمپوست در اطراف گیاهان بریزید، بطوری که خاک غنی شود.
    • شما همچنین می توانید گیاهان بامیه را با سایر کودهای بسته بندی شده حاوی یا کودهای آهسته رهش، بپوشانید.
    • البته گیاهان را نباید بیش از حد نیز پوشانید، بلکه سه بار کافی است. افزودن کمپوست و یا کود بیش از حد، می تواند به گیاهان آسیب برساند تا به آنها کمک کند.
     
  5. آموزش کاشت بامیه مرحله  10
    5
    مراقب آفات باشید. شته ها، سِن های بد بو (stink bugs) و کرم های ذرت همگی گیاهان بامیه را دوست دارند. این گیاهان مقاوم هستند و معمولا در برابر آفات شکست نمی خورند، اما بهتر است که جمعیت این آفات را پایین بیاورید تا محصول بامیه بیشتری بدست آورید. ساقه ها و برگ های بامیه را بطور مرتب از لحاظ سوراخ شدن، زردی برگ ها و سایر نشانه های آلودگی به آفات، بررسی کنید. شما می توانید حشرات را با دست بردارید یا با اسپری آب صابون بر روی برگ ها، آفات را از گیاهان دور نگه دارید.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت و مصرف بامیه ها

  1. آموزش کاشت بامیه مرحله  11
    1
    بامیه ها را برش زده و بردارید. حدود 8 هفته پس از کاشت بامیه ها، غلاف ها شروع به رشد می کنند. هنگامی که متوجه شدید اولین غلاف های بامیه ظاهر  و بالغ شدند، می توانید بطور منظم آنها را برداشت کنید. از قیچی یا یک هرس دستی استفاده کنید تا غلاف های بامیه را درست در بالای کلاهک گیاه ببرید، درست جایی که ساقه های ضخیم از شاخه های گیاهدیده می شود. هنگامی که یک غلاف بامیه را برش می دهید، یک غلاف بامیه دیگر از همان نقطه ظاهر می شود. برداشت بامیه ها را در طول تابستان ادامه دهید، تا زمانی که دوره رشد به پایان برسد و گیاهان تولید غلاف های جدید را متوقف کنند.
    • غلافهای گیاه را وقتی 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتیمتر) بلند شدند، برداشت کنید.
    • هر روز بامیه ها را برداشت کنید،  در آب و هوای گرم و در اوج فصل رشد، بمنظور افزایش سرعت رشد دوباره، هر روز بامیه ها را برداشت کنید. شما حتی ممکن است مجبور شوید دو بار در روز بامیه ها را برداشت کنید تا رشد گیاهان را در اوج فصل رشد حفظ کنید. اگر غلاف ها بیش از حد بزرگ شوند، آنها به حالت چوبی و سخت تبدیل می شوند.
    • ممکن است بخواهید در هنگام برداشت بامیه ها از دستکش و آستین های بلند استفاده کنید. زیرا برگ ها و غلاف های بامیه با تارهایی پوشانده شده که می توانند پوست را تحریک کنند.
     
  2. آموزش کاشت بامیه مرحله  12
    2
    در حالی که بامیه ها تازه هستند، آنها را بخورید. طعم و بافت بامیه، چند روز پس از برداشت بهتر است. بامیه را می توان به روش های زیر مصرف کرد:
    • بامیه سرخ شده
    • آبگوشت بامیه
    • خورشت بامیه
     
  3. آموزش کاشت بامیه مرحله  13
    3
    ترشی  بامیه تهیه کنید. ترشی بامیه یک روش عالی برای حفظ عطر و طعم بامیه و بافت بمدت چند ماه است. شما می توانید ترشی بامیه را مانند خیارشور با استفاده از آب شور تهیه کنید. بامیه ها را درست پس از برداشت برای به دست آوردن بهترین نتایج، ترشی کنید.
     
  4. آموزش کاشت بامیه مرحله  14
    4
    بامیه های اضافه را فریز کنید. اگر بیش از حد بامیه می خورید یا می خواهید در طول فصل زمستان از خوردن بامیه لذت ببرید، فریزر کردن بامیه، گزینه خوبی است. برای فریز کردن بامیه، آن را برای مدت 3 دقیقه بلانچ کنید، سپس آن را در آب یخ فرو ببرید تا برای پخت آماده شود، سپس آن را به اندازه قطعات کوچک خرد کنید. قطعات بامیه را بر روی یک سینی قرار دهید و  تا زمانیکه سفت شوند آنها را فریز کنید، و سپس آنها را برای ذخیره ی بلندمدت به یک کیسه ی فریزر انتقال دهید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان